Ron_Mikkenie schreef:
Welkom Harm,
Ik vind het een hele eer dat je juist een door mij gedane uitspraak citeert om een discussie op te pakken.
De "bedroevende foto's in programmaboekjes" waar ik op doel die zul je zelf ook wel kennen. Circus Herman Renz vormt in ons land een uitzondering: Dit circus laat elk jaar foto's maken (door jou) voor het programmaboekje. Maar hoe vaak zien we in programmaboekjes van gerenommeerde circussen foto's van matige of zelfs slechte kwaliteit? Dan bedoel ik de technische kwaliteit: onscherp, bewogen, onderbelicht of juist (de artiest) overbelicht - soms zelfs volledig wit uitgebeten. Dit verschijnsel zien we niet alleen nu, in het digitale tijdperk, maar ook toen er nog met rolfilm, kleinbeeldnegatief of diafilm werd geschoten.
Over de artistieke "kwaliteit" van foto's kun je lang discussiëren. Dat is gewoon een kwestie van smaak. Daarom zet ik het woord "kwaliteit" bewust tussen aanhalingstekens. De directie van het circus wenst misschien wel een geposeerde foto, terwijl een circusliefhebber liever een actiefoto ziet die tijdens de voorstelling is gemaakt. Dan komt de productiedruk meteen om de hoek kijken: Het programmaboekje moet in de tweede speelweek al gedrukt zijn (Herman Renz 2009). Dan kun je niet lang experimenteren met standpunten, brandpuntafstanden en het vinden van dat éne moment uit het optreden van een artiest of groep. Wanneer je geen productiedruk hebt dan kun je de voorstelling zo vaak bezoeken als je wilt en volop experimenteren. Waarbij het grote credo luidt: "De beste foto moet nog worden gemaakt" (en die komt er dus nooit omdat er morgen weer een circusvoorstelling is...)
Dat smaken verschillen zien we ook op het forum, in "De Piste" en het CircusNieuwsMagazine. Waarbij duidelijk is dat het fotograferen van circusvoorstellingen met het beschikbare licht tot de moeilijkste onderdelen van de fotografie behoort.
Over de techniek kan ik kort zijn: Drukwerk heeft zo zijn eisen. Dat geef je zelf ook al aan. Maar moet je je als fotograaf, die niet voor de snelle produktie van bedrijfsdrukwerk werkt, wel druk maken over de technische (on)mogelijkheden van de drukker of websitebouwer? Dan ga je jezelf toch echt wel artistieke beperkingen opleggen.
Ik vond je opmerking in het door mij aangehaalde citaat een tikkeltje ongenuanceerd en daar reageerde ik dus op.
Ik ben van mening dat veel mensen het werk van een beroepsfotograaf onderschatten, ook het bedrijfseconomische aspect daarvan.
Tot zo'n 4 jaar terug was ik in het geheel niet bekend met de circuswereld en heb eigenlijk recentelijk pas wat programmaboekjes van diverse circussen mogen bekijken.
Ik denk dat je e.e.a. wel moet plaatsen in het tijdsbeeld en de toen beschikbare technieken qua nabewerking, lay-out en drukwerk.
In je voorbeeld over uitgebeten foto's kan ik alleen maar zeggen dat een prof weet wanneer hij wel en niet moet diafragmeren.
Over smaak valt inderdaad niet te twisten, ik voer slechts de wensen van de klant uit en adviseer waar dat nodig is.
Vanuit mijn perceptie is de klant nog steeds koning.