Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:41 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo okt 18, 2006 8:09 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
Ministerie van LNV heeft eerder eens gezegd dat gemeenten het wel zelf mochten bepalen. Ze draaien af en toe... misschien weten ze het zelf ook gewoon niet...

Maar goed.. zelfs als het niet kan en mag, dan is dat interessant om de discussie landelijk te halen. Een kamermeerderheid heeft immers aangegeven afgelopen zondag bij een debat over dierenrechten dat ze tegen circussen met wilde dieren waren.

En waarom zouden we ons opheffen? Veerman wil niet het demonstratieverbod aan banden leggen hoor....

Daarnaast is wat Veerman zegt weer eenzelfde gedrag van dit dieronvriendelijke kabinet. Ik hoop dat het na 22 november wel anders is.. zonder CDA aan de macht. Wie CDA stemt, stemt immers voor ondersteunen van dierenleed.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: reactie
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2006 2:26 am 
max schreef:
Hulde aan minister Veerman, voor zijn positieve uitspraken omtrent circussen met dieren, eindelijk wordt het circus hiermee een hart onder de riem gestoken. Niet alleen Winschoten is over de vingers getikt door de minister maar hiermee ook de andere gemeenten, die ook al een verbod hadden ingesteld en gemeenten die het in de nabije toekomst ook van plan waren om een verbod hierop in te stellen. Gemeenten mogen dit n.a.v. zijn uitspraken helemaal niet doen, ze moeten zich aan de regelgeving houden, ik heb dit al eens eerder geschreven op dit forum. blablabla blablabla enz.enz.max.


Lees hieronder de antwoorden van de minister die hij gaf op kamervragen van het CDA lid Ormel op 16 oktober jl. Het bestand is te downloaden via
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pag ... _id=132837
----------------------------------------------------------------------------------
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : TRCJZ/2006/3127
datum : 16-10-2006
onderwerp : Kamervragen circussen
bijlagen :



Hierbij doe ik u het antwoord toekomen op de vragen van het lid Ormel (CDA) over het weren van circussen waar niet gedomesticeerde dieren optreden.

1 en 8
Mag een gemeente een definitief verbod instellen op circussen waar leeuwen, tijgers en olifanten optreden?

Deelt u de mening dat het niet wenselijk is om circussen alsnog te weren, indien zij zich houden aan de Europese en Nederlandse wet- en regelgeving en zich bovendien houden aan aanvullende regelgeving van de Vereniging van Nederlandse Circusondernemingen ten aanzien van het houden van niet gedomesticeerde dieren?

Gemeenten hebben een autonome regelgevende bevoegdheid, die onder meer wordt begrensd door regelingen van hogere overheden. De Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is uitputtend bedoeld voor dierenwelzijnsbeleid. Uit het gemeenterecht vloeit voort dat gemeenten niet bevoegd zijn om vanuit een oogpunt van dierenwelzijn autonome regels over dieren te stellen.
Gemeenten hebben wel de bevoegdheid om met andere oogmerken regels te stellen inzake dieren, mits deze regels niet in strijd zijn met de normen in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Gemeenten kunnen bijvoorbeeld regels stellen over circussen in het belang van de openbare orde of veiligheid.
In een concreet geval is het aan de rechter om te beoordelen of een gemeente bij het opstellen van regels binnen de grenzen van haar bevoegdheid is gebleven.

2
Acht u het tot expressie brengen van het natuurlijke gedrag van niet gedomesticeerde dieren in circussen in alle gevallen in strijd met het dierenwelzijn?

Nee.
Indien dieren in hun omgeving hun natuurlijke gedrag tot expressie kunnen brengen dan is dit bevorderlijk voor hun welzijn.


3
Hoe vaak worden klachten met betrekking tot circusdieren ontvangen?

De AID ontvangt incidenteel specifieke klachten over het welzijn en de gezondheid van dieren in circussen.
Incidenteel ontvang ik ook brieven van burgers die vragen of ik een verbod wil instellen voor circussen waarin dieren optreden.

4
Worden circussen gecontroleerd door de Algemene Inspectiedienst? Zijn er wel eens misstanden ten aanzien van het dierenwelzijn en de leefomstandigheden van de dieren vastgesteld?

De AID kan op basis van de artikelen 36 of 37 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren indien nodig handhavend optreden om het dierenwelzijn te beschermen. Onder omstandigheden, afhankelijk van het soort dieren, is ook de Flora- en faunawet van toepassing. Ten aanzien van circussen treedt de AID primair op naar aanleiding van klachten. Als deze worden ontvangen wordt ter plaatse gecontroleerd en kunnen zonodig maatregelen worden genomen. Tot nu toe is daar echter nog nooit aanleiding voor geweest (zie ook antwoord vraag 3).

5
Klopt het dat de Vereniging van Nederlandse Circusondernemingen regels opstelt voor het houden van niet gedomesticeerde dieren in circussen?

