Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo mei 01, 2024 12:06 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: suggestie nieuwe rubriek
BerichtGeplaatst: ma jul 03, 2006 6:14 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Ik heb al een eventuele suggestie voor een nieuwe en tevens interressante rubriek en wel 1 die gaat over de landelijke en gemeentelijke regelgeving aangaande de circussen en dan denk ik b.v. aan de regels voor het plaatsen van reclameborden, wat per gemeente nogal behoorlijk verschilt en ook v.w.b. de lokaties waar men het circus wil hebben en waar ook nogal veel mis mee is en de verschillende tarieven die per gemeente nogal verschillen v.w.b. het maken van reclame, het staangeld, brandweer, legeskosten voor het behandelen van de aanvraag, de waarborgsommen en natuurlijk niet te vergeten het vergunningenbeleid wat in een groot aantal gemeenten ook niet helemaal is wat het wezen moet. Via deze eventuele nieuwe rubriek kunnen we er misschien voor zorgen dat het circusbeleid in nederland er wat beter op wordt, want de circussen worden zo langzamerhand stapelgek van de vele regeltjes, welke per gemeente nogal verschillen er zou eigenlijk een uniform beleid moeten komen in geheel Nederland en wellicht kan iedere circusliefhebber zich in haar of zijn gemeente hier voor inspannen en wellicht hun bevindingen kenbaar kunnen maken op deze rubriek.
Gera & Sjaak denk hier eens over na of dit te realiseren is. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma jul 03, 2006 7:45 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Citeer:
Gera & Sjaak denk hier eens over na of dit te realiseren is

Tja....
Er zijn tig gemeenten in Nederland, die allemaal hen eigen beleid hebben, en de circussen hebben ook zo hun eigen methodes om een staanplaats te bemachtigen. Lijkt soms wel de wet van de jungle.
Maar gelukkig hebben we de Vereniging van Nederlandse Gemeenten http://www.vng.nl die de gemeenten kan ondersteunen bij het maken van beleid, en natuurlijk onze eigen VNCO. Deze organen zijn mijns inziens het meest aangewezen om met elkaar te praten over een goede hantering van de regels op dit gebied.
Circusweb kan er niet zoveel aan doen lijkt mij, misschien kunnen onze bezoekers wél in kaart brengen hoe goed of hoe slecht het nu gesteld is, en kan VNCO iets doen met deze gegevens.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: ma jul 03, 2006 10:25 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Sjaak dit ben ik volkomen met je eens en wat betreft die laatste zin, daar doel ik ook eigenlijk op, om met elkaar eens wat gegevens in kaart te brengen in de jungle van de verschillende regelgevingen in Nederland en hier zou inderdaad ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten iets aan kunnen doen. Je hebt tenminste ook goede gemeenten in Nederland, die een voorbeeld kunnen zijn, voor de niet zo bereidwillige gemeenten en ik ben er daarom trots op dat ik een circusvriendelijke gemeente woon n.l. Assen, waar men over het algemeen een goed beleid voert, de circussen mogen in Assen zelf de reclameborden uitzetten en als men wat teveel aan borden neerzet, dan maakt men zich er niet druk over en zo hoort het toch ook, want het circus moet toch kenbaar maken dat het in aantocht is. Je hebt ook gemeenten waar men peperdure driehoeksborden moet huren om reclame te maken. Assen heeft ook al sinds jaar en dag een uitstekend evenemententerrein en wel het Veemarktterrein, centraal gelegen vlak bij het centrum en het station en zo zou het overal moeten zijn en niet zoals in diverse gemeenten gebeurd, dat men het circus naar de rand van de stad of het dorp verbant en zo zijn er meer van dergelijke zaken, die we wellicht via eventueel die nieuwe rubriek aan elkaar en ook aan de gemeenten en de VNG en VNCO kenbaar kunnen maken om een meer uniform systeem te kunnen krijgen.
max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie lokaties
BerichtGeplaatst: do jul 06, 2006 5:39 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Ik heb een idee als men vind dat het circus in haar of zijn woonplaats naar de rand van de stad of het dorp wordt verwezen door de gemeente en er is eventueel een meer centraal gelegen lokatie, zet dit, dan onder deze noemer, wellicht hebben de circussen er wat aan en kunnen ze bij die gemeenten informeren of die plek mogelijk is om in de toekomst hun tenten te kunnen opslaan en wellicht dat men dan ook meer bezoekers kan trekken, dan wanneer men soms volledig verscholen of afgelegen staat en vaak mag men dan in die gevallen ook nog geen enkel of slechts een tiental reclameborden plaatsen. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: do jul 06, 2006 10:56 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Er zijn nogal wat zaken die meespelen of een terrein geschikt is voor een circus, in willekeurige volgorde:

Diervriendelijkheid (ruimte, weitje etc)
Bereikbaarheid (parkeerplaatsen, openbaar vervoer)
Kosten (in centrum altijd duurder, oa ten koste van parkeerplaatsen)
Zichtbaarheid (in centrum altijd beter maar een goede pr is belangrijker)
Overlast (in centrum meestal groter)
Voorzieningen (electra, riolering etc)
Kwetsbaarheid (plantsoenendienst boos op circus)

Ik denk dat een circus vaker gebaat is bij een ruime plaats in een buitenwijk dan een benauwd pleintje in een centrum. Een apart evenementen terrein zoals Malieveld is meestal het mooist. Maar het circus moet wel PR mogen maken met borden uithangen.

Circus Althoff heeft een perfecte plaats in Schiedam, aan de Maasboulevard. Daar staan vaker circussen trouwens. Wel helaas uit het zicht maar Schiedam doet niet moeilijk over uithangen van borden.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie locaties
BerichtGeplaatst: vr jul 07, 2006 12:25 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Alles goed en wel, maar je hebt gemeenten die het circus verwijzen naar afbraakterreinen vol met hobbels en kuilen, dit komt bij het publiek dan ook niet zo aantrekkelijk over om er naar toe te gaan als je, je door de modder een weg moet banen naar het circus en dan zijn er zelfs nog gemeenten die hier dan ook nog staangeld voor durven vrage n, wat schandalig te noemen is. Ik vind dat elk zichzelf respecterende gemeente toch een fatsoenlijk evenemententerrein zou moeten hebben met tenminste een aansluiting voor water en eventueel ook voor electra en goede belichting. Ik denk in eerste instantie als goede voorbeelden aan Assen (Veemarktterrein), Breda (Chasseveld), Den Haag (Malieveld), Meppel (Vledder), Arnhem zelfs twee (Gelredome & Rijnhal), Nijmegen (Goffertpark), zelfs in grote plaatsen als Amsterdam en Rotterdam schijnt het moeilijk te zijn om een goede vaste lokatie te hebben voor het circus. En in Utrecht zou het circus toch beter tot zijn recht komen in het Griftpark, wat centraler gelegen is dan het Kanaleneiland. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: vr jul 07, 2006 12:36 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Sjaak, is het niet verstandig dit onderdeel te verplaatsen naar de rubriek circussen, bij voorbaat dank, max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr jul 07, 2006 11:46 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Ik ga deze draad verplaatsen naar een nieuw te maken rubriek, over het gemeentelijke circusbeleid. Ik zoek nog een mooie naam en omschrijving maar heb het op het moment te druk met mijn vakantie :)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie heuvels
BerichtGeplaatst: za jul 08, 2006 1:02 am 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Mijn hartelijke dank voor de nieuwe rubriek betreffende de regels van de gemeenten omtrent het circus, hopende dat het positieve resultaten zal opleveren ten opzichte van de circussen en dat deze draad hierop meegenomen wordt, nogmaals dank en een prettige vakantie en dat geldt voor iedereen die met vakantie is of nog gaat en de circussen natuurlijk het succes wat ze zondermeer verdienen. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie lokaties
