Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 2:01 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 26, 2007 2:18 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Beste Ricardo, na.v. jouw reactie in de rubriek Circussen, het volgende over Amsterdam. Het is niet voor niets dat de meeste circussen Amsterdam al sinds een groot aantal jaren niet meer opnemen in de tournee en waarom niet, hierbij een aantal opmerkingen, Groot Russisch Staatscircus heeft eind jaren negentig nog voorstellingen gegeven op het v.m. terrein van het Olympisch Stadion en daar heeft eind jaren negentig ook nog het Staatscircus van Moskou een keer gestaan, maar toen al peperduur v.w.b. het staangeld, ook Fernand Banning doet al sinds een groot aantal jaren Amsterdam niet meer aan met de grote producties zoals American-Circus, Goa, Louis Knie, Krone en recentelijk Arena, hij vertelde mij eens en dat was in 1997, toen hij met American in Nederland reisde van plan was om Amsterdam ook in de tournee te willen opnemen maar enorm schrok vanwege de peperdure prijs v.w.b. het staangeld, hij zei toen nog tegen de gemeente "ik wil het terrein niet kopen, doch slechts huren voor een aantal dagen", dus kun je nagaan,
Ook Willem Smitt en Hans Martens doen om die reden Amsterdam niet meer aan, Alberto Althoff is daarom ook nog nooit in Amsterdam geweest en de buitenlandse circussen welke al een aantal jaren in Nederland reizen, om die reden wellicht ook niet want zo is b.v. Belly-Wien ook nog niet in Amsterdam geweest. Wijlen Henny Boogaard heeft in het verleden Amsterdam weleens aangedaan met Darix-Togni en ook met Renz-Berlin, maar de laatst genoemde is ook al jaren niet meer in 's lands hoofdstad geweest. De enige doorzetters zijn dan nog het Circus Herman Renz en het Magic-Circus welke Amsterdam jaarlijks aandoen, maar ik vraag mij inzake Herman Renz af, hoe lang nog, daar ze steeds maar weer moeten verkassen naar een andere locatie. Magic-Circus is een ander geval, die gaat de verschillende stadsdelen in, ook als enige kleine zaak, want de andere kleine zaken, houden Amsterdam wellicht ook voor gezien zoals Bongo, Bavaria en Malford. Nee Amsterdam zou zich eens wat meer circusvriendelijker moeten opstellen en een vaste locatie aanwijzen voor de grote circussen en dat voor een redelijke prijs. Ook is het beleid ten aanzien van het maken van reclame ook niet je dat, want in een stad als Amsterdam, moet je toch op zijn minst 500 reclameborden mogen neerzetten om de komst van het circus te kunnen aankondigen en dan is dat nog weinig.
Dan kom ik nog even op het Transferium bij de Arena, waar het Cirque du Soleil al een paar keer heeft gestaan een goede locatie en ook goed te bereiken met o.a. de trein, maar ook weer veel te duur voor de rest van de circussen, want het Cirque du Soleil wordt behoorlijk gesponsord dus die kunnen dat wel betalen.
Ricardo ga eens lobbyen bij de gem. Amsterdam om als eerste proberen het staangeld bij de Arena drastisch naar beneden te krijgen en dat de grote circussen daar dan terecht kunnen, lijkt mij een goede locatie en kaart dan ook eens het reclamebeleid aan.
Wellicht dat b.v. Willem Smitt, Hans Martens, Alberto Althoff, Fernand Banning en Belly-Wien Amsterdam eens of weer eens in de tournee willen opnemen.
Ik ben er dan maar wat trots op dat ik in een circusvriendelijke stad als Assen woon en toch al sinds de jaren '50 een vaste locatie heeft voor circus, kermis etc. het Veemarktterrein en centraal gelegen vlakbij het station en het stadscentrum.
Ik vind dat Amsterdam als 's lands hoofdstad toch een goede voorbeeldfunctie moet zijn voor de rest van Nederland, maar kan op dit gebied nog veel leren van kleinere gemeenten, hoe het wel moet en kan. Kaart dan ook gelijk even de circusdierenkwestie aan en overtuig ze ervan dat ze moeten blijven doorgaan met het afgeven van vergunningen voor dierencircussen, want deze kwestie speelt zich op dit moment ook af in Amsterdam.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr jan 26, 2007 4:07 pm 
Max,

Naar aanleiding van jouw bericht, volgt mijn reaktie.

