Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 1:07 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jan 25, 2007 7:44 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Nu kom ik weer met het voorbeeld Assen aan, in 2002 en 2003 kreeg het Staatscircusvan Moskou een vergunning, in 2002 was dat officieel en in 2003 kreeg men alsnog een vergunning daar een ander circus had afgezegd wegens een uitkoop en andere circussen konden Assen niet meer inpassen in de tournee en het Staatscircus/Moskou wel, dus dat kan ook nog gebeuren.
Assen ging vanaf 1991 een beleid voeren om enkel en alleen maar Nederlandse circussen een vergunning te verlenen, buitenlandse circussen kregen steeds maar weer een afwijzing, zo gebeurde het dat vanaf 1991 t/m 1996 jaarlijks Circus Herman Renz in Assen kwam, de andere Nederlandse circussen kwamen ook regelmatig en dat waren Bongo, Aladdin, Royal, Harlekino en het Staatscircus van Moskou, ook Ned. en was toen een productie van Willem Smitt & Hans Martens.
Maar in 1996 al gooide John Reynen de knuppel in het hoenderhok en kaarte e.e.a. bij het Europese Hof aan, en kreeg zijn gelijk en Assen ongelijk, daar men dit niet mocht doen, toen kregen in 1997 plotsklaps twee buitenlandse circussen een vergunning en wel Malford & het American-Circus en als Ned. zaak Aladdin. Maar nu voert Assen al een aantal jaren en dat sinds 1998 het beleid van meestal twee Ned. circussen en 1 buitenlandse en dit jaar zijn het toevallig drie Ned. en wel Circus Bongo, Circus Alberto Althoff en het Staatscircus van Moskou. Om nog even een mooi voorbeeld van Assen aan te halen v.w.b. een boordevol circusjaar en dat was 1994, dat was genieten voor mij als circusliefhebber en Assenaar, in febr. kregen we toen in de IJshal het Moskou circus op het ijs, in juni het Staatscircus van Moskou, in augustus het Circus Royal, in september het Circus Bongo en tot slot in oktober het Circus Herman Renz, eigenlijk een beetje teveel van het goede, Assen was toen behoorlijk kwistig met het verstrekken van vergunningen kon je wel zeggen, maar Assen is dat in de regel altijd wel door jaarlijks drie vergunningen af te geven, andere gemeenten zelfs grotere geven jaarlijks soms maar twee of zelfs maar 1 vergunning af voor een circus.
Ook hadden we eind jaren '90 ook op vier achtereenvolgende jaren vier circussen per jaar en wel drie tentcircussen en het Wintercircus Martin Hanson, dus je kunt wel stellen dat ik in Assen niets te klagen had en heb v.w.b. het circusaanbod.
Om nog even terug te komen over het toenmalige circusbeleid van de gem. Assen, betreffende het weren van buitenlandse circussen, was niet alleen John Reynen verbolgen dat hij steeds een afwijzing kreeg eerst met
het Belgische circus Fiesta en later met het duitse circus Malford, maar ook Fernand Banning met het Duitse circus Krone en het Italiaanse American-Circus, Henny Boogaard met het Duitse circus Renz-Berlin en het Italiaanse circus Darix-Togni, het Belgische Circus Bavaria (Bart de Vrind), Aad de Vries met het Duitse circus Belly (Spindler) en het Duo Savar, traden er ook op met het Duitse Circus Arramant, later kwam dan wel Bavaria in Assen en we hebben inmiddels ook Malford al gehad evenals Banning met American & Krone en Boogaard een keer met Renz-Berlin, maar een aantal buitenlandse zaken is nooit in Assen geweest. De gem.Assen, kreeg dan ook steevast te horen dat ze aan discriminatie deden. Voor 1990 was het aanbod van buitenlandse circussen ook al mager in Assen, want t/m 1980, het jaar van het afscheid, kreeg vrijwel jaarlijks het Circus Toni Boltini een vergunning, een enkele keer afgewisseld door Circus Renz (Nol & Marina) en een keer het Franse Circus Rancy en het Duitse Circus Sarrasani. In de jaren na 1980 tot 1990, was het regelmatig de beurt aan weer circussen van eigen bodem en wel Circus Renz, Circus Holiday, Circus Mullens en het Circus Bassie & Adriaan en het Aqua-Circus, kleine circussen kwamen tot 1991 vrijwel niet in Assen.
Assen was nogal chauvinistisch ingesteld v.w.b. de keuze van de circussen, dus veel van eigen bodem, want men vond toen dat er genoeg kwaliteitscircussen van eigen bodem door Nederland toerden.
Assen gaf tot 1990 jaarlijks slechts aan 1 circus een vergunning een enkele keer kwamen er twee circussen.
Assen moest het 1 jaar zonder circus en ook kermis stellen en dat was 1990, toen het Veemarktterrein(Evenemententerrein), voorzien werd van een volledige bestrating en goede afwatering, want tot dan bestond het terrein voor een groot gedeelte uit gras en dat kwam met hevige regenval dan nog wel eens blank te staan, zodat bezoekers van de kermis of het circus nog weleens met natte voeten kwamen te zitten en dat was nu ook weer niet de bedoeling en dat kon toen daar de jaarlijkse veemarkt, vandaar de naam, uit Assen wegging.
Zo dit was een stukje circushistorie in vogelvlucht betreffende Assen, wellicht kan een ander dat ook eens vermelden over zijn of haar woonplaats, leuk voor de rest.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Aanvulling roulatie Assen
BerichtGeplaatst: za jan 27, 2007 5:29 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Bij deze ven een beeld van de afgelopen jaren v.w.b. het beleid in Assen;
in 2004 hebben we gehad als Ned.zaken de circussen Althoff en Harlekino en als buitenlandse Circus Krone, in 2005 als Ned. zaken Herman Renz en het Groot Russisch Staatscircus en als buitenlandse Bavaria(Belgisch), in 2006 als Ned. zaken Herman Renz (Was uitkoop) en Harlekino bij gebrek aan een ander klein circus en als buitenlandse Belly-Wien.
Dit jaar en dat komt nu toevallig zo uit hebben drie Ned. zaken een vergunning gekregen en wel de circussen Althoff, Bongo & Staatscircus/Moskou.

