Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 30, 2024 7:58 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Voor meer tourinfo kunt u naar de Duitse collega's van Circus-Gastspiele.de



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 8:28 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Blijf ik toch nieuwsgierig over welke opmerkingen van mij de laatste tijd wordt gestruikeld door Goeswest. Of heeft iemand hem inmiddels geblokkeerd vanwege die opmerking over die droogte?

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 9:28 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
gera schreef:
Blijf ik toch nieuwsgierig over welke opmerkingen van mij de laatste tijd wordt gestruikeld door Goeswest. Of heeft iemand hem inmiddels geblokkeerd vanwege die opmerking over die droogte?

Ga maar even lekker op vakantie. Ameland misschien.....je bent er aan toe.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 9:58 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1148
Inderdaad een pittige piste of liever gezegd een duidelijk voorwoord van Arthur Hofmeester. Echter aan een ieder die zo hardnekkig Renz Berlin wil verdedigen realiseer je dat het gebruik van dieren onder druk staat en dat de wijze waarop het verhaal van het transport naar Goes in de publiciteit komt fantastisch nieuws is voor de tegenstanders van dieren in het circus. Je kan dan wel de schuld gaan geven aan overijverige politieagenten maar ik denk dat circusvrienden maar ook het circusbedrijf, en dat geldt dus elk circus, naar zichzelf moet kijken in plaats van maar af te geven op de ander en erger nog schijnbaar zijn kritische opmerkingen op elk circus voor sommige forumgebruikers reden om elkaar maar de huid vol te schelden. Kritiek kan je ook positief opvatten namelijk!
Mensen wij zullen er voor moeten strijden dat de wilde dieren in het circus te zien blijven. Grote kans dat het met het gebruik van olifanten afgelopen is maar is het niet veel slimmer de handen in een te slaan maar ook kritisch te zijn. Een slecht circus verpest het voor de goede circussen. Als een circus dieren slecht verzorgd komt het in de publiciteit. Als het goed is niet. Logisch want dan heeft het geen nieuwswaarde.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 10:08 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Ook een manier om met lastige vragen om te gaan, mensen wegsturen, weigeren in t circus ipv openheid in zaken te geven. Om je gerust te stellen, ik ben net lekker op vakantie geweest, helemaal uitgerust, en zin om in dingen te duiken. En zeker niet om naar Ameland te gaan. Ook spelen de hormonen bij mij niet op.
Misschien kan ik je iets van mijn motivatie vertellen.
Precies 7 jaar geleden, op 2 september begon ik met Circusevents. Dat was voor mij het middel om mensen meer van circus te laten houden, ze naar t circus te lokken, ze zelf laten ondervinden hoe moeilijk die circuskunsten zijn, ze een ervaring te bieden die ze zich hun hele leven blijven herinneren. Ook kinderen die ooit op school te maken hebben gehad met circuskunsten, die kijken met andere ogen naar verrichtingen in de circuspiste. Op de lange termijn zou het circus aan populariteit kunnen winnen.
Met dezelfde reden heb ik me gestort op Circusweb, door van een mooie circusagenda een complete informatiewebsite te maken, gelukkig stond ik daarin niet alleen en nam Sjaak inmiddels veel taken over, en daarna nog vele anderen. En toen kwam het forum, ook weer zo'n fantastisch iets. Hoe meer informatie en openheid over circussen, hoe meer betrokkenheid.
Het is een gevecht om mensen te laten houden van klassieke circussen met dieren. Om mensen ervan te overtuigen dat circussen met dieren een onmisbare culturele activiteit zijn, al honderden jaren, cultureel erfgoed dus. Steeds meer wordt aan dat recht geknabbeld, met een gelatenheid wordt het ene na het andere dier geschrapt uit het circusleven. Chimpansees, beren, omdat die zich niet happy voelen in een circus. Ook de leeuw is om die reden praktisch verdwenen. En daar zou dan binnenkort de olifant ook bij gaan horen. Wat nu gebeurt is dat mensen zich onbewust gaan neerleggen bij die conclusies die gebaseerd zijn op incidenten met olifanten in buitenlandse circussen. De vooroordelen worden bevestigd. Elk incident omtrent circusdieren blijft jaren spelen in de pers, en wordt hergebruikt door vriend en vijand. Straks hebben mensen een nieuw argument om ook die olifant te schrappen, en wat wordt dan het volgende dier?
Het is een gegeven dat veel dieren zich niet happy voelen in deze wereld, circusdieren, dieren voor ons eetgenot, dieren voor ons huisgenot, zoals honden, katten enz, die de hele dag zich zitten te vervelen, omdat de baasjes zonodig 40 uur per week hun brood moeten verdienen. Niemand zal die verveling aanpakken door huisdieren te gaan verbieden, door ons te vertellen dat we geen vlees meer mogen eten. Maar circussen zijn een pispaal. Wie zich bewust is van wat er speelt in de wereld, die komt niet alleen op voor 1 van de 20 circussen hier, die komt op voor allemaal. En die zorgt ook dat de vinger aan de pols blijft. Ik wil daar graag deel van uitmaken en ik hoop dat wat dat betreft mijn mond niet gesnoerd zal worden door mij op vakantie te sturen, overspannen te verklaren, een verklaring te zoeken in opvliegende hormonen (op mijn 56ste). Nee, niks van dat alles, zo goedkoop ligt het niet. Ik hoop nog jaren een kritische rol te spelen. En met mij ook anderen. Ik neem aan dat het stuk van de hand van de redacteur van De Piste door vele handen is gegaan, voordat het geplaatst is in dat circusblad. Ik neem aan dat er een hele brede club mensen vertegenwoordigd wordt door wat er in die column is geschreven. Want nooit eerder heb ik De Piste op iets impulsiefs kunnen betrappen. Of vergis ik me nu?

