Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 25, 2024 11:05 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Keurmerk voor clowns
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2009 10:33 am 
BRUSSEL - Clowns in België krijgen voortaan een keurmerk. Dit kwaliteitslabel moet ervoor zorgen dat er voortaan geen onbeschofte, vulgaire, stomdronken of rokende clowns op kinderfeestjes komen.
"Het wordt tijd dat we verlost raken van die tientallen nepentertainers die onze naam oneer aandoen", zegt Marc 'Ronaldo' Verheyen van de vereniging van Belgische clowns in het Laatste Nieuws.
Afbeelding
Bron:http://www.telegraaf.nl/buitenland/4547413/__Keurmerk_voor_Belgische_clowns__.html?p=5,1


Mijn mening:
Ik hoop dat dit binnenkort ook in Nederland ingevoerd wordt!.

Overigens zie ik een keurmerk voor circussen ook wel zitten.
Krijgt een staartje!.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za aug 08, 2009 12:29 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jun 08, 2009 8:31 pm
Berichten: 125
Dan zal die nieuwgeroepen regelgever toch maar best zelf ook een andere clownsnaam kiezen. Deze lijkt mij toch een beetje mee te drijven op andermans succes. Maar zoiets is wel meer eigen aan de meute balonnenclowntjes waarvan de meesten een scenariootje afwerken als bijverdienste, en 1 letter verschil in mekaars naam.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2009 11:49 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Volgens mij hebben we al zo iets voor sinterklazen, die maken het ook regelmatig te bont.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za aug 29, 2009 9:13 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
‘Een clown mag niet vloeken’

BRUGGE - De Belgische clown Renaldo, in het dagelijks leven Marc Verheyen, komt met een keurmerk voor clowns.

Wie bepaalt straks of een clown in aanmerking komt voor het keurmerk?
,,Een vierkoppige jury, waar ik zelf ook deel van uitmaak. We hebben allemaal meer dan 25 jaar ervaring in het vak.''

U beoordeelt of een clown wel grappig genoeg is?
,,We vinden het vooral belangrijk dat iemand een clownshart heeft. Wat we in elk geval niet toleren, zijn clowns die zich niet gedragen. Sommigen roken en drinken in het bijzijn van de kinderen. Dat kan dus echt niet. Vloeken keuren we ook af.''

Van onze clown Bassie is bekend dat hij veel vloekt. Zou hij door de ballotage komen?
,,Als hij dingen als 'potverkoffie' roept, wel. Maar als het echt vulgair wordt, krijgt hij van ons geen keurmerk.''

Hoe ziet de auditie er uit?
,,De clown moet een act doen, bijvoorbeeld een goocheltruc. Vooral de uitvoering is belangrijk: er moet veel clownerie in zitten.''

Clowns die Belgenmoppen vertellen, vliegen er vast meteen uit.
,,Helemaal niet waar. Dat vinden we juist grappig.''

Is de jury omkoopbaar?
,,Absoluut niet. Als iemand het net niet haalt, kan hij een cursus volgen. Maar daar houdt het op.''

Waaraan herkennen we clowns met het keurmerk? Een speciale neus?
,,Nee, geen neus. Al onze clowns dragen een logo op hun jasje. En ze krijgen officiële documenten die ze op verzoek kunnen tonen.''

Worden jullie clowns eens in de zoveel tijd opnieuw gekeurd?
,,Ja. En we vragen het publiek om eventuele misdragingen van de clowns direct aan ons te melden.''

En die clowns vliegen er dan uit?
,,Dat hangt van het geval af. Een clown die belooft niet nog eens pilsjes te drinken, krijgt een laatste kans. Maar bij een drugsgebruiker ben ik onverbiddelijk.''

http://www.nd.nl/artikelen/2009/augustu ... t-vloeken-

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za aug 29, 2009 9:17 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
De beste juryleden zijn in dit geval kinderen volgens mij.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 3:21 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Keurmerk voor Belgische en Nederlandse clowns

VEENENDAAL – Nederlandse en Belgische Clowns kunnen voortaan een keurmerk krijgen. Dit kwaliteitslabel staat garant dat deze clowns niet onbeschoft, vulgair, stomdronken of rokend ten tonele verschijnen.
"Ik schaam me onderste boven voor al die tientallen nep-entertainers die onze naam stuk maken," zegt Niels Mellema uit Veenendaal. “Nadat mij een persbericht toegezonden werd nam ik direct contact op met Ronaldo Verheyen van de Vereniging van Belgische Clowns.

