Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:38 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Alexandre Bouglione (Mouscron)
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 9:43 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 01, 2009 10:26 pm
Berichten: 17
Locatie: Beervelde
Ik ben geen circus-kenner, eerder liefhebber. Sinds ik enkele jaren geleden vader en ook nonkel ben geworden, behoren circusbezoekjes tot het vaste programma. Ik durf te stellen, dat ik dus al iets meer dan de gemiddelde bezoeker in een circustent heb gezeten.
Hierna een kort overzicht, zodat jullie mijn recensie naar waarde kunnen inschatten:
JEUGDJAREN: Krone (jaren '90 in Gent), American Circus (jaren '90 en begin 2000 Gent), zowat alle Vlaamse circussen
RECENT: Moskow Star (Gent), RM Malter (Gent), H. Renz (Sint-Niklaas), Zavatta (Lochristi), Belly Wien (Cadzand), Wiener (Sint-Niklaas)


Bij toeval was ik vorige week voor mijn werk in Moeskroen (zo'n 70 km van mijn woonplaats). Daar zag ik de mooie affiches van Alexandre Bouglione. Ik heb mijn agenda onmiddellijk geregeld zodat ik enkele dagen later kon gaan kijken met mijn zoon.

Het terrein was niet echt overzichtelijk (het was ook niet echt groot). Zo stonden er zelfs enkele woonwagens en omkleedwagens vlakbij de ingang. De ticketingwagen is inderdaad een overblijfsel van Belly Wien (gelezen op het forum), niettemin straalde hij een zekere charme uit.
De tent op zich is niet echt groot te noemen, maar wat me direct opviel waren de mooie omranding van de piste (loges) én de professionele belichting. Er hing onmiddellijk een bepaalde sfeer in de piste. Persoonlijk vond ik het scherm + projectie boven de artiesteningang eerder storend, dit hoort niet thuis in het klassieke circus. De artiesten werden hierop aangekondigd voor en tijdens hun nummer. Dit hoefde voor mij niet.

De show begon met een nummer van Nicolas Bouglione. Geen kritiek op zijn nummer (want we mogen uberhaupt blij zijn dat er nog katachtigen meereizen met een circus in België). Een dierennummer blijft fascineren, ook al hebben katachtigen niet altijd evenveel zin om uit te voeren wat de dompteur vraagt...
Zoals velen op dit forum, moet een clownsnummer écht steengoed zijn, om het zelf goed te vinden. In dit spektakel deed clown Rony heel korte stukjes en één volledig nummer. Naarmate de show vorderde, kon ik zijn tussenkomsten enorm appreciëren. Héél korte intermezzo's, dynamisch, applaus en gelach op alle banken.
Troupe Ernestos (oftewel Nistorov) deden een jonglagenummer en na de pauze een nummer op rolschaatsen. Jonge circusartiesten die er echt plezier in hebben. Het rolschaatsnummer was enorm uptempo en ideaal om de middag af te sluiten. Er zit echt leven in deze nummers.
Het hondennummer van Peter Taylor was van héél hoog niveau. Eenvoudig qua opzet, maar fijnzinnig. Werkelijk alles in zijn nummer paste in elkaar. Eén van de betere hondennummer die ik ook gezien heb!
Acrobatiek van Nikita-Tudor, zowel voor als na de pauze, was zoals acrobatiek hoort te zijn; spannend. Je merkt dat het ervaren mensen zijn, zonder horten en stoten. Alles vloeiend en perfect uitgevoerd.
De paardendressuur was klassiek, maar wederom zijn dit de nummers die het compleet maken. De dieren zagen er prachtig uit.
Circus zonder houla-hoop, is geen circus. Het obligate nummer werd wonderwel goed aangepakt en werd zeker niet vervelend. Het evenwichtsnummer was best spectaculair te noemen, eerder kort, maar een groot "open-mond"-gehalte.
De finale werd afgesloten met een hommage aan de familie Bouglione. Dit werd gedaan aan de hand van een projectie van alle memorabele momenten uit de geschiedenis van deze familie. Pas dan begon het duidelijk te worden dat België fier mag zijn op dergelijk gezelschap. Het is het laatste (Belgische) circus die nog circus brengt, zoals het hoort te zijn.

Ik heb een héél héél tevreden gevoel overgehouden aan mijn bezoek en hoop dat ze ooit eens een tournee maken in Vlaanderen! Ik kan het alleen maar betreuren dat de familie recent gesplit is (Firmin en Alexandre). Ik heb echter geen referentiepunt in het verleden, maar vermoed dat ze misschien nog meer konden brengen met vereende krachten.

Bernard


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 11:46 am 
Offline

Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:19 pm
Berichten: 28
Locatie: Belgie
Heel mooie bericht!! Hebt u ook fotos?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 12:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Alle respect voor de Bougliones Bernardo maar wat bedoel je met "het laatste (Belgische) circus die nog circus brengt, zoals het hoort te zijn."??


