Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:42 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: vr apr 06, 2012 12:24 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Tilburg heeft de klok horen luiden, dat is een goed teken. Men snapt dat men zich bij de VNCO aangesloten circussen geen buil zal vallen. Maar de klepel weten ze nog niet te hangen. Blijkbaar is er verwarring met de ECA, die heeft veel meer leden dan de VNCO. Zie onderstaand artikel. Of zou het een fout van de redactie zijn?

TILBURG – De eerste voorstelling van Circus Belly Wien op Het Laar is een feit. De ‘première’ van het Oostenrijke circus van de familie Zinnecker vond donderdagavond plaats. Tot en met zondag 15 april kun je in de circustent wilde dieren aanschouwen en acrobatische trucs bekijken. De organisatie heeft laten weten met een geheel vernieuwd programma te komen. Wij namen alvast een kijkje op het terrein. Zie hiervoor de foto’s.

Overigens hebben Tine van de Weyer en Bas Wilthagen namens de PvdA Tilburg vragen gesteld over ‘het gesol met de wilde dieren in het circus’.

Een aantal gemeenten in Nederland kiest er voor om alleen nog vergunningen te verstrekken aan circussen die zijn aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Circus-ondernemingen (VNCO). Inmiddels zijn bij deze vereniging meer dan 125 circussen uit 26 verschillende landen aangesloten. Lidmaatschap van een organisatie als VNCO geeft enige zekerheid dat het welzijn van dieren wordt geborgd. Je raadt het al, de naam van circus Belly Wien komt niet voor op deze lijst.

De PvdA wil nu onder andere van het college weten of de gemeente in de toekomst bereid is alleen nog vergunningen aan circussen te geven die aangesloten zijn bij de VNCO. Ook brengt de partij de vraag ter sprake hoe de komende weken het welzijn van de dieren wordt gewaarborgd. Welke regels zijn hier vooraf voor opgesteld?


http://tilburg.dichtbij.nl/uitgaan/wild ... ragen-pvda

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: wo apr 11, 2012 5:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Voor dat hier (opnieuw) een discussie losbarst over waar of niet waar mag ik lezers adviseren via het bovenstaande bericht van Heuvels even op de site van Tilburg Dichtbij te kijken.
Erg aardig dat de betreffende redactrice (Carline van Best) de moeite nam me te bedanken voor de correcties!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: wo apr 11, 2012 6:48 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
mooi gedaan, bedankt...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: wo apr 11, 2012 10:36 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Beste Didier,

Goede reactie op het Tilburgforum - mijn complimenten. Heb je ook overwogen om een bewerkte versie van deze bijdrage (200 woorden) naar het Brabants Dagblad te sturen? Daarin stond het oorspronkelijke bericht over de mopperende PvdA fractie. Ik neem zelf morgen even contact op met die fractie om - op een nette manier uiteraard - een en ander toe te lichten.

Met vriendelijke groeten,

Cedric


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 6:46 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Vandaag stond een korte bijdrage van mijn hand in het Brabants Dagblad

"Tijgers slapen tevreden bij Circus Belly Wien

In het Brabants Dagblad was Henny Kamminga zeer kritischover het Circus Belly Wien en deelde hij de kritiek van de PvdA fractie op de leefsituatie van dieren in dit circus. Ik onderschrijf uiteraard Henny Kammingas visie dat dieren – binnen en buiten het circus – goed behandeld moeten worden. De briefschrijver schiet echter door wanneer deze dierenacts inhet circus op een lijn stelt met stierengevechten. Ik heb verschillende voorstellingen van het fraaie circus Belly Wien mogen bijwonen en zag (tijdens de voorstelling in Udenhout) tijgers tevreden liggen slapen, kamelen ontspannen liggen in de wei en de giraffe genieten van een aangeboden wortel. Onlangs is er nog een kameel geboren in dit circus. Ik zou de politiek, in het bijzonder de PvdA fractie, willen oproepen om naast het dierenwelzijn, ook het circuswelzijn ter harte te nemen. Belly Wien, en de andere fraaie circussen die ons land rijk is, bieden immers een voor iedereen toegankelijke kunstvorm aan, waar geen cent subsidie naar toe gaat. Een kunstvorm die echter wel gebukt gaat onder – in diverse gemeenten –hoge leges en grote beperkingen aan zijn promotie. Een kunstvorm die – mede door deze maatregelen –veel moeite moet doen om het hoofd boven water te houden. Laat ook voor deze thematiek er politieke aandacht zijn."


