Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 10:17 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 9:17 pm 
Offline

Lid geworden op: di feb 17, 2009 12:32 pm
Berichten: 25
Is opgelost, moest mezelf effe leren hoe dat eigenlijk moet. Zo zou het beter moeten zijn :lol:

Graag jullie commentaar en suggesties..


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma dec 14, 2009 9:46 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
leve de fotobewerkingsprogramma's.... :!:
zonder de realiteit geweld aan te doen kun je een foto behoorlijk oppoetsen.

Afbeelding

voor beginners is het gratis programma Helicon Filter heel aardig (heb ik gebruikt voor bovenstaande foto)
Je ziet dat het contrast, de witbalans, korrel en scherpte zijn verbeterd.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 8:23 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ik zie in eerste instantie 2 technische "problemen" die meer veroorzaakt worden door de technische grenzen van de gebruikte apparatuur.

Probleem 1: Ruis

Gebruik een andere camera. De D90 gaat bijvoorbeeld tot ISO3200 en kan straffeloos op 1600 worden gezet. Maar RAW fotograferen of Helicon Filter kunnen ook een hoop ruis verwijderen.

Probleem 2: Flitsen

De juffrouw in de tissu is goed uitgelicht, maar door het flitslicht zie je elk stofje dat in de tent ronddwarrelt als keiharde witte stippen op de foto. In het circus hangt altijd van alles in de lucht dat flitslicht hinderlijk weerkaatst: Theaterrook uit de rookmachines (dat formeel geen rook is maar nevel). Stof dat uit het zaagsel opstuift vooral tijdens snelle dierennummers.

Daarnaast is het bereik van de meeste flitsers onvoldoende. Is de flitser toch sterk genoeg omdat je een topmodel flitser of een complete Broncolor flitsinstallatie bij je hebt dan sla je de hele sfeer in één keer helemaal uit de foto.

-------------------------------------------------------------------------

De rest is persoonlijke smaak. Waarom is de tuimelende artiest met de bezem wel goed maar twee foto's met de jockeyruiters niet? Wil je die ruiters vastleggen dan is het OF meetrekken OF toch een kortere sluitertijd. Wat wil je? Bevriezen of juist wél bewegingsonscherpte? Die vraag kan ik niet voor je beantwoorden.

Om dat laatste beter te beoordelen heb ik de foto even naar mijn fotoprogramma gekopieerd om de EXIF gegevens te bekijken. Sluitertijd 1/15 seconden is altijd bewogen. Het diafragma staat op F3.5 en de gegevens laten ook zien dat het de maximale opening van die lens is bij de gebruikte brandpuntsafstand. Je lens was toch F2.8? Waarschijnlijk alleen bij de kortste brandpuntsafstand. Het diafragma verloopt en het wordt steeds ongunstiger bij de meeste objectieven.

De EXIF data geven geen uitsluitsel over de ingestelde ISO gevoeligheid. Nou ken ik de D70 onvoldoende om te kunnen beoordelen waarom hier niets staat. Maar zou het kunnen zijn dat je de camera op automatisch hebt staan? Dat lees ik namelijk weer wel. Wellicht doet de D70 dan ook een automatische ISO instelling zonder het in de EXIF te vermelden. Dan ben je "aan de goden overgeleverd".

Stel dat het ISO 400 was. Als je dan naar ISO 1600 gaat dan wordt de sluitertijd al 1/60 seconde. Nog te traag voor jockeyrijden maar toch al een heel stuk beter voor de meeste artiesten.

Aandachtspunten: De meeste zoomlenzen hebben een diafragma dat verloopt. Meer inzoomen is minder licht. Behalve de duurdere exemplaren waar duidelijk één F-getal op staat vermeld. Zo'n lens te duur? Kies dan eentje met een vast brandpunt. Bijvoorbeeld 50mm/F1.4 of 85mm/F2.0 Daar heb ik het ook 20 jaar mee gedaan.

Gebruik in het circus geen flits. Tenzij er helemaal geen licht is. Maar bedenk wel dat het circus rond is en de bezoekers en artiesten recht tegenover je zeker 10 seconden na de flits totaal niets meer zien. Nog los van de sfeerloze kiekjes die je dan krijgt.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 10:12 am 
Offline

Lid geworden op: di feb 17, 2009 12:32 pm
Berichten: 25
Dank je Ron. Overigens is geen van de afgebeelde foto's gemaakt met flitslicht, ook niet van die twee dames "in de gordijnen". Dat is ook de afspraak met de mensen van het circus juist om de effecten voor de toeschouwers te vermijden. Daarbij heb ik inderdaad ook gemerkt dat bij direct flitsen (indirect heeft totaal geen zin in die tent) de sfeer totaal verandert. Bij sommige nummer kan het wel leuk zijn omdat ze dan juist strooien met het zaagsel en de flits dan juist wel een leuk efect kan geven. Bij de derde foto had ik die toestemming (bij uitzondering) wel, maar deed mijn flitsertje het effe niet omdat ik te snel een tweede foto wilde maken. Die flitser is overigens een Metz 50 MZ 5, dus niet echt kinderachtig.