Alberto Althoff is een paar jaar geleden in Amsterdam geweest en wel op het parkeerterrein naast het Olympisch Stadion en op het knsm-eiland.
Ook Malford heeft in Amsterdam gestaan.
Dat zijn (2 verbeterpunten n.a.v. jouw reaktie).

Wat de prijzen betreft verschilt per stadsdeel. Een stad als Amsterdam kent tientallen stadsdelen. Zuid-Oost moet een x-bedrag betalen aan Amsterdam Arena, daar zij ruimte in gebruik nemen van ARENA.
In Amsterdam zijn er echt genoeg lokaties waar een groot circus kan staan, voor weinig.
Gemeente A'dam aast op circus en kermis en proberen daar hun slaatje uit te slaan. Zij sturen dus een kermis/circus naar een peperdure plaats.

Als een circus zelf op zoek gaat of advies vraagt voor een staanplaats dan is dat snel en goedkoop gevonden.

Succes!. (locaties geef ik niet zo door op het forum).


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: za jan 27, 2007 5:16 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Sorry Ricardo, mij ontgaat ook weleens wat, inderdaad heeft Circus Althoff, daar eens gegasteerd, van Malford wist ik dat niet, dat was nieuw voor mij. Maar hoe sta je tegenover het reclamebeleid van Amsterdam?
Ik vind dat het circusaanbod in Amsterdam, behoorlijk mager is de laatste jaren, zoals ik dat al memoreerde, jij zegt ze azen op circus en kermis, maar maak het dan ook wat aantrekkelijker voor het reizende amusement, er kunnen v.w.b. het aantal inwoners van Amsterdam, jaarlijks wel vijf of zes circussen voorstellingen geven. Het is bovendien treurig dat Amsterdam en ik denk ook een groot aantal andere gemeenten, het circus en de kermis gewoon als melkkoe gebruiken, door ze exorbitante bedragen te laten betalen voor een staanplaats.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: reactie
BerichtGeplaatst: za jan 27, 2007 10:05 pm 
max schreef:
Ik vind dat het circusaanbod in Amsterdam, behoorlijk mager is de laatste jaren, zoals ik dat al memoreerde, jij zegt ze azen op circus en kermis, maar maak het dan ook wat aantrekkelijker voor het reizende amusement, er kunnen v.w.b. het aantal inwoners van Amsterdam, jaarlijks wel vijf of zes circussen voorstellingen geven. Het is bovendien treurig dat Amsterdam en ik denk ook een groot aantal andere gemeenten, het circus en de kermis gewoon als melkkoe gebruiken, door ze exorbitante bedragen te laten betalen voor een staanplaats.


Is het geen goed idee om op dit forum een soort zwartboek
te open voor gemeentes met een slecht circusbeleid?
Als dan ooit alle 443 gemeetes aan bod zijn geweest,
kun je dat kopieren en wellicht naar de 2e kamer sturen
zodat ze zich eens over de bananenrepubliekpraktijken
van de vele gemeentes kunnen buigen en wellicht tot de
orde roepen.

Wat mij betreft moet het landelijk circusbeleid er zo uitzien:
1: elke gemeete moet dierencircussen toestaan.

2: stageld is overal maximaal 50 euro per dag, behalve
als het om een smerig onverhard modderterrein gaat
zonder afvoer en water en stroomaansluiting.

3: aanwezigheid van een stroomaansluiting dat tegen een
kleine vergoeding aan en afgesloten wordt, en het
verbruik tegen een normaal tarief berekend wordt.

4: Wateraansluiting zie punt 3

5: Circussen moeten zelf hun reclameborden mogen plaatsen
voor een maximaal tarief van 1 euro per bord per 21 dagen

6: Gemeentes tot 100.000 inwoners moeten 150 reclameborden
toestaan, tot 250.000 inwoners, 250 reclameborden,
en meer dan 250.000 inwoners, 400 reclameborden.

7: aantal circussen per jaar per gemeente.
tot 100.000 inw. 1 groot circus en 1 klein.
van 100.000 t/m 150.000 2 grote circussen, 2 kleine.
vab 150.000 inw. t/m 250.000 3 grote circussen, 2 kleine.
vanaf 250.000 inw. 4 grote circussen, 3 kleine.
Kerst/wintercircussen niet meegerekend.

8: Slechts één landelijk brandweerbeleid, tegen 1 prijs en
1 norm waarbij het afgelopen moet zijn dat in de ene
gemeente het volstaat dat er even iemand de tent komt
schouwen, terwijl andere je verplichten om hun manschappen
en materieel tegen astronomische prijzen in te huren.

