Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di apr 16, 2024 8:49 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo feb 23, 2020 5:43 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Vrijdag 6 maart is het zover: de 10e editie van het in sommige kringen fameuze Das Coen und Sander Fest.
Een feest van Radio 538 dat jaarlijks duizenden bezoekers trekt.
Een soortement indoor-carnavalsfeest voor andersdenkenden....

Afbeelding

De gegevens:

INFO DAS COEN UND SANDER FEST 2020
* Datum: vrijdag 6 maart 2020 vanaf 17u (Pre-Fest vanaf 13u)
* Locatie: Jaarbeurs in Utrecht
* Leeftijd: 18+
* Thema: circus! Kommt das sehen, kommt das sehen...
* Vragen? Check de FAQ!
* Line-up:
Snollebollekes
SNAP!
Kalvijn
Donnie
Mental Theo
DJ Jean
Wilbert Pigmans
Frans Duijts
Rob Geus
T-Spoon
Immer Hansi
Chris Deluxe
DJ Maurice
Timmie Tirol
Later meer...


Er werd eerder ook naarstig naar èchte circusartiesten gezocht.
Of die zich en hoeveel en welke zich ook hebben aangemeld kunnen we vooralsnog nergens vinden....

Voor kaarten en verdere informatie: https://www.538.nl/das-coen-und-sander- ... -fest-2020

Afbeelding

Ben je in het bezit van kaarten dan krijg je korting op passende circuskleding op de site van Confetti: https://confettifeest.nl/das-coen-und-sander-fest

Maar ook via Bol.com is er al iets te koop, zoals dit voor een tientje of zeven:

Afbeelding


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mar 06, 2020 4:51 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Het feest is vandaag, maar er kwam ook tegengas. Uit een wellicht onverwachte hoek......

We lazen in het AD:

Afbeelding
538-dj Sander Lantinga was van jongs af aan al gefascineerd door het circus.

Weerstand tegen circusthema van Das Coen Und Sander Fest

Sander Lantinga werd dit jaar geconfronteerd met wat tegenstand.
Antonie Teutenberg, voormalig directeur van het ter ziele gegane Circus Royal trok via Facebook aan de bel over het circusthema.


,,Ballonkunstenaars”, fulmineert Teutenberg. ,,Wat heeft dat nu met circus te maken?
Ze zeggen geen budget te hebben om echte circusartiesten te betalen, maar vragen rond de 40 euro voor een toegangskaart’.

Lantinga heeft ervan gehoord, zegt ie. ,,Via via.. Het is maar net waar je je druk over maakt.
Het circuswezen zit al jaren in zwaar weer, onder meer vanwege het verbod om met levende dieren te werken.
In plaats van dat ze dan denken: ‘Goh, wat leuk dat ze aan het circus denken’ en hopen dat het een aantal van onze bezoekers op het idee brengt om met hun kinderen naar een circus te gaan.”

Rariteitenkabinet
,,Dit is geen goede weergave van het circus”, zegt Teutenberg. ,,Wat Coen en Sander willen is een rariteitenkabinet.”
Bovendien worden jonge leerlingen van circusopleidingen nu geronseld om voor niets mee te werken, volgens de oud-circusdirecteur.
,,Als ze dat leuk vinden, prima, maar als ze daar nu in meegaan, komt er later ook geen redelijke vergoeding voor al hun trainingen en vakmanschap. Daar wil ik ze voor behoeden.”

Het is helemaal niet zo dat Radio 538 de circusartiesten niet wil betalen, laat een woordvoerder weten.
,,Coen en Sander hebben een oproep gedaan of mensen die iets met circus hebben of kunnen jongleren of ballonnen kunnen vouwen, hen willen helpen bij de openingsact", aldus Gitta van der Spek.
,,Bij het schaatsthema hadden we blaaskapellen die speelden terwijl Coen en Sander kwamen aan schaatsen. Die doen dat omdat ze het leuk vinden, om iets bij te dragen.”

,,De vrienden van de show staan gratis, of soms voor een onkostenvergoeding op het podium”, reageert Lantinga.
,,Omdat ze het leuk vinden om erbij te zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we geen kosten maken.
We huren de Jaarbeurshallen en alle faciliteiten af.
Dat is natuurlijk allemaal ook niet gratis, dus vandaar een toegangsprijs.”

Gefascineerd door het circus
En wat betreft het anti-circus zijn: ,,Denk je nu echt dat als ik écht een hekel had gehad aan circus, we dat als thema voor het Fest hadden genomen?
Ik heb dat vanuit een recalcitrante bui inderdaad gezegd, omdat de zoveelste journalist me vroeg: ‘Heb je zelf ook wat met het circus?’.
Ik had gedacht dat die knipoog wel duidelijk was.
Voor de goede orde: ik ben al sinds klein jongetje dat opgroeide in Biddinghuizen gefascineerd door het circus.
Die reizende attractie die dan ineens neerstreek in het dorp en waar van alles gebeurde in de piste en achter de schermen. Magisch vond ik het.”




