Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 20, 2024 1:15 am

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Voor meer tourinfo kunt u naar de Duitse collega's van Circus-Gastspiele.de



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 6:59 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Toch jammer dat er geen groot circus staat in deze periode

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do apr 18, 2013 10:11 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5418
Locatie: Belgie
Om even een reactie te geven: Ik heb totaal geen contacten met het circus, de tournee zie ik ook maar op hun site of andere site(s).


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo apr 21, 2013 4:31 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Ha, kijk, de door mij genoemde 'foutjes' zijn gecorrigeerd.
De tweede voorstelling in Nijmegen op zaterdag 4 mei vangt aan om 18.00 uur, een uur eerder dan gepland was.
Hierdoor hoopt men tijdig klaar te zijn voor de Dodenherdenking om 20.00 uur.

Nieuwe speelplaats gemeld op de site:

DONGEN - Wilhelminaplein
za 11 mei - 15.00 + 19.00
zo 12 mei - 11.00 + 15.00


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo apr 24, 2013 4:00 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
En de volgende plaatsen zijn bekendgemaakt:

ST OEDENRODE - Evenemententerrein Dommelpark
di 14 mei - 16.15 + 19.00
wo 15 mei - 15.00

en

BOXTEL - P-terrein De Oude Ketting, Bosscheweg 74
vr 17 mei - 16.15 + 19.00
za 18 mei - 15.00 + 19.00
zo 19 mei - 11.00 + 15.00
ma 20 mei (2e Pinksterdag) - 15.00


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr apr 26, 2013 3:44 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nog steeds geen voorpagina op Circusweb (maar dat houdt verband met de verbouwing heb ik begrepen...) en dus zijn de speeltijden van de eerste plaatsen spoorloos.
Ze zijn er wel geweest en lokten zelfs nog een kleine discussie uit. Vreemd...
Dus maar even opnieuw, want ze beginnen vandaag aan hun Nederlandse tournee.
Daarbij in Nijmegen, de eerste speelplaats, opnieuw een (terechte) wijziging. De tweede voorstelling op 4 mei is nu namelijk helemaal vervallen!
De voorstelling, waarvan de aanvang na een opmerking hier al een uur vervroegd was naar 18.00 uur, is nu helemaal geschrapt.
Zoals gezegd terecht, want met veel kunst- en vliegwerk was het wellicht gelukt voor achten klaar te zijn, maar toch....
Jammer dat kennelijk niemand dit circus heeft ingefluisterd hoe in ons land de gang van zaken rond Dodenherdenking is.
Dan toonden de 'Duitse' circussen, inclusief zij die hier nog geen langere tijd verblijven, meer respect!
Sommige hebben op die dag zelfs helemaal geen voorstelling!
Nou, genoeg daarover, volgende keer beter mogen we hopen!

De beloofde aanvangstijden:

NIJMEGEN - Gofferpark aan de Slotemaker de Bruïneweg
vr 26 apr - 19.00
za 27 apr - 15.00 + 19.00
zo 28 apr - 11.00 + 15.00
ma 29 apr - 15.00 + 19.00
di 30 apr - 16.00 + 19.00
wo 01 mei - 15.00 + 19.00
do 02 mei - 15.00 + 19.00
vr 03 mei - 15.00 + 19.00
za 04 mei - 15.00
zo 05 mei - 11.00 + 15.00


en daarna in

SCHIJNDEL - Evenemententerrein aan De Steeg
di 07 mei - 15.00 + 19.00
wo 08 mei - 15.00 + 19.00
do 09 mei - 11.00 + 15.00 (Hemelvaartsdag)


Daarna volgen de plaatsen die al in een eerder bericht stonden (zie boven).