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 10:48 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Kritiek op een circus prima maar dat een redacteur van een circusblad gemeenten adviseert om maar even te googelen voordat men een bepaald circus een vergunning geeft is een stap te ver.
Er zijn wel meer circussen die in het verleden over de schreef gingen en in de toekomst zal het ook nog wel eens gebeuren maar om dan gemeente,s zo te adviseren lijkt mij niet verstandig.
Ik ben bang als de redacteur dit stringent zou toepassen dat we binnenkort geen enkel circus meer zal touren door ons land.
Ik bezoek al 55 jaar circussen en in de zestigerjaren ook nog gewerkt in een circus, denk ik wel dat ik wat van de hoed en de rand weet.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: do sep 03, 2009 11:16 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Dus, Joop, je wilt dus zeggen...als je een circusinsider bent, en dus hoed en rand kent, weet je zeker dat er geen van alle circussen deugt die hier rondreist? Ik vind dat nogal een statement, en dat op een forum die door veel ambtenaren wordt gelezen. :oops: En jij gaat lopen beweren dat je iets niet verstandig vindt?? :cry:
Dus hoef je je best niet meer te doen om een goed reputatie neer te zetten? Wellicht had de redacteur van de Piste een iets andere motivatie dan alleen Renz Berlin te kakken te zetten. Sommige gemeenten in Nederland kiezen er namelijk voor om niet een van de in Nederland reizende circussen aan te gaan bieden, maar eens lukraak te kijken naar aanvragen uit het buitenland. Dit onder het motto eens "iets anders" aan te bieden aan het publiek door andere circussen een kans te geven. Herman Renz, Althoff en het Magic Circus zijn onlangs in een bepaalde gemeente geweigerd omdat een ambtenaar creatief wilde zijn met voorkeuren. En dan bedoel ik met die voorkeuren Baroni, Benelux, en een onbekend Spaans circus, dat ik wel eens bezocht heb in Boom. Er was zelfs een adviseur die iets wist van circussen en vooral het Spaanse circus ging aanprijzen, met veel verhongerde paarden in de piste. Als je op die circussen googled, dan zou je conclusies kunnen trekken. Het zou zelfs zo kunnen zijn, dat Hofmeester het veel algemener bedoelt, dan jullie vermoeden. Dat dat googlen niet sloeg op Renz Berlin specifiek, maar op de manier hoe bepaalde circussen de laatste tijd in de krant komen. En bij die kranten krijg je echt geen tweede kans, fout is fout. Voor nu en de eeuwigheid.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 7:48 am 
maar jullie klagen nu over het transport van renz berlin van ameland naar goes
maar op diezelfde tijd reed er een ander circus van texel naar bergen op zoom
en daar hoor je niemand over


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 8:35 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Als er een week was uitgetrokken om het hele circus zo'n 340 kilometer te verplaatsen, dan was het wellicht verstandiger geweest om dit in etappen te doen. Eventueel met voorstellingen ergens halverwege.

