Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 26, 2024 5:50 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 11, 2009 8:07 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
GAIA
11 februari 2009

GAIA en Animaux en Péril voerden vandaag actie tegen circus Zavatta Pacific in Rixensart

Burgemeester zal geen circussen meer toelaten die de wet overtreden

Dertig actievoerders van GAIA en Animaux en Péril kloegen vandaag het beruchte Franse circus Zavatta Pacific aan dat tot 14 februari in het Waals-Brabantse Rixensart staat en zich schuldig maakt aan een waslijst wetsovertredingen. Eerst waren ze van plan aan het circus actie te voeren, maar uiteindelijk trokken ze met spandoeken en panelen naar het gemeentehuis, waar burgemeester Vanderbecken hen meedeelde dat hij geen circussen meer zal toelaten die de wet overtreden. Terwijl twintig politieagenten op de achtergrond toekeken, drukte Michel Vandenbosch de burgemeester op het hart dat indien hij geen woord houdt, de acties zullen plaatsvinden aan het eerstvolgende circus dat Rixensart aandoet. Twee waarnemers die aan het circus postvatten om de pers op te wachten werden door circusmensen bedreigd.

Michel Vandenbosch en burgemeester Vanderbecken

Maat is vol
Want de maat is vol voor de dierenorganisaties. Het Franse circus overtreedt systematisch de wet sinds het in 2006 actief is in ons land. Zo voldoen de buitenverblijven van o.a. de bizons, de struisvogel, de zebra's, dromedarissen en de kameel lang niet aan de wettelijke minimumnormen die de dieren een minimum aan levenskwaliteit moeten bieden. Het buitenverblijf van de twee dromedarissen en de kameel is bijvoorbeeld zes keer kleiner dan wettelijk vastgelegd (nu ongeveer 50 m2 ipv 300 m2), de buitenverblijven van de twee bizons en de twee zebra's is veel kleiner dan de wettelijke minimumnormen (1000 m2), het binnenverblijf van de drie geiten, vier pony's en twee hangbuikzwijnen is tien keer kleiner dan de minimumnorm (6 m2 ipv 61 m2), ...

Onaanvaardbaar
De burgemeester gaf dit jaar opnieuw toestemming aan het circus om zijn tenten op te zetten in zijn gemeente, hoewel het circus er in juni 2008 de wet ook al overtrad en daar door GAIA over ingelicht was. De federale inspectiedienst voor Dierenwelzijn van minister Onkelinx wilde de dieren bij Zavatta Pacific in beslag nemen maar kreeg geen politiebescherming. "Een onaanvaardbare situatie", zegt Michel Vandenbosch. GAIA en Animaux en Péril klagen ook de situatie aan in vele andere steden en gemeenten, vooral in Wallonië, die op hun grondgebied circussen toelaten die de wet overtreden.

Processen-verbaal
Zavatta Pacific slaat waarschuwingen en processen-verbaal van de federale inspectiediensten voor dierenwelzijn telkens in de wind. Ook in Rixensart stelden inspecteurs van de federale inspectiedienst voor Dierenwelzijn vele overtredingen vast.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/02/11/R362.htm

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 7:43 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Daarmee schaart nu ook GAiA zich bij de geledingen van de dieractivisten. Met spandoeken en aanverwante attributen en onder toezicht van een grote politiemacht komen ze op straat. Daarmee zou elke burgemeester de geloofwaardigheid ernstig in twijfel moeten trekken. GAiA kan blijkbaar zijn gelijk niet op een andere wijze halen en grijpt nu terug op deze werkwijze.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 12, 2009 10:02 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
En in Nederland roepen gemeenten als Alphen a/d Rijn en Winschoten ook dit soort taferelen voor het gemeentehuis over zich af, als zij de bevoegdheid krijgen over circusdieren te beslissen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2009 12:02 pm 
de meeste mensen uit de belgische circuswereld zijn het erover eens dat Zavatta Pacific niet gewenst is hoor....

als het slecht is mag het ook gezegd worden hé...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2009 12:29 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
David J schreef:
de meeste mensen uit de belgische circuswereld zijn het erover eens dat Zavatta Pacific niet gewenst is hoor....

als het slecht is mag het ook gezegd worden hé...


ik denk dat de Belgische circuswereld als die het voor het zeggen had helemaal geen buitenlandse circussen toeliet....