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2013 9:05 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
Barones trad op Moederdag op in Dongen. Met een twee masten tellende tent is het een kleiner circus, met overigens opvallend goed licht, en een programma dat paardendressuur, jongleeracts, trapeze, balanceeracts, clownerie en rola rola's omvat. Een duidelijk verbeterpunt vind ik de clownerie, die nu te schreeuwerig, zoutloos en langgerekt is. Met minder - en grappiger - clownerie was het een veel beter programma geweest. Enkele grappen had ik al eerder bij Circus Iarz gezien, en dat strekt niet tot aanbeveling. Noch bij de volwassen bezoekers, noch bij de kinderen sloegen die aan. De aankleding van het terrein, de tent en acrobatiek waren verzorgd; dat waren voor mij pluspunten. Advies aan Circus Barones: probeer liever een kortere show met een hoge tempo neer te zetten, dan een show van tegen de 2 uur waarin de clownacts te lang uitgesponnen worden. Beperk de clownerie tot één temporijke, muzikale act waarin verder zo min mogelijk gesproken wordt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2013 11:59 pm 
Offline

Lid geworden op: di apr 16, 2013 11:09 pm
Berichten: 9
Beste Cedric ,

Als productiebedijf danken wij u alvast voor uw visie . In het streven naar verbetering zijn alle bemerkingen welkom . Zo kunnen wij werken aan steeds een beter programma .

Zoals wij al aangeven in de productie maken wij gebruik van een circustent die 700 zitplaatsen heeft . Naar Nederlandse normen is dit eerder een kleinere tent . Dit doen wij bewust om het gezelliger te maken en de afstand tot het publiek te minimaliseren voor een goede interactie . Wat is het nut van grotere tenten tot 1500 zitplaatsen als er maar enkele 100 den bezoekers komen per voorstelling .

Dank u voor de waardering van de infrasructuur , klank , licht en atistiek gedeelte . Onze infrastructuur is slechts enkele jaren oud . De lichtinstallatie is op punt gezet door een van de meest gerenomeerde bedrijven in deze sector .

Uw argument over de clownerie zullen wij ter harte nemen . Wat mij vooral opvalt is het verschil tussen Vlaanderen en Nederland . Onze producties worden steeds enkele maanden getest op het publiek . Dit doen wij door meerdere voorstellingen te filmen ( het publiek ) om hun reactie te meten op de acts . Is dit te laag , dan worden deze acts aangepast . Wij gaan zeker dit terug meten om het verschil van reactie te zijn .


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 10:52 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 11:26 pm
Berichten: 1382
Locatie: Katwijk aan Zee
Wel leuk zo, een messcherpe recensie en dan een reactie hierop van het management. Ik heb wel eens vaker gemerkt dat er een heel verschil is tussen de reactie van Nederlands of Vlaams publiek, bij voorbeeld toen ik Circus Bavaria bezocht in Gent. Het clownsduo dat daar speelde werd heel erg gewaardeerd door het publiek, maar in Nederland zou zoiets absoluut niet aanslaan. Zo zie je maar.

_________________
Neem ook eens een kijkje op http://www.circusweb.nl (voor het meest actuele circusnieuws)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 5:33 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
En geschrokken dat ze zijn van zoveel medeleven: de bekendgemaakte Nederlandse speelplaatsen St Oedenrode en Boxtel zijn afgelast, evenals Etten-Leur, wat we nog niet wisten.

Hals over kop (lijkt het) terug naar 2e vaderland België, alwaar ze van 18 t/m 20 mei staan in Ravels aan de Kerkstraat.

Kennelijk allemaal nieuws dat de producent zondag zelf nog niet wist......

Leuk wel, al die nieuwe circussen in ons land. Jammer dat het nu al in drie gevallen zo kort duurde.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 7:36 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
En alweer één weg , had al begrepen dat het een avontuurtje naar nederland was om te kijken of het nu echt anders was hier maar dat het zo snel voorbij is....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma mei 13, 2013 11:10 pm 
Offline

Lid geworden op: di apr 16, 2013 11:09 pm
Berichten: 9
Beste ,

Er zijn inderdaad 2 voorstellingen afgelast , deze van Etten-Leur zal wel plaarsvinden . Mijn excuses voor de verwarring . Reden hiervoor is enkele midweek opdrachten in Vlaanderen voor een bedrijf ( of voor hun klanten ) . Deze beslssing dat wij deze opdracht mochten uitvoeren is zeer recent genomen .