"Clown kan je niet worden, dat gevoel moet vanuit je hart komen. Het is niet zomaar een rode neus opzetten en je gedragen als een kind, daar willen we mee afrekenen. Daarom wordt op 21 september de Vereniging van Belgische Clowns opgericht," zegt Ronaldo, die zelf net door de ‘clownsvakbond’ Clowns of America International is uitgeroepen tot internationaal ambassadeur van de stiel van clown.
Niels is het helemaal met Ronaldo eens. “Het gebeurt niet zelden dat ons word gevraagd of wij niet dronken op het feest willen verschijnen. Het is voor ons een pré om niet dronken te komen, maar even zo belangrijk is het om niet dronken te vertrekken. Er is een groep clowns en andere entertainers die inmiddels een slechte reputatie hebben opgebouwd. Onlangs vroeg ik een glaasje water om te drinken, krijg ik me een glas wodka aangeboden,” vertelt Niels verontwaardigd. “Het is toch wel vreemd om alcohol aangeboden te krijgen, ik ben gewoon aan het werk en heb de verantwoording over zo’n feestje.”
Twaalf en een half jaar geleden besloten Gerda en Niels Mellema Stichting Naomi Theatergezelschap met een Staartje op te richten. De doelgroep is kinderen in het ziekenhuis en zorginstelling. Gerda is verantwoordelijk voor de afspraken, maakt de kleding voor de acteurs en heeft het beheer over de financiën. Inmiddels heeft de Stichting de beschikking over 9 acteurs, waarvan de jongste 9 jaar en de oudste 45 jaar is. De groep treedt net zo makkelijk op het podium op, als dat ze als typetjes tussen de gehandicapte kinderen door lopen.
Tijdens de toneelstukken worden voornamelijk sprookjes opgevoerd. Maar zij weten de kinderen ook te boeien door te goochelen of met vuurspuwen.
Leetsan, de artiestennaam van Niels, treedt vaak op met zijn collega clown Max, uit Deventer. “Ik ken Elvir Buter bijna een kwart eeuw. Al in het prille begin vertolkte Elvir de rol van een postbode-kabouter. Omdat wij elkaar zo lang kennen, zijn we goed op elkaar ingespeeld,” vertelt Niels.
Vijf jaar geleden zijn Niels en Elvir intensief met elkaar gaan clownen. Als Max en Leetsan hebben ze al menig kind blij gemaakt. Toch vinden zij dat het clownen altijd bijscholing behoeft. Vandaar dat er besloten is om zich aan te sluiten bij hun Belgische collega’s.

Rode neus
"Vaak proberen clowns de August, de domme clown, uit te hangen. Maar dat klopt niet volgens het karakter: ze schminken zich als August maar gedragen zich als de white clown, dus de slimmere. Je hebt ook nog altijd mensen die denken dat je clown bent als je een rode neus opzet en wat gek doet. Dat is eigenlijk ook de bedoeling van onze eerste vereniging van clowns die we op 21 september officieel starten: zorgen voor een kwaliteitslabel voor Belgische en Nederlandse clowns,” verteld Ronaldo Verheyen. “Je moet bewijzen dat je clownsgevoel hebt voor je les mag volgen. Want je mag niet zomaar lid worden: je moet een proef doen en dan beslist de groep of je erbij hoort. We hebben al mensen geweigerd, omdat ze volgens ons het clownsgevoel niet hebben."
En al helemaal als ze zich niet houden aan de gedragsregels: "Zodra hij in kostuum is, vloekt een clown niet, hij drinkt en rookt niet waar kinderen bij zijn en hij gedraagt zich educatief. We hebben al een aantal clowns gehad die problemen hadden met deze regels. Maar je doet dat gewoon niet. Ook ga je na het optreden niet ongeschminkt in de zaal een pintje drinken, want er zijn altijd kinderen die je herkennen. En dan is de magie weg”.

