Hierbij alsnog het artikel uit het Brabants Dagblad:
Circusartiest Kevin vroeg zijn vriendin in de ring van de tent ten huwelijk: ‘Onze bruiloft gaat dit aanzoek niet overtreffen’
TILBURG - Kevin treedt in het circus op met papegaaien en zijn verloofde Isabelle met honden. Waar hij haar onlangs ten huwelijk vroeg? In de ring van de circustent, met een papegaai die de ringen bracht. De komende weken is het stel te zien tijdens het Tilburgse Wintercircus.
Het is nog een kleine drie kwartier tot de voorstelling begint als de Duitse Kevin Probst (33) en de Zwitserse Isabelle Hostettler (29) in de foyer van het Tilburgse Wintercircus plaatsnemen voor een interview. Met papegaai Fly op Kevins schouder trekt het stel direct veel bekijks.
Ze leerden elkaar in 2003 kennen bij een circus toen ze nog kinderen waren en hebben sindsdien contact gehouden via sociale media. Inmiddels hebben ze twee jaar een relatie. ,,Toen ik voor een agentschap in Zwitserland werkte, vloog ik elke drie weken naar hem toe in Noorwegen, waar hij destijds veel optrad”, zegt Hostettler. ,,Dat was een heel dure periode, kan ik je zeggen.”
Het stel gaat samen allerlei circussen in Europa af, waaronder het Wintercircus in Etten-Leur, waar Kevin Isabelle iets meer dan drie weken geleden ten huwelijk vroeg. Dat gebeurde tijdens de grote finale aan het einde van de voorstelling. ,,Het was geweldig hoeveel mensen er in het publiek zaten en om hun reacties te horen. Onze bruiloft kan dat aanzoek niet overtreffen”, zegt Isabelle. Het aanzoek was volledig in circusthema: een papegaai bracht zelfs de ringen.
Een familietraditie sinds 1886
Kevin is in de circuswereld geboren. Hij beweert met bijna alle dieren van de wereld te hebben gewerkt: vroeger veel met zebra's en olifanten, nu meer met ezels en papegaaien. ,,Ik heb inmiddels zoveel dieren gezien dat ik bijna zelf een dier ben geworden.” Tijdens zijn act op het Tilburgse Wintercircus laat hij papegaaien door de tent vliegen en dansen. Hij is de zesde generatie in zijn familie die circusartiest is geworden. ,,Het is een familietraditie sinds 1886.”
Zijn verloofde Isabelle zit er nog niet zo lang in. Ze begon als negenjarige verschillende circussen te bezoeken, wat haar interesse aanwakkerde. Eerst werkte ze vooral backstage, later werd ze clown en handboogschieter, en nu werkt ze met honden. ,,Dat zijn mijn favoriete dieren.” Zelf heeft ze ook een hond die ze naar alle circussen meeneemt. Tijdens haar act laat ze de honden allerlei trucjes uitvoeren: van over elkaar heen springen tot het vormen van een piramide.
Of ze elkaar kunnen helpen met hun acts? ,,Ik hem niet: hij zit al heel zijn leven in het vak”, lacht Isabelle. ,,Hij helpt mij wel enorm. Ik ben opgegroeid op een boerderij, maar ik had in eerste instantie geen idee hoe je met dieren moet omgaan in de ring.” Kevin legde haar dan ook alles uit. ,,En inmiddels doe ik het soms zelfs beter dan hij”, grapt ze.
Beiden denken dat een relatie binnen de circuswereld erg goed werkt. ,,Als we in de ring staan, weten we dat we aan het werk zijn. Als we dan terug naar de caravan gaan, is het weer privé. Discussies uit de ring nemen we niet mee naar huis en andersom”, zegt Isabelle. ,,Dat zorgt voor veel vertrouwen en daar worden je acts ook beter van.”
Over het Tilburgse Wintercircus
Het Tilburgse Wintercircus is tot en met zondag 2 februari elke vrijdag, zaterdag en zondag te bezoeken. Op het programma dit jaar staan verschillende acts. Naast Isabelle en Kevin zijn er bijvoorbeeld optredens met een ladder, een trapeze en een eenwieler. Ook zijn er acrobaten en clowns. Voor het eerst wordt deze editie samengewerkt met de circusopleiding van Fontys. Emma uit zweden doet daarbij een act met de Flying Pole. Voor de komende voorstellingen zijn nog tickets beschikbaar.
|