Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:58 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 10:52 am 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Met verbazing en ergernis krijg ik zojuist een printje van een Citotrainer in mijn handen.
Deze Citotrainer is de te vinden op @citotrainer.net
Het hoofdstuk Begrijpend lezen opgave 5 t/m 8 is een tekst die simpel weergeeft dat de regering een verbod op dieren in het circus wil.
Op deze wijze worden jonge kinderen via het onderwijs rijp gemaakt om tegen dieren in het circus te zijn.
Juist deze oefening ( begrijpend lezen) zorgt ervoor dat heel veel kinderen (Cito toets wordt landelijke in basisscholen gehouden)deze tekst zorgvuldig lezen en in zich opnemen.
Zo wordt dus in families de basis gelegd om circusdieren te gaan verbieden.

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 4:52 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Het is handiger wanneer je zoiets vindt om een link te melden in plaats van een email-adres.
Zelf (even) gezocht, en niets gevonden. De site is (denk ik) www.leestrainer.nl.
Daarop wel een tekst over Nik Wallenda en zijn stunt in Newark (toch ook een soort circusnieuws voor kids, maar dan positief; de bron was overigens Kidsweek.nl) en Haaienverhalen (over een eenogige haai...) maar niets van de door jou gemelde strekking.

Misschien kun je het kopieëren en op het forum zetten?
Want als het inderdaad zo is mag ik de CKC vast wel oproepen met spoed te reageren!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 4:59 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
misschien dit:
http://www.leestrainer.nl/toets4/begrijpend/lezen.htm

en dit:
http://www.leestrainer.nl/Technisch%20lezen/pauw.htm

googelen naar "citotrainer circus"

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 5:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
Ik heb een uitgeprinte versie ontvangen. Zou te vinden zijn op citotrainer.net. Dan aanmelden via juf Anne.
Het betreft de uitgave van week 1. Genaamd Citotrainer met als vakken: rekenen,woordenschat,begrijpend lezen, spelling.
Ik doel dan op begrijpend lezen opdracht 5 tot en met 8 inclusief de tekst.
De site heb ik gevonden via Google en de mogelijkheid om je aan te melden bij juf Anne staat ook vermeld.

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 5:06 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nou, echt in beeld krijgen we het allemaal nog niet....

De tips van Heuvels zijn het volgens mij ook niet.
De ene is een leuke, juist pro-circustekst:

Naar het circus

Bij ons in het dorp is er circus.

Er staan heel veel auto’s en wagens op het plein.

Vanuit de kooien kijken leeuwen je met vernauwde ogen aan.

Het lijkt of ze je met hun scherpe klauwen willen grijpen.


Vandaag ben ik met mijn vader naar de voorstelling geweest.

Ik vond clown August erg grappig.

Hij klauterde met een benauwd gezicht een hoge ladder op.

Nauwelijks was hij boven, of hij liet de ladder los.

Hij viel een heel eind omlaag en kwam op een net terecht.

Hij keek heel verbaasd en fronste zijn wenkbrauwen.

Gauw probeerde hij het nog eens.

Maar ook nu viel hij op het net en jammerde: "Au, au, au!"

Als troost kreeg hij een kauwgompje van de echte acrobaat.


Na de pauze trad de acrobaat op.

Die kon heel goed klimmen en andere kunstjes doen.

De mensen hielden hun adem in.

Na afloop kreeg hij een groot applaus.



Ik hoop, dat het circus volgend jaar weer komt.

Dan ga ik zeker nog eens heen!



Wat ik zei: promotie, of niet dan?
(De laatste zin verraad overigens dat de tekst is geschreven door een noorderling! In goed Nederlands had er moeten staan: 'Dan ga ik er zeker nog eens heen!')
Maakt niet uit, als ze maar terugkomen!!

En de andere link verwijst naar Circus Krakkemix. Vragen daarover althans.
Ken ik ook wel. Niet echt een weerspiegeling van de echte circuswereld, maar wel grappig.
De vragen zijn naar aanleiding van een afbeelding. Die zag ik er nu niet bij, maar ik heb hem wel.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens heet het circus op het plaatje geen Krakkemix, zoals in de tekst, maar Krakkemik....
Die naam klopt inderdaad beter!


Laatst gewijzigd door circusmeisje op ma jan 21, 2013 5:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 5:17 pm 
Offline

Lid geworden op: ma mar 19, 2012 3:19 pm
Berichten: 47
Het beste is dit even neer te leggen bij de CKC, die zal dit verder behandelen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 5:42 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
richard schreef:
Het beste is dit even neer te leggen bij de CKC, die zal dit verder behandelen.


