Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 11:18 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Royal Russian Circus
BerichtGeplaatst: do mei 03, 2007 5:32 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Ik heb horen zeggen dat de familie Yarz onder een drietal namen plaatsaanvragen doet in België?! Waar of niet waar?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Royal Russian Circus
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 12:00 pm 
Offline

Lid geworden op: za dec 17, 2005 10:43 pm
Berichten: 291
Locatie: Brugge, België
Dit topic is eigenlijk nooit afgesloten met dé klepper van formaat: hieronder een later nieuwsbericht uit Het Volk 5 mei 2007.

Oorlog in circusland
Tientallen standplaatsen valselijk gereserveerd

Het is oorlog in circusland. 'Een of andere valsspeler reserveert systematisch stadspleinen, maar het aangekondigde circus komt nooit opdagen', zegt circuspromotor Emmanuel Horwood. 'Zo blokkeert hij die locaties voor onze Belgische circussen.'

Het kan geen toeval zijn: de afgelopen dagen werden zowel de shows van het Royal Russian Circus in Londerzeel als The Great Moscow Circus in Deinze afgelast. En in Deinze kregen ze tegelijk te horen dat het Royal Russian Circus zijn vertoning in september ook al schrapt.

'Dat is het werk van een onderkruiper die wellicht tientallen locaties reserveert om ze dan in laatste instantie te annuleren', zegt Emmanuel Horwood. De man werkt momenteel voor het Moscow Star Circus en moet met lede ogen vaststellen dat het steeds moeilijker wordt om geschikte vrije dorps- en stadspleinen te vinden.

'Om voor iedereen een goeie publieke opkomst te garanderen, laten de meeste steden slechts twee of drie circussen per jaar toe', zegt Horwood. 'Als er dan een reservatie gemaakt is, mag er twee maanden voor en twee maanden na die datum geen enkel ander circus langskomen.'

'Dat klopt', zegt Nicole Van Acker van het Deinse gemeentebestuur. 'We aanvaarden maximaal vier reservaties per jaar. Voor dit jaar was dat onder meer van 1 tot 6 mei met het The Great Moscow Circus en op 11 en 12 september met The Royal Russian Circus. Veertien dagen geleden kregen we een telefoontje dat we beide mogen schrappen.'

Gaia op zijn achterste poten

De man achter die twee reservaties is Eddy Mareco van Circusevent. 'Wat zegt u? Beschuldigt mijn collega mij van nepreservaties? Dat zijn dikke leugens van een jaloerse concurrent. Ik heb in oktober vorig jaar op vraag van The Royal Russian Circus uit Ierland onderzocht of ze in België een tournee konden maken. Ik heb zo'n vijftig gemeentebesturen aangeschreven, maar ik kreeg slechts een viertal positieve reacties. Op die manier kan je natuurlijk geen sluitende tournee maken, dus heb ik die drie reservaties noodgedwongen geannuleerd.'

'Weet je wat het probleem is?', zegt Mareco. 'Onze minister van Cultuur Bert Anciaux maakt met zijn belachelijke regelgeving de circuswereld kapot. Zodra ze horen dat er ook dieren optreden, haken de meeste gemeentebesturen al af, want ze willen geen ambras met de dierenorganisaties.'

'In Deinze was het niet anders: de aanvraag kwam nog maar ter sprake in de gemeenteraad of Gaia stond al op zijn achterste poten. Terwijl er helemaal geen wilde dieren meespelen, want het gaat om een kindershow.'

Ierland weet van niets

Emmanuel Horwood is niet onder de indruk van die uitleg. 'The Great Russian Circus is mij totaal onbekend. Of toch: dat is geen circus, maar een gebouw in Moskou', zegt hij. 'En The Royal Russian Circus is een groot Iers circus dat nooit naar ons land komt. Het dorpsplein van Londerzeel is trouwens veel te klein om dat circus te ontvangen.'

Dan maar naar Ierland gebeld. Daar valt directeur Wayne Courtney van The Royal Russian Circus compleet uit de lucht. 'We hebben nooit plannen gemaakt om naar België te komen, noch met ons groot circus, noch met een kindershow. Die man misbruikt duidelijk onze naam. Dat is niet fair tegenover ons en nog minder tegenover onze Belgische collega's. Als die kerel daar nog mee doorgaat, ondernemen we gerechtelijke stappen.'

_________________
A day without a laugh is a wasted day... (C. Chaplin)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Royal Russian Circus
BerichtGeplaatst: di mei 27, 2008 5:01 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Nou, dat nieuws stond vorig jaar al op onze website, dus herhaalt de geschiedenis zich nu, of wordt het weer opgepoetst?

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.