Voor meer informatie:
Stichting Naomi
Theatergezelschap Met een Staartje
De heer Niels Mellema
Turfschip 56
3904 RD Veenendaal
0318 555639
06 22261876
Theatergezelschap@MetEenStaartje.nl
www.Theatergezelschap.MetEenStaartje.nl

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 6:52 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Dan ben ik reuze benieuwd hoe deze heren tegenover de Clini-Clowns staan, want het blijven en zijn voor mij nog steeds amateurs, die wel bijscholing verdienen en dat ook op het gebied van schmink en aankleding.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 7:01 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
max schreef:
Dan ben ik reuze benieuwd hoe deze heren tegenover de Clini-Clowns staan, want het blijven en zijn voor mij nog steeds amateurs, die wel bijscholing verdienen en dat ook op het gebied van schmink en aankleding.


Ach, ze noemen zich clowns bij gebrek aan een betere naam, maar het woord cliniclown is intussen wel een begrip geworden.
Hun doelstelling is om doodzieke patientjes op te vrolijken en dat doen ze gewoon goed op deze manier. "Normale" clowns zouden misschien minder succes hebben.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2009 11:28 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Met die laatste zinsnede ben ik het helaas niet helemaal eens. Want Nederlands bekendste clown Bassie bezoekt al sinds een groot aantal jaren verschillende ziekenhuizen en dan met name de kinderafdelingen, dit deed hij overigens in het verleden ook al samen met zijn broer Adriaan en Bas vertelde mij eens dat ze er soms wel moeite mee hadden en hij nog steeds om vooral kinderen welke in een terminale fase verkeren die de middag van hun leven te bezorgen, wanneer er dan een lach komt op die gezichten dan schept dat een enorme voldoening. Dat werk deden we en doe ik nog steeds pro deo zegt Bas en dan worden er ook nog souveniers van Bassie & Adriaan uitgedeeld onder die patientjes zoals DVD's CD's, petjes boeken etc. en dan weten ze vaak niet hoe ze je moeten bedanken maar een lach op die gezichtjes was voor Aad en mij en nu voor mij nog steeds de mooiste beloning.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 6:24 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Er is maar één Bassie en gelukkig voor al die kinderen die in het ziekenhuis best even wat afleiding kunnen gebruiken een grote groep CliniClowns die voortreffelijk werk doen.

Een CliniClown is eigenlijk een combinatie van clown, entertainer én psycholoog. Een zware taak!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za sep 26, 2009 7:11 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
[quote="Ron_Mikkenie"]Er is maar één Bassie en gelukkig voor al die kinderen die in het ziekenhuis best even wat afleiding kunnen gebruiken een grote groep CliniClowns die voortreffelijk werk doen.

[quote]

Er is ook nog een "nieuwe" Bassie ;)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2011 5:51 am 
Offline

Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:36 pm
Berichten: 41
Locatie: Groningen
heuvels schreef:
Volgens mij hebben we al zo iets voor sinterklazen, die maken het ook regelmatig te bont.



Klopt dat is het keurmerk van het SNG en die krijg je pas uitgereikt als je het weekend '' Sint en Piet Weekend ze niet!'' doorstaan hebt,
ik zelf heb de NORM 0512 thuis liggen waaraan ik als Piet moet voldoen dus ook de geschiedenis van Sinterklaas moet je leren kennen, dus weten waar de Sint van komt net zoals Piet die dus een vriend van Sinterklaas is en die Sinterklaas gevonden heeft op een Slavenmarkt dat de Sint zo zielig vond dat hij Pieter noodgedwongen gekocht heeft en dat hij een vriend van de Sint werd, maar ook wordt erop de kleding gelet en wordt bij ons de term vaak ''Beunklazen'' het meest gebruikt, dat zal bij de clowns ook het geval zijn ben ik bang, dat ze in belgie de term ''EuroClown'' gebruiken ik kan het mis hebben, maar ik ben ook Hollands.
Tot zo ver dit stukje tekst.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor clowns
BerichtGeplaatst: vr okt 14, 2011 11:21 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
In NRC een artikel over de mens achter de clown

viewtopic.php?f=36&t=3785

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor clowns
BerichtGeplaatst: vr okt 14, 2011 12:04 pm 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Ik krijg vanacht nachtmerries.. :shock:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Keurmerk voor clowns
BerichtGeplaatst: vr okt 14, 2011 1:19 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Maeve schreef:
Ik krijg vanacht nachtmerries.. :shock:

Als je fijn wilt dromen wil ik mijn foto wel plaatsen :clown

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.