Circus Renz-Berlin bevestigt helaas alweer de negatieve bevindingen met olifanten die door de onderzoekers in 2008 zijn geconstateerd.

Zelf heb ik in Almere gezien dat elke verplaatsing van de olifanten op het circusterrein gebeurt met behulp van de olifantenhaak. En dat zijn nogal wat verplaatsingen op een dag met twee voorstellingen:

1 van stal naar piste
2 van piste naar stal
3 van stal naar voortent
4 van voortent naar stal
5 van stal naar piste
6 van piste naar stal
7 van stal naar voortent
8 van voortent naar stal

Als de wandeling van de piste direct naar de voortent leidt dan zijn het nog steeds zes verplaatsingen met behulp van de olifantenhaak, waarvan de kleine haak bij Circus Renz-Berlin overigens keurig onder lederen reepjes verborgen zit.

In Almere was het circusterrein door middel van rood-witte linten in tweeën gedeeld. Het gewone publiek kon alleen naar de kassa, de toiletten, de voortent-met-buffet en de circustent. De dieren stonden achter de circustent buiten het bereik van de gewone circusbezoekers. Zelf kom ik de afzetting wel passeren, maar ik kon niet bij de olifanten komen. De ASG/LNV onderzoekers hebben waargenomen dat de olifanten bij Circus Renz-Berlin langdurig aan de ketting staan, een attribuut dat bij het andere in 2008 onderzochte circus niet werd gebruikt.

De andere bevinding, die ook door dieractivisten op internet wordt verkondigd, is het langdurig verblijf in de transportmiddelen. Als het transport echt een hele week had geduurd hoe was het dan verlopen? Elke dag 60 kilometer afleggen en dan de staltenten opbouwen? Of was er in de gemeenten onderweg geen ruimte geboekt om die tenten op te bouwen, eventueel in combinatie met de nodige lichaamsbeweging voor de dieren in de vorm van een circusvoorstelling?

Het is niet alleen Arthur Hofmeester die zich uitspreekt tegen de recente gebeurtenissen. Veel leden van de Club van Circusvrienden willen dat circussen op een goede manier met de dieren omgaan. De verhalen die circuleren onder dieractivisten, circuleren - helaas voor Circus Renz-Berlin - óók onder circusvrienden!

Dat het anders kan bewijzen de andere eigenaren van olifanten die in 2009 in Nederland reizen. Voor calamiteiten is er een haak aanwezig. Maar die wordt nooit gebruikt omdat er geen calamiteiten zijn. Verplaatsingen op het circusterrein worden gedaan door de olifant te roepen of door de olifant te lokken met een emmer voer. Vervoer over langere afstanden wordt vermeden. Een goed tourneeplan is daarbij een praktisch hulpmiddel.

Fijn dat het circus het jubileum van een plaatselijk jeugdcircus wil opluisteren. Was het niet verstandiger geweest om eens eenmaal "nee" te verkopen? Of de feestelijkheden enkele dagen te verplaatsen onder inlassing van een tussenstop? Nu hebben de dieractivisten gelijk die op vele plaasten op internet schrijven "dat bij het circus bedrijfsvoering en financieel gewin boven het dierwelzijn gaat"

Wie het onderzoeksrapport en de brief van de minister heeft gelezen, die kan weten dat er aanvullend onderzoek naar olifanten wordt aangekondigd en dat de kans op een verbod op olifanten heel groot is. Elk incident met olifanten moet dus worden voorkomen!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 9:27 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
"Slimme Hoofdredacteur"