9: Elke gemeente moet de nederlandse circusondernemingen
de voorkeur geven bij de aanvraag voor een speelvergunning.

10:afvalverwerking tegen één normaal tarief.

Kijk eens aan, 10 punten.
Wellicht een leuk idee om gemeentes een rapportcijfer toe
te kennen.
Voor elk punt waar ze aan voldoen krijgen ze dus een punt.
en een 10 is dan zoals een ouderwets schoolrapport
uitstekend, en bv. een 6 is dan net voldoende, en een 4
zwaar onvoldoende, enz. :D


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 8:47 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Amsterdam Circusstad?

Kom nou, zelfs in Utrecht is het beter!
(al moppert iedereen daar ook)

Amsterdam heeft reeds het raadsbesluit genomen om
circusdieren buiten de stadgrenzen te houden...

Waar mag het circus wel op een plein staan maar worden
de circuswagens wel elke dag bekeurd wegens foutparkeren?
Amsterdam!

Soleil mag je niet met andere circussen vergelijken.
zoals de ons bekende circussen een toer door NL maken
zo maakt Soleil een toer over de wereld. Ze pakken per land
maar een enkele stad, Bij ons Amsterdam dus. En dan gaan ze
met intensieve reclamecampagnes bezoekers uit het hele land trekken.
Ja, dan kun je de dure Arena P2 ook wel betalen...
Want je betaalt wel meteen 50 euro entree...

Amsterdam aast op grote evenementen maar solt aan het
bestaansrecht van circussen

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 11:43 am 
Even terug te keren naar het dieren verbod in Amsterdam;

Mevrouw wilde proberen dit in de raad te laten doorschemeren om dierencircussen te verbieden. Zij heeft dit niet kunnen overtuigen aan andere raadsleden. Zo probeert zij nu het kabinet te benaderen voor een landelijk verbod. Krijgt dit een staartje?????....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 12:27 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Nou Utrecht staat nu ook niet bepaald bekend als een aantrekkelijke stad voor de circussen, ze zijn daar ook al bezig met het verstrekken van vergunningen aan dierencircussen omdat te reduceren om aan slechts 1 dierencircus per jaar een vergunning af te geven. De locatie bij de Jaarbeurs de parking is ook een verschrikkelijk dure locatie, dat is voor de circussen ook niet meer op te brengen en de nieuwe locatie is nu ook weer niet zo aantrekkelijke vanwege de criminaliteit, welke daar welig tiert en dat is het Kanaleneiland, dus in Utrecht komen ook al niet zoveel circussen meer. Ricardo ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag betreffende het reclamebeleid van Amsterdam, ik ben weleens bij circussen geweest, maar zag maar bitter weinig reclameborden en ook soms helemaal niets!

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 5:00 pm 
Magic Circus bijvoorbeeld mag altijd reklame maken!.
Doet dat per stadsdeel en gooit niet gelijk de hele stad vol, wel zo slim.

En voor de rest kan er gebruik worden gemaakt van Bizon, dat Herman Renz elk jaar doet. Reklamebeleid is heus wel erg soepel.

Wel eens in Amsterdam geweest?. Anders geef ik je de tip om in de zomer en in december de stad eens te bezoeken. Hangt het vol met circusposters!.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 6:28 pm 
Quirico schreef:
Magic Circus bijvoorbeeld mag altijd reklame maken!.
Doet dat per stadsdeel en gooit niet gelijk de hele stad vol, wel zo slim.

En voor de rest kan er gebruik worden gemaakt van Bizon, dat Herman Renz elk jaar doet. Reklamebeleid is heus wel erg soepel.

Wel eens in Amsterdam geweest?. Anders geef ik je de tip om in de zomer en in december de stad eens te bezoeken. Hangt het vol met circusposters!.


Het circus heeft het reclamebord uitgevonden, en dat is
al zo oud als het circus zelf, en daar moeten ze het van
hebben als het om mensen trekken gaat.
Tot begin jaren 80 waren de circussen, stuntshows
en ijsshows de enigste die daar gebruik van maakten,
en konden ze dan ook dik 1000 borden in een stad als den haag,
rotterdam of amsterdam kwijt omdat er geen concurentie
was. Verder zag je dan hier en daar wat bordjes voor een
rommelmarkt, en dat was het ook.

