Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:21 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 24, 2011 12:06 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Sinterklaasintocht Groningen: geen olifanten, toch spektakel!
-Paard krijgt hartaanval en sterft op het Zuiderdiep-

Klik op onderstaande link voor de bijbehorende foto's (doe dat voor het gemak in een nieuwe tab of window)
http://skydrive.live.com/redir.aspx?cid ... *vUxfH0%24

Dit wordt geen vrolijk stukje. Daartoe geeft het tragische overlijden van een paard tijdens de intocht van Sinterklaas op zaterdag 19 november in Groningen geen aanleiding. Het zou oorspronkelijk in dit verhaal, zo was de bedoeling, alleen of hoofdzakelijk gaan over (circus)olifanten, al dan niet aanwezig in deze parade. De realiteit zorgt nu voor een wat andere invalshoek. Echter nauwelijks minder mild voor de betrokkenen, integendeel. O, en dat u het maar even weet, dit is een column, ondanks dat totaal niet aan de gebruikelijke eisen daarvoor wordt voldaan. Zoals daar zijn: kort en puntig, één kolom breed en geen foto's of andere afbeeldingen, anders dan een portret van de schrijver zelf. Die regels treed ik bewust met voeten. Waarom? Om mijzelf wat meer journalistieke vrijheid te geven en om Circusweb c.q. Circuswereld (en ook mijzelf) wat extra juridische bescherming te bieden.

Even een aantal zaken op een rij. De intocht van de Goedheiligman wordt in de noordelijke capitool al sinds 1947 georganiseerd door de plaatselijke Koninklijke Vereeniging (met twee e's, dat mag, want ze bestaan al bijna 150 jaar) voor Volksvermaken (als ze nog langer bestonden schreef je dit zelfs met aeck). Sinds mensenheugenis behoorden dikhuiden, olifanten dus, tot het gezelschap van de Sint. Jarenlang ook kamelen, maar die zijn een poos geleden al verdwenen. Wegbezuinigd, denk ik. En paarden natuurlijk, heel veel paarden, want Groningen wil zich nog wel eens op de borst kloppen als paardenstad bij uitstek. En andersoortige ongebruikelijke dieren, zeer tot genoegen van de altijd weer massaal aanwezige toeschouwers met daaronder heel veel kinderen. Net als elders, op zich niets bijzonders.
Die olifanten werden in het verleden niet ver over de grens gecontracteerd. We herinneren ons hele mooie bereden exemplaren. In ieder geval vorig jaar (mijn geloof in de Sint is niet zo groot dat ik jaarlijks persoonlijk aanwezig ben bij zijn aankomst) waren ze afkomstig van Circus Renz Berlin, veelvuldig in het Noorden te zien en toen zelfs voor de winterstop in de directe omgeving. Nu trouwens ook weer. Dus, dat wil ik maar even gezegd hebben, geen sprake van 'ellenlange voor veel stress zorgende transporten' zoals dierenhaters ons wel eens willen laten geloven. Steevast wordt de plaats van oorsprong van een circus aangegrepen om dat te bewijzen, zoals: 'die arme dieren kwamen helemaal uit Berlijn' of zelfs 'helemaal uit Wenen', wanneer het Belly Wien betreft. Terwijl die laatste(n) toch echt al jarenlang ons land niet uit zijn geweest, oké, op een enkel uitstapje naar België na.

Al een paar jaar komen er bij het Dagblad van het Noorden (de enige regionale krant die we hier kennen) na de intocht een paar brieven binnen waarin vol walging over de aanwezigheid van die dikhuiden werd gesproken. Zonder enige reden, hun aanwezigheid heeft nooit ofte nimmer tot wat voor incident dan ook geleid. Waarschijnlijk dus uit ingeboren angst voor zoveel indrukwekkends.

