Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 16, 2024 6:12 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circussouvenirs
BerichtGeplaatst: do sep 06, 2007 4:09 pm 
Ik zag gisteren bij Renz oplichtende circussouvenirs. Allemaal flikkerende lichtjes in het publiek. Vroeger mocht je niet flitsen met je camera, maar degene die naast me zat zei ga gerust je gang, die speeltjes vindt ik veel storender.

Wat vinden jullie? Is het niet storend voor de dieren of iemand die zonder net op een draad staat? Kan het niet een schrikreactie tot gevolg hebben?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Circussouvenirs
BerichtGeplaatst: do sep 06, 2007 4:27 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
marjo le comte schreef:
Ik zag gisteren bij Renz oplichtende circussouvenirs. Allemaal flikkerende lichtjes in het publiek. Vroeger mocht je niet flitsen met je camera, maar degene die naast me zat zei ga gerust je gang, die speeltjes vindt ik veel storender.

Wat vinden jullie? Is het niet storend voor de dieren of iemand die zonder net op een draad staat? Kan het niet een schrikreactie tot gevolg hebben?


Wat dat flitsen betreft: de flits overstemt de belichting van het circus dus ook de sfeer. Met een gewoon compactcameraatje red je het niet om zonder flitsen een mooie actie te vangen. De mooiste circusfoto's worden gemaakt zonder te flitsen en met een betere camera en dan kom je al gauw uit op een spiegelreflexcamera. Ron zweert trouwens nog steeds bij zijn ouwe trouwe spiegelreflex met een rolletje.

Flitsen kan trouwens best op de zenuwen werken van bijvoorbeeld roofdieren, evenals onverwachte geluiden. En als je door de tent vliegt om een trapeze te grijpen en je krijgt net een flits in je snuffert lijkt me ook niet lekker.

En die lichtgevende prullaria? Ik kan me niet voorstellen dat een dier daar van zal schrikken. Er wordt aardig op verdiend en de kinderen vinden het prachtig.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 1:30 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
De meeste circusdieren en mensen zijn wel wat gewend hoor.
Laatst was ik bij een circus dat ingeklemd stond tussen een druke weg, dito spoorlijn én een startbaan. "Buurtbewoners" zouden al lang actiegroepen hebben opgericht. Maar de circusdieren reageerden totaal niet op die herrie.

Wat flitsen betreft: foto's worden er niet mooier op. Met een forse flitser knal je de hele sfeer van het theaterlicht uit de tent en dus ook uit je foto.
De filts is voor de toeschouwer die tegenover je zit vele male hinderlijker dan voor de artiest in de piste. Al zijn er momenten waarop de flits ook voor de artiest best riskant is.

De flitser van de meeste compactcamera's reikt overigens niet veel verder dan 3 tot 5 meter. Op een foto die je in het circus maakt zie je dus niets van je flits terug. Tenzij je loge zat en de artiest voor je lens poseerde...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 10:21 am 
Hoi Ron,

Ik heb een digitale Samsung waar ik erg blij mee ben. Ik heb ook foto's zonder flits gemaakt, maar echt daar zie je niks op, (ik geloof dat er 2 in het album staan die ik van het roofdierennummer heb gemaakt)behalve als je de foto gaat bewerken zie je wat schimmen. Ik flits niet bij paarden (dus geen paardendressuuur in het album) of zoals bij Renz met z'n onbeveiligde luchtnummers. Ben bang voor schrikreacties. Maar ik heb wel bezoekers gezien die dat wel doen. :?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 11:39 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Marjo,

de digitale fotografie staat gelukkig niet stil.
De laatste tijd zijn er enkele voor de amateur betaalbare toestellen op de markt gekomen die redelijke platen kunnen schieten in de lichtomstandigheden van het circus.

De compactcamera's zijn in principe onvoldoende om in het circus te fotograferen omdat deze toestellen alles automatisch doen en er daarom enige tijd verstrijkt tussen het indrukken van de knop en het maken van de foto. In die tussentijd doet zo'n camera wel heel veel voor je. Zoals het instellen van de belichting, scherpstellen en witbalans om maar een paar technische termen te geven. Maar als je net dat ene moment wilt vastleggen ben je helaas te laat...