Met uitzondering van honden, katten en knaagdieren heeft de Vereniging van Nederlandse Circusondernemingen (VNCO) voor alle diersoorten die in circussen gehouden kunnen worden regels opgesteld. Met betrekking tot de uitgezonderde diersoorten verwijst de VNCO in haar conceptrapport naar het Honden- en kattenbesluit 1999 en naar gangbare huisvestingssystemen en voeding, zoals verkrijgbaar in dierenspeciaalzaken.

6
Ondersteunt de overheid de Vereniging van Nederlandse Circusondernemingen bij het opstellen van deze regels?

Ik juich het initiatief van de VNCO om regels voor circussen op te stellen toe. De VNCO geeft hiermee blijk dat zij zich verantwoordelijk voelt voor het welzijn en de gezondheid van circusdieren. Ik verleen de VNCO een bescheiden financiële ondersteuning.

7
Wanneer zijn deze regels te verwachten en zullen deze bindend zijn voor de bij deze vereniging aangesloten circussen?

Momenteel heeft de Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) op eigen initiatief de door de VNCO opgestelde regels in behandeling. Het is mogelijk dat de VNCO het advies van de RDA wil afwachten voordat de VNCO de regels definitief vaststelt. Het is echter aan de VNCO om te bepalen of zij de regels bindend wil verklaren voor haar leden en het tijdstip waarop dit gebeurt.


De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman
-------------------------------------------------------------------------------------

Is het misschien niet een idee voor de circusdierenliefhebbers om via de mail het ministerie van LNV ONZE bevindingen van circussen met dieren kenbaar te maken. Natuurlijk kun je de minister ook bedanken voor zijn wijze woorden


[/quote]


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2006 7:17 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Ik weet een nog beter idee, wij als dierencircusliefhebbers kunnen op 22 nov. a.s. minister Veerman en ook kamerlid Ormel beide CDA beter bedanken door onze stem op 1 van deze beide bewindslieden uitbrengen.
Dat is dan onze steun en dank. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2006 9:30 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 24, 2005 12:21 am
Berichten: 661
Locatie: Utrecht/Amsterdam
En stem je meteen zoals de instelling van de circussen.. nl. dieronvriendelijk.
CDA is nl. het dieronvriendelijkst.

_________________
Circus met dieren = dierenleed ;)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2006 11:28 pm 
Gisteren naar Rondom 10 gekeken. Ormel was zo ongeveer de enige die genuanceerd over de dieren"problematiek" kon praten. De rest waren allemaal tunnelvisionisten.
Jammer dat het onderwerp circusdieren ineens werd afgekapt.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2006 7:59 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Minister Veerman heeft zich wel terdege goed verdiept in deze kwestie en heeft zich ook goed laten voorlichten door zowel VNCO alsook de ECA en is tot de conclusie gekomen dat alles hier goed geregeld is v.w.b. het houden van dieren in het circus en ook denken de meeste gemeenten er gelukkig zo over. Dus Circusleed ga nu niet boven de politiek staan en blijf gewoon met beide benen op de grond staan en leg je toch eens neer bij het besluit van de minister. Jullie kunnen je toch ook eens goed laten voorlichten door de genoemde instanties (VNCO & ECA) en ook door de circussen.Maar ja ik weet 't, het is een hele grote en moeilijke stap die jullie dan moeten maken, maar stap eens over die drempel heen! max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2006 2:49 am 
A3ana schreef:
Max, heb je al gedacht aan een eigen partij? :P


Fout antwoord... Ga mee met Max!!!!!!!! CDA is tot nu toe het beste. Look to Ormel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2006 9:43 am 
Lisa schreef:
A3ana schreef:
Max, heb je al gedacht aan een eigen partij? :P


Fout antwoord... Ga mee met Max!!!!!!!! CDA is tot nu toe het beste. Look to Ormel.



Dhr Ormel (CDA) kon zijn standpunt aardig verwoorden in het programma rondom Tien maar om nu gelijk te roepen dat we als schaapjes achter hem aan moeten wandelen. Hij was dan ook de enige die een weerwoord kon geven tegen de actiegroepen. Maar volgens mij zijn er zijn meer partijen in Nederland die ik niet aan het woord heb gehoord met hetzelfde standpunt als het CDA. Ik had die graag ook gehoord.Voor mijn stemkeuze is meer nodig dan een speerpunt die een partij neerzet en niet een gril die onder de bevolking wordt gemanipuleerd door een actiegroep of groepen