Jammer dat Arthur Hofmeester zich op deze manier uitlaat over circus Renz Berlin. Ik denk niet dat deze circusvriend ooit nog welkom is bij Renz Berlin. Nu vraag ik me af hoe het gegaan was als Adriana Folco met haar trailer pech had gekregen?Is zijn eigen auto ook meteen gebrekkig als die op een koude wintermorgen niet wil starten of op de heetste dag van het jaar warm loopt. Moet ie op een van deze dagen een keertje meelopen met de wegenwacht die hebben dan topdrukte want dan kent Nederland ineens wel heel veel gebrekkige auto's die met een simpele ingreep weer de weg op kunnen. Er had netzogoed een andere trailer zonder dieren achter kunnen hangen en dan had er niemand wat van gemerkt. Had hij z'n stukje ook geschreven als en een trailer vol met koeien pech kreeg en de bestuurder daarvan zijn dieren ook even uitlaat op de parkeerplaats of drinkt hij geen melk en eet hij geen vlees? En praat nu niet over lange afstanden binnen Nederland want die hebben we niet. Ik denk dat menig circus in het buitenland langere verplaatsingen heeft dan Nederland lang is.

Tot zover.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 10:58 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
Ron_Mikkenie schreef:
Als er een week was uitgetrokken om het hele circus zo'n 340 kilometer te verplaatsen, dan was het wellicht verstandiger geweest om dit in etappen te doen. Eventueel met voorstellingen ergens halverwege.

Circus Renz-Berlin bevestigt helaas alweer de negatieve bevindingen met olifanten die door de onderzoekers in 2008 zijn geconstateerd.

Zelf heb ik in Almere gezien dat elke verplaatsing van de olifanten op het circusterrein gebeurt met behulp van de olifantenhaak. En dat zijn nogal wat verplaatsingen op een dag met twee voorstellingen:

1 van stal naar piste
2 van piste naar stal
3 van stal naar voortent
4 van voortent naar stal
5 van stal naar piste
6 van piste naar stal
7 van stal naar voortent
8 van voortent naar stal

Als de wandeling van de piste direct naar de voortent leidt dan zijn het nog steeds zes verplaatsingen met behulp van de olifantenhaak, waarvan de kleine haak bij Circus Renz-Berlin overigens keurig onder lederen reepjes verborgen zit.

In Almere was het circusterrein door middel van rood-witte linten in tweeën gedeeld. Het gewone publiek kon alleen naar de kassa, de toiletten, de voortent-met-buffet en de circustent. De dieren stonden achter de circustent buiten het bereik van de gewone circusbezoekers. Zelf kom ik de afzetting wel passeren, maar ik kon niet bij de olifanten komen. De ASG/LNV onderzoekers hebben waargenomen dat de olifanten bij Circus Renz-Berlin langdurig aan de ketting staan, een attribuut dat bij het andere in 2008 onderzochte circus niet werd gebruikt.

De andere bevinding, die ook door dieractivisten op internet wordt verkondigd, is het langdurig verblijf in de transportmiddelen. Als het transport echt een hele week had geduurd hoe was het dan verlopen? Elke dag 60 kilometer afleggen en dan de staltenten opbouwen? Of was er in de gemeenten onderweg geen ruimte geboekt om die tenten op te bouwen, eventueel in combinatie met de nodige lichaamsbeweging voor de dieren in de vorm van een circusvoorstelling?

Het is niet alleen Arthur Hofmeester die zich uitspreekt tegen de recente gebeurtenissen. Veel leden van de Club van Circusvrienden willen dat circussen op een goede manier met de dieren omgaan. De verhalen die circuleren onder dieractivisten, circuleren - helaas voor Circus Renz-Berlin - óók onder circusvrienden!

Dat het anders kan bewijzen de andere eigenaren van olifanten die in 2009 in Nederland reizen. Voor calamiteiten is er een haak aanwezig. Maar die wordt nooit gebruikt omdat er geen calamiteiten zijn. Verplaatsingen op het circusterrein worden gedaan door de olifant te roepen of door de olifant te lokken met een emmer voer. Vervoer over langere afstanden wordt vermeden. Een goed tourneeplan is daarbij een praktisch hulpmiddel.

