Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:51 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: circus zavatta
BerichtGeplaatst: wo jun 29, 2011 9:14 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Hier wat foto's die ik ontving van toschep

http://www.circusforum.nl/album/displa ... play_media

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 9:36 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
MIDDELKERKE - Het circus Zavatta van de Franse familie Prein sloeg onlangs zijn tenten op aan de Oostendelaan in Middelkerke en brengt er nog tot 20augustus een spectaculaire show. Wij namen een kijkje achter de schermen van een hecht familiebedrijf.

De twee uur durende show van circus Zavatta kon sinds de aankomst van het bonte gezelschap aan de Oostendelaan in Middelkerke al heel wat mensen bekoren. Het circus trekt momenteel door Frankrijk en België en het als een hecht familiebedrijf bestempelen is de familie Prein, afkomstig uit het zuiden van Frankrijk, nog oneer aandoen.

Grootvader Frederique Prein, zijn drie zonen, twee dochters en zijn zeventien kleinkinderen maken immers allemaal deel uit van het wervelend programma. 'Met onze kinderen zijn we al aan de zesde generatie van het circus toe', steekt Frederique Prein junior trots van wal. Hij is de leeuwentemmer van het gezelschap.

Vlaamse leeuwen

'Ons konvooi telt een veertigtal personen, ruim vijftig dieren groot en klein en tien tientonners waarmee we rondreizen. De kinderen krijgen onderwijs via de post, want lang op eenzelfde plaats halt houden, doen we niet. Maar dat lukt allemaal aardig. Een circus draagt nog steeds een zekere vorm van magie met zich mee. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Zolang er kinderen zijn, blijft het circus bestaan en daar zullen alle computers, televisies en spelconsoles in de wereld niets aan veranderen.'

Op het terrein toont Frederique ons tal van dieren die deel uitmaken van de show: pony's, een bizon, dromedarissen en kamelen, kleinere dieren en de trots van het circus: een grote leeuwenfamilie die onlangs aangroeide met drie leeuwenwelpjes. 'Echte Vlaamse leeuwen', grapt Frederique', want ze zijn alle drie hier een paar maanden geleden in Vlaanderen geboren. De dieren worden hier echt goed verzorgd, wat sommigen ook mogen beweren. Ze kregen zelfs de papfles. Het feit dat ze zo gemakkelijk voor een nieuwe kroost zorgen, is daar trouwens een duidelijk bewijs van. Weet je trouwens dat leeuwen veel langer in gevangenschap leven dan in het wild? En dat is hier zeker het geval.'

Veel passie

'Het circusleven betekent heel hard werken. Om de twee à drie weken moeten alles weer worden afgebroken, om even later opnieuw op te bouwen. Het onderhoud van het dierenpark bijvoorbeeld, maakt ruim zestig procent van het werk uit, maar iedereen -jong én ouder- is polyvalent en kan verschillende taken aan: artiest in de ring, mechanicus erbuiten. Neen, altijd even gemakkelijk is het niet, maar met passie en liefde voor je werk, bereik je heel veel. En hier is heel wat passie aanwezig, wees daar maar zeker van. Om in het circus te werken moet je met beide voeten op de grond staan, maar met het hoofd tussen de sterren zweven', lacht Frederique.

Al doende leert men, is nog zo'n spreekwoord die heel toepasselijk is op het circus Zavatta en de familie Prein. 'Dat mag je inderdaad zeker zo stellen. Niemand van ons is naar een of andere circusschool geweest. Ik heb mijn stiel -leeuwentemmer- van mijn grootvader en vader geleerd. Heel wat kinderen zijn echte evenwichtkunstenaars en allemaal hebben ze een rol in de show, hoe klein ook. We zijn allemaal verknocht aan het circus en zouden echt niets anders willen doen', besluit Frederique overtuigend.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GQ3DS2KJ

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2011 11:08 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Komst circus ergert burgemeester De Block

MERCHTEM - Burgemeester Eddie De Block (Open VLD) ergert zich aan een circus dat zijn tenten heeft opgeslagen op de hoek van de Heidestraat en de Brusselsesteenweg. Het schepencollege weigerde de komst van het circus eerder nog, maar omdat de tent op privé-grond staat, kan de gemeente niet optreden. "Een domme beslissing van de eigenaar van de grond", klinkt het.

Burgemeester Eddie De Block kreeg gisterenavond verschillende telefoontjes van bezorgde inwoners die vertelden dat een circus zijn tenten aan het opslaan was op de hoek van de Heidestraat en de Brusselsesteenweg in Ossel."Dit circus had op het vorige college nog toelating gevraagd om op gemeentegrond te mogen staan maar dit werd geweigerd", zegt De Block. "Temeer, na een kleine opzoeking, bleek dat het gaat om een circus waarbij alle communicatie in het Frans verloopt."

