Clown ziet elke avond eigen begrafenis in nieuwe show Cirque du Soleil
Met Corteo brengt het Canadese gezelschap eindelijk nog eens een nieuwe show naar België. Het spektakel ging weliswaar al in 2005 in Montréal in première, maar was tot nog toe alleen nog maar in Noord-Amerika en Azië te zien. Samen toch al genoeg voor 5 miljoen toeschouwers.
Corteo breekt een beetje met de Cirque du Soleil-traditie van de zaal die om de circuscirkel heen zit. Deze keer zit het publiek aan beide zijden van een brede catwalk die dwars door de zaal gaat. Zo kan de processie waarrond Corteo is opgebouwd aan de ene kant opkomen en aan de andere kant weer verdwijnen. Maar natuurlijk blijft er op de stip in het midden plaats voor de acrobatische acts waar iedereen zich maar al te graag aan vergaapt.
Minder opzichtige make-up
'Corteo is inderdaad anders dan veel van de shows die jullie hier inmiddels hebben gezien', vertelt Mauro Mozzani. 'Het zoekt doelbewust het poëtische, intimistische en theatrale op waarmee Cirque du Soleil in het begin bekend is geworden. Er wordt heel wat aandacht aan de details besteed. Het draait niet louter en alleen om de circusacts. Let ook op de make-up: die is veel minder opzichtig dan in andere shows. Daar herken je de acteurs bijna niet. Hier zie je echt de mens die op het podium staat.'
Heel de show, die bedacht werd door de Italiaanse regisseur Daniele Finzi Pasca, is eigenlijk een opgewekte rouwstoet, een feestelijke parade, die plaatsvindt in de verbeelding van de clown. Hij stelt zich zijn eigen begrafenis voor in een carnavalssfeer, met tal van engelen. 'Natuurlijk is het vreemd om elke avond naar je eigen begrafenis te kijken', glimlacht Mozzani. 'Maar het is interessant werk voor een clown, en het is wel mijn begrafenis. Elke avond sta ik in het centrum van de belangstelling. En nog elke keer kan dit spektakel me raken.'
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... =GH034HEBOmet filmpje