Het is eingenlijk een toewijzing opdracht nadat een collega de vorm van de opdracht niet kon garanderen . Vandaar deze zeer late beslissing .

Door vandaag nog een voorstelling voor dit bedrijf te verplaatsen , is de datum van Etten-Leur dus terug mogelijk .


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 3:22 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Dus lijkt het minder ernstig als eerst werd gedacht. En komen ze binnenkort terug.
Blijft het natuurlijk vervelend (om het netjes te zeggen) voor de circusliefhebbers in de plaatsen waar ze nu onverwacht niet komen opdagen.....
Wel heel prettig dat er iemand namens het circus hier meeleest en reageert.
Daar kunnen dan diverse andere circussen weer wat van leren!

En dus staan op de site weer de tijden van de volgende speelplaats in ons land:

ETTEN-LEUR - Brabantpark
wo 22 mei - 15.00 + 19.00
do 23 mei - geen voorstelling
vr 24 mei - 15.00 + 19.00
za 25 mei - 15.00 + 19.00
zo 26 mei - 11.00 + 15.00


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 9:54 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
ja er is een verschil in publiek tussen Nederlanders en Belgen:

Dat zouden ze toch al lang moeten geweten hebben! Nederlanders krijg je veel sneller mee en zijn een pak spontaner.
Publiek laten meeklappen of iets laten roepen of meezingen gaat een stuk sneller dan in Belgie.
Daar is de grens om mee te doen aardig wat hoger.
Probeer maar eens een "vrijwilliger" te zoeken voor een act: In Belgie hebben ze dan zoiets van oh nee he. Help, en ze gaan zich allemaal zo onopvallend mogelijk maken.
Kom ook niet van een podium af of uit de piste ( doorbreek dus de vierde muur niet) want dat vinden ze niet echt leuk.

Nederlanders doen meteen spontaan mee en er dient zich wel iemand aan. Ze zijn ook niet verlegen.

Als artiest kan je daar je voordeel echt wel uit halen.

Ik merk toch wel dat er in beide landen iets gemeenschappelijks is wat clownacts betreft: te lang uitgesponnen nummers worden echt niet geaprecieerd: liefst kort maar krachtig
en zoals vroeger met erg veel blabla dat spreekt ook niet meer aan.
Publiek van vandaag is op snelle visuele dingen ingesteld.
En als je vroeger wel eens kon opbouwen naar 1 grote pointe toe moet je nou zien dat je op korte tijd meerdere kortere dingen hebt.
Er moet wat te zien zijn en het moet vooruit gaan. Anders ben je je publiek zo kwijt
over het algemeen zijn de nummers heel wat korter geworden: waar in de jaren 50/60 nog vlotjes een clownsentree van 25 minuten kon + nog enkele ruime reprises was het in de jaren 80/90 nog maximaal 15 a 17 minuten en vandaag de dag vinden ze 10 minuten al lang

Wat dan weer wel een verschil is tussen Nederlands en Belgisch publiek: en dat zie je ook aan de stand up comedians.
Het mag in Nederland allemaal best wat groffer: wat verder gaan.
Kijk bv maar naar Paul de Leeuw: die vinden ze bij ons in Belgie toch vaak net te ver gaan

Humor is universeel maar toch overal anders: Nederlanders houden van visuele zaken, In Frankrijk vinden ze dan weer dat er best een aardig woordje gesproken grappen tussen mogen en die houden ook van muziek, bij de Spanjaarden en andere zuiderse landen hebben ze het meer op fysieke humor begrepen ( daar mag er al eens een oorvijg meer knallen), Duitsers zijn een ietwat geduldiger publiek en daar kan je al eens een tragere act presenteren, maar o wee als er na een tijdje dan toch niks spectaculair komt. En de skandinaven dat is iets aparts: die zijn echt veel minder vatbaar voor clownerie: die zijn te nuchter om mee te gaan in de fantasie van een august.

