Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 12:41 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2007 1:18 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
GAIA

5 juli 2007

Circus Rafaël overtreedt circuswetgeving in Zedelgem

Gemeentebestuur had nooit toelating mogen geven, zegt GAIA

Circus Rafaël dat momenteel in het West-Vlaamse Zedelgem staat, overtreedt de wet. Dat heeft de dierenrechtenorganisatie GAIA vastgesteld. De kooien en verblijven van de dieren, een tijger, drie hybride roofdieren (kruising tussen leeuw en tijger), drie lama's, een dromedaris, een paard en een stier, beantwoorden niet aan de wettelijke minimumvereisten. De binnenverblijven of kooien zijn te klein. De dieren hebben ook geen buitenverblijven zoals opgelegd door de wet. De roofdieren en de lama's hadden geen water, hoewel de wet oplegt dat de dieren voortdurend over drinkwater moeten beschikken. Er is ook geen informatiepaneel aangebracht, nochtans wettelijk verplicht, dat de bezoeker ter hoogte van de dierverblijven wijst op het gevaar van de roofdieren. "Dit circus dat qua wetsovertredingen niet aan zijn proefstuk toe is, had nooit een toelating mogen krijgen van het gemeentebestuur", zegt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. GAIA verwijt het Zedelgemse gemeentebestuur laksheid.

Het gemeentebestuur had zich moeten vergewissen of het circus de wet wel naleeft. GAIA wil dat het gemeentebestuur van Zedelgem onmiddellijk maatregelen treft tegen het circus. "Ofwel stelt het circus zich onmiddellijk in orde, ofwel moet het gemeentebestuur de voorstellingen doen stoppen", licht Michel Vandenbosch toe.


* Een binnen- én een buitenverblijf moet aanwezig zijn, legt de wet (KB van 2 september 2005, gewijzigd bij KB van 26 april 2007) op, maar die verplichting leeft circus Rafaël niet na. Het circus voldoet ook niet aan wat de wet verstaat onder een binnenverblijf (= een overdekte ruimte die kan afgesloten worden) en een buitenverblijf (= een ruimte in open lucht waarvan de bovenkant open is of ten hoogste afgesloten door een traliewerk, gaasdak op ander gepast materiaal waar regen en zon doorkunnen).


* Drie kruisingen van tijger met leeuw zitten samen opgesloten in een kooi van ongeveer 12 m2 (met kleine opening tussen drie kooicompartimenten). De wet legt voor het binnenverblijf 15 m2 op. De gestoorde tijger, die met de drie kruisingen in dezelfde vrachtwagen is opgesloten, stond constant heen en weer te bewegen (ijsberen) in een kooicompartiment van amper 4 m2 en heeft geen wettelijk verplichte waterpartij. Tijger en kruisingen hebben geen buitenverblijf van 30 m2 per dier en hadden op het ogenblik van de vaststelling geen water.


* Drie lama's staan op ongeveer 28 m2 (waarvan een deel overdekt). De wet legt een binnenverblijf van 9 m2 op per dier en een buitenverblijf van 40 m2.


* De dromedaris, die uit frustratie constant stond te wiegen (gestoord gedrag) stond samen met het paard onder een tent van ongeveer 36 m2. Een dromedaris moet wettelijk 100 m2 buiten en 15 m2 binnen hebben.


* Het paard heeft geen binnenbox van 9 m2 zoals wettelijk verplicht.


* De stier tenslotte heeft een ruimte van 16 m2, wat niet voldoet aan de wet die per dier 12 m2 binnenverblijf en 40 m2 buitenverblijf oplegt. De dieren moeten ook per twee gehouden worden, wat hier ook niet het geval is.

bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2007/07/05/L064.htm

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2007 3:16 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Ok het is misschien niet allemaal in orde bij Rafaël, maar als je al die vierkante meters optelt dan is dat toch gewoon niet realistisch meer! Zeker niet in België waar circussen al zoveel moeilijkheden hebben om geschikte terreinen te vinden, laat staan dat die terreinen dan groot genoeg zijn om alle dieren wettelijk te laten verblijven.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za jul 07, 2007 10:14 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
... en dat is precies wat GAIA wilde.