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: za apr 14, 2012 6:47 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Enkele dagen geleden heb ik tevens contact opgenomen (per email) met de eerder genoemde raadsleden, maar van hen heb ik nog geen reactie mogen ontvangen. Ik moet nog even contact opnemen met de betrokken wethouder (hoorde gisteren pas wie dat was).


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 4:33 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Goed gedaan Cedric, waren in alle plaatsen van ons land maar actieven zoals jij!
Voor mij is het op afstand uiteraard wel wat moeilijker, al is er met Tilburg Dichtbij intussen een levendige e-mailwisseling ontstaan! Daar hebben ze een erg aardige redactiechef, die ook op de site reageerde (en mij complimenteerde, dan ben je uiteraard al snel aardig...).
Maar Tilburgers weten hopelijk in de toekomst dit medium te vinden!
Geen idee of ze nog iets met verdere informatie (en foto's) gedaan heeft, zal eens kijken...
Ha, nog wel iets. Hoezo Cedric, een jong kameeltje? Nu pas, of bedoelde je die twee van vorig jaar?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 5:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Op de website van Belly Wien zag ik een kort bericht van het geboren kameeltje. Dat bericht is inmiddels bijna een jaar oud.
De betrokken PvdA fractie zit er overigens echt fors naast het doel te mikken. Heb overigens niets meer van hen gehoord, in reactie op mijn bericht.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: ma apr 30, 2012 2:36 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Inmiddels al enkele weken geleden heb ik contact opgenomen met de PvdA raadsleden die vragen gesteld hadden aan het college over dit circus. Tot op heden heb ik geen reactie van hen gehad. Wat ik hoor vanuit de raad is dat deze fractie zoveel mogelijk publiciteit wil genereren en zich zo fel mogelijk wil profileren, omdat de partij er in de peilingen erg slecht voor staat (terwijl ze bij de vorige raadsverkiezingen in Tilburg nog onverwacht veel zetels wisten binnen te halen). Die profileringsdrang resulteert in dergelijke proefballonnetjes over circussen, waarbij men na afloop niet eens meer de moeite neemt om op vragen van kiezers in te gaan. En men vantevoren het circus niet eens bezocht heeft om de eigen meningen te toetsen aan de werkelijkheid.

Gebeurt dit ook in andere gemeenten? In Houten meende ik dat de PvdA fractie ook al van zich liet horen inzake Belly Wien.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circusbeleid Tilburg
BerichtGeplaatst: di mei 01, 2012 12:00 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Ja,

Dit gebeurt ook in andere gemeenten. En niet alleen specifiek bij de PvdA. In Rhenen was het ooit het CDA(!) dat een verbod op circusdieren wilde. Terwijl enkele honderden meters verderop shows met zeeleeuwen werden gegeven in Ouwehands Dierenpark.

In veel gemeenten is D66 mordicus tegen circusdieren. Maar uitgerekend uit Capelle aan den IJssel ontving de Commissie Klassiek Circus het eerste bericht over het welkom blijven van circussen met dieren juist van de D66 fractie. En er is ook een gemeente waar een GroenLinks raadslid juist voor het behoud van het circus met dieren is. Op lokaal niveau kunnen persoonlijke voorkeuren een belangrijke rol spelen. En uiteraard het verkiezingscircus. Met populisme is het makkelijk kiezers winnen. Zoals in Tilburg voor de PvdA...

Dat de politici soms niet weten wat hun "onderdanen" werkelijk wensen is bekend. soms wordt dat gelukkig ook bewezen. Gisteren stonden inwoners van Nijmegen massaal in de rij om de petitie van de CKC te tekenen voor het behoud van het circus met dieren. Een ruwe telling laat zien dat er in enkele uren tijd zo'n 1500 handtekeningen zijn gezet...

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.