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2009 12:38 pm 
zo onverdraagzaam zijn wij hier niet hoor :wink:

maar die mannen pikken plaatsen in, zijn met niks in orde ( ook administratief niet ) en zijn zeer agressief tegen alles en iedereen die nog maar te lang blijft staan in de buurt van het circus...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2009 4:02 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
heuvels schreef:
David J schreef:
de meeste mensen uit de belgische circuswereld zijn het erover eens dat Zavatta Pacific niet gewenst is hoor....

als het slecht is mag het ook gezegd worden hé...


ik denk dat de Belgische circuswereld als die het voor het zeggen had helemaal geen buitenlandse circussen toeliet....


En als het aan België zelf ligt zien die volgens mij liever alleen maar circus als Cirque du Soleil.
Want dierenvrienden vind je daar maar weinig (op een uitzondering nagelaten, waaronder enkele circusfans hier op het forum!)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do feb 19, 2009 10:35 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5435
Locatie: Belgie
MartijnH schreef:

En als het aan België zelf ligt zien die volgens mij liever alleen maar circus als Cirque du Soleil.
Want dierenvrienden vind je daar maar weinig (op een uitzondering nagelaten, waaronder enkele circusfans hier op het forum!)


Daar geloof ik niet veel van !!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 20, 2009 10:15 am 
Dat geloof ik ook niet.
Dieren graag zien wil zeggen respect tonen voor die dieren.
Circussen zoals Zavatta Pacific doen dat helemaal niet. Die doen maar op.
Ik heb hen gezien terwijl geen enkel dier water had. Ik heb ze gezien met het nijlpaard toen ze zelfs geen bassin hadden voor dat dier. Een nijlpaard zonder water?

De dieren zien er steeds moe uit, futloos.

Ik denk dat je dan eerlijk moet zijn en zeggen : dit circus trekt er niet op en geeft alle circussen een slechte naam.

Als je een show met dieren ziet, dan wil je toch goed verzorgde dieren zien. Dat is toch leuker en mooier dan een stel dieren waarvan je denkt dat ze elk moment kunnen neervallen....

Pacific is 1 voorbeeld maar zo zijn er nog, en de grootste problemen zijn er altijd te zien bij Franse circussen.
En ook bij Universal, die paarden zien er ook niet geweldig uit.

Als ik dan bv zie hoe de paarden van Moscow Star er uitzien, dan is dat een wereld van verschil.

Als je dan merkt dat die Franse circussen door hun agressiviteit steeds weer plaatsen inpikken voor de neus van Belgische circussen die het beter voor hebben met hun dieren, dan kan je daar moeilijk mee akkoord gaan vind ik.

En dat heeft dan niks te maken met racisme of onverdraagzaamheid.

Het moet een beetje ernstig blijven hé....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 20, 2009 11:09 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5435
Locatie: Belgie
David J schreef:
Als ik dan bv zie hoe de paarden van Moscow Star er uitzien, dan is dat een wereld van verschil.


Ja, goed circus !!

Maar weet jij soms of die al op tournee zijn? (ben er vorig jaar al op 13/02 naartoe geweest)

Online is er blijkbaar niks meer up to date over te vinden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 20, 2009 11:10 am 
zitten momenteel in leuze... waar ze daarna naartoe gaan weet ik niet, maar je kan dat online wel vinden hoor :

http://www.moscowstarcircus.tk/


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 20, 2009 12:40 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5435
Locatie: Belgie
David J schreef:
zitten momenteel in leuze... waar ze daarna naartoe gaan weet ik niet, maar je kan dat online wel vinden hoor :

http://www.moscowstarcircus.tk/


Ah dan is men sinds kort weer eens van site veranderd, is wel mooi !!! :)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.