BerichtGeplaatst: zo jul 09, 2006 5:28 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Bij deze een voorbeeld vorig jaar heb ik een nieuwe locatie in Emmen ontdekt en wel de parking bij het hotel/evenementencentrum "de Giraf"aan de van Schaikweg in Emmen, een betere locatie dan voorheen bij het sportpark de Meerdijk waar het circus helemaal aan de buitenkant van Emmen stond, vorig najaar heeft het Groot Russisch Staatscircus op de nieuwe locatie al gestaan en het komend najaar gaat circus Arena er naartoe, ik zou de circussen dan ook adviseren om deze nieuwe locatie in Emmen bij hun aanvragen voor het komende jaar te vermelden en dat geldt trouwens ook voor Leeuwarden, waar bij het FEC centrum een nieuwe locatie is gekomen en waar de paardenshow Levade in het voorjaar al voorstellingen heeft gegeven en waar in het najaar Circus Arena eveneens haar tenten zal opslaan. De locatie in Emmen ligt direct achter het centrum en dichtbij de dierentuin en de locatie in Leeuwarden is goed bereikbaar met het openbaar vervoer vanaf het station. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: circussen & hitte
BerichtGeplaatst: vr jul 21, 2006 12:00 am 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Ik zou het niks meer dan redelijk vinden dat de gemeenten waar de circussen onder deze extreme hitte gasteren en dus wellicht niks of bijna geen publiek in de tent krijgen, om een gedeelte van het staangeld te restitueren aan de circussen en datzelfde kan ook gelden voor b.v. barre winterse omstandigheden zoals vorst, sneeuw of ijzel of in het najaar met een behoorlijke najaarsstorm, zodat men noodgedwongen de tent moet laten zakken. Gemeenten denk er maar eens over na. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: hitte-kou-storm enz.
BerichtGeplaatst: vr jul 21, 2006 2:12 am 
Ik denk dat de gemeenten in dit soort situaties denken....jammer...pech gehad. Dit hebben wij niet veroorzaakt maar is een natuurverschijnsel. Misschien meer en zaak voor de VNCO om een soort verzekeringspot te creeren om circussen die bij hen zijn aangesloten in dergelijke gevallen schadeloos te stellen. [ is maar een vrije gedachte] :roll:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: vr jul 21, 2006 4:50 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Hans, dat is ook een optie, maar dan moeten de circussen zelf nog weer de nodige voorzieningen treffen, wat wellicht ook weer het e.e.a. kost. De circussen kunnen dit wellicht beter via de gemeenten regelen, dat er b.v. een nieuwe regel hieromtrent in het vergunningenstelsel wordt ingelast, in geval van extreme weersomstandigheden, want het circus en ook andere evenementen zijn afhankelijk van de grillen van het publiek, komt men wel of komt men niet. Niet alleen het weer kaneen spelbreker zijn, maar ook nog andere factoren zoals andere evenementen, die net hebben plaats gevonden of door dierenactivisten, die het weer zonodig vinden omte demonstreren, wat wellicht ook een categorie mensen weerhoud om een bezoek te brengen aan het circus. Dan zouden de gemeenten hier dan ook geen toestemming voor moetenverlenen om te demonstreren of om zo sportief te zijn het circus ook tegemoet te komen door een bepaald percentage op het staangeld in mindering te brengen. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za jul 22, 2006 10:19 pm 
O ja, en als het vriest moet de gemeente ook bijspringen zeker? Of als het regent of hard waait, dan komen er geen mensen zonder auto, wat ook weer inkomstenderving betekent. :lol:
Lekker makkelijk gedacht zeg! Denk je dat winkeliers ook een deel van hun huur terugkrijgen als het zo stil is door de hitte? Of martkkooplui een deel van hun staangeld? Ik denk het niet. Maar nee, circussen zijn zo zielig, die moeten geholpen worden. Geef gewoon een keer toe dat de bezoekersaantallen gewoon teruglopen, al jaren. En dat heeft niets met het weer te maken.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za jul 22, 2006 11:51 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 5:53 pm
Berichten: 170
nou, ik was laatst bij soleil, bloedheet....stampvol ! mooi trouwens


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.