Onterechte motie
Vorig jaar was het helemaal raak! Toen schreven niet alleen alle vijf actieve leden van de Partij voor de Dieren een ingezonden brief, nee, ze hadden zelfs al hun kennissen en familie gevraagd datzelfde te doen! Zodat er toen niet minder dan acht brieven de redactie bereikten! Daar stonden (gelukkig) ook wel weer wat positieve reacties tegenover, maar toch niet in zo'n overweldigende mate.
Gesterkt door dit ware bombardement durfde de inmiddels in de raad belande Partij voor de Dieren het in het voorjaar van 2011 zelfs aan om een motie in te dienen waarin gevraagd werd de olifanten voortaan te weren bij de intocht. En passant werd ook gevraagd nooit meer een circus met 'wilde dieren' tot Groningse bodem toe te laten.
Tot verbazing van velen werd die motie met ruime meerderheid aangenomen. Totaal onterecht overigens, een gemeenteraad kan en mag helemaal geen beslissingen nemen die haar competentie te buiten gaat, en dat was hier zeker het geval. Zou een mooie boel worden, straks mag je in Maastricht wel met een hoofddoekje rondlopen en in Heerlen niet, bij wijze van spreken.
Op het moment van indienen had het college van burgemeester en wethouders dan ook beter moeten weten of, bij het ontbreken daarvan, had een (beetje) gemeentesecretaris in moeten grijpen. Dat gebeurde niet, dus de vreugde bij onze 'dierenvrienden' was dan ook groot.
Onterecht, naar later bleek uit de aanwezigheid van Belly Wien in de stad, nota bene het dierrijkste circus dat we in ons land voorhanden hebben. Voor de nodige ophef zorgde toen de mars van de twee bevallige dames (met slurf) Maya (47) en Nanda (52), helemaal vanuit het Stadspark naar Bakker Bart in de Heerestraat, waar zij zich tegoed deden aan een heerlijke broodmaaltijd.
De rapen waren gaar voor Gerjan Kelder (geen zusje van Jort), de pratende krentenbol die de dierentroetelaars in de raad vertegenwoordigt. Hij maakte zich met name boos over het feit dat honden in de stad aangelijnd moeten zijn en olifanten kennelijk niet. Alsof je die aan een lijn een bepaalde kant uit kunt krijgen wanneer ze dat zelf niet willen! Daar zijn andere capaciteiten voor nodig, en dat bleek voortreffelijk te werken! Zoiets kun je echt wel aan René Scholl overlaten! Zelfs in de drukte werd niemand omver gelopen en geen enkel kind vertrapt. Of vertrappeld, zoals onze zuiderburen zo leuk zeggen. Wij, in Nederland, trappelen alleen van ongeduld (waar blijft die Sint nou?), als we nodig moeten plassen (ik wou dat die optocht voorbij was, ik doe het bijna in m'n broek!) of, tijdens de proeve van bekwaamheid voor ons eerste zwemdiploma, in het water. Waar je bijna altijd voor slaagt omdat je dan ongeduldig bent en ook nog nodig moet plassen.....

Dikhuiden
Op de site van Volksvermaken stond al geruime tijd dat ook dit jaar 'dikhuiden de komst van Sinterklaas mee (zouden) helpen aankondigen'. Mijn kinderhart ging sneller kloppen! Zouden ze dan toch gewoon lak hebben aan bovengenoemd besluit? Stoer maar dapper gewoon baas in eigen tent blijven? Informatie leerde me dat in ieder geval niet dezelfde olifanten van vorig jaar waren geboekt. Of zou soms op hun site, zonder het goed na te lezen, gewoon de tekst van vorig jaar weer zijn geplaatst, iets dat wel vaker voorkomt bij dit soort evenementen.
Een lieftallige journaliste van eerdergenoemd dagblad ontdekte (jammer genoeg) hetzelfde en schreef er een stukje over. Zij vroeg daartoe de volksvermakers om een reactie. Die gaven de schuld volledig aan Sinterklaas, die verklaard zou hebben als oudste de wijste te willen zijn, geen zin te hebben in oeverloze discussies met politieke partijen en daarom dit jaar zijn olifanten niet te zullen inschepen. (Nooit geweten dat die man zo kon liegen). Maar, vervolgde hij, hij was een man van tradities en vond de afwezigheid toch een gemis. (Dat klopt dan weer wel!). Daarom beloofde hij een alternatief te zullen regelen, iets kleiner, net zo aaibaar (?) en net zo lief (dus toch, zie je nou wel...!). En natuurlijk: niet aangelijnd!
Kleine, aaibare, lieve, niet aangelijnde dikhuiden? Babyneushoorntjes misschien (net op tijd voor ze uitstierven…), of kleine olifantjes, in Emmen gered uit die stomme gracht? Veel meer soorten dikhuiden schoten me zo niet te binnen. Nijlpaardjes hoogstens, maar dat schijnen niet de braafste diertjes in de omgang te zijn.... Gespannen wachtte ik af....

