Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:49 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 10:26 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
De programmaboekjes zijn sinds gisteren ook in de verkoop.
Ook dit jaar weer een mooi boekje met ook een groot interview met Adriana Folco.

Jammer vind ik dat een paar foto's niet echt super zijn zoals die van de Flying Neves.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 11:00 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Inderdaad jammer. Te veel programmaboekjes bevatten soms bedroevende foto's. Terwijl er toch echt wel beter materiaal beschikbaar is. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat sommige circusliefhebbers met betere spullen fotograferen dan de fotografen die voor programmaboekjes worden ingehuurd. Zowel Canon, Nikon en Pentax leveren betaalbare apparaten die tot ISO1600 goede resultaten leveren. Samen met een goede lichtsterke lens een garantie voor geslaagde foto's, getuige de fraaie foto's op www.circusweb.nl en www.circusvrienden.nl.

Afbeelding

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2009 11:03 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ja Ron, zo'n foto als die had ik liever gezien.
Maar het is en blijft een keuze van de Circusdirectie.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Circusfotografie
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 9:53 pm 
Ron_Mikkenie schreef:
"Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat sommige circusliefhebbers met betere spullen fotograferen dan de fotografen die voor programmaboekjes worden ingehuurd. Zowel Canon, Nikon en Pentax leveren betaalbare apparaten die tot ISO1600 goede resultaten leveren. Samen met een goede lichtsterke lens een garantie voor geslaagde foto's, getuige de fraaie foto's op http://www.circusweb.nl en http://www.circusvrienden.nl.

... zo hè hè, even bijkomen van het lachen (...)
Dit is een buitengewoon interessante opmerking die nogal wat implicaties heeft voor mij en mijn collega beroepsfotografen.
Voor wat de 'hardware' betreft voel ik me niet aangesproken, maar over de kwaliteit van de foto's natuurlijk wel.
Laat ik beginnen met vast te stellen dat er qua werkdruk een verschil is tussen iemand die 'moet' presteren en iemand die voor zijn hobby wat plaatjes schiet.
Dat neemt overigens niet weg dat er hobbyfotografen zijn die hele mooie foto's kunnen maken.
Verder ga je hier iets te gemakkelijk voorbij aan welke kwaliteitseisen een foto voor drukwerk moet voldoen.
Uitgangspunt is dat ik moet aanleveren in 300dpi CMYK wat onverbiddelijk consequenties heeft voor de kleur en contrastomvang van de foto.
Dan heb ik het nog niet eens over mijn gecalibreerde DTP studio zoals monitor en software.
Ik werk nu een kleine 20 jaar met theaterlicht en dat blijft, ook getuige enkele opmerkingen die ik hier weleens lees, een buiten gewoon lastige discipline.
Bovendien is het 'not done' om je flitser te gebruiken omdat je in de meeste gevallen de atmosfeer 'doodflitst'.
Daarentegen moet een foto natuurlijk wel scherp zijn.

Van een geheel andere orde zijn de foto's voor de posters van "Mystery" en "Gitano" die ik heb gemaakt.
De eerste is bij mij in de studio gemaakt, de tweede met mijn mobiele studio op lokatie in de tent in Haarlem.
Als er behoefte aan is zal ik eens kijken of ik een 'making of' kan plaatsen.

Met vriendelijke groet, Harm ten Brink


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2009 10:30 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Welkom hier, Harm. Leuk om de mening van een prof eens te horen. Circusfotografie is toch een aparte tak van sport, de mensen die dit beoefenen zijn met schade en schande wijs geworden en maken behoorlijke foto's. Het blijft steeds een kwestie van het doen van consessies tussen scherpe foto's en heldere foto's. Met de moderne camera's van tegenwoordig wordt het wel gemakkelijker gemaakt en zien we steeds meer nieuwe mensen die foto's aanleveren. Ook hebben we de beschikking over steeds betere fotobewerkingsprogramma's waarmee we de gemaakte foto's een beetje kunnen oppoetsen, dit is vaak nodig om korrel weg te werken of een vervelend rood waas bij te stellen. In de piste is het licht niet zo stabiel als in de studio, met veel lichtwisselingen.
Een gecalibreerde monitor lijkt me niet zo noodzakelijk aangezien in de piste het hele kleurenspectrum wordt uitgestort over de show, vaak zelfs stroboscopisch.
Nogmaals, welkom hier en we hangen aan je lippen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 1:30 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Laat je making of maar komen Harm altijd leuk om te zien.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 2:30 am 
voor hobby-isten is een slechte foto nog altijd beter als een niet gemaakte foto.

gelukkig zit niet iedereen op dezelfde 'voorangs' positie met het beste materiaal. Voor de meesten van ons is een 'kiekje' al snel goed, vooral als je als toeschouwer jouw beleving wilt weergeven voor het familie album.

Des al niet tenmin zijn de foto's van de echte profs op dit forum voor dit album een welkome aanvulling.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 10:19 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Welkom Harm,

Ik vind het een hele eer dat je juist een door mij gedane uitspraak citeert om een discussie op te pakken.