Ik merk dus duidelijk dat ik aan de limieten van mijn apparatuur kom. Ik sta dus voor de keuze:
- andere lens met meer lichtsterkte (en zonder brandpuntsafhankelijk diafragma). Als iemand nog een paparazzi lens weet voor
weining......
- een camera met een hogere ISO, Nikon uiteraard anders kan ik de rest van mijn spul weggooien
- experimenteren met andere instellingen (o.a. fixed ISO en fixed sluitertijd), RAW en nabewerking.

Dat laatste is het snelst en het goedkoopst dus daar zal ik maar mee beginnen :lol:

Nog effe een paar andere foto's omdat ik het niet kan laten...
Geflist (met toestemming) maar ja het is wel mijn dochter die daar bovenop staat :D

Afbeelding

20 seconden later.....dat "vliegen" vind ze echt geweldig.

Afbeelding

En dit soort oefeningen (ik zat daar niet echt heel erg op mijn gemak...) geeft je een diep respect voor de echte artiesten en hun dieren..... Deze hoefde niet geflitst omdat het overdag was.

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 1:03 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Langere sluitertijd en bewegingsonscherpte kunnen een prachtig plaatje opleveren als je op tijd afdrukt.

Ik kwam net een foto tegen van mezelf op de website van Staatscircus van Moskou-Holiday die daar een goed voorbeeld van is.

Afbeelding

Ook van Ron staan er wel een paar bij denk ik.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: zo mar 14, 2010 9:44 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ik heb een proefabonnement op het fotografieblad Zoom.nl en dat bevalt wel. Deze maand weer een aantal interessante artikelen maar vooral een DVD erbij met een cursus over belichting. Een aanrader. Alles over diafragma's, ISO, sluitertijden, scherptediepte, witbalans etc.

Het onderwerp circusfotografie blijft onderbelicht, maar toch heel leerzaam voor degenen die nog met bovenstaande begrippen worstelen.

losse nummers in de boekhandel voor 5,95 euro.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: ma mar 15, 2010 8:41 am 
Offline

Lid geworden op: di nov 10, 2009 10:36 am
Berichten: 42
Nog een aanrader is het Nederlandse magazine "Photo Digitaal"

http://www.photodigitaalmagazine.nl/


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: wo apr 28, 2010 9:56 pm 
Offline

Lid geworden op: di feb 17, 2009 12:32 pm
Berichten: 25
Ik heb een heeeeel leuk verjaardags kado gehad.....een Nikon D700, je wordt maar één keer 50 toch? Wat een beest van een camera. Dat ding gaat redelijk straffeloos tot 6400 ISO en kan zelfs verder. Dat lost wel in één keer heel erg veel belichtings problemen op. Ik zal binnenkort wat foto's laten zien hier.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circusfotografie
BerichtGeplaatst: do apr 29, 2010 7:46 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
... vooral als je er ook nog eens een goed objectief aan koppelt. Zoals de 24-70/F2.8 (2.8 over het hele zoombereik) of de 70-200/F2.8 (ook over het hele bereik). Objectieven met een diafragma dat afhankelijk is van de ingestelde brandpuntsafstand zijn minder goed. Je raakt dan toch te veel licht kwijt. Ook met een D700 (die hetzelfde presteert als de D3)

Voor ISO6400 (en hoger) in RAW (NEF) werken en met CaptureNX (2.X) de JPEG conversie uitvoeren. Adobe Lightroom kan ook maar presteert op het gebied van ruisvermindering beduidend minder.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2010 6:38 pm 
Offline

Lid geworden op: ma mei 24, 2010 11:36 pm
Berichten: 41
Locatie: Groningen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2010 9:23 pm 
Neem eens een statiefje mee en zet je flitser uit!

Afbeelding

Foto: © Harm ten Brink 2007


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2010 9:42 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Prachtig. Met telelens, 4 a 5 sec sluitertijd, ISO 50 ofzo.
Ik maak ook graag foto's in 't donker, van circussen heb ik ze nog niet zo mooi.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2010 9:47 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Het flitsen verpest de donkere foto's.
Bij gebrek aan statief, probeer gewoon even een seconde stil te staan of zoek iets in de buurt wat voor statief kan spelen.

Gewoon blijven oefenen en de volgende keer heb je een stel stoere foto's.

Maar Harm die maan in je foto lijkt me nogal nep .... volgens mij scheen de maan niet zo mooi tijdens het maken van de foto ;) ?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2010 10:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
MartijnH schreef:
Maar Harm die maan in je foto lijkt me nogal nep .... volgens mij scheen de maan niet zo mooi tijdens het maken van de foto ;) ?


Dat van die maan dacht ik ook al. Maar vond het lullig om gelijk maar te zeggen dat hij er in gefotoshopt is :lol:
Een maan die zo laag staat is meestal niet zo helder wit, maar bruinig.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 25, 2010 10:13 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
De maan is blijkbaar toch een beetje echt, maar stond niet zo mooi te schijnen in Groningen maar wat zuidelijker in europa ;)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.