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 1:23 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 01, 2009 10:26 pm
Berichten: 17
Locatie: Beervelde
Als ik vergelijk met een Vlaams circus op hoog niveau, Wiener - Ricky Canonne, dan moet ik vaststellen dat er net iets ontbreekt. Circus mag/moet groot(s) zijn en daar horen nu eenmaal dieren bij.
Versta me niet verkeerd; alle respect voor onze Vlaamse circussen, die niettegenstaande het verbod op wilde dieren, erin slagen een mooi programma te brengen.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 3:15 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ik kan het eens zijn met de woorden van Bernardo: Circus, daar horen dieren bij. Voor België betekent dat echter veel meer dat er eens een samenwerking moet ontstaan tussen de circussen. Zodat de circussen, eventueel samen met de circusvrienden, naar de overheid kunnen stappen om dat onzinnige verbod op [bepaalde] dieren eens aan te vechten. Want nu heeft GAiA in (vooral) Vlaanderen vrij spel.

Let wel: ik zeg daarmee niet dat de circussen die in Vlaanderen noodgedwongen zonder bepaalde diersoorten moeten reizen daarom slecht of minder zouden zijn. Ik kan in Nederland heel goed genieten van circussen als het Magic Circus of Circus Sijm die alleen maar met kleindieren reizen of de producties van Gerrit Reus (zoals Cascade in de schouwburg van Utrecht) waar helemaal geen dieren meewerken. Als het Belgische Circus Ronaldo in de buurt is sla ik die zaak beslist niet over. Ze reisden vroeger met dieren, maar maken nu een heel goede show zonder dieren.

Maar gelukkig heeft in Nederland de bezoeker de keus of hij wel of niet naar een circus met dieren wil gaan. En dat wil ik graag zo houden. En het zou fijn zijn als dat in België ook zo zou zijn.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 9:37 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 01, 2009 10:26 pm
Berichten: 17
Locatie: Beervelde
Door mijn "vele" (in jullie ogen misschien niet zo veel) bezoeken aan grote en kleine circussen, kan ik het één en ander in perspectief zien.
Wanneer een neutrale toeschouwer (geen kenner of liefhebber) voor de eerste maal wordt geconfronteerd met circussen zoals Ronaldo of Wiener dan zijn ze teleurgesteld. Dergelijke circussen kunnen enkel gesmaakt worden door mensen met enige voorkennis.

Laten we even de vergelijking maken met eten: De meeste mensen eten graag biefstuk-friet. Vleeskenners durven soms paardenbiefstuk nemen. Iets specialer van smaak, maar ook vlees. Serveer dit niet aan iedereen, want je zal het verwijt krijgen dat het te zoet smaakt. Ik zie een vergelijk met de kleine vs grotere gezelschappen.

Indien ik aan jan-met-de-pet zou vragen wat circus is, dan komen 3 woorden naar voor: dieren, trapeze, clowns. Laat het nu juist die 2 eerste woorden zijn, die we niet (of héél zelden) terugvinden bij de kleinere gezelschappen.

Nogmaals, enorm respect voor deze gezelschappen. Ik ben vorige week Wiener gaan bezoeken in Sint-Niklaas. Bij het begin van de voorstelling komt Ricky Cannone op met een trompetnummer. Kippenvel-moment, maar misschien weet niet iedereen dit naar waarde te schatten...


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 9:44 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Bernardo schreef:
Ik ben vorige week Wiener gaan bezoeken in Sint-Niklaas.


Als je interesse hebt,
Wiener circus heeft in dit onderdeel van forum te St.-Niklaas een topic waar een beschrijving van de voorstelling in mag.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 9:54 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 01, 2009 10:26 pm
Berichten: 17
Locatie: Beervelde
Zal er morgen eens werk van maken...

PS: Bestaat er ergens een tour-overzicht van alle circussen BENELUX? Ik heb deze site bij mijn favorieten staan http://www.circus-gastspiele.de/Gsp/akt_03_t.php , maar ik zoek nog een Belgische overkoepelende site.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 9:59 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Bernardo schreef:
PS: Bestaat er ergens een tour-overzicht van alle circussen BENELUX?


Op deze site staan ook Belgische circussen http://www.circusnet.info/cirque/tour.php, en Wattedoen.be geeft ook tourneegegevens.
Een echt geheel overkoepelende site heb ik nog niet gevonden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 13, 2012 10:32 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
op http://www.circusweb.be staat een agenda, waar ik alles in zet wat ik te weten kom.
maar helaas lang niet altijd compleet....

o ja, helaas is door een storing bij de provider Circusweb uit de lucht, ik ben bang dat dit het hele weekend gaat duren... :evil:

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.