Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 03, 2024 10:35 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 58 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 3:25 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Ik denk dat circus Krone nog het enige circus is waar je de heerlijke sfeer van weleer kunt beleven en de geur van puur circus zoal circus moet zijn kunt opsnuiven.
Ik bezocht het circus in Meppen en kan niet anders zeggen dat dit reusachtige bedrijf het alleenrecht heeft zich de grootste te noemen en wat mij betreft ook het mooiste.
Ik kom er al 35 jaar en dit was misschien wel de honderdste keer want jaarlijks bezoek ik hen meerdere keren.
Wegdromen naar negentientoen in nu eenmaal mijn ding. Ik heb niet zoveel met vernieuwing en vooral niet als dat krampachtig gaat.

Ik ken haar niet persoonlijk, de in haar woonwagen verscholen Christel Sembach Krone. Je ziet haar de laatste tien jaar zelden maar ze is er bijna altijd en houdt via webcams het circus en vooral de show goed in de gaten.
Het meeste respect heb ik voor het feit dat zij niet buigt voor elke rage en trend en precies doet wat zij wil.
Natuurlijk wordt er al snel geroepen dat dit makkelijk kan met haar kapitaal maar persoonlijk heb ik nog nooit in haar portemonnee mogen kijken. Verhalen over rijkdom worden vaak opgeblazen met de jaren. Feit blijft dat er wel degelijk poen nodig is om dit stuk prachthistorie en werkelijkheid overeind te houden.

Elke keer als ik er ben verbaas ik mij opnieuw. Zelden tref ik meer mensen in de tent dan 500 en vandaag zelfs amper 300. En toch stug doorgaan inclusief langzame modernisering. Dat is niet alleen karakter bezitten maar ook een hele hoge dosis circusliefde.
Chistel Sembach is in mijn belevenis de grootste circusvrouw van de laatste 50 jaar.

Het circus staat krap opgesteld maar oogt geweldig. Pal naast een enorme middelbare school was volgens mij de reden dat ik vrij veel jong publiek zag.
Ik weet zeker dat als alle inwoners van Meppen zouden weten wat voor prachtavond je hier kan hebben het bordje
"alle voostellingen uitverkocht" zou hangen.
Ik ga geen programmabeschrijving doen omdat er nu eenmaal een hekel aan heb om steeds hetzelfde te moeten schrijven. In dit geval bij elke act het woordje wereldtop.
Uitzondering maak ik voor Martin Lacey met zijn 27 roofdieren in de kooi. Want hier zou het woord wereldtop beledigend zijn. Terecht een staande ovatie en geloof me maar tijdens de voorstelling die ik bezocht voor meer artiesten.

Waarom het publiek in grote getale weg blijft is mij inmiddels wel duidelijk. Natuurlijk zijn de dierenactivisten op schandalige wijze bezig geweest de laatste jaren zodat elk schoolgaand kind het inmiddels zo zielig vindt dat een tijger in een kooi zit vergetende dat hun eigen hamster ook niet vrij rond loopt.
Bovendien als je maar vaak roept dat circus uit de tijd is dan is het op een gegeven moment ook uit de tijd.
Dus hup allemaal naar een club (vroeger de disco) Allemaal een wodka (vroeger een biertje) Allemaal Appen (vroeger lekker live praten met elkaar) en allemaal een pil om je "goed" te voelen ( vroeger een hengst voor je harses).

Krone blijft Krone en diegene die zoiets moois nog nooit heeft gezien raad ik aan het mee te maken. Diegenen die mij uitlachen en niet willen noem ik cultuurbarbaren.
Om maar weer eens te eindigen met een mooi gezegde:

Wie het verleden niet kennen is de toekomst niet waard.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 3:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mooi geschreven, maar dat wil je van mij vast niet horen!

