Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:13 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do mar 05, 2020 4:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Aldus lazen we in Indebuurt.nl/Amersfoort:

Afbeelding

Annemarie is circusdocent: ‘Balancerend op een koord leer je over het leven’

Als Annemarie Oppedijk zo terugkijkt, speelt het circus echt een rode draad in haar leven.
Dat ze uiteindelijk circusdocent zou worden, had ze niet verwacht.
“Dan hang je ineens op je midden veertigste in de trapezes.”


Dat is inmiddels vijftien jaar geleden.
Met haar jongste kind – dan acht – gaat ze naar het circus.
Hij besluit na een jaar te stoppen met de circusopleiding voor kinderen.
Annemarie blijft hangen.
“Tijdens het startweekend werd ik direct op een koord gezet, moest ik jongleren en op een bal lopen.
Val maar, zeiden ze”, vertelt Annemarie met haar aanstekelijke glimlach, terwijl we uitkijken op de grote circuszaal waar straks een klas komt trainen.
“We zijn heel gelukkig met deze loods op de Wagenwerkplaats en hebben alles eigenhandig verbouwd.”

Georganiseerde circuschaos
Het is nu nog stil in de kleurige omgeving, maar als er getraind wordt, een voorstelling wordt gegeven of een verjaardag wordt gevierd, is het een georganiseerde chaos.
“Je gaat helemaal ‘uit je hoofd’ als je met circus bezig bent. Het is heel authentiek.
Je bent vooral bezig met de groepsdynamiek. Hier kun je geen masker op hebben.”

Spelenderwijs kun je een hoop leren, ook over het leven, vertelt Annemarie.
“Hoe balanceer je op een koord? Hoe komt het dat je valt terwijl je zo je best doet?
Begin je opnieuw, zoek je je fouten, ben je trots op de bereikte afstand of loop je weg?”

Zo is het in het leven ook, zegt ze. “Vallen, opstaan, balans zoeken en samenwerken.
Als je een piramide maakt, willen kinderen niet de onderste zijn.
Maar als je kinderen bovenop zet en tegen de ondersten zegt: ga eens wiebelen, dan is het fundament niet stevig.
Dan zie je hoe belangrijk juist die basis is. Circus maak je samen.”

Soms gaat het veel verder dan dat. “Ik gaf eens een workshop aan tieners met heel weinig vertrouwen vanwege hun thuissituatie.
Een meisje van 14 durfde niet op de loopbal te staan of te lopen. Ze was bang om te vallen.
Een jongen kwam naar haar toe, zelf ook met zijn geschiedenis. ‘Weet je’, zei hij, ‘ga er maar opstaan.
Ik sta achter je. Als je valt, vang ik je op.’
Het meisje ging lopen en hij liep er beschermend achteraan. Dat gaat niet meer over bal lopen.”

Domineesdochter
Als klein meisje wilde Annemarie al met het circus mee.
Dat werd niet bepaald toegejuicht door haar omgeving; ze is domineesdochter.
Circusmensen werden toen, in de zestiger jaren, vooral als ‘laag volk’ gezien.
“Ik ging op mijn zeventiende uit huis, kreeg later een vriendje dat bij circus Tony Boltini werkte en heb een tijdje meegereisd.
Ik voelde me vrij. In de pastorie was het leven zo anders. De voorbeeldfunctie, vol beperkingen en regeltjes, het belang van wat mensen van je dachten.
Dat ik ooit circusles zou gaan geven, dat is wel heel frappant.”

Zelf heeft Annemarie ook heel wat ondernomen voor ze in Amersfoort terecht kwam.
Ze zong in een band en trad op bij Top Pop – “Ik werd herkend en las over mezelf in de Story” -, werkte ze op een cruiseschip, in een Engels vakantieoord waar theetijd en croquet erg serieus werden genomen en woonde ze een tijd in Israël.
“Onder andere in een commune in de Sinaïwoestijn, aan de Rode Zee.
We woonden in zelf getimmerde huisjes en zorgden samen voor eten en drinken. We hadden een wit paard.
Samen met Sarah, een Australisch meisje, ging ik met dat paard naar de kiosk zeven kilometer verderop.
Als een soort ‘hippie’ Langkous deden we kunstjes voor toeristen en verkochten we beschilderde blikjes en stenen.
Dat bracht geld op de plank. Het was een beetje als Expeditie Robinson.”

Wispelturig
Ze moet zelf regelmatig lachen om de verhalen die ze deelt.
“De wilde dochter van de dominee! Mijn leven is wel rommelig geweest. Ik heb veel innerlijke onrust.
Sinds ik het circuswerk doe, in combinatie met eigen optredens, niet meer.
Hier is op creatief, sportief, psychologisch en theatraal gebied zoveel uitdaging.”

Er komt een klas binnengelopen. Tieners.
Eén van de docenten zet twee banken klaar om voor te doen hoe de kinderen een handstand moeten doen.
“Jij mag straks.”


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.