Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 12:41 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2009 10:35 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
leuke foto-weblog met oa een reportage van Belly Wien in Uitgeest.
http://frank103.blogspot.com/2009/08/na ... -wien.html

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 1:52 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
In de Computer!Totaal van november staat een leuke beginnerscursus voor digitale fotografen.
Als je niets snapt van diafragma, sluitertijd, ISO, scherptediepte, witbalans etc. moet je dit nummer maar eens aanschaffen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo dec 06, 2009 10:20 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
heuvels schreef:
Afbeelding


De prijswinnaars zijn bekend
http://www.circusfederation.org/FMC/ind ... &Itemid=52

Ook "onze" Ron Mikkenie viel in de prijzen. Proficiat! Ron, we zijn trots op je. Hopelijk kan je met het prijzengeld nu je mooie dure camera terugverdienen :clown

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 6:30 pm 
Offline

Lid geworden op: di feb 17, 2009 12:32 pm
Berichten: 25
Ik blijf het bere-moeilijk vinden om goede cirsus foto's te maken

Het lukt me effe niet om wat voorbeelden te plaatsen, maar met available light, snelle voltige nummers en mijn Nikon D70 (met 2.8 lens) lukt het me heel af en toe om een mooie plaat te maken (waarbij ik dus 99% van de andere foto's vrolijk weg kan gooien).

Ik zou een paar tips, o.a. van Harm wel op prijs stellen :idea:

Ik heb al ontdekt dat het erg handig is om het programma meerdere malen gezien te hebben zodat je weet waar en wanneer er wat gebeurt waarbij je de kans hebt een mooie foto te maken.

Bijgaand en link van een (volgens mij professionele) fotograaf die een weekje of wat meegelopen heeft bij hetzelfde circus.
http://www.jc-fourez.com/CIRQUE%20PAGNOZOO/index.html

Het betreffende circus is Cirque Pagnozoo/Theatre equestre uit het oosten van Frankrijk.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 8:16 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Als je alleen maar tips van Harm wilt hebben dan zal ik die dus niet geven :lol:
De foto's die je aanhaalt zijn gemaakt tijdens trainingen. Er zit bij de eerste serie foto's namelijk géén publiek in de tent! De fotograaf heeft mogelijk ook in de piste gestaan.

Dit soort foto's is eigenlijk een kwestie van ervaring. Soms wel 10 jaar of langer ploeteren, experimenteren en leren. En accepteren dat de meeste foto's mislukken. Dat laatste is in het digitale tijdperk gelukkig minder dramatisch dan vroeger.

De foto van de fotowedstrijd is met de volgende instellingen gemaakt: Sluitertijd 1/250 seconde. Diafragma 5.6, Brandpuntsafstand 50 mm, Gevoeligheid ISO-5000.
Het gebruikte objectief is een f24-70mm/F2.8 zoom zonder vibratie-reductie. Die voorstelling had ik nog nooit eerder gezien, maar het vaker zien van een voorstelling maakt de kans op een goede foto uiteraard wel groter.

Ook na meer dan 10 jaar circusfotografie blijf ik elke voorstelling weer een uitdaging vinden!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 10:39 pm 
Offline

Lid geworden op: di feb 17, 2009 12:32 pm
Berichten: 25
Ik zei toch onder andere.....hoe kan ik nou advies van onze eigen winnaar in de wind willen slaan :roll:

