Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 11:46 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2012 2:45 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
centimeters dikke schminklaag: nou niet overdrijven he: zou mooi worden!! Dan zou je pas echt iets monsterlijks krijgen dat zelfs afbrokkelt.

Het feit dat mensen een clownfobie zouden kunnen krijgen komt net doordat er inderdaad clowns rondlopen die er afschuwelijk uitzien.
En hoe zich gedragen: met veel lawaai op een kind afspringen en op twee centimeter voor hun gezicht gaan schreeuwen werkt dat soort dingen in de hand.
Mag je niet geschminkt zijn en doe dat: tja dan huilt zowat elk kind de boel bij elkaar.
Wanneer een clown zijn kostuum verzorgd en vooral zijn schmink goed aanbrengt dan ziet dat er leuk en natuurlijk uit.
Het is echt de kunst om je clown een verlengstuk van jezelf te maken: en die schmink te baseren op uitvergrote menselijke trekken.

En wat is een goede clown: tja dat scheelt van persoon tot persoon. Maar je kan ergens wel als regel nemen: een clownsnummer is goed als
zowel de intellectueel als de kasseienlegger er op hetzelfde moment mee lachen. En als zowel groot als klein de humor snapt.

voor de rest moet je gewoon je personage kennen en erg goed weten wat het stramien is voor een clownact:
je moet leren analyseren wanneer en waarom je publiek lacht.

Een klein voorbeeldje en iets wat je daarin inzicht gaat geven:
mijn belletjes nummer is er eentje waar publiek aan meewerkt.
Ik praat echter niet maar maak alles duidelijk met gebaren en een dirigeerstokje:
in het begin denk je dan tja dat gaat hier duidelijk moeten zijn en maak je alles groot:
je gaat grote gebaren maken, je gaat overdreven je duim opsteken als iets goed is enz...
Resultaat: je krijgt overacting en het word soms belachelijk: als je dat niet op video van jezelf ziet weet je geeneens dat je dat doet.
resultaat de mensen vinden de belletjes leuk, maar er lacht geen mens en de vrijwilligers vinden het irritant

Na dus een video te bekijken en alles eens goed te analyseren ben ik de boel gaan omdraaien.
Ik zorg dat ik mijn eigen naturel behoud en gewoon aanpas ( denk niet van he ik moet acteren en grappig wezen) en ben een minimum aan bewegingen gaan gebruiken:
en zeer weloverwogen gekozen welke kleine bewegingen er zeer clean en duidelijk waren.
En ook vooral aan de timing gewerkt: nu loopt het nummers af als boter en ligt keer op keer de tent in een breuk.
terwijl ik net veel minder doe dan vroeger en meer het geheel stuur en zorg dat alles op het juiste moment gebeurd.

Dat is ook een groot punt timing:
deze winter kreeg ik voor het eerst een partner: en die had al reprises: dus moest ik mij als witte clown invoegen.

ik heb zijn acts gezien en daar zat er eentje bij waar hij een doekje neemt en zogezegd gaat goochelen:
en hij doet wat gebaren en hoppa er steekt een vinger omhoog als het doekje weggetrokken word, Hij herhaald dit met twee vingers.

ik had dit gezien en dacht : ohjeeeeee wat stom: wat moeten we hiermee.

Mijn "leermeester" er even bijgehaald en die gaf de volgende tips:
lijn de characters duidelijk af en bouw naast het basisgegeven van de vingers extra grapjes in die je uitwerkt
probeer in de piste het een en ander en ja met je timing spelen.
Hij heeft ons wat basisdingen meegegeven en zei: ik kom binnen een voorstelling of tien nog eens kijken
ik weet zeker dat jullie dit begrepen hebben: en ik zal jullie dan uitleggen waarom.

ik dacht toen echt oh help!!

En we zijn er al spelenderwijs aan begonnen
de august zwaait het doek over en weer en zegt een paar keer: niks ( draait het doek om ) niks.
bij de tweede poging is mijn zinnetje: ja en daarboven zit er ook niks.

