Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:36 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 7:42 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Congres: Het Belang van kermis en circus voor het gemeentelijk cultuurbeleid

Op donderdag 24 februari 2011
in het Spoorwegmuseum in Utrecht
te bereiken per auto (er is voldoende parkeergelegenheid voor 3 euro per dag)
en met de trein (op het Centraal Station gaat er elk half uur een trein naar het museum)

Deelnemersprijs 47,50 euro
dat is inclusief koffie, thee, lunch, borrel, congresdocumentatie en verslag

Doel van de dag is om
1. het belang van kermis en circus voor het gemeentelijk cultuurbeleid te laten zien
2. maar ook om na te denken op welke manier de gemeenten met de kermis en circus organisaties kunnen samenwerken om de toegevoegde waarde optimaal vorm te geven.

Voorzitter Frénk van der Linden

Opening door Jan Jaap Knop directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie
Samen met Bernard van Welzenes KSCC

Programma
10.00 uur: ontvangt met koffie en thee
10.30 uur: opening
10.45 uur: Kermis en circus zijn een waardevolle toevoeging voor het gemeentelijk cultuurbeleid.
11.45 uur: koffie en thee
12.00 uur: Gemeenten zijn gebaat bij goede voorbeelden van samenwerking tussen gemeente en kermis en circus in het buitenland.
13.00 uur: lunch
14.00 uur: Kermis en circus zijn voor onze gemeente van groot cultureel belang.
15.00 uur: koffie en thee
15.15 uur: Kermis en circus moeten betrokken worden bij het opstellen van het gemeentelijk kermis- en circusbeleid.
16.15 uur: borrel

Het congres is ingedeeld in vier blokken. Elk blok heeft zijn eigen stelling. Drie à vier inleiders werken in circa 10 minuten die stelling uit en geven hun visie er op. Daarna is er discussie met de zaal onder leiding van de voorzitter.

Deze dag wordt georganiseerd door de Stichting Circuscultuur, VNCO, ECA, BOVAK, NKB, VGK, Club van Circusvrienden Nederland, het pastoraat voor de kermis en circuswereld en het Nederlands Centrum voor Volkscultuur.

U kunt u opgeven bij het Nederlands Centrum voor Volkscultuur (volkscultuur@live.nl of 030-2760244).

Met vriendelijke groeten,
Fred de Ligt
Secretaris CvCN

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 9:12 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Dat ziet er uit als een gezellig onderonsje van kermis- en circusorganisaties. Maar zijn er ook afgevaardigden van gemeenten? Iemand van de VNG bijvoorbeeld?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 9:45 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
centrum voor volkscultuur is een hele invloedrijke club, zal me niet verbazen als Maxima er zit om de boel te openen.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 31, 2011 10:43 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
gera schreef:
zal me niet verbazen als Maxima er zit om de boel te openen.

Lijkt me stug, die is voortrekster van de micro krediet, en zet zich ook in voor multiculti. ik geloof niet dat ze Wassenaar uitkomt voor circus en kermis.
bovendien weten we al dat Jan Jaap Knop de opening doet.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di feb 01, 2011 9:19 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
nou, bij wijze van spreken dan, ik zei het om aan te geven dat het een invloedrijke organisatie is.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 06, 2011 8:52 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Zijn er mensen op dit forum die willen gaan?

Ik zit er over te denken, het thema is wel actueel en interessant. En de locatie is ook mooi denk ik, het spoorwegmuseum ben ik nog nooit geweest. Gelijk mijn nieuwe camera proberen 8)

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 9:45 am 
ik heb een mail gestuurd maar nog niks gehoord


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 10:05 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
ja, dat kan kloppen, Volkscultuur krijgt zo ongeveer 200 emails of meer per dag, dus dat kan een paar dagen duren.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 07, 2011 10:36 am 
dan wachten we het rustig af
het lijkt me in ieder geval intressant geneog om heen te gaan


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 14, 2011 10:31 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
heuvels schreef:
Dat ziet er uit als een gezellig onderonsje van kermis- en circusorganisaties. Maar zijn er ook afgevaardigden van gemeenten? Iemand van de VNG bijvoorbeeld?

