Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 26, 2024 10:02 am

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Voor meer tourinfo kunt u naar de Duitse collega's van Circus-Gastspiele.de



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2012 10:10 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
ik heb nu regelmatig wat stukjes gezien op tv van diverse shows , maar ik vind het veredelde dansers en turnsters die wat circusachtige kunstjes opvoeren.

Heb pas 1 echt circuswaardige show gezien waar echte circusacts in voor komen, weet alleen niet meer hoe deze heette.
Zaten veel echte circusdiciplines in


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr feb 10, 2012 11:10 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2005 10:42 pm
Berichten: 338
Locatie: leeuwarden
Het probleem wat ik zie bij Soleil is dat de artiesten in dienst zijn van de show.Het beste voorbeeld wat ik kan beoordelen zijn Maryina en Svetlana het antipoden doeken nummer.( die ik ook persoonlijk ken]Ze werkten jaren bij Roncalli en daar ging hun nummer naar een climax toe.Helaas bij Soleil komt dat er niet meer zo uit. De climax is de show en ze gaan wat verloren in de totale show.Jammer maar helaas ik denk dat dat bij de meeste nummers zo is.

Joop

_________________
maak van iedere dag een circusdag


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 11, 2012 9:28 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Mario Rutelli schreef:
Iets wat ik ook niet zo geweldig vind: de acts zijn onpersoonlijk.
de inhoud en choreo van de acts blijven hetzelfde maar als een contract afloopt dan wisselt de persoon gewoon!!
Daarover heb ik al heel wat jaren geleden een stukje geschreven in de CircusNieuwsBrief. Titel: "Saltimbanco vooral anoniem". Je ziet een act maar weet eigenlijk niet wie het uitvoert. Zelfs in het programmaboek moet je helemaal naar het einde doorbladeren om in het colofon kleingedrukt de namen van de artiesten te lezen. Ook plaatste ik toen al de kanttekening dat die namenlijst mogelijk achterhaald is door uitwisseling van artiesten... Mario zal mijn oude woorden mogelijk herkennen. l'Histoire se répète

Voor wie het blad niet bewaard heeft...

SALTIMBANCO vooral anoniem

Voor de 2e keer is Cirque du Soleil op tournee met “Saltimbanco”. Het enorme tentencomplex staat in Amsterdam vlak bij de Arena. Van circusvrienden die Saltimbanco in de 1e tournee hebben bezocht vernam ik dat dit de circensisch beste productie was en dus kon ik het niet laten om voor de lieve som van 50 Euro de show te bezoeken.

Een gebruikelijke programmabeschrijving is niet te geven: Achterin het programmaboekje staan pasfoto’s en namen. Maar door uitwisselingen kunnen die achterhaald zijn. Groots is de show in ieder geval wel. En circuselementen zijn er voldoende, zelfs van een goed niveau. De grootsheid van de revueachtige show maakt het niet mogelijk om achteraf precies te zeggen (en schrijven) wat je in welke volgorde gezien hebt. Dat vind ik ook niet belangrijk.

Voor de pauze bestaat het programma uit 4 (of 5?) onderdelen, waarvan ik de clownerie het zwakst vind. Een lang uitgesponnen pantomimeachtig optreden dat het vooral moet hebben van geluidseffecten op band. Het ging niet altijd synchroon, of was dat nou net de clou? Na de pauze was de clownerie ook langdradig. Een westernscène met virtuele pistolen, duels en saloonklapdeuren had voor mij korter gekund. Iemand uit het publiek moest diverse handelingen naspelen. Maar om iemand 20 minuten voor joker te zetten?

De sterke nummers, in circusperspectief, zijn voor mij de Russische schommel, mastacrobaten, equilibristen annex hand-op-hand acrobaten en een spectaculaire solotrapeze. Een dubbel draadnummer en duo trapeze ontbraken. Het slotnummer, een combinatie tussen synchroon bungeejumpen en trapeze, moest het vooral hebben van de belichting, timing en de speciale effecten. Helaas ging er nogal wat fout met de vierpersoons formatiesprongen.