In het begin liep dit voor geen meter.

daar even de theorie van Bruno op uitgetest:
met de timing gespeeld: zeg ik dat te laat dan lacht er geen mens: zeg ik dat direct na zijn "niks"
met een vrij scherpe toon en maak ik daarbij een kort gebaar met mijn vinger naar mijn hoofd is het meteen prijs.

en na een paar keer zijn we zo van een wel zeer stom trucje tot een nummer gekomen dat uiteindelijk bijna vijf minuten duurt
en waar gegarandeerd de hele tent mee dubbel lag.

na verloop van tijd zijn we ook met de reacties van het publiek gaan spelen en kwamen er dingen bij die louter toeval waren en leuk waren: die zijn er dan ingebleven
en dan ga je ook daar de timing perfectioneren.

Bruno is weer komen kijken en heeft alleen het volgende opgemerkt: jullie hebben het begrepen.
zonder dat ik heb moeten zeggen waar juist hebben jullie precies begrepen op welke plaatsen je sneller en trager moet gaan enz...
Probeer dit nu toe te passen op elk nummer en je hebt het concept door!!

En hij had helemaal gelijk: het zat in kleine hoekjes maar door te gaan schuiven met timing en echt keer per keer te analyseren met een video waarom het publiek wel of niet lachte
zijn we echt 250% vooruit gegaan met het nummer tegenover in het begin.
En het bleef ook voor onszelf leuk: het werd geen saaie routine

Het is dus echt niet wat je doet maar heeeeeel erg de manier waarop.
Maar je moet echt bereid zijn om daaraan te werken en jezelf kritisch te bekijken
en vooral geen rolletje gaan "spelen" want dat voelt je publiek direct.

En dat is net het probleem van veel clowns: ze draaien maar een geroutineerde act af
of doen maar wat , maar er zit echt een systeem achter een clownsact
heb je dat door en combineer je dit met je eigen gevoel dan kom je een heel eind.

Zal eens proberen van een video op youtube te zetten: dan zie je ook meteen wat ik bedoel


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: do feb 23, 2012 4:01 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Interessant verhaal. Je legt hier uit wanneer een clown een goede clown wordt.

Maar waar ik benieuwd naar ben is waar een mens ophoudt en de clown begint. Oftewel, op welk moment krijgt men clownsvrees?

Is het de grote broek?
Is het de rode neus?
Is het de hoeveelheid schmink?
Zijn het de grote schoenen?
Is het de manier van doen?
Maakt het uit of het een August is of een Pierrot? Of iets daar tussen?
Geldt het ook voor een vermomd iemand? Zoals Zwarte Piet? Daar zijn ook veel kindertjes bang voor.

Misschien kan Maeve hier iets over kwijt?

En heeft Mario wel eens te maken met bange kinderen? Voor en na zijn Bruno-training?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: vr feb 24, 2012 12:14 am 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
kan je ik makkelijk en een zeer duidelijk antwoord op geven:

ik heb al iets langer een carriere als Sinterklaas dan als clown.
kijk maar eens op http://www.sintopbezoek.com
dit ben ik als Sinterklaas bij de grote intrede in Gent

[img]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/396348_2841541530326_1612971692_3437708_2036793918_n.jpg[/img]

nu bijna tien jaar doe ik met mijn team de grootste sinterklaasfeesten en intredes in Belgie
en ook in nederland ben ik geregeld werkzaam.
Doordat ik mijn spullen bij Studio Bessels haal ( dit is de grimestudio die jarenlang Bram Van der Vlugt van haarwerk kostuum en schmink heeft voorzien)
en hun grimeploeg ook voor mij werkt ben ik in contact gekomen met Bram
en heb een paar keer naast hem mogen assisteren bij bv het feest van Sinterklaas in Ahoy en de nationale intocht

En hij vat het als volgt samen: je moet zorgen dat je ogen lachen! dat is belangrijk en dat je kinderen vooral rustig benaderd.
Dat je met een rustige kalme stem praat als je op ze toestapt en je kalm en vriendelijk overkomt.

En dat klopt zowel voor Sinterklaas en zwarte piet als voor een clown of eender ander verkleed figuur.

ja het zit ook in de schmink: zwart wird voor Pieten haast niet meer gebruikt dat is donkerbruin geworden
door zwart zie je geen gelaatstrekken: enkel een zwarte vlek en twee ogen

dus ook bij andere schmink moet je zien dat er gelaatstrekken te zien blijven

Bram bv had als Sint zijn model snor zo geknipt dat hoe hij ook keek zijn mond altijd lachte

kijk je kan op kinderen toespringen: met heel veel lawaai een toeter en een confettibom laten knallen en dan schreeuwen" hey hier ben ik"
ja dan heb je huilers.