En wat werd dan uiteindelijk dat 'alternatief'? Een achttal Pietjes die voor hun buik een wanstaltig opblaasolifantje droegen, ondertussen de meest rare sprongen en bewegingen makend die op geen enkele wijze recht deden aan de indrukwekkende, statige bewegingen van een echte olifant. Gelukkig begaf van één het opblaassysteem(pje) het al binnen honderd meter. Niks lief, niks aaibaar, hoogstens voor een zwartepietenpedofiel! Nou, zelfs die heb ik in Groningen niet zien lopen, er werd geen Pietje geaaid!
En er was nog een alternatief, bij de aankomst op de Grote Markt, waar vorig jaar heel wat kinderen maar ook Pieten op die grote joekels mochten zitten, toen tot groot genoegen van onder meer de Sint zelf, burgemeester Peter Rehwinkel en de kennelijk aan een kort geheugen lijdende bestuursleden van Volksvermaken. Op die plek stond nu een enorme opblaasolifant, wel drie keer zo groot als een echte. Om de ware dierenliefhebbers de gek aan te steken? Maar welk alternatief dan ook, nergens dikhuiden, alleen maar koud en glad dun plastic of nylon.
Bijzonder triest dat de volksvermakers hun oren hebben laten hangen naar een handjevol nitwits!

Meer leugens...
Het zou niet bij deze ene leugen in de aankondiging blijven. Er zouden arrensleden zijn, er was er één. Er zouden bokkenwagens zijn, er waren er geen. Op verzoek van de Sint zouden de volksvermakers de fruitwagen weer hoog laten optasten. Nou, er lag wel wat fruit in de wagen maar van hoog optasten was zeker geen sprake. Halverwege, toen het ongeluk met het paard van deze wagen plaatsvond, was dat fruit al zo goed als op. Aan overmatige inspanning is het dier dan ook zeker niet bezweken!
Het fruit kwam, volgens een spandoekje, van Fruithandel Zwerver. Ook al niet om vrolijk van te worden! Natuurlijk kan deze man er niets aan doen dat hij zo heet, maar als het mij was overkomen heette mijn bedrijf toch al snel 'De Goudrenet', 'De Peer van Groningen' of 'Fruithandel De Beste'. Dat sloeg dan niet op mij maar op mijn altijd hard meewerkende vrouw, het beste paard van stal...
Ha, nog iets. Er zou een Drentse schaapskudde meelopen. Met een speciaal opgeleide herderspiet, bla, bla, bla. Nou zijn wij in Drenthe (ja, daar woon ik!) misschien niet zo heel slim, maar we weten wel dat acht schapen nog geen kudde vormen. Daar komt wel iets meer voor kijken! Het achttal werd bijeengehouden door -nota bene- een LOSLOPENDE border-collie. Terwijl de schapen zelf uiteraard ook gewoon losliepen. On-ge-hoord, alsof ze nog nooit van Gerjan Kelder hadden gehoord! Zomaar volkomen onaangelijnd! Om gek van te worden, als hij dat nog niet was....

Er waren ook leuke dingen, zeker. Zoals de Spaanse tegenhangertjes van Jeugdcircus Santelli die overal demonstraties gaven. En er was een fraaie antieke vuilniswagen, met zo'n kieptrommel, qua formaat nog de meeste gelijkenis vertonend met een olifant. En verder natuurlijk paarden, in alle soorten en maten. Van de ponyclub uit Vries tot de traditionele Spaanse edelen, die in dezelfde (Drentse) plaats tijdelijk in de manege van Jan Dolfing logeerden. En er waren aanspanningen, in diverse soorten en maten.
De stoet werd geopend door een (namaak) private drag, door niet-kenners al snel ten onrechte een postkoets genoemd. Met bovenop zo ongeveer het voltallige bestuur van Volksvermaken, compleet met slipjas en hoge hoed. Sommige tradities handhaaf je, andere kieper je zonder veel nadenken overboord!
Amper waren ze onderweg door de mensenmassa of vanuit het publiek werd al luidkeels om de terugkeer van de olifanten geroepen! Ja, dat hebben de heren echt wel gehoord, want ze reageerden er zelfs op!
En zo heel erg veilig zaten ze daar trouwens ook niet! Nog geen veertien dagen eerder donderde er nog iemand tijdens een Hubertusrit van de hoogste verdieping naar beneden, waarbij hij lelijk gewond raakte!

