Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 11:25 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 4:05 pm 
Ron_Mikkenie schreef:
Welkom Harm,

Ik vind het een hele eer dat je juist een door mij gedane uitspraak citeert om een discussie op te pakken.

De "bedroevende foto's in programmaboekjes" waar ik op doel die zul je zelf ook wel kennen. Circus Herman Renz vormt in ons land een uitzondering: Dit circus laat elk jaar foto's maken (door jou) voor het programmaboekje. Maar hoe vaak zien we in programmaboekjes van gerenommeerde circussen foto's van matige of zelfs slechte kwaliteit? Dan bedoel ik de technische kwaliteit: onscherp, bewogen, onderbelicht of juist (de artiest) overbelicht - soms zelfs volledig wit uitgebeten. Dit verschijnsel zien we niet alleen nu, in het digitale tijdperk, maar ook toen er nog met rolfilm, kleinbeeldnegatief of diafilm werd geschoten.

Over de artistieke "kwaliteit" van foto's kun je lang discussiëren. Dat is gewoon een kwestie van smaak. Daarom zet ik het woord "kwaliteit" bewust tussen aanhalingstekens. De directie van het circus wenst misschien wel een geposeerde foto, terwijl een circusliefhebber liever een actiefoto ziet die tijdens de voorstelling is gemaakt. Dan komt de productiedruk meteen om de hoek kijken: Het programmaboekje moet in de tweede speelweek al gedrukt zijn (Herman Renz 2009). Dan kun je niet lang experimenteren met standpunten, brandpuntafstanden en het vinden van dat éne moment uit het optreden van een artiest of groep. Wanneer je geen productiedruk hebt dan kun je de voorstelling zo vaak bezoeken als je wilt en volop experimenteren. Waarbij het grote credo luidt: "De beste foto moet nog worden gemaakt" (en die komt er dus nooit omdat er morgen weer een circusvoorstelling is...)

Dat smaken verschillen zien we ook op het forum, in "De Piste" en het CircusNieuwsMagazine. Waarbij duidelijk is dat het fotograferen van circusvoorstellingen met het beschikbare licht tot de moeilijkste onderdelen van de fotografie behoort.

Over de techniek kan ik kort zijn: Drukwerk heeft zo zijn eisen. Dat geef je zelf ook al aan. Maar moet je je als fotograaf, die niet voor de snelle produktie van bedrijfsdrukwerk werkt, wel druk maken over de technische (on)mogelijkheden van de drukker of websitebouwer? Dan ga je jezelf toch echt wel artistieke beperkingen opleggen.


Ik vond je opmerking in het door mij aangehaalde citaat een tikkeltje ongenuanceerd en daar reageerde ik dus op.

Ik ben van mening dat veel mensen het werk van een beroepsfotograaf onderschatten, ook het bedrijfseconomische aspect daarvan.
Tot zo'n 4 jaar terug was ik in het geheel niet bekend met de circuswereld en heb eigenlijk recentelijk pas wat programmaboekjes van diverse circussen mogen bekijken.
Ik denk dat je e.e.a. wel moet plaatsen in het tijdsbeeld en de toen beschikbare technieken qua nabewerking, lay-out en drukwerk.
In je voorbeeld over uitgebeten foto's kan ik alleen maar zeggen dat een prof weet wanneer hij wel en niet moet diafragmeren.

Over smaak valt inderdaad niet te twisten, ik voer slechts de wensen van de klant uit en adviseer waar dat nodig is.
Vanuit mijn perceptie is de klant nog steeds koning.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 4:11 pm 
Ron_Mikkenie schreef:

Afbeelding

Zoals je ziet: De foto's zijn gemaakt in twee verschillende voorstellingen. Want even snel omkleden tijdens de sprong lukt Rosa niet en even snel aan de andere kant gaan staan tijdens Rosa's sprong lukt ook mij niet :wink: Het kostte mij overigens meerdere voorstellingen om de stoel te vinden op het Renz gradin waar je deze foto's gewoon zittend vanaf de zitplaats kunt maken. Gelukkig heb ik dan ook geen deadline voor het afleveren van foto's...

