Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 8:12 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 03, 2006 12:08 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Wellicht dat het goed is dat circusvrienden, net als de leden van dierenrechtenorganisaties, eens de plaatstelijke politiek gaan volgen.

Vraag de agenda's van raadsfracties en gemeenteraad op en kijk of er onderwerpen als "evenementen" "evenementenbeleid" of "circus" in de vergaderingen komen. Bezoek die vergaderingen!

Neem contact op met de voorzitters van de raadsfracties en geef algemene informatie over het circus. Denk aan de rijke geschiedenis van het circus en de ontwikkelingen die het circus heeft doorgemaakt in de laatste 100 jaar.

En geef aanvullende informatie op de reeds door dierenrechtenorganisaties verstrekte informatie.

Het verhaal "dressuurmethoden zijn gebaseerd op het inboezemen van angst bij het dier en het gebruiken van geweld om het dier het kunstje te laten doen" komt namelijk niet zomaar uit de lucht vallen. Tot ongeveer 1910 was dat namelijk de alledaagse praktijk. En dus 100% waarheid! Maar er is daarna veel veranderd.

Dat geldt ook voor de huisvesting van de dieren. Hoewel die nog niet in alle circussen optimaal is. Maar ook dat is oplosbaar. En dan niet met een verbod op dieren. Maar wel met zeer strenge regels. Regels die overigens niet elke gemeente voor zich zelf hoeft op te stellen. Er wordt momenteel gewerkt aan landelijke regels en de circusbranche zal deze moeten toepassen.

Het is overigens NIET de bedoeling dat je gemeenten gaat informeren welk circus ze wel of niet moeten toelaten. Dus geen adviezen in de trant van "Wel Herman Renz maar niet Bongo". Het is de bedoeling dat je het culturele erfgoed "circus" onder de aandacht brengt van de lokale politiek. En dus geen reclame voor een bepaald circus gaat maken.

Dus leden/lezers van Circus Nieuwsbrief, Club van Circusvrienden Nederland en Vrienden van Circus Herman Renz, laat u horen!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 03, 2006 10:24 pm 
Hoe zie je dit concreet voor je?
Het gevaar wanneer ieder voor zich bij zijn eigen gemeente gaat "raad"geven. Je zegt al geen reclame, lijkt me ook daar draait het ook niet om.
Maar ook over de kwaliteit van een circus heeft mijn buurman een heel ander beeld dan ik. "Je zegt immer geef dit door aan dierenrechtenorganisaties" Er gaat een chaos onstaan wanneer je niet binnen die clubjes niet een advies naarbuiten brengt naar mensen die naar de gemeente gaan om die vergaderingen bij te wonen. Om de Raad "advies"te geven.

Naar mijn idee wanneer je tot zoiets oproept zullen die mensen minimaal 3 maal per jaar bij een moeten komen om hun ervaringen te bespreken en bij te praten samen met die organisaties circussen e.d. Om te zien of je nog dezelfde kant op kijkt.



Misschien bestaat dit al of gebeurt dit al, wanneer dit niet bestaat denk ik dat is het misschien wel handig om dit wel te doen. Denk ik


Ik zelf bezoek de vergaderingen bij de gemeente al enige tijd, en soms van de provincie wanneer ik kan.
Maar ik zal niet op eigen houtje de gemeente over wat ook gaan advieseren zonder achter ban.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 04, 2006 9:31 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
A3ana,

Wel even lezen hoor:

Er staat NIET "geef dit door aan dierenrechtenorganisaties".

Er staat WEL: "En geef aanvullende informatie op de reeds door dierenrechtenorganisaties verstrekte informatie".

In concreto: Dierenrechtenorganisaties schetsen het beeld zoals dat tot circa 1910 in circussen bestond. Met dieronwaardige dressuurmethoden en dito (dus dieronwaardige) huisvesting en verzorging.

Er is echter veel veranderd sinds die tijd. Maar die informatie wordt, al dan niet bewust, niet verstrekt door dierenrechtenorganisaties. Hun goed recht in een land waar "vrijheid van meningsuiting" in de grondwet verankerd is.

Het is aan de circusvriend (in de breedste zin van het woord) om die informatie alsnog aan de beleidsmakers te verstrekken. Niets meer en niets minder. Om het vertekende beeld dat nu ontstaat weer recht te trekken.

Snap je?

Natuurlijk zal er een netwerk moeten worden opgezet en zal ook iedereen over de informatie moeten beschikken. Maar die informatie die is er al! Een beginnend netwerk is er ook al. Maar dezemensen kunnen onmogelijk de meer dan 500 gemeenten in Nederland onder hun hoede nemen...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 04, 2006 10:47 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Kort samengevat dus:

Als je merkt dat toelatingsbeleid voor circussen op de agenda van jouw gemeente staat: attendeer de fracties en commissies op informatie zoals verstrekt door de VNCO.

Hiermee voorkom je Winschoten-achtige toestanden veroorzaakt door een eenzijdig voorgelichte gemeenteraad.

En vergeet niet hiervan een bericht te zetten op dit forum.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: zo nov 05, 2006 12:09 am 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
In Assen komen volgend jaar in iedergeval drie Nederlandse Circussen met dieren en bovendien ook nog een grote show met paarden welke zich ook in een grote circustent zal afspelen. Dus alvast hulde voor Assen, ondanks dat Circusleed ook al aan de gang is geweest in Assen, maar gelukkig voeren ze in Assen een goed beleid en trekken ze zich niks aan van de dierenactivisten. Ik ben hier ook mede debet aan geweest dat de gem. Assen vergunningen blijft afgeven voor circussen met dieren. max.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo nov 05, 2006 8:44 pm 
Ron Mikkenie schreef:

Natuurlijk zal er een netwerk moeten worden opgezet en zal ook iedereen over de informatie moeten beschikken. Maar die informatie die is er al! Een beginnend netwerk is er ook al. Maar dezemensen kunnen onmogelijk de meer dan 500 gemeenten in Nederland onder hun hoede nemen...


Eerst zaak dus om genoeg mensen bij een te krijgen, en die op 1 lijn zien te krijgen!
Wanneer is de eerste vergadering? :D


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.