Paarden
Normaal zou hier dit (valse) sprookje eindigen met de toevoeging mijnerzijds dat de deels minder ervaren paarden die zich een weg baanden door de mensenmassa in feite veel gevaarlijker zijn dan twee goed begeleide olifanten. Want dat werden ze vorig jaar absoluut, we telden toen minstens zeven van die mooie circusjasjes. En dan hebben we het nog niet eens over de dikkedeur zelf!
Jaarlijks maak ik diverse evenementen mee met aanspanningen die door het publiek gaan en daarbij gaat nogal eens iets mis, door wat voor oorzaak dan ook. In veel gevallen is een paard (als prooidier) veel minder voorspelbaar in zijn schrikgedrag dan een intelligente, zeer ervaren en brave olifant. Zelfs Amerigo slaat hier en daar nog wel eens op hol!
Maar ja, dat bleek al vaker, de PvdD'ers worden over het algemeen niet gehinderd door veel echte kennis van het dier. Doorgaans roepen ze maar wat en spelen in op het sentiment. Wat dat betreft was het overlijden van het paard van de groenteboer natuurlijk koren op de molen van deze dierenbestrijders!

Voor de goede orde, en dat is absoluut geen achteraf-praat: ik heb persoonlijk al voor het vertrek van de stoet geconstateerd dat het betreffende paard niet fris was. Het was, overigens net als het dier naast hem -het betrof een tweespan- drijfnat van het zweet terwijl het bepaald geen warm weer was. Misschien zijn ze wel wat te laat vertrokken vanaf de stalhouderij, overigens dezelfde als van eerdergenoemde nep-coach. Bij gebrek aan concurrentie (in de stad Groningen) moet op zo'n dag vaak al het materiaal uitrukken. Want ook dit boerenwagentje zelf zag er niet al te indrukwekkend uit. Zo werd de dissel bijeengehouden door iets dat op wit plastic waslijndraad leek.
Vanaf de stal wellicht nog snel even langs de fruithandel, om bezweet bij de vertrekplaats aan te komen. Daar geruime tijd staan wachten (zonder deken). Vanaf het vertrek zijn beide paarden de hele weg opvallend onrustig geweest. Ze steigerden (levensgevaarlijk tussen de mensen) en bleven nergens rustig stilstaan. En tijdens zo'n optocht wordt er gemiddeld echt meer stilgestaan dan gereden, geloof me!

In een reactie in de krant van maandag weet de stalhouder te melden dat dit gedrag niet veroorzaakt werd door het overleden paard, maar door zijn maatje, die hij 'Een zenuwenlijer met veel meer temperament' noemt. Als je dat op voorhand weet, wat doet zo'n paard dan in deze optocht?
Ook de mensen op de bok van de betreffende aanspanning valt te verwijten. Geen enkele maal -en ik zag ze onderweg diverse keren- heb ik de tweede man (of palfrenier) voor of naast de paarden zien staan om ze te kalmeren. Wat bij georganiseerde koetsentochten zelfs verplicht is. Het zou me niet verbazen als die tweede man geen enkele ervaring op dit gebied had en gewoon de betreffende fruithandelaar was die voor de gezelligheid mee mocht rijden.

Domme vragen
En zie daar: hier zou ik het op punten zelfs eens kunnen worden met Kelder. Het verschil is alleen dat hij absoluut niet weet waarover hij praat. Dat bleek wel uit de vragen die hij direct de volgende dag al klaar had liggen voor b en w. Hij wilde onder meer van het college weten of er (a.) regels bestaan waaraan deelnemende paarden moeten voldoen. En (b.) of die regels zijn nageleefd. Namens het college hierbij alvast de antwoorden: (a.) Nee, en (b.) Dus niet aan de orde.
Zijn absolute onvermogen bewijst hij met de volgende vraag: Had het paard hoefijzers? Volkomen niet terzake, een geringe afstand kunnen paarden best afleggen zonder ijzers. Een blik op de foto in de krant had hem ondertussen het antwoord al kunnen geven: ja, het betreffende paard had hoefijzers, een beslagen hoef steekt onder het zeil uit. Op de gladde gele steentjes die de binnenstad van Groningen in ruime mate kent zijn hoefijzers echter lang niet altijd een voordeel. Regelmatig zie ik politiepaarden erop uitglijden, nog niet lang geleden kwam ook daarbij zo'n paard, tragisch genoeg, om het leven.
En, -laat Kelder dit maar niet lezen-, het vaste koetsjespaard op de Grote Markt, de uitermate brave Haflinger Rex uit Bedum, heeft het hele seizoen zonder ijzers zijn rondjes door de stad gelopen! Vanwege zijn brokkelhoeven deed hij dat ....... op schoenen! Als Kelder nu de klomp maar niet breekt! Alweer iets ongehoords om vragen over te stellen!

