Samen met Heinz Baudert heb ik eens van een optreden van de Luftmann Clowns de tijd opgenomen. Het duurde maar liefst 25 minuten. De "worstelpartij" (boksentree?) werd afgesloten met enkele minuten muziek. En zo kwam het Deense circus met deze "finale act" toch uit op een programma van 2,5 uren...
De "filmscène" heb ik al vaak genoeg gezien. Of het nou van Milko of van David Larible is. Je vindt het leuk of je vindt dat het publiek dat mee mag doen voor schut wordt gezet. Zie ook wat ik hierover heb geschreven in het Soleil-onderwerp (
viewtopic.php?f=18&t=4009&p=32026#p32026)
Het ligt bij mij meer op wat de persoon doet en niet wie hij of zij is. De afgelopen kerstperiode heb ik maar liefst vier verschillende versies van de "balletje en trechter" gezien. Die van Robert, Frenky, Milko en Armando vond ik toch de beste. Deze versie had het hoogste tempo en de meeste afwisseling er in zitten. Dat kon ik van de andere versies toch echt niet zeggen.
Maar om terug te komen op het onderwerp: een centimeters dikke schminklaag waardoor er eigenlijk een ander persoon voor je staat hoeft voor mij ook niet zo nodig. Het
Simplisties Verbond zong er in een andere context als eens over: "en met make up van oor tot oor stelt zijn vrouw iemand anders voor". Dat geldt inderdaad ook voor clowns. Al moet je eigenlijk op de mening van het gewone publiek afgaan. Dan komen er verrassende dingen tevoorschijn. Wie wil er niet met een bekende clown in de piste staan?
_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nlWie de jeugd heeft, heeft de toekomst!