Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 2:00 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusfan (deel 4)
BerichtGeplaatst: do aug 01, 2013 5:56 pm 
Tja, en dan ben je het opeens. Besmet met zoals ze het noemen ‘het virus”. Wat het precies is valt niet uit te leggen. Zeker niet aan al die vrienden en familie die mij soms knettergek vinden als het gaat om mijn circusliefde. ‘Maar je hebt dat circus toch al gezien”! ‘Ik weet niet wat je er leuk aan vindt om steeds maar weer naar ronddraaiende knollen te kijken”. Kijk, deze mensen snappen het niet en zullen het ook nooit snappen. Hoewel, een goede vriend van mij dacht hier ook altijd zo over, tot ik hem een jaar of twee geleden mee nam naar Herman Renz. Hij vond het prachtig en inmiddels zijn we samen een keer of zes naar diverse circussen geweest. Hij begrijpt het een beetje. Is het de geur van zaagsel, braadworst en paardenstront? Is het de geluidscombinatie van opzwepende muziek, lachende kinderen en ronkende vrachtwagens? Of is het soms het respect voor keihard werkende mensen die elke dag en soms ook in de nacht bezig zijn hun droom in stand te houden, een droom die doorgaans wordt verstoord door onredelijke mensen uit de ‘gewone mensenwereld”. We schrijven begin Mei 1980. Mijn circushobby is nog pril na enkele bezoeken aan de nieuw gestarte circussen Holiday en Bassie en Adriaan. Veel publiciteit is er geweest rondom de start van wederom een groot nieuw Nederlands circus, namelijk dat van Sjoukje Dijkstra. Voor diegenen die niet weten wie dat is, Sjoukje was vooral in de jaren zestig en zeventig een wereldberoemde schaatsster en al jaren getrouwd met de Oostenrijkse circusman Karl Kossmayer. Karl was vooral bekend geworden met zijn hilarische ezelnummer. Samen hadden zij jarenlang opgetreden in de ijsrevue van Holiday on ice. Het was – vooral van Karl – een grote wens om een groot circus te beginnen en deze wens in uitgekomen, hoewel het avontuur van korte duur was. Ik toog samen met pa naar Zaandam alwaar het circus, wat overigens gewoon gehuurd was van de Duitse circuskeizer Carl Althoff, op de Burcht stond opgebouwd. We troffen daar een overweldigend circus wat in deze tijd in Nederland niet meer denkbaar is. Een overvloed aan nostalgische wagens waarvan de helft waarschijnlijk leeg, een rode tent met 3500 zitplaatsen en een programma wat duurde van acht tot bijna half twaalf. Karl had zich bij het boeken van de artiesten een beetje verkeken. Een prachtprogramma zoals je dit alleen in Duitsland tegen kwam met roofdieren, ijsberen, apen, paarden en topvariété. Het orkest kreeg geen vergunning dus werd deze verzorgd door John de Vries, in die tijd een bekende circusorganist. Uiteraard stak dit bleek af bij het programma maar dat kon de pret niet drukken. Zo jong als ik was klopte ik aan bij de caravan van John de Vries en vroeg of hij wilde meewerken aan een interview voor de circus gids Nederland. Ja, ik was inmiddels lid geworden van dit toenmalige heerlijke circusblad. Hij stemde in en zowaar werd het geplaatst in het maandelijkse genotsblad voor circusfreaks. We genoten volop van de show maar helaas zaten er slechts veertig mensen in de tent. Iets wat zich bijna elke dag herhaalde. Het circus had alles wat circus moet hebben. Een waanzinnige uitstraling, een perfecte reclamecampagne, een topshow en toch…het volk bleef weg. Zij gingen liever met de kinderen naar Bassie en Adriaan of naar circus Holiday waar Conny Vink de middagvoorstellingen presenteerde. Misschien was de naam Sjoukje Dijkstra toch al wat vervaagd of heeft het gewoonweg te weinig tijd gehad. Na knetterende ruzies – uiteraard om geld – is Carl Althoff plotseling met het hele circus vertrokken naar Duitsland. De naam van Sjoukje Dijkstra werd van de wagens verwijderd en heer Althoff zou zo’n beetje zijn laatste circusseizoen draaien. Karl Kossmayer kreeg een jaar later een mooie opdracht aangeboden in het dierenpark Wassenaar. Daar zou hij met een piepklein programma de zomermaanden doorbrengen met vrouw en kinderen, aangevuld met diverse leden van de circusschool van Joe Andy. Ik heb daar nog mijn steentje aan bijgedragen door op vele zondagen mijn goochelact te presenteren, uiteraard na auditieafname van heer Kossmayer. Het was geen makkelijke man en denk dat Sjoukje het soms best moeilijk heeft gehad met hem. Maar ik zag van dichtbij hoe deze circusman pur sang gedisciplineerd was en vakkundig. Misschien wel niet meer van die tijd maar ik vond het allemaal mooi, ik was immers amper vijftien.

Volgende keer: Mikkenie en Renz


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusfan (deel 4)
BerichtGeplaatst: ma nov 11, 2013 6:03 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Gevoelige verhalen, deels herken ik mijzelf er in, maar dan minstens nog een generatie eerder. Die zelfde sensatie onderging ik in de 50er/60er jaren bij van Bever (ach, zo'n mooi circus), Strassburger, Boltini (in zijn vele verschijningsvormen qua naamgeving), Jos Mullens, en Harry Belli. Probeer het gevoel vast te blijven houden, ik ben daar niet helemaal meer in geslaagd......wat ik overigens betreur!

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.