Zeker wat je schrijft over die activisten en hun invloed op de publieke opinie is meer dan waar. Ik schreef het al eens: dan komen wij er in ons land nog redelijk genadig vanaf, hoewel....
Toch zijn er ook en zelfs bij dit circus dingen die ik niet begrijp.
Om te beginnen een tournee langs (veel) kleinere plaatsen dan vroeger. Ongetwijfeld een bewuste keuze. En overal trekken ze vast wel een grote cirkel om de speelstad en met hun indrukwekkende reclameploeg (groter dan menig circus in zijn geheel!) zullen heel veel mensen best te weten komen dat het circus in de buurt is.
Want alleen van Meppen (minder dan 35.000 inwoners) kunnen ze het niet hebben.

Er wordt wel gevonden dat ik in het geheel geen kritiek mag hebben op welk circus van naam dan ook, want dat wordt gezien als afbrekend.
Dat is niet mijn bedoeling en daarom heb ik het toch. Juist in de hoop en de veronderstelling dat er betere tijden mogelijk zijn.
Dat sommigen het niet zo willen zien interesseert me verder geen steek.

Over Circus Krone bijvoorbeeld, schreef ik al diverse malen en verspreid over een paar jaar dat ze in sommige opzichten stil zijn blijven staan. Dan heb ik het uiteraard niet over het programma. Maar wel over het gebrek aan het gebruik van bijvoorbeeld internet.
Er bestaan in Duitsland aanzienlijk kleinere circussen en ook zelfs van een niet al te geweldige naam, waar je binnen twee tellen een e-card kunt bestellen, betalen en toegestuurd krijgt. Nog steeds nooit van gehoord bij Krone!
Per post, dat kennen ze want dat was er vroeger ook al, toesturen kan wel. Per expres, in eigen land voor € 9.90, voor de Benelux (o.a.) tegen € 15,90 extra kosten.
Nog iets op dit gebied dat opvalt. Boven in beeld (op dit forum) staat momenteel een advertentie van Eventim, het bedrijf dat de voorverkoop voor dit circus (en veel andere) regelt. Omdat ik op de site van het circus naar kaarten zocht.
En wat verbaast me dan: ondanks dat de resterende voorstellingen in Meppen naar ik denk ook niet volledig uitverkocht zullen zijn kun je op dit moment geen kaarten meer kopen! Daar staat dus een vaststaande tijd voor, want ook op de eerste dag in de volgende speelplaats kan dit nu al niet meer.
Nogmaals, het is niet mijn bedoeling dit prachtige bedrijf af te kraken. Maar wanneer je in een bepaalde tijd behoefte hebt aan meer belangstelling dien je wel zelf alle zeilen op dat gebied bij te zetten!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 4:20 pm 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Ik wil dit van jou wel horen hoor. En wat betreft de kaartverkoop heb je ook gewoon groot gelijk. Ook ik vindt dat dit veel beter kan net als denk ik elk ander.
Op de een of andere manier vermoed ik dat zij het zelf ook weten. Zal het ene met het andere te maken hebben ?
Niet op een echte circus klapstoel zitten met een door de computer uitgespuwde toegangskaart in de hand. Christal Sembach wil gewoon dat de mensen een kaartje bij de kassa halen wat dan ook weer de reizende zoo extra bezoekers opleverd.
Zakelijk een misser maar voor haar misschien het juiste. Zij weigert aan alle grillen mee te doen en dat siert haar. Ik denk trouwens dat er toch al veel vooruit gegaan is de laatste jaren. Gelukkig gewone flesjes cola in plaats van kartonnen bekertjes bijvoorbeeld. Ook het wagenpark is flink aangepakt.
Schoonzoon (zo noem ik hem maar even) Martin Lacey drukt voorzichtig een wat moderne stempel op het bedrijf.
Maar...voorzichtigheid is geboden anders kan hij vertrekken.
Ze wachten hun tijd wel af. Christel is al tachtig of zo.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 4:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Je kunt als ondernemer nog zo behoudend zijn als wat, maar wanneer de bezoekersaantallen dramatisch teruglopen -en daar duiden de door jou genoemde getallen wel op- dan zul je toch eieren voor je geld moeten kiezen....
Juist in moeilijke tijden is het zaak zo efficiënt mogelijk te werk te gaan en nieuwe ontwikkelingen niet uit de weg....