Verder zou hij nog willen weten of het dier getraind was op stressvolle situaties en of er een dierenarts aanwezig was. Vergelijkbare vragen indien iemand in het publiek een hartstilstand krijgt en overlijdt -wat toch ook helaas wel eens gebeurt: Droeg deze man wel een hoed en was er een dokter in de zaal....
Als het aan hem ligt wordt de deelname van dieren aan de intocht dan ook totaal verboden! Wollt Ihr das total Verbot? Minder aangename vroegere tijden lijken te gaan herleven! Gelukkig bijt op dit punt Volksvermaken in een eerste reactie wèl fel van zich af.

Bijna op gestemd....
Ooit, bij de eerste keer dat ze aan de verkiezingen deelnamen, heb ik, als waarachtig geïnteresseerde in de psyche van het dier, overwogen op de Partij voor de Dieren te stemmen. Tenslotte behoorde lijstduwer Maarten 't Hart tot mijn favoriete schrijvers (wat komt er toch veel moois uit Maassluis...). En toch besloot ik kort tevoren, achteraf maar gelukkig, dat niet te doen. Plots had ik visioenen gekregen van doordravende vermeende dierenliefhebbers ten nadele van de mens. En zie daar, die angstdromen kwamen al snel uit, en hoe! Ook 't Hart vielen de schellen al ras van de ogen.

En wat ze nog van plan zijn, u wilt het niet weten! Zo nu en dan laten ze een deel van die geheime agenda zien. Wat begon met 'wilde dieren' in circussen wordt momenteel al steeds vaker 'alle dieren'. Waar het eerst circussen betrof spreekt men nu ook al over dierentuinen. Waar het eerst exoten gold die terug naar hun eigen habitat (een soort toverwoord...) moesten (zonder dat ze nog ooit duidelijk hebben kunnen maken waar die zich bevindt, al helemaal voor dieren die generaties lang goed verzorgd in gevangenschap hebben geleefd), hoor je nu ook al dat iedere vorm van aanspanning of gebruik van paarden uit den boze is. Zonder zich af te vragen waar we in de evolutie zouden staan zonder de hulp van die edele viervoeters.... Verboden moeten verder onder meer de jacht, de hengelsport (kan ik me allebei weer wel in vinden) en de duivensport worden. Kortom, iedere vorm van vermaak van de mens met het dier dient bestreden te worden. Uitgebannen zelfs!
Het eind is dan pas echt zoek. Want een huisdier heb je tenslotte ook voor je vermaak. Of je nu naar de vissen in je aquarium kijkt of geniet van je trouwe hond die met je sloffen aan komt zetten. Bah, zeggen zij dan, een kunstje, net als in het circus. Of, zoals mijn kleine deeltijdpoes die, wanneer hij een plakje worst krijgt, net zo mooi rechtop gaat zitten als die schitterende grote superpoes van Thom Dieck. Niks kunstje, gewoon het fantastische evenwichtsgevoel waarover poezen beschikken!
Nee, groot of klein, het maakt niet uit, allemaal moeten ze terug naar hun oorspronkelijke habitat. Kortom, allemaal terug naar het Paradijs! Wat jammer dat dit op aarde nergens te vinden is. Veel exoten komen uit gebieden waar mensen al niet eens (fatsoenlijk) te eten hebben. Laten we eerst maar eens proberen dàt voor elkaar te krijgen!
Partij voor de Dieren? Partij tégen de Dieren zou de lading beter dekken!