Ik kom vaak uit, zeker met de actiefoto's en weinig lig of volledig open diafragma (2.8) en sluitertijden van 1/15 tot 1/40. Niet echt geod voor scherpte dus. De ISO waarde weet ik effe niet maar ik vermoed dat mijn Nikon de meest hoge waarde gekozen heeft daar.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 11:57 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
ik zet mijn camera altijd op sluiterprioriteit. bij rustige nummers durf ik hem wel op 1/20 sec te zetten. bij snelle nummers op pak m beet 1/100 afhankelijk van het licht. ik laat de camera meestal zelf diafragma en iso kiezen. ISO gaat bij mij al niet hoger dan 400 maar ik haal toch aardige resultaten. maar die foto van Ron had ik nooit zo scherp kunnen krijgen met mijn toestel. ik heb een Samsung Pro 815, al een jaar of drie.
hoofdzaak is camera zo goed mogelijk ondersteunen. ik heb hem met rechterhand beet en ondersteun de lens met linker elleboog.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 2:18 am 
ondersteunen van de camera kan ook door bv tegen een vaststaand onderdeel te leunen. zoals daar zijn ...boom..vrachtwagen..stoelleuning...lantaarnpaal..chapiteumastpaal...of ander niet bewegend onderdeel. Het statief, in welke vorm dan ook, biedt tijdens voorstellingen meestal geen goed resultaat, daar de tribunes meebewegen met de bewegingen van het publiek.
In de meeste gevallen is het voor plaatjesschietende en circusvastleggende personen een sport om de beste resultaten te krijgen. Gelukkig kunnen zij, het is immers een hobby, bij mislukking het nog eens overdoen, geleerd hebbende van de vorige keer.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 8:14 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Over diafragmawaarden: Het getal dat op het objectief staat is de grootste opening die je kunt instellen. Dan krijg je het meeste licht o[ de sensor of film. Maar dan is de scherptediepte meteen mininaal. Dat betekent dat je zeer nauwkeurig moet scherpstellen en dan nog de kans loopt dat alleen de neus van de artiest scherp op de foto komt. Verder komen bij deze grootste opening allerlei tekortkomingen van het lenzenstelsel duidelijker in beeld. Daarom altijd streven naar een meer dichtgedraaid diafragma. Bij 5.6 presteren de meeste objectieven behoorlijk goed.

Over sluitertijden: Ik sluit me bij Hans en Sjaak aan. Rustige nummers kun je met 1/20 seconde vastleggen, mits je de camera goed stil kunt houden. Zonder vibratiereductie geldt nog steeds de vuistregel uit het rolletjestijdperk: Kortste sluitertijd is gelijk aan 1/brandpuntsafstand. Dus met een 50mm lens niet langer dan 1/50 seconde kiezen. Met een 200mm tele moet je dus minstens naar 1/200 seconde gaan. Anders heb je onherroepelijk een bewogen foto. Als het onderwerp snel beweegt dan hangt het er maar van af wat je zelf wilt. Moet de artiest bevroren op de foto komen dan moet je 1/250 of korter nemen. Mag er enige bewegingsonscherpte zichtbaar zijn dan kun je naar 1/60 afzakken.

De combinatie van sluitertijd en diafragma bepaalt hoeveel licht op je sensor of film valt. Nu komt de ISO waarde pas om de hoek kijken. Hoe hoger je die instelt hoe minder licht je nodig hebt. Met een (semi)professionele camera kun je ongestraft tot ISO 6400 gaan om toch nog goede kleurenfoto's te maken. De betere amateurcamera gaat uitstekend tot 800 of 1600. Geheimtipp: Stel de camera in op RAW (eventueel RAW + JPEG). Je kunt dan achteraf nog beter de belichting aanpassen en de ruis verwijderen. Geeft je camera reeds bij 400 ISO bedroevende resultaten? Probeer dan eens zwart-wit. De ruis is dan veel minder storend!

Probleem is dat ruis bij kleurenfoto's zich niet voordoet als ouderwetse korrel maar als het ontstaan van valse kleuren. Kleuren die er in werkelijkheid niet zijn. Bij zwart-wit kun je nu eenmaal geen valste kleuren krijgen en lijkt de ruis meer op de bekende korrel van de oudere ISO 1600 filmrolletjes.

Ruis is ook minder storend als je met een digi-compact met 400++mm zoom (zoals Sony DSC H10, Panasonic Lumix FZ8/FZ28/FZ50) foto's maakt die heel ver zijn ingezoomd. Je schiet dan portretten. Als je uitzoomt is het gezicht van een artiest hooguit 12 pixels groot. De kans dat het gezicht onherkenbaar wordt door 1 of 2 verkeerd oplichtende pixels is dan wel heel erg groot. Bij de digi-compact is het effect van de scherptediepte minder dramatisch. Zelfs met geheel open diafragma is de hele artiest dan wel scherp op de foto te krijgen. (reden wil ik later wel eens uitleggen)

Wat je niet zelf in de hand hebt is de lichtinstallatie. Bij een circus met LED-installatie kun je met een Lumix FZ50 opeens wél goede kleurenfoto's maken! Meer licht maakt het uiteraard ook iets makkelijker.