En e-cards kun je - in kleur! - net zo mooi maken als je zelf wilt. Het is intussen zelfs al een verzamelobject.
De tijd dat je niet in de rij hoeft te staan, zeker uitgaande van grote drukte zoals vroeger, kun je dan weer prima besteden in de zoo!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 5:18 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5453
Locatie: Belgie
Webcams om Krone te kunnen volgen, vertel?

27 Roofdieren, moet inderdaad echt indrukwekkend zijn.
Het meeste roofdieren tegelijk in de piste dat ik reeds zag,
zal zo'n 8 stuks geweest zijn bij Arlette Gruss.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 5:36 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
Circusboy schreef:
Webcams om Krone te kunnen volgen, vertel?.


nur privat für die direktion :wink:


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 5:45 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Er zijn wel meer circussen die met camera's werken hoor! Vandaar dan die perfecte opkomst en changementen zelfs in het donker.


Over Martin Lacey.
Was hier al eerder te vinden: een openbare les dressuurKUNST van begin dit jaar in 2 delen!

Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=Ic1OVyGOCw4

Deel 2 : https://www.youtube.com/watch?v=-kZsrqOcTv8

Pas maar op, binnenkort Circusboy met zijn poezen in de piste!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: vr okt 09, 2015 6:35 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1150
Ben benieuwd ga morgen vsnjit Dordt naar Meppen om weer eens de show te zien.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2015 10:27 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Het is nu 9.53 uur. Om 13.30 uur vertrekken we weer. Nogmaals naar de avondvoorstelling van
Krone in Meppen. Verdorie ik moet nog 3.5 uur wachten. De cd met circusmuziek zit al in de auto en de Coca Cola staat koud. Dit wordt de zoveelste dag van mijn leven. Maar voor hoe lang nog? Zal Duitsland na vele andere Europese landen het ook nodig vinden haar volk dat prachtige stuk vermaak af te nemen en tevens schuldig worden aan broodroof ?
Dieren horen niet in het circus ?
Onzin. Dieren horen WEL in het circus, al zo lang ik mij kan heugen. En ook mijn vader en opa weten niet beter.
Dieren horen in de jungle, op het platte land, in de vijver, in de kom, in huis, in de dierentuin en...in het circus.
De mens is niet gerechtigd aan te wijzen waar de natuur zich moet bevinden. Diegenen die zich dat recht wel toe eigenen zijn al hypocriet bij het eten van ei!!!

Circus Krone is een voorbeeld voor velen. Daar hebben de dieren het fijn.
Het ontbreekt hen aan niets en zij mogen zelfs twee keer per dag de mensheid laten zien dat zij meer kunnen dan alleen liggen en gapen.

Zondag even naar Belly Wien in Veenendaal. Dit circus is niet te vergelijken met Krone maar heeft dezelfde intentie.
Circus bieden zoals dat hoort en dieren beheren op een waardige manier. Ook Belly Wien hoort in het rijtje van goedgekeurde circusbedrijven.

En toch denk ik nog steeds aan Milko.
Inmiddels overgoten met emmers stront zoals dat schijnbaar hoort in Nederland. Rondgereden op een wagen en uitgejouwd door zogenaamde circusvrienden. Nee. HIJ was niet Jesus van Nazareth maar denkt hopelijk hetzelfde:
Vergeef deze mensen, ze weten niet wat ze doen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2015 12:02 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5453
Locatie: Belgie
borm - Hugo, zou het eventueel mogelijk zijn,
om enkele foto's van de tijgerverblijven nzo te maken?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2015 2:02 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Misschien komen die wel, Martijn zou er ook naar toe.
Jammer dat je het zelf niet doet! Zo lang het nog kan, want ook ik houd mijn hart vast....
Een voorproefje, en met zoeken, ook hier op het forum, vind je nog veel meer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het wagenpark UITSLUITEND voor het vervoer van de dieren van Lacey!!