Toen begon piet van puffelen met reclamedriehoeken,
en die maakte reclame voor grotere evenementen,
en daar kwam steeds meer bij, zoals de theaters en
ook bioscopen, en nu voor alles en nog wat.
Zodoende zijn er de afgelopen 25 jaar tal van driehoeksborden
bedrijfjes uit de grond gestampt, en werden de gemeentes
overspoeld met reclameborden, en die zijn dat op een gegeven
moment beu geworden, en hebben bepaalde bedrijven
het alleenrecht gegeven, en hebben ze een maximum
ingesteld per evenement. Die bedrijven moeten dan tegen
mekaar opbieden om de vergunning te krijgen, en zo
is het gekomen dat circussen nu vaak niet meer zelf hun reclame
op straat mogen zettten en een ander daar zwaar voor moeten
betalen, en dat moet wat mij betreft afgelopen zijn, want
imo zou het plaatsen van reclameborden op straat een exclusief
recht voor circussen moeten zijn.
Niet dat ik een ander het wil verbieden, maar er zou een wet moeten
komen waarin staat dat er een uitzondering voor circussen wordt
gemaakt wat de tarieven betreft,en het aantal borden per gemeente,
want een reclamebord hoort nou eenmaal bij de circustraditie
en daar hebben gemeentes imo met hun graaipoten van af te blijven.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 7:17 pm 
Precario rechten zijn ook nog eens van die rechten wat een gemeente heeft!.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 8:04 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Utrecht heeft al zeker 10 jaar (als het niet langer is) de restrictie om maar een circus met leeuwen, tijgers of olifanten toe te laten. Dat is dus alles behalve nieuw beleid.

Maar wist je dat het circusaanbod in Utrecht vele malen breder is dan in andere steden.

In één jaar kun je de volgende voorstellingen bekijken:

1: Groot circus met roofdieren (CHR, GRSC, SvM, Krone)
2: Kerstcircus Cascade
3: Kerstland (met Circus Bavaria
4: Maliebaanfestival, voorheen Piekenkermis met openluchtcircus (Fantasia of Harlekino)
5: Openluchtcircus voor het Raadhuis op Koninginnedag (Circus Jopie)
6: Circusvoorstellingenweek leerlingen Circus Jopie
7: Voorstellingsgroep Circus Jopie (hoog niveau theatercircus)

En dan de incidentele producties waarvan er elk jaar wel een in Utrecht te zien is.

In 2003 was er Circus Ronaldo (Griftpark)
Clownsproductie Big Top Clowns (Larible e.a.) in tent naast schouwburg
Mikos Clowns in schouwburg
Theatergroep ISH (moderne Holyday On Ice maar dan op skates!) in schouwburg.
Meermalen Chinees Staatscircus (Bij Jaarbeurs)


In 2006 was er een voorstedentoernee van Magic Circus. Dat kan wel eens een blijver zijn. Magic Circus van Maurice Veldkamp kan juist op die plekken staan waar op het eerste gezicht onvoldoende ruimte is voor een circus.

De restrictie van maximaal één circus met roofdieren per jaar zorgt ervoor dat er juist een enorme variatie ontstaat in het aanbod. Zonder dat de opeenvolgende circussen elkaars directe concurrent zijn. Want dat is wel het geval in al die andere steden waar Herman Renz, Alberto Althoff, Staatscircus van Moskou en het Groot Russisch in een seizoen te gast kunnen zijn...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jan 28, 2007 8:05 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Keurmerk of rapportcijfer voor gemeenten en evemententerreinen is een goed idee.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: ma jan 29, 2007 11:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Ja Ron, als je zo redeneert, dan vinden er op de meeste plaatsen wel meer activiteiten plaats welke iets met circus van doen hebben, ik doelde op de reizende tentcircussen en eventueel kerst/wintercircus, ja dan vind er b.v. bij mij ook wel meer plaats in die categorie, kijk alleen maar naar de optredens van de jeugdcircussen zoals in Assen Bombari, maar ook in meer plaatsen, zoals jij het over Jopie in Utrecht had, zo heb je b.v. in de stad Groningen maar liefst twee jeugdcircussen en wel Santelli & Fantastini.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2007 1:43 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Max,

Kan ik er wat aan doen dat jij zo een extreem beperkte omvang van het begrip circus hanteert?

Heeft het soms iets te maken met dat jouw grote favoriet GRSC er soms uit wordt geloot? Er is meer op de wereld dan de 4 grote Nederlandse circussen Herman Renz, Moskou, Althoff en Groot Russisch...

Circus omvat ook veel meer dan het nauwe begrip dat je zelf hanteert.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.