Minder sterk vond ik de jongleur op het podium en het Boleaderos annex tapdans nummer. Dat kan ook wel gelegen hebben aan het feit dat ik 11e rij zat, ruim 18 meter van het speelvlak. En dan mis je toch de gelaatsuitdrukkingen, zweetdruppels en spierbundels die het variété deel van een circusprogramma juist zo aantrekkelijk maken. Op deze grote afstand zie ik liever een paardenvrijheid, olifantendressuur of een ander kolossaal spektakel. En dan te bedenken dat er nog 10 rijen bezoekers achter me waren die ook 50 Euro hadden betaald!

De anonimiteit van de artiesten doet mij herinneren aan de periode van het communisme. Excellerende individualiteit is verboden. Het “Fotografierverbot”, om maar eens een ex DDR benaming te gebruiken, onderstreept bij mij die gedachte. Bij de opening werden camera’s vergeleken met een wapen waardoor de artiest verongelukt, zelfs als je er alleen maar aan denkt! Laat ik maar zwijgen over de hekken rondom het complex, compleet met bewakers en voor het publiek duidelijk afgebakende looproutes. Wat niet aan het communisme herinnert is de immense souvenirbalie; Dat was achter het ijzeren gordijn ondenkbaar. Cirque du Soleil is vooral “Big Business”.

Toch een positieve kant: het werkt statusverhogend voor alle circussen. Want een groot deel van het publiek zal achteraf trots zeggen dat ze nou naar iets zijn geweest waarvoor ze diep in de buidel moesten tasten, dus het moet wel goed zijn: ……… circus.

Hopelijk zien we enkele artiesten later terug, met naamsvermelding, bij een of ander Circus. Want zij verdienen het!

Ron Mikkenie

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 11, 2012 3:03 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Leuk hoor een koekje uit oude doos!
Neemt niet weg dat het altijd wel spektakel is en een nadeel is ook dat het een overdosis is. Je weet gewoon vaak niet waar je moet kijken. Gewone circussen konden daar ook wel iets van zoals dat American Circus van die ene Togni, ik haal de voornamen altijd door elkaar, met drie pistes tegelijk. Kom je ook oren en ogen tekort.
Maar zoals met zoveel dingen: je wilt er toch bijgeweest zijn. Want stel dat dit nu de beste voorstelling is die ze ooit gemaakt hebben, en recensies wijzen in die richting, dan wil je dat niet gemist hebben.

Nog wel iets anders gevonden wat me verbaasde. Voor de voorstellingen in ons land een hele lijst van sponsors. En dan niet eens dat modemerk Desigual waar ze mee samenwerken. Nee alleen maar voor hier. Gewoon bedrijven die kennelijk nog steeds teveel geld hebben en er met hun relaties willen dikdakken. Sommigen heb ik nooit van gehoord, maar dat willen ze daar nou juist veranderen.
Het zijn: Infinity, CGI, Xerox, Spg, Aggreko, Corona, van dat dure Mexicaanse bier dat ken ik wel, Amstelleven, American Express en wat me het meeste verbaasde, de Bank Giro Loterij. Altijd gedacht dat dat geld naar goede doelen ging, pas nog de hele lijst gezien. Zou dus eerder een noodlijdend circus verwachten, Amara?
Maar van de strijkstok mogen de hardwerkende en slecht betaalde directieleden een avondje uit.
Of ze hebben zoveel plaatsen gekocht om te verloten, dat kan natuurlijk ook. Wat het eerste dan weer niet uitsluit.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za feb 11, 2012 7:29 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De Bank Giro Loterij steunt cultuur. Blijkbaar behoort CdS tot cultuur...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 1:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dat denk ik dan blijkbaar dus ook wel. Niet alleen maar kunstjes doen met dieren is cultuur. En die krijgen juist helemaal geen steun van hen.
Alleen is het wel een beetje vreemd dat het niet om iets Nederlands gaat, want dat was wel een soort vereiste. En dat het om een groot internationaal bedrijf gaat dat winst maakt. Dus die het dan weer niet echt nodig hebben.
Wat ik al zei: als ze daar zoveel plaatsen mee verloten als prijs dan vind ik het nog wel weer leuk. Want dan komen er mensen naartoe die dat helemaal niet van plan waren. En dat is dan weer leuke reclame voor circus in het algemeen.
Want ook zonder dieren kan iets best circus zijn. Maar ieder mag er van vinden wat hij wil natuurlijk.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 2:19 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
CdS zie ik als een theatershow met circuselementen in een circustent. Zie mijn onderschrift, overigens.
Het is geen gewone onderneming, kijk maar eens naar hun gigantische hoofdkwartier van 75000 vierkante meter, 3 verdiepingen hoog, in Montréal.
Zou niet misstaan op de A'damse zuidas.

