Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 12:43 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 13, 2009 2:43 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 01, 2009 10:26 pm
Berichten: 17
Locatie: Beervelde
Hallo,

Sinds dit jaar heeft de smaak van het circusleven mij terug te pakken gekregen. Als kleine jongen heb ik met mijn ouders verschillende circussen bezocht (Krone, American Circus - Tongi, Malter, Wiener, etc.) en telkens waren dit schitterende momenten. Recent, toen een circus opdook in mijn buurt, ben ik met mijn petekind nog eens gaan kijken. De magie die me overviel toen ik de tent betrad en de piste rook is niet te beschrijven. Het is een passie die al die tijd verborgen heeft gezeten. Sindsdien ben ik dit jaar reeds naar 3 circussen (Malter, Moskow Star en Zavatta) gaan kijken en probeer zoveel mogelijk op te steken van deze magische wereld. Zo ben ik op jullie forum teruggekomen.

Verslag Zavatta

Op dit forum kon ik lezen dat Cirque Zavatta en behoorlijke reputatie (!) had opgebouwd. Met zekere argwaan ben ik tijdens de opbouw van de tent eens gepasseerd om te kijken welk vlees we in de kuip hadden. Ik ontmoette er de directeur, Christian Prein, die me heel vriendelijk te woord stond en heel tevreden was met de standplaats. Er betrof een erg ruim terrein met voldoende plaats voor de dieren, weliswaar onverhard. De familie komt oorspronkelijk uit Zuid-Frankrijk, maar zijn een echt reizend circus in de letterlijke zin van het woord. Enkele dagen na de opbouw ben ik nogmaals gepasseerd en zag dat alles heel netjes was opgebouwd. De dieren hebben, in tegenstelling tot wat ik las over de tournee in Wallonië, erg ruime verblijven en zagen er pico bello uit. De tent zelf was 's avonds mooi verlicht, zoals het hoort.
Op de laatste speeldag (12/12/09) ben ik uiteindelijk naar de voorstelling gaan kijken (€ 22 - loge). De show startte met een leeuwennummer. Het was de directeur zelf die optrad als dompteur (of hoe noemen jullie een leeuwentemmer in circusjargon?). Het niveau was aanvaardbaar, maar niet echt spectaculair. Toch blijft dergelijk nummer ontegensprekelijk beklijven. Zelfs al springen ze niet synchroon of verloopt niet alles zoals de dompteur het wil, het publiek keek met wijdopen mond. Belangrijke troefkaart was dat de tent volledig gevuld was en zo de sfeer naar een hoogtepunt kon brengen. De clown, die ik in een lege tent doorsnee zou noemen, heeft me toch doen lachen. Een gevulde tent zorgt voor zoveel meerwaarde aan het spektakel. De acrobatie was goed te noemen, vooral het vrouwelijke deel van het duo heeft mij positief verbaast in het tweede deel van hun show (lenigheidsoefening). Het andere dressuurnummer (paarden) was nogal slordig, maar wederom zorgde een enthousiast publiek voor veel handgeklap. De exotenparade was enkel een parade, maar toch mooi om zien. De dieren waren verzorgd en netjes opgemaakt. Enige commotie ontstond toen een bizon bij het betreden van de piste het gangpad tussen loge en tribune verkoos boven zijn act in de piste. Door het kordate ingrijpen van de temmer (ik vermoed de broer van Christian Prein) keerde de bison alsnog terug. Niettemin had hij toch een meter of
10 vrij door de tent gelopen (even schrikken).De hulahoopmeisjes toonden het betere werk op up-tempo muziek. Van hun jonge leeftijd (< 12 jaar) was niet veel te merken. Echte professionals in wording.
De slotparade was vrij sober, maar toch gingen bij mij de handen gewillig op mekaar. Dergelijke gezelschappen kan je enkel maar appreciëren voor hun inzet (zelfs als de kwaliteit iets minder is). In België zijn circussen met dieren zo goed als taboe, dan doet het dubbel zoveel plezier als er toch een buitenlands circus de moed heeft om te toeren in ons land.
De recette van die voorstelling zal aardig zijn, de lachende gezichten bij het buitengaan spraken boekdelen, ik hoop van harte dat dergelijke circussen kunnen blijven voortbestaan.

Bernard - circusteller 2009 = 3 - forecast 2010 = 6


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Zavatta Lochristi
BerichtGeplaatst: di dec 15, 2009 2:25 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 01, 2009 10:26 pm
Berichten: 17
Locatie: Beervelde
De voorstellingen zijn verlengd tem 26/12/'09.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Zavatta Lochristi
BerichtGeplaatst: za mar 20, 2010 9:49 pm 
Offline

Lid geworden op: za mar 20, 2010 1:23 am
Berichten: 2
Heb gehoord dat Zavatta (degene die hier bedoeld wordt) hun voorstelling enkel door familie laat verzorgen (geen artiesten) en dat hun materiaal schitterend is.

De voorstelling niet gezien, maar met dierennummers kan nooit alles perfect gaan.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Zavatta Lochristi
BerichtGeplaatst: za mar 20, 2010 11:01 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5450
Locatie: Belgie
Foto's van hun materiaal staan in topic 'Zavatta te Beveren' schitterend is wat overdreven, vooral als je het van naderbij bekijkt dan.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Zavatta Lochristi
BerichtGeplaatst: wo mar 24, 2010 11:08 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5450
Locatie: Belgie
Men staat nog t.e.m 27 maart in Tielt.
Uitgebreid fotoreport op www.kermisland.be !


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Zavatta Lochristi
BerichtGeplaatst: wo mar 24, 2010 11:25 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
zal de foto's morgen ook hier plaatsen, heb ze vandaag ontvangen in me mailbox :)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Zavatta Lochristi
BerichtGeplaatst: do mar 25, 2010 9:04 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
en ook van Zavatta had ik foto's in me postvak zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

komt nog een deel


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Zavatta Lochristi
BerichtGeplaatst: do mar 25, 2010 9:06 am 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
de dierenverblijven zien er netjes uit, zelfs een flinke buitenkooi voor de roofdieren waar ze ook in liggen.
Want tussen zetten en gebruiken zit vaak ook nog een verschil

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat was hem weer.
alle dank gaat weer uit naar Rik van www.kermisland.be


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.