Maar het belangrijkste is toch je ervaring. Hou bij hoe je een foto gemaakt hebt. Vroeger moest je al je camera instellingen noteren om er iets van te leren. Nu open je de foto en kijk je naar de EXIF-data. Je ziet dan precies wat je gedaan hebt...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 11:01 am 
Offline

Lid geworden op: di feb 17, 2009 12:32 pm
Berichten: 25
Dank Ron (en andere). Het meeste wat je schrijft was me al wel bekend aangezien ik ongeveer pas 40 jaar fotografeer en nog "opgevoed met de boeken van Hans(?) Boer.

Dit tip van het RAW formaat was me nog niet bekend, daar ga ik eens mee experimenteren.

Mijn favoriete circus heeft (fototechnisch gezien helaas) de gewoonte om, omwille van de sfeer, karig te belichten en aangezien mijn D70 niet verder gaat dan ISO 1600 is dat vaak een kwesitie van mazzel hebben. Mijn foto's wat verder analyserend denk ik ook dat de belichtingsmeter (en dus ik !) zich geregeld laat afleiden door het tegenlicht van alle schijnwerpers. Ook daar moet ik eens op gaan letten.

Het lukt me maar niet om foto's te uploaden (d'r was toch een mogelijheid om dat te doen??) anders kon ik wat resultaten laten zien vcan fotos die ik persoonlijhk meer of juist minder geslaagd vind.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 12:34 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
het uploaden is technisch mogelijk maar om ruimtetechnische redenen heb ik dat uitgeschakeld. de meesten maken gebruik van een gratis on-line fotoemmer (www.photobucket.com) en linken vanuit het forum naar de plaatjes.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 2:14 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
pjotrg schreef:

aangezien mijn D70 niet verder gaat dan ISO 1600 .

.


Met iso1600 kun je ook mooie plaatjes maken.
Meestal gebruik ik iso1600 als standaard instelling bij een circus, mocht het licht heel slecht zijn ga ik naar iso3200 [wat ook mijn hoogste isowaarde is] en als de belichting beter is ga ik lager zitten.

Experimenteren is gewoon het belangrijkste en het kan soms leuke plaatjes opleveren heb ik zelf wel gemerkt. :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 7:03 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ja nu snap ik het: Stel de camera altijd om op "M" van manual en kies zelf sluitertijd en diafragma. Tegenlicht door schijnwerpers binnen het beeld is dodelijk voor de interne belichtingsmeting. Bij alle andere instellingen bepaalt de camera zelf nog steeds een of meer instellingen met behulp van de ingebouwde belichtingsmeting.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 9:04 pm 
Offline

Lid geworden op: di feb 17, 2009 12:32 pm
Berichten: 25
Ok foto emmertje aangemaakt.

Hierbij een paar minder goed gelukt foto's. Dit nummer gaat echt razendsnel:

Afbeelding

Afbeelding

Dan een best sfeervolle hoewel erg donker. Hier mocht ik namelijk wel flitsen maar was mijn flitser nog niet bijgeladen, hetgeen geheel onverwacht een sfeervolle foto gaf al zeg ik het zelf. Dit was overigens niet tijdens een echte voorstelling maar tijdens eee presentatie na afloop van een week circusstage die dank zij de kids van vrienden van ons uit Nederland internationaal genoemd mocht worden.

Afbeelding

En dan een paar waar ik niet ontevreden over ben:

Afbeelding

Afbeelding

De volgende is zwaar bewogen maar dat is in dit geval wel leuk. De artiest zet zijn bezem rechtop neer, maakt een flick achterover en pakt zijn bezem weer op.

Afbeelding

De laatste is mijn favoriete foto, ik vind dat zelf een erg emotionele foto. De harmonie tussen haar en haar paard vind ik geweldig, maar ja daar moet je eigenlijk het hele nummer voor gezien hebben...

Afbeelding


Laatst gewijzigd door pjotrg op ma dec 14, 2009 9:25 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 9:12 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Jammer dat het dan weer postzegels zijn die je post waardoor je weingi van de kwaliteit ziet.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.