Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 5:30 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 6:47 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 12, 2017 7:38 pm
Berichten: 20
Hier een berichtje over de zeeleeuwen waar ik mee werk, voor diegene die het intressant vinden.

Ik werk met 2 patagonische zeeleeuwvrouwtjes, maar we hebben hier ook nog 2 mannetjes. De mannetjes gaan al 3 seizoenen mee met het circus, de vrouwtjes waren tot vorig jaar december nog nooit in een circus geweest.

De zeeleeuwen verblijven hier op een park waar ook shows worden gedaan tijdens de schoolvakanties en voor mensen die het afhuren. Ze hebben een groot bassin dat bestaat uit 2 delen, met in totaal 500.000 liter water.

Het belangrijkste met dieren is het opbouwen van een band, ze moeten je kunnen vertrouwen en jij hun. Als je dieren hebt die nog nooit in het circus zijn geweest dan moet je ze gaan trainen op licht en geluid. Maar ook het in en uit de truck gaan, het met je mee lopen en de tent in gaan. Ook moet je ze leren dat andere diersoorten niet eng zijn, af en toe moet je namelijk met ze langs de leeuwenkooi lopen om de tent in te gaan.
Een zeeleeuw kan je geen halster om doen dus alles gaat op vertrouwen en training, als ze niet willen dan willen ze niet, maar jij moet ze toch motiveren om wel te gaan.
Voeding achterhouden doen we niet, ze krijgen iedere dag hun volledige dieët á 5-7 kg (ligt aan het seizoen).

De truck bestaat uit een zwembad, 2 nachtverblijven en opslagruimte. Ook hebben we altijd een buitenbad mee.

In december zijn we met de vrouwtjes 2 weken bij medrano geweest. De reis is goed verlopen zonder stress, ze waren op hun gemak in de truck en kregen onderweg meermaals te eten. Zodra we op de plek aankomen checken we de dieren en dan gaan we het water en de electriciteit aansluiten. Het zwembad wordt meteen gevult en de dieren worden weer gevoerd en nat gemaakt. Daarna gaan we pas de rest opzetten en klaarmaken. Zodra dat allemaal klaar is en de dieren hebben even gerust gaan we met ze een rondje wandelen zodat ze de omgeving kunnen zien.

Naar mijn idee ervaren de dieren geen extra stress of ongemak tijdens het transport en bij het circus.
Ik daar in tegen wel.... mijn leefruimte is in dezelfde truck als de zeeleeuwen. Als hun een dag vroeg wakker zijn en flink gaan zwemmen en plonzen dan word ik zeeziek wakker haha...

Mochten jullie vragen hebben of nog wat meer willen weten over bijvoorbeeld trainingen of show onderdelen. Dan hoor ik dat heel graag.

Ik zal kijken of ik nog wat foto's van de verblijven en de truck kan plaatsen een dezer dagen.

Afbeelding
De zeeleeuwen Sally en Luna waar ik mee werk, in Medrano


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: vr jan 13, 2017 6:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 12, 2017 7:38 pm
Berichten: 20
In het voorstel topic kreeg ik al wat vragen:

kun je het verschil uitleggen tussen zeeleeuwen en zeeberen?
- in het topic leuk staat de foto van Vasely met zijn zeeleeuwen. Dit zijn Steller zeeleeuwen, deze staan bekent als de gevaarlijkste zeeleeuwen om mee te werken en ook de grootste. De meeste parken werken hands-off met ze.

De zeeleeuwen van Erwin Frankello zijn Californische zeeleeuwen, dit zijn een van de kleinere zeeleeuwen. Ze hebben een spitse kop en zijn zeer wendbaar. Ook komen ze vaak wat nerveurs over.

Op de foto's van het circus in Wiebaden staan Pataginische zeeleeuwen. Deze dieren zijn wat groter dan Californische en komen vaak wat langzamer over, ook hebben ze een platte neus.

De kleinste zeeleeuwen zijn de zeeberen (fur seals) ik geloof dat je deze niet veel in het circus ziet. Ze zijn te herkennen aan hun ruwer uitziende vacht (ze hebben een dubbele vacht) en hun spitse neus.
Een zeebeer is dus ook een soort zeeleeuw.

De mannetjes zeeleeuwen zijn een stuk groter van de vrouwtjes, en de Patagonische hebben ook manen waardoor ze nog imposanter zijn.
Misschien een leuk feitje met betrekking tot de neuzen, zeeleeuwen hebben hun evenwichts orgaan in hun neus zitten. Daarom gaat het balanceren van ballen hun zo goed af.