Maar als je het eerste contact ( daarna kan je met aftasten zie hoe ver je gaat) rustig is en je stem straalt rust en vertrouwen uit en je ogen en je gelaat is vriendelijk dan huilen kinderen niet.

Je hebt er altijd wel hoor: maar het is zeeeeer zeker te vermijden.

Bij beide disciplines heb ik zeer weinig huilers: om niet te zeggen bijna geen.

Wij hebben bij Boxtalino de traditie om aan de uitgang te staan na de show en nog bonnen uit te delen en iedereen een hand te geven en de kans een foto te nemen
en alle kinderen doen dit. Of ze geven zelfs een hi five.
En nee het is niet de hoeveelheid schmink: want als witte clown kan je daar niet naast.
gewoon zien dat je schmink niet te streng is en zorgen dat je ogen vriendelijk zijn en ook gewoon echt vriendelijk zijn: geen fake lach!

en tegenwoordig zijn de kinderen ook veel minder bang:
echt meegemaakt: een meisje van een jaar of 5/6: meneer , jij bent heel mooi geschminkt

ook Pieten horen het vaker: heey jij bent eigenlijk geschminkt he: is dat waar

Ze weten nou veel vroeger hoe de vork in de steel zit!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: vr feb 24, 2012 7:20 pm 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Voor mij zit het hem in het uiterlijk,gedrag en de leeftijd.

De kostuums kunnen nog zo mooi zijn maar die ''vriendelijke'' gezichten vertrouw ik niet.
De enigste clown die me geen angst geeft is de Pierrot waarom weet ik niet.
En ik heb ook geen probleem met maskers,Sinterklaas,Kerstman of Zwarte pieten.
Het naarste vind ik bijvoorbeeld de geliefde clown Bassie die man is alles wat ik akelig vind in clowns.

Het gedrag en de leeftijd is voor mij het denk ik wat ik het ergste vind.
Een volwassen kerel die zich zo overdreven vriendelijk ( of juist niet ) en ''grappig'' gedraagt vind ik erg akelig en blijf ik het liefste bij uit de buurt.
En dat terwijl ik kinderen niet zo erg vind.

Ik weet bij Renz International was er eens de ''clowns act'' met dat kleine jochie en een wat oudere knul.
Dat vond ik erg grappig en vooral lief op me overkomen en had ik geen enkele problemen mee
Maar toen ik daarna bij Circus Herman Renz was wou ik haast wel in mijn jas wegkruipen dat was voor mij nog erger dan de Clown van BellyWien en ik heb vernomen dat zelfs mensen zonder clownsfobie bang zijn voor hem.

Het is erg moeilijk uit te leggen waarom clowns me angstig maken.
Iets in me geeft gewoon het seintje ''vertrouw ze niet''.

En ik heb de angst al zolang ik me kan herinneren.
Toen ik klein was heb ik een jaar lang in het ziekenhuis gelegen en daar kwamen vaak de CliniClowns langs.. of in ieder geval.. dat probeerde ze.
Keer op keer weer was ik aan het huilen en smeekte ik de zusters of ze hun alsjeblieft weg kon halen.
En toch het hele jaar door weer proberen en weer proberen.

Ik ben er niet perse ''bang'' voor maar ze maken mij zeer nerveus en ik ben het liefste even ergens anders als er een clowns act is.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: vr feb 24, 2012 10:45 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Nou dan is het toch echt het gedrag hoor dat het bij je losmaakt Maeve.

leeftijd dat lijkt mij zeer vergezocht want ook zonder schmink kan een volwassene gewoon vriendelijk zijn toch.

dus is het echt het gedrag: het ligt aan het feit of iemand z'n stem gaat veranderen of druk doet

en bij de voorbeelden die je hier aanhaalt : ja hoor die doen dat allemaal!
Bassie: ach ja Dat was ooit een zeer goed acrobaat, maar dat is absoluut geen clown he.
en hij praat erg raar: dat doet erg veel. Een rauwe stem die hij vaak verhoogd en geregeld de neiging tot schreeuwen

Bij Herman Renz loopt Milko rond en die kan heel druk doen ( naar mijn gevoel toch): dat kan ook een trigger zijn. en ook een rauwe stem die wel eens in overdrive wil gaan.
ik heb zo het gevoel dat het dan bij Frenky beter zal geweest zijn: die heeft een veel rustigere manier en een andere uitstraling.