Dus,
Hoezo? Fout, het staat nog altijd vrij een eigen partij te beginnen en ik vond Max lekker bezig zo op één punt gefocusd ook! Dus waarom zou hij niet en die actiegroepen met Mevr Thiemen wel,... :?: :arrow:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: wo okt 25, 2006 7:30 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Wat een geweldige bijval, betreffende de politiek, maar ik voel me niet geroepen om een politieke partij op te richten, hiervoor komt heel wat kijken en ik heb ook nog een baan en ben ook nog redacteur bij de Circusnieuwsbrief en dat wil ik ook niet kwijt, maar goed we kunnen onze stem wel uitbrengen op een dierencircusvriendelijke partij (CDA) en wellicht zijn er ook nog andere goedwillende partijen. Dan nog iets ik las hier op het Circusweb een bericht uit de Stentor omtrent het optreden van Circus Arena te Zwolle, dat de gem. Zwolle precies hetzelfde standpunt inneemt zoals Assen en gewoon door blijft gaan om in de toekomst circussen met dieren een vergunning te verlenen en wellicht zijn er nog meer gemeenten die dit standpunt ook hanteren. Dus niet alleen hulde aan de bewindslieden de heren Veerman & Ormel (CDA), maar ook aan gemeenten zoals Zwolle, Assen en al die anderen die ook dit beleid hanteren. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Winschoten
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2006 9:22 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Winschoten, daar kon niemand op tijd bij zijn.

Wat is er gebeurd?

Op de agenda voor de raadsvergadering stond slechts iets met de strekking van "vaststellen evenementenbeleid". Laat iemand van de ChristenUnie nu een motie indienen en die in een bliksemtempo er door heen krijgen.

Zelfs de ambtenaren, die het moeten uitvoeren, zijn er door verrast.

Maar de crux: Het standpunt van de Christen Unie is "wij zijn op aarde om God te dienen". :!: De Christen Unie is een confessionele partij die zich strikt aan de Bijbel wenst te houden. Vermaak hoort daar dus NIET bij!

Het is dat de activisten dit nu naar zich toe trekken als een overwinnig, O.K., ook in Winschoten hebben activisten gelobbyd bij de politiek. Dat is hun goed recht. En ook goed te begrijpen.

Het past zeer goed bij de Christen Unie. Die hadden mogelijk nog liever alle evenementen in Winschoten verboden. Zoals de "goddeloze kermis", sinterklaas (Katholiek want Sint is immers een heilige!), de koopzondag en natuurlijk het circus dat ook slechts het aardse vermaak dient.

Uit contacten met de uitvoerende ambtenaar in Winschoten is mij duidelijk geworden dat men niet wist waarover werd beslist.

Het krijgt ongetwijfeld een vervolg...

Ron Mikkenie


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: wo nov 01, 2006 8:59 pm 
Offline

Lid geworden op: ma jan 30, 2006 4:57 pm
Berichten: 103
Locatie: amsterdam
Wie weet waar circus Belly nu is?? Ik weet dat ze vorige week in Ommen(OV) waren. Waar nu??

Alvast bedankt voor de info!!! :arrow: :D :arrow: :wink:


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: perceptie
BerichtGeplaatst: do nov 02, 2006 12:04 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Op een weiland in de stad lopen enkele olifanten.

10 meter verder staat een grote tent.
Met lichtjes.
Er klinkt muziek.

Het circus is in de stad.

Voor het hek staan twee mensen.
Ze kijken naar de olifanten.

De ene mens ziet circusolifanten die het naar hun zin hebben.
De andere mens ziet enkele gekwelde dieren die welzijn ontberen.

Gewoon een kwestie van perceptie:

Het beeld ontstaat niet in de ogen maar in het brein dat het beeld verwerkt.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie/oproep!!!
BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2006 7:20 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Naar ik heb vernomen op de website van Circusleed, gaat D66 zich morgen in de gem.raad van Zeist zich sterk maken voor het weren van circussen met dieren en naast de reeds genoemde gemeenten, zijn nu ook o.a. Ede, Zwolle, Doetinchem & Alphen a/d. Rijn met stappen bezig om dierencircussen te weren, wonen er toevallig circusliefhebbers in de nu genoemde gemeenten, maak je sterk voor het handhaven binnen je gemeente voor het toelaten in de toekomst van dierencircussen, getuige een berichtje in de Telegraaf wil de VNCO nu ook naar de rechter stappen om die betreffende regels ongedaan te maken bij de gemeenten die al een verbod hadden ingesteld zoals Winschoten en die het nog van plan zijn te gaan doen. Ik heb zoals ik al schreef mij in mijn woonplaats Assen al sterk gemaakt en Assen zal in de toekomst vergunningen blijven afgeven aan circussen met dieren, zoals ook het komende jaar aan Circus Althoff, Circus Bongo en het Staatscircus van Moskou. KLASSE!

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma nov 27, 2006 7:34 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Max,

wil je het bericht posten in de laastst gestarte topic over de hulp die circusvrienden kunnen leveren.

Wat Doetinchem betreft: De raad heeft besloten maar het college van B&W heeft daaroverheen weer besloten om het radsbesluit naast zich neer te leggen en circussen met dieren gewoon toe te laten in de toekomst...

... je ziet, ook zoiets is mogelijk!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.