Hoe ben ik in Denemarken terecht gekomen?
- tijdens mijn opleiding tot dierverzorger liep ik stage op een bedrijf in Bali. Hier werkte op dat moment ook een Nederlandse trainer waarmee ik goed bevriend werd, hij werkte ook voor Arena (hij is daar terecht gekomen via Connyland, hun hebben een pretpark en circus in Zwitserland, waarschijnlijk wel bekend bij jullie.). Toen ik weer stage moest lopen voor mijn opleiding ben ik dat gaan doen bij Arena.
Afgelopen jaar was ik op zoek na een baan en Arena was nog op zoek naar een extra trainer, dat kwam dus goed uit. Ik werk hier weer samen met die Nederlandse trainer.
Hiervoor heb ik o.a. gewerkt als dolfijnentrainer in Turkije en als zeeleeuwen trainer in de Dominicaanse republiek.
Ik had nooit gedacht dat het circus leven iets voor mij zou zijn, maar ik vind het heel leuk nu!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 2:12 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Geweldig!
Zeer bedankt voor dit inkijkje in je zeeleeuwen-leven, met bovendien nog veel nuttige informatie!
Kan me niet herinneren eerder zoiets leuks vanuit de praktijk hier gelezen te hebben!
Is een dagboek misschien een goed idee? Mag ook een weekboek zijn hoor!

In het circus dan niet, maar de kans dat je ooit in Nederland aan de slag kunt gaan is bepaald niet uitgesloten!
Dat weet je zelf vast wel, diverse dierentuinen contracteren mensen zoals jij voor hun dierenpresentatie.
Maar pas op: wanneer het circusreizen erg goed bevalt wil je niet anders meer!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 2:59 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 12, 2017 7:38 pm
Berichten: 20
Ik zou inderdaad wel iedere week iets kunnen vertellen. De ene week maken we natuurlijk meer mee dan de andere. Maar ik ga mijn best doen...

Op het moment zij we bezig met sally de rollende bal balance aan te leren, dit wil zeggen: sally rolt over de grond 1 rondje met de bal op haar neus, daarna staat ze op en loopt ze naar haar postament(het standaard waar de dieren op zitten).
Sally vindt het altijd hartstikke leuk om nieuwe dingen te leren, ze is niet de snelste qua begrip, maar het is heel leuk om haar bezig te zijn.
Afbeelding

Luna leert op dit moment de één armige handstand. Dit wil zeggen dat ze een gewone handstand maakt maar dan op 1 flipper. Bij dit onderdeel is de houding van het dier heel belangrijk en het opbouwen van spierkracht. De gewone handstand kan ze al, het is belangrijk dat ze deze 2 onderdelen niet door elkaar gaat halen. Bij een 1 armige moet ze namelijk op een iets andere manier omhoog komen dan bij de gewone.
(Hier heb ik nog geen foto van)

We doen in de ochtend een training en in de middag een. Op zondag hebben ze altijd een vrije middag.

Ik hoop natuurlijk ooit een keer weer in Nederland te kunnen gaan werken, maar het heeft geen haast, ik zit prima hier.

Afbeelding
Hier zijn we in Frankrijk even een stukje gaan lopen.

Op het park hier is het verder nog stil. De andere dieren zijn wel druk aan het trainen, maar de voorbereidingen voor de opening zijn vaak pas 1 week van te voren. De weken voor dat het circus weg gaat is het wel druk hier, alles moet in gereedheid gebracht worden.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 8:13 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Bedankt voor deze leuke post! Ik vind het vooral verrassend dat je, eens aangekomen op een nieuwe plaats, een rondje gaat wandelen met de zeeleeuwen. Daar had ik helemaal niet aan gedacht!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: za jan 14, 2017 8:24 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Dat rondje wandelen is inderdaad merkwaardig.
Daar had ik ook niet aan gedacht!
Maar wat beweging kan nooit kwaad natuurlijk!
Bedankt voor de fijne blik achter de schermen!
Heel fijn om lezen en zien.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2017 2:08 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Merkwaardig is heel iets anders. Ze geeft namelijk duidelijk een reden om dat te doen.
Mensen die dagelijks met dieren werken -dat mogen gerust ook paarden zijn of dergelijke- zal het niet echt verbazen.
Net als voor mensen geldt dat ze zich ergens thuis moeten voelen! En dat kan alleen wanneer de omgeving vertrouwd is!