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2007 3:11 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Bij mij in de gemeente komt nooit een circus :( :( :( tenminste de laatste jaren niet
Daar baal ik een beetje van maarja....
Kevin

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2007 4:52 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Hoi Kevin, klop dan eens bij de gemeente Hapert aan en vraag dan aan degene die over het afgeven van vergunningen gaat, waarom dat er de laatste jaren geen circus meer is geweest, nu is Hapert een groot dorp, dus een klein circus kan er toch altijd wel een dag of twee staan, zoals Bongo, Bavaria of Magic-Circus. Ik kan mij vaag herinneren dat er in het verleden ook weleens een groot circus heeft gestaan, zoals in de jaren dat Circus Boltini nog reisde, hebben die ooit ook eens Hapert in de tournee opgenomen, dus het kan wel. Succes ermee!

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: hapert
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2007 5:35 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Hapert valt onder de gemeente Bladel, en ik heb al een mail naar de gemeente gestuurd of ze geen circussen willen toelaten, maar ik heb er tot nu toe nog niks van gehoord. in 1996 is renz bij ons op een vakantiepark geweest(hier zijn herman en diana helaas overleden) en fantasia is een keer in bladel op de camping geweest, maar van renz weet ik niks meer want toen was ik drie :lol: en de voorstelling ging toch niet door. Ja, idd, zou er best plaats zijn voor bongo, bavaria magic, harlekino(
Kevin

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie Kevin
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2007 6:55 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2006 12:14 pm
Berichten: 899
Locatie: Assen
Kevin je brengt mij op een idee, je vermelde dat Hapert onder de gem. Bladel valt, nu wil het feit dat, dat de woonplaats is van Peter Verberk, directeur van Circus Harlekino, wellicht kan hij met zijn circus dit jaar voor of na de campingtournee Hapert wel aandoen, het emailadres en tel.nr. van Harlekino vind je op hun website via Circusweb, wellicht het proberen waard. Overleg dat eventueel met hem. Want hij moet het kunnen inpassen en de gem. moet natuurlijk een vergunning willen afgeven, na de aanvraagindiening van het circus Harlekino. Succes!

_________________
ik hou van het CIRCUS, zowel zonder, maar vooral ook met DIEREN.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: reactie
BerichtGeplaatst: di jan 30, 2007 8:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Max, ik neem aan dat Peter dat zelf al heeft geprobeerd, maar bladel is de plaats waar hij zijn postadres heeft, hij woont er niet. En ik denk dat het te ver is, gezien hij meestal in het noorden of oosten reist. Maar, misschien dat hij wel ooit in Hapert of Bladel komt.
Kevin :D

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.