Zo hebben ze indirect toch een verbod op dierencircussen, hoewel het er op het eerste gezicht niet op lijkt.

In alle andere landen dient hier dus op worden gelet, want anders is het straks voor elk circus, dus ook circussen die wel de ruimte willen bieden, niet meer mogelijk om nog ergens de tent op te bouwen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za jul 07, 2007 3:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Inderdaad Ron, het is een sluipend gif dat Gaia (en alle anderen).
Wie gaat er hier in België eindelijk eens opstaan en het opnemen voor de circussen?
Van minister Anciaux moeten we ook niet veel verwachten, die is alleen geïnteresseerd in het zogenaamde "nieuwe circus". Ik heb niks tegen jonge mensen die graag op een éénwieler leren rijden in een circusschool (want op enkele uitzonderingen na is het niet meer dan dat), maar de échte circusmensen die er in geboren zijn en al generaties lang circus maken, daar
moet een toekomst voor zijn, daar moet hij subsidies aan geven.
Er is hier op 10 jaar tijd zoveel veranderd, ik weet niet dat de circussen het hier nog 10 jaar kunnen volhouden.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2007 8:54 pm 
hallo,
ik ben nieuw hier en heb eigenlijk niets met circus te maken of het is dat ik 1 maal per jaar ga kijken.
deze keer stond het circus raphael weer op 2 minuten van mijn deur vandaan, en ik heb dan ook geregeld naar de dieren gekeken.
de leeuwen hadden wel drinken en volgens mij was er helemaal niets mis met de verblijfplaatsen van de andere dieren. ze stonden buiten en hadden een dak boven hun hoofd wat wel goed was zeker met dat regenweer.
de leeuwen hadden inderdaad geen buitenverblijf maar er stond voor de kar een afsluiting geplaatst zodat je zeker en vast niet bij de kooien kon.
Gaia overdrijft hier weer en ik heb dat ook in een brief aan hen medegedeeld.
het enige wat ik moet mededelen wat negatief was is dat de leeuwen niet zijn gekomen in de voorstelling en dat vond ik zelf heel erg jammer, mijn moeder en dochter waren ook mee alsook nog een vriendin van mijn moeder, en we stonden allen te wachten op de leeuwen, waarschijnlijk was dat omdat er te weinig mensen waren, maar dan zouden ze misschien beter de prijs verlagen. ook hebben ze enkele reclameborden vergeten en ge weet hoe sommige mensen kunnen zagen.......
mar wat betreft de dieren, ik heb de dromedaris en de jak geaaid en die dieren waren zeer vriendelijk, mijn dochter was veel met de geitjes bezig, echt ik zag daar niets verkeerds aan en de leeuwen geen eten ??????
mager waren ze toch niet dacht ik

groeten mieke


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: ma jul 30, 2007 10:49 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
In het nieuws in OUDENBURG op 27/7/2007
Gaia verhindert Circus Rafaël op te treden

De stad Oudenburg heeft een eerder verstrekte toelating aan het Circus Rafaël, om van 25 en 29 juli voorstellingen te organiseren, ingetrokken. Dat meldt de GAIA en wordt bevestigd door het stadsbestuur.

Gaia had het stadsbestuur op de hoogte gebracht, dat het circus eerder al de wetgeving op het dierenwelzijn had overtreden, ondermeer tijdens voorstellingen in De Haan en Zedelgem.

Het circus beschikt niet over gepaste buitenverblijven voor de tijgers en de kooien heel wat dieren zijn veel te klein. 92 steden en gemeenten verbieden overigens alle circusvoorstellingen met wilde dieren.

(FN-Meegedeeld-GAIA)

bron: http://www.stadsomroep.com/Detail.asp?NUM=22006

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.