Het circus sprak dan maar de eigenaar van een privé-grond aan die de toelating gaf. "De gemeente staat hiertegenover machteloos", zegt De Block. "Trouwens mijns inziens een domme beslissing van de eigenaar , maar waarschijnlijk zal maïs of graan lang niet zoveel opbrengen als het staangeld van een circus. De wagens op de Brusselsesteenweg van het circus vormen trouwens een gevaar, hopelijk kan de politie optreden en het circus verplichten om alles op de privégrond te stallen, modder of niet..."

http://persinfo.logicinmotion.eu/index. ... Itemid=110

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2011 5:25 pm 
Offline

Lid geworden op: ma feb 28, 2011 5:55 pm
Berichten: 59
Ben benieuwd waar ze zich dan zo aan ergeren...


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2011 8:32 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Dit is een poging van de gemeente om een circus met dieren te verbieden. Jammer voor gemeenten dat hun zeggenschap ophoudt bij het hek van het particuliere terrein. In België is door toedoen van GAiA en het ontbreken van samenwerking tussen circussen de knotsgekke situatie ontstaan dat enkele gemeenten circussen weren zonder dat de gemeenten worden gewezen op hun bevoegdheden. Het weren van circussen omwille van dieren behoort ook in België niet tot de gemeentelijke bevoegdheden...

Uitspraken als "een domme beslissing van de eigenaar van de grond" raken kant noch wal. De eigenaar van de grond is hooguit niet gezwicht voor de verzoeken van GAiA!

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2011 10:53 am 
Offline

Lid geworden op: vr sep 09, 2011 9:53 pm
Berichten: 3
Benjamin schreef:
Ben benieuwd waar ze zich dan zo aan ergeren...


Hallo, dit is mijn eerste posting op dit forum. Ik ben Peter (Cookie), een circusliefhebber én inwoner van Hamme/Merchtem, de plaats waar dit circus nu gearriveerd is.
Voor diegenen die dit dorpje niet kennen : het is een voorschoot groot en heeft een zeer landelijke omgeving op een boogscheut van de grootstad Brussel. Hamme en Ossel samen hebben een paar honderd inwoners die genieten van dit eerste groene stiltegebied na het buitenrijden van Brussel.

Ondanks het feit dat ik dus met veel genoegen regelmatig naar een circus ga en niet overmatig leid aan een "not in my backyard" syndroom, erger ik me in deze toch ook wel aan één en ander.

Bijvoorbeeld

1) dat niemand van de inwoners, ook niet diegenen in wiens tuin de trucks en tenten nu geparkeerd zijn, werden verwittigd van de komst van de indrukwekkende circuskaravaan. Dit is op zijn minst een gedeelde verantwoordelijkheid van én de eigenaar de grond én de circusdirectie. Wanneer je voor een maand in iemands achtertuin gaat kamperen, zeg je op zijn minst goeiedag tegen je buren. Wanneer je je hele hebben en houden meebrengt, vertel je dat op zijn minst op voorhand. Als was het maar om een paar practische afspraken te maken

2) Dat overleg was en is er dus nog niet geweest met die buren. Bijvoorbeeld : generatoren staan dag en nacht te ronken op de rand van een aantal tuinen. De spots verlichten de hele omgeving tot een stuk in de ochtend, waardoor nacht wel dag lijkt. Dit moet toch allemaal beter kunnen geregeld worden mits enige (voorafgaande) afspraken waarbij rekening wordt gehouden met de bewoners ?

3) Privé-eigendom is privé-eigendom. Ettelijke privétuinen en gronden werden al betreden en bereden door de circusleden. Eveneens zonder even toestemming te vragen of te overleggen. Denkt u dat dithet imago ten goede komt ? Ongeacht of het betreden nu om praktische redenen nodig en/of tijdelijk is/was... PRAAT, OVERLEG !

4) deze zeer landelijke omgeving is volkomen ongeschikt om grote getalen bezoekers op te vangen (de tent kan tot 2000 bezoekers ontvangen) Probeert u zich eens de impact voor te stellen van dag na dag en gedurende drie weken een stroom van honderden bezoekers in een landelijk dorpje met zo'n honderd inwoners (Ossel). Er is ook totaal onvoldoende parkeergelegenheid, er is amper verkeerssignalisatie om druk verkeer op te vangen, het terrein ligt langs de enige (drukke) doorgangsweg met onvermijdelijk voorafgaand aan de optredens nog veel langere files dan nu al het geval is.

5) de locatie op zich is ook totaal ongeschikt voor het opvangen van dit konvooi. Deze weide is ZEER drassig. Ze ligt er nu (na amper 2 dagen) reeds als een modderveld bij en de eigen takelwagen van de circusfamilie is al behoorlijk actief geweest. Wat wordt dit na een paar weken (tenzij de zon aanhoudend zou schijnen, maar wie gelooft daarin :-) )Kortom : dit is geen plaats om bezoekers op een aangename en comfortabele manier op te vangen.