Ik heb begrepen dat de VNG is uitgenodigd maar nog niet heeft gereageerd.
Ik ga er wel naar toe.

meer info:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 10:30 am 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Audio-fragment V en VI (mp3) : http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/20 ... en-kermis/

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 25, 2011 12:49 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik was er, en met mij vele kopstukken uit kermis- en circuswereld, alsmede een aantal ambtenaren die zich bezig houden met evenementen in hun gemeente.
De bijeenkomst was perfect voorbereid door "Volkscultuur". De media was opgetrommeld, hand-outs werden uitgedeeld, een prettige ontvangst en de hele entourage in het spoorwegmuseum hielpen mee aan een inspirerende dag.

Het congres werd geleid door een uitstekend voorbereide Frenk van der Linden, een journalist die gedurende de dag de mensen scherpe vragen stelde en met veel humor de bijeenkomst in goede banen leidde. De bekende clown Jofri fungeerde als zijn rechterhand.

De ochtend werd besteed aan diverse sprekers van kermis- en circusorganisaties en betrokkenen van de overheid. Het meest in het oog springend was voor mij de openingsrede van Jan Jaap Knol van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Hij had het over zijn inzet voor Rotterdam Circusstad, de Jeugdcircusorganisatie Circomundo en nog wat (straat)theaterachtige manifestaties. Over het Klassieke Circus repte hij niet. Een misser, want over jeugd- en straattheater ging deze dag niet.

Na de lunch werd dieper in de materie gedoken. Er werd gezocht naar oorzaken en oplossingen. Diverse ideeën werden geopperd en ook werd uit de doeken gedaan wat er allemaal al gedaan wordt om procedures te vergemakkelijken.

Opvallend:
VVD'er en Kamerlid Erik Ziengs houdt zich bezig met het vereenvoudigen van bestuurlijke regelgeving en constateert dat gemeenten hierin achterblijven op de landelijke politiek. Een van
zijn aandachtspunten is het versoepelen van de precario wetgeving, dus het plaatsen van reclame uitingen.
Adri Lammers van het VNCO vertelde van zijn lopende inspanningen bij "moeilijke" gemeenten om begrip te kweken voor de circussen. Deze activiteiten hebben zelfs een motto: "Slim geregeld, goed verbonden".
ECA kopman Arie Oudenes vertelde hoe diverse Europese landen met hun circussen omgaan, en pleitte voor een Europees keurmerk.
Willem Heybeek opperde een soort landelijke APK voor circussen, omdat deze zich bij elke gemeente weer moeten laten "keuren". Dit idee werd enthousiast ontvangen.
De VNCO en de Kermisbond gaan samenwerken om hun gemeenschappelijke belangen beter te kunnen vertegenwoordigen.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft het aflaten weten. Gemiste kans.

Een echt resultaat van deze dag is niet te vermelden. Wel staat vast dat hier en daar diverse muntjes zijn gevallen en dat er onderling begrip is gekweekt. Mij persoonlijk kwam de utopische gedachte voor ogen dat circussen en gemeenten als partners moeten samenwerken om deze cultuuruiting tot een succes te maken. Bijvoorbeeld door circussen een laag basistarief te berekenen, en daarnaast een aandeel in de recettes. Dan hebben de gemeenten ook baat bij goede omstandigheden voor het circus en krijg je een win-win situatie.

Ik kijk met interesse uit naar het verslag van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. Verder mijn complimenten voor de inzet van Ineke Strouken.

Afbeelding
Bij de foto: elke spreker ontving van Jofri een aandenken, hier aalmoezenier Van Welzenes. In het midden voorzitter Frenk van der Linden

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2011 9:49 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Mooi verslag Sjaak, maar was het niet gewoon een soort onderonsje als de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten er niet bij was? Nu stapelen gemeenten soms blooper op blooper in de omgang met circussen, en de keuzes die ze maken. De ambtenaren die wel goed op de hoogte zijn, waren er allemaal.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2011 10:23 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
gera schreef:
Mooi verslag Sjaak, maar was het niet gewoon een soort onderonsje als de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten er niet bij was? Nu stapelen gemeenten soms blooper op blooper in de omgang met circussen, en de keuzes die ze maken. De ambtenaren die wel goed op de hoogte zijn, waren er allemaal.


Ik sprak na afloop nog even met Ineke Strouken. Haar hoofd zat helemaal vol zei ze. Het is de bedoeling dat dat straks allemaal in een verslag komt, met conclusies en aanbevelingen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 26, 2011 8:02 pm 
Ben in ieder geval wijzer geworden dat ik een boerenlul Ben volgens miljoen die daarna ook verklaarde we zijn geen renz we gebruiken alleen de naam


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.