Tot zondag is Leuven een circus
Het eerste Leuvense Stadscircusfestival is de opvolger van de UZ Sport- en Speldag, een uit de hand gelopen 'personeelsfeest', dat met dertig edities een van de oudste straattheater- en circusfestivals in Europa was, en op zijn hoogtepunt 20.000 toeschouwers lokte. Een mooie traditie, die de vzw Salto Humano - met de steun van de stad Leuven en een pak Leuvense verenigingen - in stand wil houden.
'Het Stadscircusfestival kreeg een nieuwe vorm en vindt op een andere locatie plaats, maar sommige dingen willen we niet veranderen', legt de coördinator Tom Vermeylen uit. 'Zo wil ik blijven werken rond één artistiek concept, een rode draad als je wil, in plaats van lukraak voorstellingen te programmeren.'
'De opening van het vernieuwde museum M zondag, met de tentoonstelling Rogier Van der Weyden, passie rond de meester, leverde het idee om het festival rond de thema's passie en feest op te bouwen.'
En zo zit het circusfestival ingebed in een groter stadsfeest. Die bredere inbedding ziet Vermeylen ook op sociaal vlak, door de actieve samenwerking van artiesten met bewoners en verenigingen. 'De gerenommeerde Franse straattheatergroep Off brengt zondag bijvoorbeeld een unieke circusparade à la Fellini, maar dan wel met de medewerking van meer dan 150 leden van de Leuvense circusschool Cirkus in Beweging, het kunstenopleidingscentrum Wisper en enkele jonge Leuvense muzikanten. Die samenwerking brengt een bijzondere dynamiek teweeg. Het is niet de makkelijkste weg, het vraagt maanden werk en engagement, maar het is wel erg lonend. En voor mij is het sociale aspect al geslaagd.'
Avontuurlijk
Het hoogtepunt van het Leuvense Stadscircusfestival ligt op zondag 20 september, met een 'Piazza Circolo' op de Grote Markt en het Fochplein. Circusartiesten van diverse pluimage palmen de binnenstad in, en wie het avontuur niet schuwt, kan zelf enkele kunstjes aanleren.
Het avontuur schuwen is ook zeker niet aan Salto Humano besteed. Anders zou het bijvoorbeeld de voorstelling Pfffff van de Franse groep Akoreacro, zondag nog te zien in de stadsschouwburg, niet mee produceren.
'Concreet hebben we ze de kans gegeven om hier in alle rust hun voorstelling af te werken, door hun logies, een werkplek en logistieke steun te geven', zegt Vermeylen. 'Ook dat zie ik als een belangrijk aspect van dit festival: de kans geven aan jonge en getalenteerde circusartiesten om hun professionele platform te versterken.'
De jonge acrobaten van Akoreacro bekwaamden zich in de circusschool van Moskou en scoorden eerder al op het prestigieuze Cirque de Demain in Parijs. Hun training in Rusland heeft duidelijk haar vruchten afgeworpen: de hand-op-handacrobatie en banquinekunsten benaderen de perfectie; het nummer op de draaiende Washingtontrapeze - een zelden geziene act - slaat met verstomming.
Al die techniek wordt bovendien verpakt in een amusante voorstelling die tegelijk traditioneel en fris is, ongecompliceerd grappig en ontroerend, met een simpel verhaal van aantrekken, afstoten, liefde en jaloezie, dat tegelijk toch de clichés handig weet te omzeilen.
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... bsection=4