CdS is voortgekomen uit een groep straatartiesten (geen circusartiesten dus) en is de eerste 8 jaar gesubsidieerd vanuit de overheid van Québeq.
Ooit begonnen met 73 mensen, dat zijn er nu 3500, waaronder 900 artiesten.
Eén van de oprichters is huidig directeur Guy Laliberté, die er overigens schathemelrijk mee geworden is, hij bezit 95% van de aandelen van CdS, en is zodoende goed voor 2,5 miljard dollar, hij is volgens zakenblad Forbes één van de 1000 rijkste mensen ter wereld. Aardig opgeklommen dus, vanaf straatniveau.

Zo betaalde hij 35 miljoen dollar om als ruimtetoerist met een Sojoez mee te kunnen vliegen.
Reken maar eens uit hoeveel peperdure toegangsbewijzen dat zijn.
Hij is overigens verwoed pokeraar (dat staat niet in de programmaboekjes van CdS :lol: ) en echt geen 'loser': met een toernooi haalde hij eens bijna 700.000 dollar binnen.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 3:15 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ha Tijgertje, daar was ie weer! Je reactie klinkt hier en daar een beetje als jaloers. Want waarom is een onderneming die het heel goed doet geen gewone onderneming? Bestaat er een grens voor hoe groot iets mag zijn?
Ze zijn gewoon heel slim geweest en hebben ook veel geluk daarbij gehad. En Krone en Roncalli hebben ook schitterende onderkomens waar heel veel jaloers op zijn. Dat is ook allemaal niet in 1 dag gebeurd.
De aantallen die je noemt zijn niet helemaal goed. Het beginaantal wel, dat staat natuurlijk voorgoed vast. Nog niet eens zo weinig want er zijn genoeg circussen met minder dan 73. Maar toen gingen ze wel al de wereld rond.
De aantallen van heden ten dage noemde ik hier al ergens eerder, op 9 februari kun je het vinden. Dan hoef ik het niet opnieuw te doen.
En wat ik ook al eerder zei: wat iedereen er van vindt mag iedereen toch zelf weten. Ik kan me best voorstellen dat iemand het prachtig vindt om bij zoiets weg te dromen. Ondanks of juist door de loeiharde muziek. Ik kan heerlijk wegdromen bij een hardrockconcert en iedere keer net op tijd wakker worden om te klappen. Dat is daar dan wel weer zonde, want dan zie je niks van wat ze doen. Daar heb je er juist spijt van dat je maar 2 ogen hebt!
En dat de deelnemers opgeleid en getraind worden als een circusartiest is ook wel zo hoor, daar zijn genoeg filmpjes en een documentaire van.
Het gaat ook wel om de uitstraling denk ik. Dat bedoelde ik al eerder. Zo maken ze dan weer reclame voor gewone circussen. Via die speciaal ontworpen kleding van Desigual bijvoorbeeld, wat je hier ergens anders kon lezen of wat dan ook. Dat gaat ook de hele wereld over met die mooie circusprints er op.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 3:55 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Pico schreef:
Ps: Sjaak, doe zo voort. Je hebt een objectieve kijk op het circus-gebeuren, wat niet van alle forumleden kan gezegd worden.
Hoera! ik heb een fan... =o=

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 8:22 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
inderdaad de tweeling van Roncalli is een zeer goed voorbeeld.