Afbeelding


Laatst gewijzigd door Didier op za okt 10, 2015 2:33 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2015 2:10 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
psst ik ben er al geweest.... Donderdagmiddag met vele andere Nederlanders in de tent


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2015 2:24 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
En hier vind je zijn prachtige foto's:

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 184&type=3

Hij deed er zelfs een nieuwe vriendin op die als omslagfoto is terug te vinden:

Afbeelding


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: za okt 10, 2015 11:08 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 21, 2014 6:45 pm
Berichten: 164
Ik ben ook naar Meppen geweest... het was bloody fantastic!

Het gigantische circus staat op een redelijk klein terrein. Alles staat heel kort op elkaar. Hoewel een groot, ruim circusterrein natuurlijk prachtig is, is dit ook wel heel leuk om eens te zien; hoe ze goochelen met de ruimte. Mooi dat ze de dierenverblijven wel redelijk ruim hebben opgezet, terwijl de caravans hutje mutje op elkaar staan. :P

De show is echt circus Krone; de Monte Carlo prijswinnaars vliegen om je oren.

Hoogtepunt was inderdaad Martin Lacey met zijn nieuwe roofdieren groep. Volgens mij is voor het eerst dat ik hem ook met tijgers heb zien werken. Je ziet in de show het verschil in uitgevoerde dressuur tussen leeuwen en tijgers; de tijgers kunnen met hun veel sterkere achterpoten weer hele andere dingen. Vlak voor het einde van het nummer doet een van de witte tijgers iets spectaculairs, maar ik ga niks verklappen ;)
Je ziet nog wel dat het een nieuw nummer is. Het verloopt nog niet zo soepel als het oude Martin Lacey nummer. Het heeft denk ik nog even tijd nodig voordat het nummer "Monte Carlo ready" is.

En natuurlijk Crazy Wilson. Ik vind hem geweldig, een van de beste ter wereld (zo niet de beste). Hij combineert zijn kunsten en durf met echte showmanship. Zijn act is in deze nieuwe productie gepimpt, wat nog meer show en spektakel geeft. Het publiek

Ook de papegaaien van Allesio en Fumagalli waren top.

De paarden en exoten dressuur vond ik redelijk standaard, geen uitzonderlijk niveau. En de olifantendressuur is al heel lang hetzelfde en redelijk ouderwets. In feite hebben ze met de combinatie Aziatische en Afrikaanse olifanten goud in handen... in plaats van die schoonheid en dat verschil te laten zien hangen ze de olifanten vol met glitters. Dat vind ik persoonlijk minder. Ik zie dan liever wat modernere acts zonder glitters, haak en zweep. Bij de entree van neushoorn Tsavo ging het publiek helemaal los. Eigenlijk doet hij niet veel, hij loopt de piste binnen draait een rondje en gaat weer weg. Maar het wordt geweldig gebracht en het publiek kan de pure schoonheid zonder glitters waarderen.

Het klopt wel een beetje wat eerder hier is aangegeven dat Krone op veel vlakken een beetje ouderwets is. Misschien heeft dat inderdaad te maken met de stempel van 'mamma Krone'. Wieweet veranderd dat allemaal als het zover is. Ik zou dan beginnen met het geluid, want de kwaliteit daarvan is wel een beetje bedroevend voor zo'n productie. Niet dat ik in de klaagmodus wil gaan, maar een liefhebber ziet de verbeterpunten ;)

Al met al heb een topdag gehad bij Krone. En vele Nederlanders met mij, want ik zag heel veel geparkeerde Nederlandse kentekens. Er waren ongeveer 800 man, in een tent met capaciteit van 4000 ziet dat er nog wel een beetje leeg uit, maargoed ik bezocht de show op een weekdag. In het weekend zal dat hopelijk anders zijn.

Enkele plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Diepe buiging voor Krone
BerichtGeplaatst: zo okt 11, 2015 1:46 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 03, 2015 2:05 am
Berichten: 62
Ik was er vandaag weer. Uit zeer zeer betrouwbare bron aldaar gehoord dat Krone niet lang meer als tentcircus zal reizen. De kosten wegen niet meer op tegen de inkomsten.
Even reageren op boven. Martin Lacey gaat niet meer naar Monte Carlo. Hij heeft daar alles al gewonnen en kan dus alleen maar verliezen. Zeker nu in deze anti dieren periode.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 118 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 58 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.