Wat ik dus al voorstelde....
Maar ja, voor je weet of dit echt nodig is moet je de tekst toch wel eerst gezien hebben....
Want als er alleen maar in staat dat we een regering hebben die dat wil (soorten dieren worden door Polianta in het eerste bericht niet genoemd...) dan is dat niet bezijden de waarheid....
Wel uiteraard wanneer diersoorten inderdaad niet gespecificeerd worden.
Veel zal bovendien afhangen van de wijze waarop het is gesteld....

Soms is het beter niet te reageren, denk niet dat ze het snel zullen veranderen.
Tenzij er echt een flagrante blunder instaat, dan is het wellicht goed in te passen in 'onze strijd'.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 5:56 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:54 pm
Berichten: 183
circusmeisje schreef:
richard schreef:
Het beste is dit even neer te leggen bij de CKC, die zal dit verder behandelen.


Wat ik dus al voorstelde....
Maar ja, voor je weet of dit echt nodig is moet je de tekst toch wel eerst gezien hebben....
Want als er alleen maar in staat dat we een regering hebben die dat wil (soorten dieren worden door Polianta in het eerste bericht niet genoemd...) dan is dat niet bezijden de waarheid....
Wel uiteraard wanneer diersoorten inderdaad niet gespecificeerd worden.
Veel zal bovendien afhangen van de wijze waarop het is gesteld....

Soms is het beter niet te reageren, denk niet dat ze het snel zullen veranderen.
Tenzij er echt een flagrante blunder instaat, dan is het wellicht goed in te passen in 'onze strijd'.

Ik heb de tekst niet meer in mijn bezit. Het was van een basisscholier die zich aan het voorbereiden was voor de komende Citotoetsen.
Vrij uit mijn geheugen. Er wordt geschreven over het rapport van Wageningen. In het rapport staat dat dieren in het circus mishandeld worden. Er wordt gesproken over olifanten ,leeuwen en tijgers. Er wordt gesproken over circus Renz. Er wordt gesproken over de dieren en de dompteur die naar Frankrijk gaan. De regering die dieren wil verbieden. Omdat het dus een oefening begrijpend lezen betreft moeten de leerlingen vragen over de tekst beantwoorden. Op deze wijze worden de kinderen eenzijdig geïnformeerd is mijn mening. De tekst is niet positief over de genoemde dieren in het circus.

_________________
Wat maakt het uit wat je naam is of wie je bent.
Het gaat erom wat je weet en wie je kent.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 6:07 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Aangezien er via internet niets is te vinden, kan de Commissie Klassiek Circus niet veel doen. Met "van horen zeggen" kunnen we ook niets. Dus lever de tekst aan, inclusief bronvermelding. of een goede kopie van het werkblad met het bestelnummer er op.

We hebben eerder al misleidende/foutieve inhoud van websites laten verwijderen bij uitgevers van leermiddelen. (o.a Zwijsen, SchoolTV [nu ntr])

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 31, 2013 7:48 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Afgaande op het hevige rumoer dat ontstaan is wegens uitgelekte teksten van de Citotoets kan het haast niet anders dan wat Polianta meldde daar onderdeel van uitmaakte!
Tenslotte kunnen teksten over regeringsvoornemens op het gebied van circusdieren niet afkomstig zijn van voorgaande jaren!
Blijft het jammer dat de oorspronkelijke tekst niet tevoorschijn is gekomen!

Heb voor jullie nog wel een paar aanvullende vragen naar aanleiding van de avonturen van Circus Krakkemik.
Lesje 2, als het ware.

1. Denken jullie echt dat het de directeur is die op de tent de aap probeert te vangen?
2. Zo niet, waar is die directeur dan wel? Staat hij a. in de ingang van de tent en begroet hij de kleine Ronnie Mikkenie die samen met zijn Oma naar het circus gaat? of b. onderhandelt hij ergens anders op het circusterrein met de doorgaans witte clown die zijn beentje heeft gebroken over contractverlenning?
3. Denken jullie echt dat het verstandig is het wiel van de olifantenauto te halen terwijl de olifant nog in de wagen staat?
4. Vinden jullie ook niet dat de kleinzoon van Martin Lacey hier goed aan het trainen is voor zijn nieuwe nummer skiën achter leeuwen?
5. Wisten jullie dat leeuwen liever aapjes eten dan mensen?
6. Denken jullie echt dat dat een boef is die daar met de dagopbrengst van de kassa vandoor gaat? En dat die mevrouw, met nota bene Renz in haar paspoort, die zo maar aan hem gegeven heeft?
7. Weten jullie wel in welke plaats het circus staat? Aan de zojuist door net buiten beeld staande dierenactivisten losgelaten tijgers te zien moet het wel Alphen aan den Rijn zijn!
...
De overige vragen mogen jullie zelf bedenken.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.