Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 4:47 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 9:55 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Op woensdag 14 oktober reed ik naar de Vlaamse Kaai te Antwerpen voor een bezoek aan het Moscow Star circus van de Italiaanse directie Iarz. Ik had dit circus nog nooit eerder bezocht. Op circusweb had ik gelezen wat het programma te bieden had. Gezien de vele paardennummers presenteerde dit circus zich in Antwerpen als ´paardenspectakel´. Erg vreemd vind ik het dat als je op de site van de circusvrienden kijkt, je automatisch wordt doorgeschakeld naar het Nederlandse staatscircus van Moskou.

Aangekomen op de Vlaamse Kaai moest ik nog een tijdje wachten voor de show van 17.30 zou beginnen. De middagshow was nog bezig. Op de Vlaamse Kaai had ik in het verleden al andere circussen gezien. Dit waren Americano en Rose Marie Malter (met toen nog James Puydebois met olifantenbul Clonel Jo.) Ik vind met al het steen, de vele auto's en gebouwen de Vlaamse Kaai altijd een nogal sfeerloze en troosteloze omgeving voor een circus. Een heel verschil met bijvoorbeeld het Sibeliuspark in Oss of het Malieveld in Den Haag.

Qua tent ziet het circus er aan de buitenkant precies zo uit als het Nederlande staatscircus van Moskou.

Ik ging de stallen bekijken. Ik zag 3 dromedarissen, 3 runderen (1 watoessi en 2 Schotse hooglanders), 5 lama's, 2 ganzen, veel pony's en veel paarden. Alles in staltenten. Er waren 3 buitenperken, vermoedelijk voor paarden, die op dat moment buiten gebruik waren.

Toen de middagshow afgelopen was kwam er een schoolklas de tent uit. Het was dat deze klas er was, want voor de rest bestond de mensenmassa die naar buiten kwam slechts uit een handjevol mensen.

Dan de (ook niet goed bezochte avond)show: Er werd begonnen met een dubbele hogeschool door 2 mannen. Een goed nummer. Daarna een niet zo bijzondere clownsreprise. Deze clown kwam later nog 2 keer terug. Vervolgens een kledingillusie door een dame van de familie Iarz.

6 pony's werden gepresenteerd door een nogal gezet meisje (eveneens telg van de familie Iarz) zonder uitstraling voor in de piste. Dat niet iedereen gezegend is met een aangeboren of later ontwikkelde uistraling voor in de piste, daar heb ik begrip voor. Maar met kleding kan men al veel doen! Kleding maakt immers de man. En de vrouw. In dit geval ging het echter om een meisje wat gewoon je buurmeisje zou kunnen zijn. Vervolgens werd er door haar zus (met evenmin de uitstraling van een artiest) een solo pony gepresenteerd. Deze liep allerlei figuren door hoepels heen. Net zoals Milko bij Herman Renz een pony laat doen. Bij het ponynummer deden ook de 2 ganzen mee.

Ik kreeg het idee dat ik dit circus na 1 bezoek wel voor gezien kon houden. Echter; na de pony's ging het niveau van de show echter flink omhoog! Er kwam een dame met een haarhang nummer. Meestal blijft het bij zo'n nummer slechts bij het hangen aan het haar. In dit geval echter ging het nummer veel verder. Het was een unieke combinatie van haarhang, striptease en luchtaccrobatiek. Een spectaculair nummer met goede muziek uitgevoerd door een dame met een goede verschijning voor in de piste.

Vervolgens een zeer moderne jonglage door een jongedame die heel veel levensvreugde uitstraalt(miss Katy). Bij het zien van een dergelijk aantrekkelijke dame voor je neus krijg je het vanzelf wel naar je zin. Voor alle duidelijkheid; naast haar sublieme uitstraling voor in de piste waren haar (jongleer)prestaties nog heel erg goed ook! Gecombineerd met fantastische muziek wist ik bij het zien en horen van dit juweel van een nummer weer waarom ik circusfreak ben!

Vervolgens een mooi dierennummer met exoten, gepresenteerd door de spreekstalmeester (Remo Iarz). Wanneer 3 dromedarissen, 3 runderen en 4 lama's achter elkaar rondjes lopen is dit zeer pistevullend. Deze ark van Noach geeft met al die dieren zo samen een heel mooi plaatje. De dieren stelden zich naast elkaar op, waarna de runderen vertrokken. Vervolgens gingen de dieren vlot liggen. Daarna ging het nummer nog even verder met alleen de lama´s.

Een minpunt vond ik het dat de spreekstalmeester door het inslikken van woorden een uiterst slechte uitspraak van de Nederlandse taal had. Toen hij 20 minuten pauze aankondigde, klonk het bijvoorbeeld of hij 2 minuten zei.

Na de pauze ging het verder met paarden. Een vrijheidsdressuur met 8 dieren. Ze werden gepresenteerd door een langharige man (Emiliano Iarz). In de piste zie je meestal niet zoveel mannen met lang haar. Met lang haar op zich is niets mis, maar in dit geval kwam het een beetje onverzorgd over. De paarden zagen er verzorgder uit. Ook de muziek van Lord of the Dance was prachtig. Het nummer verliep echter niet vlekkeloos. Een paar keer kreeg ik de indruk te maken te hebben met een straffende meester met een klas onwillige en opstandige kinderen. Zo ging het alle 8 naast elkaar lopen niet goed. Na zweepgebruik liep het echter helemaal in de soep, waarop de trainer hoofdschuddend de dieren opnieuw tot een 8tal moest formeren. Daarna, toen dieren individueel moesten steigeren, wilde er een dier de piste uit vluchten. Na tegengehouden te zijn, deelde het een schop uit richting trainer. Over de communicatie tussen trainer en dieren had ik dus niet zo´n goede indruk. Uiteraard blijft dit echter een momentopname.

Vervolgens ene Marco Polo (uit Mexico) met een goed en spannend hogedraad nummer. Toen hij op een gegeven moment geblindoekt over de draad wilde gaan hing hij op een gegeven moment onder de draad in plaats van dat hij er op stond. Al leek deze mislukking net´echt´, het hoort bij het nummer.

Vervolgens een duo met een komische tangodans. Zo´n nummer zie je niet veel.

Terwijl ik inmiddels begon te voelen dat men de kachel helaas te vroeg had uitgezet zag ik een goed antipode nummer met goede muziek door een dame.

Vervolgens 4 kozakken met paarden, waarmee de titel van de show ´paardenspectakel´ weer eer werd aangedaan.

Tenslotte een finale waarbij een 11tal mensen in de piste stond.

Ik miste een leuke souvenirstand en een programmaboek. Op die manier doet het wat ´kaal´ aan. Wel was er een restauratiewagen.

Bij dit circus, wat zich `star` circus noemt, straalden sommige artiesten absoluut als sterren, maar niet allemaal. Mijn oordeel over dit circus en programma luidt dan ook: wisselend.

Momenteel speelt dit circus in Charleroi met een paar aanpassingen in het programma.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: ma nov 16, 2009 10:52 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 10, 2009 10:36 am
Berichten: 42
sylvio schreef:
Erg vreemd vind ik het dat als je op de site van de circusvrienden kijkt, je automatisch wordt doorgeschakeld naar het Nederlandse staatscircus van Moskou.


Dit is intussen gecorrigeerd, met onze excuses voor de foutieve link.


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.