Compliment
Een groot compliment -dat mag ook wel eens!- verdient de Groninger politie en andere begeleiders voor de adequate wijze waarmee op het incident werd gereageerd. Natuurlijk zorgde het overlijden van Horava -zo heette het paard- voor een hoop consternatie. Maar in no-time zagen politiemensen door middel van voertuigen en speciale schermen kans een en ander aan het oog van met name de jeugdige kijkers te onttrekken. Godzijdank gebeurde het op het Zuiderdiep, ter hoogte van de Heerestraat, zo ongeveer het breedste gedeelte van de route. Je moet er niet aan denken dat het even eerder, in de uiterst smalle Folkingestraat -plaatselijk zo smal dat er zelfs geen publiek kan staan!- zou zijn gebeurd. Nu kon de rest van de stoet gewoon passeren, dààr was dat onmogelijk geweest. Ook iets voor Volksvermaken om over na te denken. En niet maar blindelings een route handhaven 'omdat we dat altijd zo deden'. Zo denken ze immers ook niet wanneer het om olifanten gaat?

Horava was een ruin van 20 jaar. Voor een paard is dat niet echt oud, maar een mooie leeftijd. In vergelijking met de mens mag je de leeftijd van een paard met (ongeveer) vier vermenigvuldigen. Mensen sterven (nog wel, er wordt aan gewerkt...!), paarden ook. Natuurlijk is het jammer dat dit op zo'n moment gebeurt en voor veel ophef zorgt. Maar in feite is het natuurlijk en niks bijzonders.

Van de betreffende stalhouderij heb ik geen hoge pet op, dat heeft u goed begrepen. Ik heb er echter geen behoefte aan dit tragische gebeuren aan te grijpen me in dat verband hier uit te leven.
Er is aanzienlijk mooier en beter verzorgd materiaal voorhanden, dat weten de mensen van Volksvermaken zelf ook wel, vanwege contacten in een ander verband.

Om nog één keer te laten zien hoe mooi het had kunnen zijn enkele foto's van vorig jaar in Groningen. En kijk ze eens genieten, van Sinterklaas tot burgemeester Rehwinkel. Die Piet en de kleine kinderen op die machtige, hoge rug. Wat een belevenis! En die bestuursleden van de Koninklijke Vereeniging voor Volksvermaken maar complimenteren en fotograferen. Inderdaad, het lange termijngeheugen van de olifanten is echt beter ontwikkeld dan dat van hen!
O, en in plaats van op de Grote Markt in Groningen stonden ze nu ongeveer op hetzelfde tijdstip in de piste op het Roakeldaisterrein in Warffum, waar andere kinderen wel van ze mochten genieten. Hoe graag Carla en Rani, de dikke dames van Renz Berlin, ook een middagje uit hadden gewild....

(Achteraf was dat gedoe over die column helemaal niet nodig geweest. Om de simpele reden dat ik me erg heb ingehouden. Volgende keer beter!)

Nog een korte toelichting bij de beelden. Speciaal voor de bouwkundigen onder u, weer een nieuwe (waarschijnlijk onvindbare) doelgroep! Waar de meisjes in de middenberm van de Emmasingel lekker liggen om gepoetst te worden ziet u links naast hun trailer nog juist het Groninger museum. Waarvan ze dus, als het ware, in de voortuin liggen!
Later, wanneer ze wachten op vertrek (na de bananenlunch) staan ze, zonder het te weten overigens, geheel toevallig voor het voormalige Groninger museum, later Natuurmuseum (wegbezuinigd met dank aan de PvdA) en momenteel dependance van Academie Minerva.
En de andere foto's, na de snaaitocht waarbij heel wat kinderen de juist gekregen appeltjes met plezier weer opofferden, zijn gemaakt na de finish op de Grote Markt. Daarbij valt overigens wel op dat de goede Sint er in de hoek wat verloren bijstaat, en alle aandacht naar de fantjes lijkt te gaan. Even heb ik zelfs gedacht dat dit de reden was dat ze er dit jaar niet meer bij mochten zijn....
En nog een plaatje van René Scholl met zijn meiden van Belly Wien, eind vorige maand op het Emmaviaduct, onderweg naar Bakker Bart. Je zal maar net je eerste rijles hebben (links op de foto)….

(Vinden jullie het lastig zoveel tekst te lezen op het beeldscherm? Geen probleem! Je kunt het verhaal ook gewoon uitprinten. Twee nietjes erdoor en je hebt een boek! Weer eens wat anders!)