Jij hebt dus een probleem als iemand zijn eigen naturel verstopt achter vreemd gedrag vermoed ik waarbij de stem een belangrijke trigger is.

Kinderen in de piste als clown: ja daar heb ik zelf zo niet mee. Dat is vaak schattig ja, en kinderen hebben uit vaak uit zichzelf een zekere naturel.
Maar kinderen moeten dan vaak nummers doen die ze "afkijken " van grote clowns. En dat komt altijd zo geforceerd over, een kind heeft die expressie en de mogelijkheid om mimiek over te brengen vaak nog niet.
Verder dan het " ja het is schattig effect" kom ik bij de jongsten van het circus in een clownspakje steken dus meestal niet.

Wat schmink betreft:De meeste goede clowns houden hun schmink volgens hu eigen gelaatsplooien: komt het veel meer logisch en natuurlijk over.
Kijk maar naar Larible: wat wit binnen zijn eigen mondplooien, Popov, eenvoudige rode lippen en wat rood op de jukbeenderen
Pio Nock: beetje wit en hier en daar wat rood. Achille Zavatta: net hetzelfde
Maar nergens rare lijnen of grote designs die raar overkomen.
En ook hun kostuums zijn eenvoudig en hebben geen schreeuwerige kleuren ( van die fluo kleuren en grote strikken word ik misselijk!!)
terwijl als je een Amerikaanse clown ( overdadig veel schmink, veelkleurige kostuums, en grote bontgekleurde pruiken) op een halve meter afstand van je hebt: ja daar vind ik als volwassene ook wel iets engs aan hoor.

En dan heb je nog het beeld dat de media schetst: films als "IT" en Krusty the clown in the Simpsons helpen ook niet echt!

clowns zijn doodgewone mensen: die in de manege emoties uitvergroten en wat schmink ophebben.
De meeste die ik ken zijn ook buiten de piste zeeeeeeer doodgewone en erg aardige mensen.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: za feb 25, 2012 10:08 am 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Ik denk juist wel dat leeftijd bij mij een grote factor is aangezien ik het alleen bij volwassen clowns heb en niet bij kids.
Ook maakt voor mij de stem weinig uit, Al gebruikt hij/zij zijn normale stem dan vind ik een clown nog niet minder naar.

En dan ligt het bij mij ook aan de hoeveelheid schmink en op welke manier want zoals ik al zei : Zwarte pieten heb ik geen last van.
Het zal best dat clowns ook maar mensen zijn maar ik vermijd ze liever en dat maakt het bezoek aan een onbekend circus toch altijd weer even spannend.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 3:39 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Maeve en Mario, ik ben het niet eens met jullie v.w.b. de kritiek op de clowns Bassie en Milko, ik vind ze vooral goed op het droogkomische vlak en natuurlijk de olijke kwinkslagen en datzelfde geld ook voor een andere Nederlandse clown en wel Didi (Dick Hoezee). Bassie en ook zijn broer Adriaan hebben al sinds jaar en dag vele generaties vermaakt met hun vele optredens in circussen, theaters en ook met hun tv series. Ook Milko timmert al vele jaren aan de weg als goede clown en heeft al in diverse circussen opgetreden en nu dus al sinds vele jaren in het Ned. circus Herman Renz. Bassie is ook nog eens muzikaal goed bezig op zijn onafscheidelijke mondharmonica. Ze zijn bovendien altijd bereid om met de jeugdige fans op de foto te gaan.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 6:36 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Max,

Het gaat er bij deze discussie niet zo zeer om of Bassie of Milko slechte clowns zijn. Verre van dat. Het gaat hier om clownsfobie. Sommige mensen krijgen hun leven lang al een ongemakkelijk gevoel van clowns, vooral als ze zo druk en overrompelend zijn als types Bassie en Milko, die hier als voorbeeld worden gebruikt. Dus je moet de hele discussie maar eens lezen, niet alleen de laatste twee berichten.