Maar zich echt in de materie verdiept of veel verstand heeft hij er ondertussen ook niet van, getuige zijn opmerking over 'het verbod om met levende dieren te werken'!
Is er elders nog iemand die iets te doen heeft voor Antonie?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr mar 06, 2020 6:18 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 01, 2016 5:51 pm
Berichten: 348
Nu maar gauw dit project vergeten, snel op naar echt circus!
Dat kan, ook dit weekend, zie daarvoor de agenda elders op dit forum.

_________________
Zand, Zaagsel, Mensen, Dieren en Sensaties: wat een heerlijkheid.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za mar 07, 2020 2:23 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Pech voor Frank, dat was ik, niet van plan......
Het evenement was gisteren, dus kan een ieder dit weekend al weer naar het echte circus, voor zover dat al actief is!
Jammer genoeg kent dit forum geen agenda (zoals vroeger) en dien je via de namen van de circussen te zoeken.
Op woonplaats zou al een stuk beter zijn....
Vroeger was er een Duitse agendasite die wel aardig compleet was, maar dat is verleden tijd.
Die bestaat nog wel, maar is afhankelijk van de circussen zelf of die de gegevens (op tijd) aanleveren.
En dat vinden de meeste, een uitzondering daargelaten, teveel werk!
(Onder het motto: Liever geen publiek dan veel publiek! :oops: )

Terug naar de kern van bovenstaande berichten.
Het is bekend dat ik nog wel eens bots met anderen wat mijn opinie omtrent het effect van reclame aangaat.
Dat het grote Coen und Sander Fest 'CIRCUS' als thema koos vind ik dan ook een prima zaak.
Hoe meer hoe liever, hoe vaker hoe beter! Zolang mensen maar aan het (nog altijd) bestaan van het circus herinnerd worden!
Dat is ook de reden dat ik er aandacht aan schenk/schonk, zoals gepast in de rubriek 'In de marge van....'.
Want ècht circus was het natuurlijk niet.

De extra aandacht die het evenement dankzij Antonie Teuteberg (zonder n) via het AD kreeg vind ik daarentegen niet erg verstandig.
Ongetwijfeld zullen zijn woorden niet correct en verdraaid zijn weergegeven, maar de essentie blijft wel aardig overeind.
Daarbij moeten ook serieuze circusartiesten het ontgelden.
Of zou hij echt zo onnozel wezen dat hij niet weet wat ballonkunstenaars met het circus te maken hebben?
Natuurlijk is iedere Dollefie Zallefie die wat ballonnetjes leuk kan plooien geen kunstenaar. Dat voorop gesteld.
Maar wanneer iemand als (bijvoorbeeld) David Larible dat doet is het toch echt wel een hogere kunstvorm! En er zijn er meer....

'Bovendien worden jonge leerlingen van circusopleidingen nu geronseld om voor niets mee te werken', aldus Teuteberg in het AD.
En: 'Als ze dat leuk vinden, prima, maar als ze daar nu in meegaan, komt er later ook geen redelijke vergoeding voor al hun trainingen en vakmanschap. Daar wil ik ze voor behoeden.'
Kijk eens aan, de hoeder des vaderlands.... Des circuslands, in dit geval.....
Dat studenten in dit mooie maar vaak ondankbare vak een kans krijgen in de praktijk ervaring op te doen zou juist geprezen moeten worden!
Zoals leerlingen van andere opleidingen is het handig en verstandig dat ze van tijd tot tijd praktijkervaring opdoen.
Dat stagiaires daar doorgaans weinig of niks voor krijgen is (helaas) een feit waar ook menig bedrijf van profiteert.
En dan bedoel ik niet direct dat ze stage lopen teneinde iets te leren, maar al te vaak volledig in het vak meedraaien, zoals bijvoorbeeld in een supermarkt.
Daar werken ze dan harder dan het vaste personeel -ze moeten zich tenslotte bewijzen om een goede beoordeling te krijgen- vaak zonder ook maar een cent vergoeding!
Die circus-studenten kregen tenminste nog een onkostenvergoeding.
En waarom zou zo'n stage bepalen dat ze later ook geen redelijke vergoeding zouden krijgen?
In hun achterhoofd weten ze vast al wel dat de circuswereld over het algemeen geen vetpot is en slechts een enkeling het wel (redelijk) ver schopt!

Dat zou met name Teuteberg uit eigen ervaring moeten kunnen bevestigen....
Door zijn commentaar veroorzaakte hij overigens wel de uitglijder die Sander maakte over het niet-bestaande verbod om met levende dieren op te treden.
Die deed dat in zijn onbenulligheid, hij weet kennelijk niet beter.
Wanneer Teuteberg niet zo opvallend (en grotendeels onterecht) aan de bel had getrokken was die onzin het grote publiek (eveneens) bespaard gebleven!

En zo bouwen we verder aan de toekomst.......


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.