Klik op onderstaande link voor de bijbehorende foto's (doe dat voor het gemak in een nieuwe tab of window)
http://skydrive.live.com/redir.aspx?cid ... *vUxfH0%24

Tekst: Didier Eldik
Foto's 2010: Joop van der Lei/Circus Renz Berlin
Foto Emmaviaduct: Maker onbekend, met dank aan KPN


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 12:51 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Veel gevaarlijker dan olifanten (in Groningen nog nooit iets mee misgegaan) en paarden (paard overleden in 2011) is de boot van Sinterklaas.

Zie http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/69151/s ... lt-nat-pak
Gelukkig was de reddingsbrigade nabij, want bij de huidige watertemperaturen loert het dodelijke gevaar van onderkoeling.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 1:49 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Zo is het maar net! Voor straf, net goed! Had de oude gek maar niet moeten weigeren de fantjes in te schepen! Het bewijs is geleverd: de Heer straft onmiddellijk, nou ja, een paar dagen later.
(En wat is dat voor een rare Piet, met die witte helm met een P er op? Een helmcamera ofzo?)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2011 7:08 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Deze discussie op verzoek van de auteur hier naar toe verplaatst..

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2011 2:50 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Nou ja, discussie.... Kennelijk niemand die het helemaal uitleest... (mijn eigen schuld). Of niemand die een mening heeft...

Ha, nog wel een aanvullend grapje vanuit Groningen, waar zelfs de humor trager stroomt.
Wanneer het paard honderd meter eerder zou zijn overleden, pal voor de ingang van de overigens schitterend gerestaureerde synagoge in het smalste deel van de Folkingestraat (daar en aan het andere eind zo smal dat er niet eens publiek kon staan en vanaf nu voortaan op zaterdagen -ook op de rijbaan- verboden voor fietsers...!), dan zou de rest van de stoet, inclusief de Goedheiligman niet verder hebben gekund. Op dat moment waren er twee alternatieven, op de laatste kruising hetzij links-, hetzij rechtsaf. Waar ook voor gekozen was, in beide gevallen had de Sint langs de dames van plezier gemoeten en had de stoet waarschijnlijk helemaal nooit de Grote Markt bereikt!!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2011 6:29 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik geloof dat bisschoppen nooit dames van plezier bezoeken.
Als ik de berichtgeving over hun "pleziertjes" mag geloven... :?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2011 7:12 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Bisschoppen zijn katholiek, dus je weet maar nooit :clown

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2011 7:22 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Goedgelovige Sintersjaak!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 2:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Kijk eens goed, mijn beste Piet
Is dat onze Na.........* niet?
Wouw, wat is ze flink gegroeid!
'k Heb vroeger nog met haar gestoeid!
Ja, 'k heb haar nog als kind gekend
En haar toen al vaak verwend!
Daar zit ze, met haar borstjes prompt en kwiek,
als een poes bij Thomas Dieck!
Het nob'le kind, het doet mij deugd,
schenkt hier vele mannen vreugd!
Kijk, zij wenkt mij reeds naar binnen.
Nu gaat het feest pas echt beginnen!
Pas jij even op het paard?
Straks krijgt het ook een stijve staart!
Zo zie je, 't is mij om het even:
schenkt een dood paard toch nog leven!

En de kindjes op het plein?
Laat die lekker waar ze zijn!
Weten toch nog niet van wanten.
Missen nauw'lijks d'olifanten!
Sint neemt nu lekker zijn gemak.
Doen jullie intussen die Volksverlakkers in de zak?


MADRID, 2 december 2011.
Alle verdere festiviteiten afgelast. Voortijdig teruggekeerd naar Spanje, na zeer verheven maar uitputtende ervaring met een wild, ero...., euh, exotisch dier te Groningen!
Heb nog even overwogen te overwinteren in Barneveld, maar daar om moverende redenen van af gezien. Vind een kip als alternatief onvoldoende exotisch!!

SINT (en zijn slappe staf...)

* Naam van het meisje om privacyredenen niet volledig vermeld, maar bekend bij de redactie.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 4:41 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
:D
Hij is mooi,
Zou daar graag overheen gaan met nog iets op rijm,
Maar mijn rijmknobbel laat het even afweten....
Laterrrr... :?:

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 5:08 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ha, dat kun jij lekker niet!
Ik ben Sint niet, ik ben Piet!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.