6) Er zijn op deze plaats totaal geen nutsvoorzieningen. Nu weet ik wel één en ander over autonomie van caravans en motorhomes (ik ben zelf een motorhomereiziger) en ik ben zeer onder de indruk van een aantal van de woonmodules die worden meegesleept. Deze zijn ongetwijfeld vrij lang autonoom.
De minder welgestelde circusartiesten echter (het overgrote deel blijkbaar) leven in caravans die -zo mocht ik vaststellen- amper nog bewoonbaar zijn. Autonomie ??
Sowieso is het onmogelijk om bij een volkomen gebrek aan nutsvoorzieningen een hele maand lang in een zompige weide te logeren. De gevolgen laten zich raden en zullen ongetwijfeld binnenkort zichtbaar worden (of nadat het circus terug op pad is).

7) Er is in België nu éénmaal een wetgeving rond het houden van wilde dieren. Of je deze nu goed vindt of niet, dat doet er niet toe. Ze is er. En het is enkel door de belachelijke toekenning en spreiding van bevoegdheden over federaal, regionaal en lokaal vlak dat een burgemeester niet bij machte is om de wet na te laten leven. En geloof me : op nationaal en regionaal vlak heeft men (gelukkig voor de familie Zavatta) wel andere katten te geselen dan de wilde poezen van het circus.

U merkt het, ik heb geen emotionele overwegingen bij de aanwezigheid van dit grote circus gedurende lange tijd in mijn dorp. U las niets over veiligheid, taalproblematiek enzovoort. Nochtans zijn dit ook zaken die bij velen hier leven en ze maken het samenleven met de dorpsbewoners er zeker niet makkelijker op. Ik begrijp dat dit zaken zijn waar de circusleden geen weet en/of geen voeling mee hebben. Maar in hun eigen belang zouden ze hier beter wel aandacht voor hebben.

Al evenzeer in hun eigen belang zouden zij vooraf moeten communiceren met de toekomstige buren. En voor alles : ondanks het feit dat de circuswereld bestaat op basis van solide tradities en geslotenheid, zal men toch moeten beseffen dat een circus van dergelijke omvang een KMO is. Om te overleven zal men toch beter moeten leren plannen, communiceren, kiezen...

Beter en op voorhand communiceren, zeker met de overheden, zal hopelijk -en dat wens ik van ganser harte- leiden tot de mogelijkheid om een route een seizoen lang op voorhand te plannen en om te kiezen uit een aantal geschikte locaties. Waar de circusmensen in goede omstandigheden kunnen verblijven. Waar de bezoekers vlot naartoe geraken en goed en professioneel kunnen opgevangen worden. En waar in vrede wordt samengeleefd met de gastheren.

Ik heb de afgelopen dagen mogen merken dat op dat vlak de kennis en de kunde blijkbaar ontbreken bij de verantwoordelijken van dit circus.

En dat is jammer voor iedereen. Want ik vermoed dat niet veel mensen de moeite zullen doen om af te zakken naar dit landelijk gehucht, ik vermoed dat zonder communicatie de relatie met de buurt enkel kan verslechteren, ik vermoed dat bij mogelijke incidenten in de buurt er zeer snel met de vinger zal gewezen worden naar de circusartiesten van buitenlandse origine en ik vermoed dat bij de onvermijdelijke geluidsoverlast de politie regelmatig zal komen controleren tijdens optredens, ja ze misschien zelfs zal laten stilleggen.

En dan heeft dit circus nog het geluk dat ze te maken hebben met een burgemeester die er een patent op heeft om zoveel mogelijke "hinderlijke" activiteiten (feesten, party's enzovoort) te exporteren van het centrum van Merchtem naar de buitenlocaties als Hamme en Ossel toe. En hij zal dus niet onnodig veel inspanningen doen om het circus het leven moeilijk te maken. Nu al maakt hij er zich vanaf met het makkelijke "ik kan er niks aan doen". Er zijn andere burgemeesters die wel middelen vonden om één en ander af te dwingen (Sint-Truiden bijvoorbeeld...). Met alle gevolgen vandien. Ook daar wordt niemand beter of gelukkiger van.

Zo, dit moest me toch even van het hart. En hopelijk is de nieuwsgierigheid nu een beetje ingelost.
En voor diegenen op wiens lippen de vraag brandt : ja ik zal naar een voorstelling gaan indien mogelijk. Maar ik kan dan ook tevoet gaan en vijf minuten na het einde van de voorstelling bij thuiskomst mijn laarzen uittrekken en een douche nemen.