Zolang Bassie en Milko volle tenten trekken moeten ze gewoon op deze manier doorgaan.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: ma feb 27, 2012 8:19 pm 
Offline

Lid geworden op: vr sep 10, 2010 12:48 am
Berichten: 108
Locatie: Ergens
Ik zeg ook zeker niet dat het slechte clowns zijn.
Toen ik naar de voorstelling ging van circus Herman Renz waren alle kinderen en ook volwassenen GEK op de clowns.
En ook Bassie is geliefd door veel kinderen.

Ik heb nare gevoelens bij clowns en ik denk juist dat mijn angst opgewekt word door ''Echte'' clowns dus je kan het zo zien:
Hoe erger ik de clown vind hoe beter hij waarschijnlijk is.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: ma mar 05, 2012 3:56 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Voor de liefhebbers van het genre:
http://www.filmtotaal.nl/artikel.php?id=25173

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: ma sep 16, 2013 2:11 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Het Engelse Northampton is al dagen in de ban van een clown die in de nacht door de straten loopt van de stad. Dat melden verschillende Engelse media.

Sinds vrijdag 13 september is de angstaanjagende clown al meerdere malen gespot door bewoners van Northampton. Hij staat zwaaiend midden op straat met ballonnen of een teddybeer in zijn hand. De clown zou ook bij sommige huizen hebben aangeklopt.
De clown heeft inmiddels een eigen Facebook-pagina 'spot Norhampton's clown' met meer dan 22.000 likes. Het mysterie is inmiddels wereldnieuws aan het worden, maar niemand weet nog wie de clown is.

http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/c ... oQvxigvO8/
(met foto's)

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: zo okt 20, 2013 1:33 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Vrouw wordt gek van clownposters

Het Britse Leighton Buzzard kreeg het circus op bezoek. Voor een inwoonster werd dat een hele toestand. Ze lijdt aan coulrofobie, een angst voor clowns. Daarmee kreeg ze het voor elkaar dat de posters van het circus uit het hele dorp verwijderd moesten worden. En dat terwijl deze clown behoorlijk lief is in vergelijking tot de terrorclown van Northampton.

Lees verhaal (met foto's) op
http://www.wtf.nl/grenzeloos/15023/vrou ... sters.html

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: zo okt 20, 2013 1:35 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
heuvels schreef:
Het Engelse Northampton is al dagen in de ban van een clown die in de nacht door de straten loopt van de stad. Dat melden verschillende Engelse media.

Sinds vrijdag 13 september is de angstaanjagende clown al meerdere malen gespot door bewoners van Northampton. Hij staat zwaaiend midden op straat met ballonnen of een teddybeer in zijn hand. De clown zou ook bij sommige huizen hebben aangeklopt.
De clown heeft inmiddels een eigen Facebook-pagina 'spot Norhampton's clown' met meer dan 22.000 likes. Het mysterie is inmiddels wereldnieuws aan het worden, maar niemand weet nog wie de clown is.

http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/c ... oQvxigvO8/
(met foto's)
Deze namaak clown is trouwens ontmaskerd
http://www.metronieuws.nl/koffiepauze/n ... A6i5Gk0yg/

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: clownrage
BerichtGeplaatst: di okt 28, 2014 9:49 am 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 8:15 pm
Berichten: 35
Na Engeland, nu ook Frankrijk en ook mogelijk Belgie in de ban van de clown.
http://www.knack.be/nieuws/wereld/frankrijk-in-de-ban-van-terreurzaaiende-crimi-clowns/article-normal-492241.html


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Over nare clowns
BerichtGeplaatst: wo okt 29, 2014 2:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Vandaag veel aandacht voor dit fenomeen (in Frankrijk) in diverse dagbladen.
Blijkt een overgewaaide hype uit de USA, en het einde is, gezien het imitatiegedrag, nog bepaald niet in zicht!
Sombere tijden dus, voor clowns in het algemeen en voor mensen met een clownsfobie in het bijzonder!
Mark my words: binnenkort wordt na die belachelijke zwartepietendiscussie gepleit voor een algeheel clownsverbod.....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.