Roncalli heeft ook een bedrijfsfilosofie maar dat is compleet de omgekeerde van CDS

Bernhard Paul gaat uit van de kracht en uitstraling van de artiest en zijn nummer en maakt daar dan een passende choreografie rond die zowel in het geheel past
als ook nauw aansluit op de artiest zelf.

Als artiest moet dat echt leuk zijn om te doen.

CDS draait het hele ding om een hele choreografie en eenheidsworst en daar word dan een nummer in geplaats dat vaak ontdaan word van alle persoonlijke elementen
en compleet in een voorgevormde mal gegoten word.

Het creatief proces gebeurd vaak zonder dat de artiest aanwezig is.
Heb al mensen gesproken die er gewerkt hebben en je hoort maar 1 ding:
In het begin is het leuk om in zulk een grote show te staan. Maar de contracten zijn van zeer lange duur en je doet dus jarenlang exact hetzelfde.
En het moet ook echt exact hetzelfde zijn. Want ze waken er over dat alles precies tot op de seconde altijd perfect is:
elke voorstelling word op video opgenomen en telkens krijg je notes en opmerkingen over wat er mis zat.
Enige plaats voor improvisatie is er compleet niet!
Bij een normaal creatief proces heeft een regisseur ook altijd iets voor ogen, maar als dat voor een acteur of artiest niet werkt dan moet je samen naar een passende oplossing zoeken
CDS doet dit niet: jij doet dat en voldoet aan de richtlijnen of je doet het niet. Bizar hoor.

Na een jaar of vier ben je echt compleet uitgekeken wat je aan het doen bent en word het automatisme en is je eigen creativiteit gewoon dood!!
En dan moet je iets anders gaan doen om je eigen ideen weer eens los te kunnen laten of ben je het touren echt grondig beu.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 10:04 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5436
Locatie: Belgie
Zo'n circus lijkt van buitenaf dan mss wel groots, maar dat is niet voldoende om mij er binnen te krijgen !!
Na al wat ik hier nu ook al las, nee dat is voor mij niet echt wat CIRCUS is.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 10:14 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Circusboy schreef:
Zo'n circus lijkt van buitenaf dan mss wel groots, maar dat is niet voldoende om mij er binnen te krijgen !!
Na al wat ik hier nu ook al las, nee dat is voor mij niet echt wat CIRCUS is.

Je moet het zeker een keer gezien hebben! (als je het geld kunt missen). Het is zeker overweldigend. Maar de volgende keren raakt het je steeds minder.
En daarnaast vraag je je hele leven lang af hoe het zou zijn als je nooit geweest bent.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo feb 12, 2012 10:19 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5436
Locatie: Belgie
Welja, wie weet waar het levenspad me brengt :clown

En afvragen, de stukken die ik op tv al zag maken me er nu niet meteen erg warm voor.

Momenteel brengt men deze show en dit nog t.e.m 11 maart te Barcelona overigens.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma feb 13, 2012 5:53 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Joop moet ik nu wel een beetje veel gelijk gaan geven. Wat die elite betreft. Want als je kaarten wil reserveren via hun site dan kun je die alleen maar betalen wanneer je een creditkaart hebt. En wie hebben die? Juist ja mensen die veel reizen en of dingen op kosten van de baas betalen. Ik dus niet.
Nou het lukt me wel hoor want ik ken natuurlijk wel iemand die er wel een heeft. Maar wel een stom gedoe. Overal kun je tegenwoordig ook gewoon via de bank betalen maar dat is zeker te gewoon voor hen. Dus Joop heeft zijn gelijk!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mar 02, 2012 11:53 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5436
Locatie: Belgie
Artikel over Corteo te Antwerpen:

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/ ... E9A42AFDF0


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.