Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 11:51 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Rose Marie Malter
BerichtGeplaatst: zo mei 23, 2010 10:42 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Circus Malter viert vijftigste verjaardag in thuishaven

AARSCHOT - Circus Malter, het grootste circus van België, blaast vijftig kaarsjes uit. Dat wordt gevierd in thuishaven Aarschot. Al zette de hevige brand van enkele weken geleden wel een domper op de feestvreugde. Inge Bosschaerts
Het is dit jaar precies vijftig jaar geleden dat Aarschottenaar Jean Gebruers samen met zijn vrouw Rose-Marie Malter het circus Malter uit de grond stampte. Een succes, want Malter staat intussen al decennialang te boek als 'het grootste circus van België'. Tijdens het Pinksterweekend slaat de familie Malter de tenten op in Aarschot. Bijzonder, want de Demerstad fungeerde jarenlang als uitvalsbasis voor het circus. Gebruers zelf gaf de dagelijkse leiding van 'zijn' circus vijftien jaar geleden uit handen, maar blikte speciaal voor ons toch nog eens terug op de voorbije vijftig jaar.

Bakstenen muren
Veel moeite moesten we niet doen om de pater familias opnieuw in een circuscaravan te krijgen. 'Officieel ben ik al vijftien jaar gestopt, maar eigenlijk kom ik me nog elke dag 'moeien'. Ik kan het niet laten', zegt hij. 'Mijn vrouw en ik hebben een mooi, groot huis gebouwd, maar ik heb er nog maar amper gewoond. Tussen vier bakstenen muren zitten, dat kan ik niet. Ik woon liever in een caravan. En dus kom ik bijna elke dag naar het circus.'

De voorbije vijftig jaar is er in de karavaan van circus Malter wel wat veranderd. Zo kwam het circus een paar keer zwaar onder vuur te liggen en haalde het zich de woede van verschillende dierenrechtenorganisaties op de nek. Die waren vaak niet te spreken over de 'erbarmelijke omstandigheden' waarin de wilde dieren leefden.

'Onzin', zegt Gebruers. 'Zo heeft Gaia zich eens boos gemaakt omdat we een vos gebruikten in onze shows. Dat was op zich geen probleem, maar het feit dat we die vos transporteerden, was dat wel. Ja zeg! Wat moesten we dan doen? Te voet met dat beest van locatie naar locatie wandelen? En zo zijn er nog fratsen. Voor drie geiten moest ik bijvoorbeeld een tent van tweehonderd vierkante meter opstellen. Voor drie geiten! Ik kan je verzekeren: onze dieren kwamen nooit iets tekort. Maar andere circussen, die een olifant dagenlang in een oplegger laten wiebelen, hebben het voor ons allen verpest. En dus werken we niet meer met wilde dieren. We hebben ons circus in een modern kleedje gestopt. Geen dieren, meer rock 'n roll en een spetterende lasershow. We moeten mee met onze tijd hé.'

Alles kwijt
Dit weekend wordt er in thuishaven Aarschot een pintje gedronken op de vijftigste verjaardag van het circus. Al zette de hevige brand van enkele weken geleden wel een serieuze domper op de feestvreugde. Een zware brand vernielde begin april een opslagplaats van Circus Malter in Moerbeke-Waas. 'Alles wat we de voorbije vijftig jaar bij elkaar hadden gespaard, zijn we kwijt', zucht Gebruers. 'Kostuums, materiaal, noem maar op. Dat was een klap, maar ook dat komen we wel weer te boven.'

Circus Malter speelt nog tot en met maandag op de speelweide Bekaf in Aarschot. www.circusrmmalter.com

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=UG2QJ7O1

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Rose Marie Malter
BerichtGeplaatst: zo mei 23, 2010 7:05 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
50 jahre :?:

nach meinen informationen gründete jean gebruers 1970 den circus apollo, aus dem später der circus rose-marie malter hervor ging.
1970-2010= 40 jahre :idea:
georg


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Rose Marie Malter
BerichtGeplaatst: zo mei 23, 2010 9:50 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 05, 2007 10:00 pm
Berichten: 52
Locatie: BELGIUM
Zo staat het ook op hun website;

"De geschiedenis van Circus Rose-Marie Malter® gaat terug tot 1970."


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Rose Marie Malter
BerichtGeplaatst: wo dec 01, 2010 7:40 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Misschien geen vijftig jaar maar in ieder geval 50 kaarsjes... :clown ...

...lees ik in onderstaand artikel.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 101201_001

ook opvallend: Het circus gaat volgend jaar weer dieren op de affiche zetten. Beter 1 dier in de piste dan 10 dieren op de affiche natuurlijk :lol: maar wie weet .....
(niet doorvertellen aan GAIA)
:mrgreen:

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Rose Marie Malter
BerichtGeplaatst: wo dec 01, 2010 8:04 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Kan het zijn dat ze in Vlaanderen met "op de affiche zetten" zoiets bedoelen als "op het programma zetten"? Als je het artikel leest dan kun je alleen maar aannemen dat ze dat laatste bedoelen. En dan staan de dieren in 2011 dus ook in de piste.

Er was in Nederland ooit zoiets als een kantonrechtersformule voor het berekenen van de ontslagvergoeding (oprotpremie): A+1,5xB+2xC waardoor iemand met 40 dienstjaren toch 50 "fictieve jaren" op de teller had en daarom 50 maandsalarissen mee kreeg. Mogelijk bestaat zoiets ook voor circussen zonder dat wij daar in Nederland weet van hebben. Verder is het natuurlijk niet verboden om 50 kaarsjes uit te blazen. Of zelfs 100: Koop een (grote!) taart. Zet er 100 kaarsjes op en blaas ze alle 100 in een keer uit. Een nog mooiere prestatie! :clown

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Rose Marie Malter
BerichtGeplaatst: do dec 09, 2010 7:37 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za okt 25, 2008 8:55 pm
Berichten: 155
Locatie: As
Ron_Mikkenie schreef:
Kan het zijn dat ze in Vlaanderen met "op de affiche zetten" zoiets bedoelen als "op het programma zetten"? Als je het artikel leest dan kun je alleen maar aannemen dat ze dat laatste bedoelen. En dan staan de dieren in 2011 dus ook in de piste.



Inderdaad dat is een vlaamse uitdrukking. :wink:

_________________
http://www.kermisvermaak.be


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.