De laatste is zondermeer fraai.
Ik zag trouwens dat ene Martijn ook wel talent heeft...


Laatst gewijzigd door Harm ten Brink op ma jun 08, 2009 12:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 6:24 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Een gecalibreerde monitor (voor de elektronische variant van de drukproef) is noodzaak bij het maken van bedrijfsdrukwerk dat in alle opzichten aan de huisstijlkenmerken moet voldoen. Als de logo's die in de supermarkt hangen op de foto in de folder opvallend anders uitzien dan is het echt niet goed.

Bij het fotograferen van circusartiesten is het een heel ander verhaal. Zoals Harm al aangeeft: De kleurtemperatuur van de theaterlampen varieet (enorm!). Daarnaast is het ook een kwestie van smaak. De foto's "ontwikkelen" voor de juiste kleurtemepratuur kan betekenen dat je een stukje sfeer inlevert. Opzettelijk iets meer rood in de foto creëren kan de sfeer juist weer verhogen.

De foto's die in de Culemborgse Courant staan zijn in een ander opzicht slecht: De flits haalt de sfeer er uit. En vlak na een dierennummer heb je ook nog eens stofdeeltjes tot in de nok van de tent die als een dikke nevel op de foto verschijnen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 7:02 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Even wat voorbeelden uit recente programmaboekjes:

Wintercircus Martin Hanson seizoen 2008/2009:
Afbeelding
Een behoorlijk uitgebeten foto die kennelijk door de artiesten is meegenomen. Omdat het nieuwe groep artiesten betrof kan het geen oude foto zijn...

Kerstcircus Ahoy, december 2008:
Afbeelding
Maurice Veldkamp is op deze foto eigenlijk meteen rijp voor het mortuarium, zo ongezond bleek ken ik hem toch echt niet.

Met de kans op dreigmails laat ik de volgende onscherpe foto toch maar zien. Dit is de helft van de A3 middenpagina van het programma van Gran Circo Universal:
Afbeelding

om toch wat details te laten zien is hier een uitsnede met iets hogere resolutie:
Afbeelding

Dit had beslist beter gekund, zeker als je bedenkt dat de personen die onscherp zijn afgebeeld gewoon op de grond stilzitten. Het kan overigens ook een fout van de drukker zijn. Want als je het programmaboekje goed bekijkt dan zie je ook nog eens blokjes. Een teken dat er niet goed is samengewerkt tussen fotograaf en drukker. Die laatste heeft een te kleine foto geaccepteerd voor een afdruk op 30x40 cm...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 7:09 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Het maken van zo'n groepsfoto (zoals in het programmaboekje van G.C.U.) is ook nog eens een vak apart. En toegegeven: Ik kan het niet, omdat ik bij een finale niet de opstelling van de artiesten "even" kan regisseren zodat ieder gezicht goed zichtbaar is door de lens.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 7:31 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Harm ten Brink schreef:
Ik zag trouwens dat ene Martijn ook wel talent heeft...


Dank u :)
Dat vind ik een hele eer omdat van Harm ten Brink te mogen horen! :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 7:35 pm 
MartijnH schreef:
Harm ten Brink schreef:
Ik zag trouwens dat ene Martijn ook wel talent heeft...


Dank u :)
Dat vind ik een hele eer omdat van Harm ten Brink te mogen horen! :)

Nou nou... :oops:
Ik ben maar een eenvoudige 'boerenlul' hoor...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Herman Renz 2009
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 7:38 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Citeer:
Ik ben maar een eenvoudige 'boerenlul' hoor...