Groeten,
Peter


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2011 11:47 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Voor de beeldvorming:
Hier staan ze dus.
http://maps.google.nl/maps?ll=50.919221,4.286546&spn=0.00305,0.006899&t=h&z=17&vpsrc=6&lci=com.panoramio.all

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: za sep 10, 2011 12:35 pm 
Offline

Lid geworden op: vr sep 09, 2011 9:53 pm
Berichten: 3
heuvels schreef:


Dat klopt, om precies te zijn : op de weide aan de linkerkant van de Heidestraat, te beginnen vanaf het kleine nummertje 2 op de kaart.
De Heidestraat mag er op dit beeld vrij normaal uitzien, maar is eigenlijk een smalle doodlopende landweg.

Peter


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: za sep 17, 2011 11:37 am 
Offline

Lid geworden op: vr sep 09, 2011 9:53 pm
Berichten: 3
Gisterenavond voor het eerst een paar uur lang mogen genieten van de geluidsinstallatie van het circus.
In Wemmel werden franstalige kortingsbonnen uitgedeeld maar de directe "buren" in Hamme en Ossel werden vergeten. Tja...goed nabuurschap streefde het circus bij hun aankomst al niet na en dat schijnt niet echt te beteren...
Zoals ik al eerder zei : dringend tijd dat men circusmensen iets leert over commerciële- en marketingtechnieken.

Eén positief punt : de verkeerschaos bleef achterwege vanwege nauwelijks publiek.

Nog twee weken te gaan.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: vr okt 07, 2011 10:53 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Onaangekondigde politiecontrole op 4 oktober 2011
Circus Zavatta in Zemst 100% in orde met veiligheid en dierenwelzijn

Op 4 oktober werd door de lokale politie een onaangekondigde controle uitgevoerd. De agenten kregen van de circusuitbater toegang tot het hele terrein.

Burgemeester Bart Coopman (CD&V): 'De politie heeft vastgesteld dat alle kooien volgens de regels van de kunst beveiligd zijn zodat ontsnappen van wilde dieren onmogelijk is. Grazende dieren bevinden zich in een dubbel omheinde weide. Alle dierenverblijven zijn ruim en proper. De dieren verkeren in ogenschijnlijk goede gezondheid. Er zijn geen dieren aangetroffen met kwetsuren. Er was voldoende eten en drinken.'

In 2009 ondertekende het gemeentebestuur op vraag van de provincie een beginselverklaring diervriendelijke gemeente. In die verklaring werd geen artikel opgenomen om (erkende) circussen met wilde dieren te weren. Het bezoek van dit circus is dus niet in strijd met die verklaring.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 111007_001

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: vr okt 07, 2011 4:30 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: do jan 31, 2008 9:57 pm
Berichten: 258
Zo, dat is dan ook weer duidelijk.

Hopelijk mag dit circus dan ook gewoon voorstellingen geven in deze plaats.

_________________
Teken de petitie voor het behoud van circus met dieren op http://www.klassiekcircus.nl
Volg ons ook op Facebook, zoek naar klassiek circus en kies de community.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: za feb 11, 2012 3:23 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Is het circus met hun aardige voorstellingstent al op tournee in onze streken?


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 11:22 am 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
ja hoor ze zijn onderweg: in de winter stonden ze in Kontich.

Het is een groot circus met indrukwekkende speeltent en zeeeeeeeer veel dieren.
Maar de show is van erg eenvoudig kaliber: de dieren lopen rondjes en de andere acts zijn vaak zeer simpel.

Verder nemen ze gewoon hun wilde dieren mee naar gemeenten waar het niet mag:
Prein lapt er echter zijn laars aan!

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 1:12 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Van zo'n circus zou je toch een volwaardige show verwachten...

Wel jammer, geraken die niet aan goede dompteurs enzo.....

Als je met zo'n zoo op pad bent, zou je die toch als topacts verwachten !!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: circus zavatta
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 1:26 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Ik heb het circus deze zomer gezien in middelkerke en vond het wel oké.
Het roofdierennummer was het enige echte dressuurnummer. Dat was wel fijn gedaan. Met de andere dieren kan men idd veel meer aan. Het rondjeslopen is een perfecte omschrijving en dat is wel jammer.
Middelkerke probeert ook wilde dieren te weren trouwens, maar daar stonden ze op de terreinen van een boer. De dieren hadden meestal trouwens ruime verblijven met mooie loopruimte (enkel de paarden waren hier een uitzondering op).
De tent was idd mooi, maar de beenruimte in de tribune te beperkt. (en dat is nog matig uitgedrukt) Ik heb er geen probleem mee om op houten planken te moeten zitten maar ik vind het wel erg vervelend dat ik mijn benen niet gewoon voor mij kan plaatsen en verplicht schuin moet zitten (aangezien er mensen voor ons zaten kon ik ze geen verdiepje lager plaatsen ;-))
Ook het geschooi (betalen om naar je plaats begeleid te worden) vind ik niet kunnen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.