De "bedroevende foto's in programmaboekjes" waar ik op doel die zul je zelf ook wel kennen. Circus Herman Renz vormt in ons land een uitzondering: Dit circus laat elk jaar foto's maken (door jou) voor het programmaboekje. Maar hoe vaak zien we in programmaboekjes van gerenommeerde circussen foto's van matige of zelfs slechte kwaliteit? Dan bedoel ik de technische kwaliteit: onscherp, bewogen, onderbelicht of juist (de artiest) overbelicht - soms zelfs volledig wit uitgebeten. Dit verschijnsel zien we niet alleen nu, in het digitale tijdperk, maar ook toen er nog met rolfilm, kleinbeeldnegatief of diafilm werd geschoten.

Over de artistieke "kwaliteit" van foto's kun je lang discussiëren. Dat is gewoon een kwestie van smaak. Daarom zet ik het woord "kwaliteit" bewust tussen aanhalingstekens. De directie van het circus wenst misschien wel een geposeerde foto, terwijl een circusliefhebber liever een actiefoto ziet die tijdens de voorstelling is gemaakt. Dan komt de productiedruk meteen om de hoek kijken: Het programmaboekje moet in de tweede speelweek al gedrukt zijn (Herman Renz 2009). Dan kun je niet lang experimenteren met standpunten, brandpuntafstanden en het vinden van dat éne moment uit het optreden van een artiest of groep. Wanneer je geen productiedruk hebt dan kun je de voorstelling zo vaak bezoeken als je wilt en volop experimenteren. Waarbij het grote credo luidt: "De beste foto moet nog worden gemaakt" (en die komt er dus nooit omdat er morgen weer een circusvoorstelling is...)

Dat smaken verschillen zien we ook op het forum, in "De Piste" en het CircusNieuwsMagazine. Waarbij duidelijk is dat het fotograferen van circusvoorstellingen met het beschikbare licht tot de moeilijkste onderdelen van de fotografie behoort.

Over de techniek kan ik kort zijn: Drukwerk heeft zo zijn eisen. Dat geef je zelf ook al aan. Maar moet je je als fotograaf, die niet voor de snelle produktie van bedrijfsdrukwerk werkt, wel druk maken over de technische (on)mogelijkheden van de drukker of websitebouwer? Dan ga je jezelf toch echt wel artistieke beperkingen opleggen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 10:59 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Voor Martijn en Guido zijn hier nog drie foto's van de Flying Neves bij Circus Herman Renz.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet: De foto's zijn gemaakt in twee verschillende voorstellingen. Want even snel omkleden tijdens de sprong lukt Rosa niet en even snel aan de andere kant gaan staan tijdens Rosa's sprong lukt ook mij niet :wink: Het kostte mij overigens meerdere voorstellingen om de stoel te vinden op het Renz gradin waar je deze foto's gewoon zittend vanaf de zitplaats kunt maken. Gelukkig heb ik dan ook geen deadline voor het afleveren van foto's...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: za jun 06, 2009 12:37 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5438
Locatie: Belgie
Mooie foto's zijn dat !! :)

Zo programmaboekjes moeten er inderdaad vrij snel na de lancering zijn (en dat is ook te brgrijpen)

Een foto tijdens een act moet op de second eigenlijk direct goed zijn. Helemaal anders dan dat je stilstaande objecten op foto zet.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 12:53 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
een heleboel (semi)professionele fotografen kunnen wel een workshopje circusfotografie gebruiken!
zie de fotoreportage in de Culemborgse Courant
http://www.culemborgsecourant.nl/page/L ... 75491.news

maar dit zal wel een gelegenheidsfotograaf zijn geweest, van de firma Plus of zo.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 1:52 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
heuvels schreef:
een heleboel (semi)professionele fotografen kunnen wel een workshopje circusfotografie gebruiken!
zie de fotoreportage in de Culemborgse Courant
http://www.culemborgsecourant.nl/page/L ... 75491.news

maar dit zal wel een gelegenheidsfotograaf zijn geweest, van de firma Plus of zo.


Ze kon goed flitsen ;)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 2:43 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
wegens groot succes nog een toegift...

http://www.culemborgsecourant.nl/page/L ... 75534.news

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 3:25 pm 
heuvels schreef:
"Een gecalibreerde monitor lijkt me niet zo noodzakelijk aangezien in de piste het hele kleurenspectrum wordt uitgestort over de show"

Voor jullie doeleinden wellicht niet nee.
Overigens zit theaterlichtlicht ruwweg tussen de 2000 en 5600K.
Ik zal hier verder geen technische verhandeling geven want dat valt buiten deze discussie.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 3:36 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
heuvels schreef:
een heleboel (semi)professionele fotografen kunnen wel een workshopje circusfotografie gebruiken!


Mina Van Elewyck, een beroepsfotografe hier in België nam de uitdaging op zich foto's te nemen in het Wiener Circus. Haar resultaat kan je zien op http://users.telenet.be/antje/Circus%20in%20Harmony/

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.