Maar wel een die hele mooie foto's maakt op professioneel niveau! :mrgreen:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 7:41 pm 
Ron_Mikkenie schreef:
Even wat voorbeelden uit recente programmaboekjes:
Dit had beslist beter gekund, zeker als je bedenkt dat de personen die onscherp zijn afgebeeld gewoon op de grond stilzitten. Het kan overigens ook een fout van de drukker zijn. Want als je het programmaboekje goed bekijkt dan zie je ook nog eens blokjes. Een teken dat er niet goed is samengewerkt tussen fotograaf en drukker. Die laatste heeft een te kleine foto geaccepteerd voor een afdruk op 30x40 cm...

Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Trek het programmablad van mystery nog maar eens uit de kast dan zie je dat er op de coverfoto ook iets is misgegaan.
Als je goed kijkt zie je lijntjes en blokjes en zo heb ik het dus niet aangeleverd.
Da's vervelend want uiteindelijk staat mijn naam er bij en is dat geen goeie reclame...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo jun 07, 2009 8:14 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Harm,

Nu je het zegt zie ik het ook. Het valt alleen op in de tekst op de petten.
Bij de verwerking bij de drukker of pre-press wil het nog wel eens fout gaan. Zelf heb ik het ook wel meegemaakt dat ik eerst een voorbeeld in lage resolutie opstuur ter beoordeling in een keuzetraject. Men kiest dan wel, maar verzuimt om de later gestuurde foto met correcte resolutie te gebruiken. Het blijft mensenwerk!

Toch is het in het digitale tijdperk voor de fotograaf behoorlijk verbeterd. Ik krijg nu in ieder geval nooit meer zwaar beschadigde dia's terug van de pre-press voor De Piste. Die werden t.b.v. de drumscan uit de raampjes gehaald. Helaas zonder handschoenen zodat ik aan veel dia's nog steeds kan zien wie ze vast heeft gehad. Dat was voor mij reden om zelf een filmscanner aan te schaffen. En dan maar hopen dat iemand bij het doormailen van foto's toch niet de resolutie aanpast door de optie van het email-programma "afbeeldingen verkleinen" te gebruiken "omdat het dan toch even iets makkelijker kan worden verzonden..."

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 12:01 am 
HARM,
Hoe kom je op het idee van de achtergrond.??


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 12:14 am 
Lisa schreef:
HARM,
Hoe kom je op het idee van de achtergrond.??

Het ruitjespatroon was van oorsprong geel/oranje en bedacht door een Italiaans DTP-bureau voor de kalender van 2009.
Daarop staat ook de door hun ontworpen gitaar.
Voor de sticker op de tuk-tuk heb ik de kleurstelling van de ruitjes gewijzigd in blauw paars omdat dit beter past bij het rood van de tuk-tuk.
Uiteindelijk is dat ook doorgevoerd op de billboards en flyers, maar op de cover is dat later weer gewijzigd.
De compositie van de 3 heren en gitaar zijn overigens weer van mijn hand, net als de olifant en het paard.
In Italie is er later nog de tijger bijgeplaatst.
Trouwens, de woonwagen met houtvuur op pagina 11 was het oorspronkelijke idee als 'leading image' voor "Gitano".


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 1:10 am 
zijn dit de ruitjes [wybertjes] die op het rondzeil van renz te zien zijn???

Ja, op de cover van het programmaboekje is dit in ene oranje/grijs, wat ook weer is gebruikt in een lichter uitgevoerde versie op de website van het circus zelf.

Ik begrijp hier dus uit dat je een kindje baart, maar jan en alleman zich bemoeit met de opvoeding. :roll:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 9:30 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Iemand de zwevende paardenpoot al opgevallen ;)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 9:47 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
In welk programmaboekje heb je nog niet van die dingen gehad.
enkele jaren geleden had je tijgers waar je doorheen kon kijken of foto's die heel ver geknipt waren (Muderacks enkele jaren terug).

Ook op de cover van dit jaar staan de 2 blokjes van het reserveringsnummerblok van de poster ;)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.