Ook een algemeen geweten iets: clownerie door kinderen word schattig gevonden maar ook niet meer dan dat. Een volwassen clown beheerst veel meer zijn mimiek en heeft meer gevoel voor timing

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 9:21 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 179
"Humor is een ernstige zaak," merkte een komiek eens op, en ik deel zijn mening. Grappig zijn is heel moeilijk. Een ogenschijnlijk eenvoudige - maar wel heel komische - taartengooi act van de Brenner clowns is tot op de seconde doordacht en getimed. Ook de muzikale clown Harry Harizanov (die in 2011 bij Renaissance optrad) was grappig, doordat hij een muzikaal talent had en keer op keer een nieuw instrument tevoorschijn toverde om daar met aanstekelijk plezier op te spelen. De Stoliarevs zijn in beginsel heel goede acrobaten, die over muzikaal en acteertalent beschikken. Ik deel Mario Rutellis visie dat oudere clowns effectiever zijn, omdat ze meer ervaring hebben en hun mimiek subtieler is. Grofheid (Paul de Leeuw, Theo Maassen) doet mij net als het Vlaamse publiek daarentegen minder.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 9:40 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Dat is ook zo: het is een heel ernstige zaak. Zomaar wat doen en er op los improviseren helpt niet. Uiteraard kan het eens zijn dat je er iets uitflapt of je plots in een situatie komt dat het grappig werkt: en dan hou je dat er nadien ook in. Maar over het algemeen moet alles goed getimed zijn ja: moet elke beweging en elk zinnetje precies op dezelfde plaats komen. Dat leert elke komiek en elke acteur als hij ouder word en wat meer ervaring krijgt. Dat als je met dingen gaat schuiven kwa timing dat ze meer meer of minder effect krijgen.

Dat circusclownerie echt wel een aparte branche is dat is al meer dan eens bewezen:
Het laatste wel zeer treffend voorbeeld daarvan was Zuccolini bij Knie. Een zeer bekend Zwitsers komiek.
Zoals vaker bij Knie hebben ze dan bekende komieken en soms komt dat aan ( als ze hun acts aan het circus aangepast hebben) en andere keren slaat dat echt tegen.

Als je van het idee uitgaat dit is een leuke grap en daar lacht iedereen om dus dat werkt: dan heb jet het vaak mis.
Een standup comedian in een circuspiste plaatsen en hij gaat helemaal de mist in!!

Bernhard Paul die omschrijft het aardig: een circusclown is pas goed als een kind en de intellectueel op hetzelfde moment lachen.
Dan is zijn humor voor iedereen begrijpelijk.

Ik zeg helemaal niet dat er geen goede jongere clowns zijn, maar over het algemeen krijgt een clown meer " character" als hij/zij ouder word.
Dan leer je om met minder middelen, minder beweging en de juiste mimiek op het juiste moment meer effect te krijgen.

Over het algemeen opereer ik in de piste alleen: maar je hebt dan uiteraard wel eens assistentie nodig.
En na een voorstelling vroeg zo'n collega die geassisteerd had, maar waarom had die grap vandaag bijna geen effect terwijl ze er gisteren plat om lagen??
Ik heb toch precies hetzelfde gedaan en jij ook. Dezelfde woorden en dezelfde beweging.
Waarop ik hem gevraagd heb of het echt precies hetzelfde was. De repliek net na het antwoord: waardoor het spontaan en verrassend was, was zijn intonatie hetzelfde, kwam de beweging precies op het juiste moment en niet te lang na mijn aanzet enz....
Dat bleek inderdaad niet het geval. En dan ga je aan die dingen werken en op de precisie werken.

Wat ik hierboven wel een heel goede opmerking vind: video's van je optreden maken! Daar leer je enorm uit. Je leert de dingen zien door de ogen van het publiek.
Vaak confronterend en pijnlijk hard, maar je gaat dingen zien waar je zelf geeneens van bewust bent.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.