Inderdaad erg leuk, die verslagen in woord en beeld, en een fikse aanwinst voor dit forum!
Zoiets zagen we nog niet eerder!
Dat we er nog maar heel lang van mogen genieten!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: zo jan 15, 2017 6:22 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Verassend, merkwaardig,... hier in België gebruikt men dit als hetzelfde.
Maar zeker een aanwinst voor dit forum, een blik achter de schermen!
En in dit geval dan nog over zo'n prachtige dieren!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 2:55 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 12, 2017 7:38 pm
Berichten: 20
Ik snap het wel dat mensen het apart vinden dat we met de zeeleeuwen gaan wandelen. Vaak worden ze toch aangezien voor dieren die alle tijd doorbrengen in het water. Ook vragen mensen me vaak of hun flippers dan geen pijn doen... Nee hoor, dit doet het niet. Zeeleeuwen hebben een soort van eelt onder hun flippers, des te meer ze lopen des te meer eelt ze ook krijgen. Je moet natuurlijk niet met ze over scherpe steentjes gaan lopen, maar kiezels kunnen ze rustig hebben.

Hier op hun vaste plek kunnen de zeeleeuwen de hele dag zwemmen, maar in de nacht gaan ze in hun nachtverblijven. Dit doen we omdat ze in de nacht eigenlijk alleen maar slapen, en omdat het niet goed is voor de ogen van zeeleeuwen om de hele tijd te zwemmen in zoet water. Om de ogen nog een beetje extra te beschermen spoelen we ze voor ze gaan 'slapen' met zout water. Het kan verder geen kwaad dat ze in zoet water zwemmen, het zout wat ze nodig hebben halen ze uit de vis. Het voordeel van zoet water voor hun is dat ze het kunnen drinken, zo houden ze hun vocht gehalte op peil.

Deze week is hier vrij rustig geweest, de trainingen vorderen langzaam en de mannetjes zijn ook weer aan hun training begonnen. Zoals het er nu na uit ziet doen alle dieren show als het park open is. Wel apart van elkaar, dit maakt het voor ons en de dieren wat makkelijker.

Een paar mensen van hier zijn nu in monte carlo, ik ben benieuwd met wat voor ideeën ze terug komen....

Misschien nog een leuke vraag aan jullie;
Hoeveel denken jullie dat sally en luna (de vrouwtjes) ieder wegen?

Ik zal jullie dinsdag het antwoord geven :D
Ik ben benieuwd met welke getallen jullie komen.....

Afbeelding
Luna heeft als nieuwe truckje, tong uitsteken geleerd. Ze vindt het zo leuk dat de het steeds doet.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 4:55 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Tong uitsteken, leuk!

Over dat gewicht, tja totaal geen idee eigenlijk.
Ik ga niet online eerst spieken en gewoon wat zeggen.

87kg en 93kg.

Of ik er ver of erg ver naast zit zal ik dan wel te weten komen :mrgreen:
Ik heb het er tenminste op gewaagd!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: za jan 21, 2017 5:50 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Nee die vrouwtjes zijn vast niet zo zwaar, ik zou er zo'n 20 kg af doen..

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2017 2:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Denk dat Heuvels in de war is geraakt met die Californische schatjes in Monte Carlo. Maar die kunnen ook de 100 kilo soms wel halen hoor!
De Deense vriendinnen van Vera gaan daar flink overheen. Minstens 125 kg, tot wel 150 vanwege de goede verzorging. En die krijgen ze vast!

Jammer dat de foto van de wandeling er niet meer bij staat, misschien staat die niet meer op facebook zodat het adres niet meer klopt.
Het zou leuk zijn wanneer Vera die opnieuw zou willen plaatsen plaatsen....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2017 3:46 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 12, 2017 7:38 pm
Berichten: 20
Wat raar dat die foto is verdwenen bij jullie, bij mij staat hij er nog. Maar hier nogmaals voor de liefhebber :D
Afbeelding

Jullie moeten qua gewicht inderdaad in de richting van didier gaan denken.....
Als ze namelijk op je tenen gaan staan met hun voorflippers dan is dat geen pretje haha


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2017 4:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zou je mijn gewicht er buiten willen laten.......? :lol:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Zeeleeuwen in het circus
BerichtGeplaatst: di jan 24, 2017 6:16 pm 
Offline

Lid geworden op: do jan 12, 2017 7:38 pm
Berichten: 20
Afbeelding

Deze twee dikkertjes wegen maarliefst.....

Afbeelding

Ik wil niet weten hoeveel de mannetjes wegen haha....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.