De spiegelreflexen doen het wel allemaal behoorlijk. Maar dan moet je EN een body EN een nieuwe lens kopen. De zoomlens uit de meeste aanbiedings-kits is niet goed genoeg voor het circus. Als je met twee of meer vaste lenzen wilt werken dan moet je tijdens de voorstelling van lens wisselen. Met de kans op stof en vuil in het apparaat.

Een goed alternatief is de camera die er tussenin zit. Geen spiegelreflex maar ook geen compact. De Samsung die je opnoemt, maar bijvoorbeeld ook de Sony Cybershot (met Zeiss superzoom lens) of de Panasonic Lumix (met Leica superzoomlens).

Die laatste camera kun je zelfs bedienen als de ouderwetse mechanische spiegelreflex: draairingen op de lens voor zoomen en scherpstellen en twee (!) afzonderlijke draaiwieltjes voor sluitertijd en diafragma. Het enige nadeel van deze camera's: in de hogere filmsnelheden (ISO400 - ISO1600) komt er ruis in de foto. De o zo mooi strakke zwarte achtergrond is opeens niet meer mooi strak.

Maar met de "Manual" stand wordt de foto net zo snel genomen als met de klassieke camera. Actiefoto's kunnen dus prima worden gemaakt. Verder zit er een echt goede lens op en hoef je niet meer van lens te wisselen. Dat scheelt weer een hoop vuil en stof in het apparaat.

De ruis kun je een beetje omzeilen door de camera om te schakelen van kleur naar zwartwit. Dus als je tevreden bent met artistiek mooiere zwartwit foto's dan kun je met zo'n toestel redelijk uit de voeten.

Voorlopig zijn platen gemaakt met diafilm (ISO400, maar dan gebruiken als ISO800 of 1600!) mooier. Maar de elektronica is hard bezig om die kwaliteit te evenaren.

Toch is op één punt de digitale camera nu al beter dan welke klassieke camera dan ook. En dat geldt dan vooral voor de camera's met vast aangebouwde superzoomlens: De beeldstabilisator (Sony noemt dat SteadyShot) werkt bij de vast aangebouwde lens zo goed dat je verstilde momenten in het circus met de maximale zoomstand probleemloos kunt vastleggen. Zoals Robert Reznik die met gesloten ogen op de trompet speelt. En het merk van de synthesizer is gewijzigd als een hommage aan zijn vaderland. De foto is gemaakt op meer dan 15 meter afstand. Zonder statief of flits. Probeer dat maar eens met een traditionele camera! De foto is gemaakt met een geleende Sony Cybershot H2. Dat is al een wat ouder type. Maar het laat wel zien dat het de goede kant op gaat.

Afbeelding

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 12:06 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Aan het verhaal van Ron zou ik nog een paar dingen willen toevoegen:

Ik ben zeer tevreden met mijn Samsung 815Pro, een digitale spiegelreflex met dikke zoomlens. Inderdaad klopt het dat in zoomlenzen nogal wat licht verloren gaat, maar als je daar bewust mee omgaat valt het reuze mee. Dus als je denkt dat er wat weinig licht is dan dus je zoomlens helemaal inschuiven en naderhand digitaal inzoomen. Met voldoende megapixels is dat meestal geen probleem.

Met een beetje moderne digitale camera kun je een "repeteerstand" gebruiken, dan kun je van een actie uit zo'n 10 opnames de best gelukte uitkiezen. Met voldoende geheugen geen enkel probleem. Je moet wel een snel memorykaartje hebben hiervoor.

Met hoge ASA waardes wil het nogal eens ruisen inderdaad. Deze ruis is meestal wel aardig weg te poetsen door programma's als Photoshop. Ik maak graag gebruik van een gratis programma: Helicon Filter
http://www.computeridee.nl/downloads.js ... id=1817725

Ik heb bovenstaande foto van Ron hiermee opgepoetst (1 minuut werk)

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2007 12:17 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
... en dan heb je iets wat je zelfs niet met de beste klassieke camera hebt kunnen schieten!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za sep 08, 2007 2:06 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7475
Locatie: Maassluis
Ron Mikkenie schreef:
... en dan heb je iets wat je zelfs niet met de beste klassieke camera hebt kunnen schieten!


En ik moet er nog bij zeggen dat het resultaat zelfs nog beter was geweest als ik de poetsactie had gedaan voordat de foto door Ron verkleind was!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.