Fijn dat het circus het jubileum van een plaatselijk jeugdcircus wil opluisteren. Was het niet verstandiger geweest om eens eenmaal "nee" te verkopen? Of de feestelijkheden enkele dagen te verplaatsen onder inlassing van een tussenstop? Nu hebben de dieractivisten gelijk die op vele plaasten op internet schrijven "dat bij het circus bedrijfsvoering en financieel gewin boven het dierwelzijn gaat"

Wie het onderzoeksrapport en de brief van de minister heeft gelezen, die kan weten dat er aanvullend onderzoek naar olifanten wordt aangekondigd en dat de kans op een verbod op olifanten heel groot is. Elk incident met olifanten moet dus worden voorkomen!

Het begint hier echt een "oude wijven" club te worden. Ik moet zeggen dat de activisten hun doel bereikt hebben, verdeeldheid zaaien. En ook jij Ron (en andere zgn circusvrienden) waren bij ons altijd welkom. Je hoeft niet te betalen, krijgt je koffie op tijd etc.
Het valt dan ook smerig tegen dat ik hier dan bovenstaand stuk moet lezen zonder dat je iemand van ons erover aanspreekt. Het verbaast me dan ook niet dat sommige circusvrienden niet meer welkom zijn op een circusterrein.
En bovendien Ron, kon jij overal op het terrein rondkijken, ook bij de stallen.
Maar zoals het spreekwoord zegt.....de beste stuurlui staan aan wal.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 11:03 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
En noem mij 1 circus in Nederland (of elders) waar het financiele gewin niet bovenaan staat.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 11:51 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 06, 2005 2:16 am
Berichten: 442
Locatie: Groningen
Pieter de Vries schreef:
Ik snap btw niet dat een CIRCUSVRIEND de gemeente adviseert om eerst maar eens te googlen of een circus wel moet komen....

Een circusvriend draagt in mijn ogen het circus een warm hart toe en zal dan ook de laatste zijn die zegt "Ga eerst even googlen"

Wat is eigenlijk een circusvriend????????


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 12:20 pm 
Wellicht begrijpen jullie na het lezen van de zojuist verschenen piste dat ik me abonnement vorig jaar (al) heb opgezegd?.
Zij verwoorden alles positief indien ze gratis de show mogen bezoeken etc. Nooit opgevallen?
Positieve recensie = gratis toegang gekregen
Negatief = entree zelf betalen

Bovendien vind ik de reisjes ook erg ******, als lid zit je achterin en als redactie van het blad zit je vooraan in het circus.
Het is een vreemde groep.

Ook vind ik het vreemd dat de berichten hier nog niet verwijderd zijn :D

Verder, geen commentaar


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 12:23 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
magnum schreef:
En noem mij 1 circus in Nederland (of elders) waar het financiele gewin niet bovenaan staat.

Er zijn maar weinig circuseigenaars die rijk worden van hun beroep. 99% is bezig met overleven en is al blij als ze het weer een jaar hebben volgehouden.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Pittige Piste
BerichtGeplaatst: vr sep 04, 2009 12:56 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Quirico schreef:
Wellicht begrijpen jullie na het lezen van de zojuist verschenen piste dat ik me abonnement vorig jaar (al) heb opgezegd?.
Zij verwoorden alles positief indien ze gratis de show mogen bezoeken etc. Nooit opgevallen?
Positieve recensie = gratis toegang gekregen
Negatief = entree zelf betalen

Bovendien vind ik de reisjes ook erg ******, als lid zit je achterin en als redactie van het blad zit je vooraan in het circus.
Het is een vreemde groep.

Ook vind ik het vreemd dat de berichten hier nog niet verwijderd zijn :D

Verder, geen commentaar


Ricardo,
Jij bent een kei in het beschuldigen zonder kennis van zaken.
Heb jij je ook opgegeven voor de jeugddag in Breda morgen? Dat is de goede plaats om je mening over de club weer te geven, en vooral om kenbaar te maken hoe het dan wel zou moeten volgens jou.
En als je wel komt dan krijg je morgen vast de wind van voren over dit bericht.

En wat betreft je abonnement op de Piste, volgens mij heeft Gera de Leeuw die destijds voor jou betaald.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.