Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:20 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 30, 2017 3:17 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Circus Cabuwazi in Berlijn, wie kent het niet? In ons land vast niet veel mensen, ter plaatse heel wat meer.
Want dit Jeugd- of Projektcircus is op dit moment actief op maar liefst zes verschillende plaatsen in de Duitse hoofdstad.
Met honderden actieve leden. Niet in club-of buurthuizen, maar in heuse circustenten.
Zoals op het voormalige (legendarische) vliegveld Tempelhof, de nieuwste locatie. Tempelhof – der Kulturflughafen, wordt het dan ook al genoemd.

Afbeelding

De overige locaties zijn: Altglienicke, Friedrichshain, Kreuzberg, Marzahn en Treptow.

We zouden er niet over schrijven, ware het niet dat de NOS ons het volgende weet te melden:

Judith werkt als vrijwilliger in een circus, op kosten van de EU

Voor Judith Kroes (22) klonk het als de ideale kans. Ze wilde al jaren bij een circus werken en dat kon bij circus Cabuwazi in Berlijn.
"Ik help bij de trainingen en ook bij projecten die ze soms doen, met scholen of kinderen uit de buurt."

Het mooiste voor haar is dat ze een beurs van de EU krijgt. Het is een paar honderd euro per maand, maar ze kan ervan leven.
"Ik zit in een appartement samen met andere vrijwilligers, krijg wat geld om te eten, wat zakgeld en geld om elke dag naar mijn werk te reizen."

Judith is één van de eerste deelnemers aan het Europese Solidariteitskorps. Dat werd vorig jaar met veel tamtam opgericht door de voorzitter van de Europese Commissie Jean Claude Juncker.
Het was in eerste instantie bedoeld om jongeren in crisissituaties te helpen. Vluchtelingen bijvoorbeeld en slachtoffers van aardbevingen in Italië.

Maar nu het korps er is, blijkt het veel breder te zijn. Ook Judith kan meedoen, als vrijwilliger in een circus.
Niet direct een crisissituatie, maar ze zet zich op die manier wel in voor de samenleving. Haar circus doet allerlei sociale projecten.
Andere jongeren die meedoen aan het korps geven bijvoorbeeld taalles aan vluchtelingen of helpen in een tehuis voor gehandicapten.


Afbeelding

Om mee te doen moet je tussen de 18 en 30 zijn. Je kunt de beurs dus krijgen voor vrijwilligerswerk, maar ook voor stages en als trainee.
De bedoeling is wel dat je het in een ander land dan je eigen land doet.
Het lijkt erg op het Erasmusprogramma, waarmee studenten met een beurs in een ander land kunnen studeren, maar het Solidariteitskorps is er ook voor jongeren die niet studeren.

Geld om een jaartje in het buitenland te zitten, dat klinkt heel aantrekkelijk. Toch zijn er niet erg veel jongeren die meedoen.
In totaal zijn er nu 2166 Europese jongeren die ergens vrijwilligerswerk hebben aangenomen. Dat klinkt misschien veel, maar als je het per land uitsplitst blijft er niet veel over.
Er zijn bijvoorbeeld maar 13 Nederlandse jongeren die meedoen.

Afbeelding

En het enthousiasme in de Nederlandse politiek is ook al niet erg groot. Van links tot rechts is er veel kritiek.

"Ooit heeft Kennedy in Amerika het Peace Corps opgericht", zegt Kamerlid Frank Futselaar van de SP.
"Dat was ook een vrijwilligersorganisatie voor jonge mensen. We hebben toch een beetje het idee dat Juncker zichzelf als de Kennedy van Europa ziet en ook zo'n nalatenschap wil."

Judith Tielen van de VVD ziet ook niet veel in het korps. "Volgens mij is Europa voor veiligheid, voor handel en voor welvaart. Laten we solidariteit alsjeblieft aan de lidstaten overlaten."

Dat soort politieke discussies gaat natuurlijk aan Judith in Berlijn voorbij. Zij is vooral blij met de kans die ze heeft gekregen en ze is de EU daar dankbaar voor.
"Ik kan een jaar in Berlijn leven, hier de taal en de cultuur leren kennen. En ik werk met allemaal andere Europese vrijwilligers. Ik ben me hier toch wel meer Europeaan gaan voelen."

Als het aan de Europese Commissie ligt is ze niet de enige. Tot 2020 moeten honderdduizend Europese jongeren aan het project mee gaan doen.




De site met het artikel en een leuk filmpje: https://nos.nl/op3/artikel/2209629-judi ... de-eu.html



En ach, gebeurt er eindelijk (ook) iets leuks met (ook) ons belastinggeld, moet er gelijk (ook) weer over gezeurd worden......
Nederland - Zeurland, dat hoorden we toch (ook) al eerder?!

Tijdens haar Staatsbezoek aan Duitsland bezocht toenmalig Koningin Beatrix in gezelschap van Willem-Alexander en Máxima een aantal jaren geleden in Berlijn een dergelijk circus.
Dat was echter mee-maak-circus Mondeo.
Het koninklijk gezelschap genoot van de voorstelling, compleet met dieren als kamelen, ezels en lama's.
Voorafgaand bezochten ze de woonwagen van de directeur en zijn gezin. Schoentjes uit? Daar heb ik het antwoord nooit op kunnen vinden.....

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.