Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 3:08 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Herbeleven
BerichtGeplaatst: vr apr 10, 2020 1:46 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Ik denk niet dat ik de enige ben die het leuk vind om oude belevenissen te HERBELEVEN.
Sinds 1978 ben ik een circusliefhebber en vanaf begin jaren 80 zelfs zeer fanatiek.
Door het uiterst zuinige aanbod van heden heb ik er veel plezier in om terug te kijken naar zoals ze dat clichématig noemen "de goede oude tijd ".
Niet dat het allemaal rozengeur en maneschijn was maar er viel op circusgebied veel meer te beleven als nu.

Ik beschik over misschien wel 5000 posters en boekjes, ruim 1000 uur dvd's met circusshows en op- en afbouw beelden en ook nog eens zeker 150 cd's met circusmuziek.
Met dit alles heb ik een schat aan rijkdom om regelmatig terug te blikken naar de meest mooie circussen die we hebben gekend en nu niet meer bestaan.
Holiday, Bassie en Adriaan, Royal, Mullens, Busch Roland, Barum, krone, Louis Knie sr,
Fliegenpilz, Benneweis, Dannebrog, Merano, Nock, om er maar enkelen te noemen.
Maar ook heel veel Russische shows vanuit de vele circusgebouwen en bijna alle edities van Monte Carlo.

Ze zeggen weleens dat als achterom kijken leuker is dan vooruit je rijp bent voor de sloop maar dat is in het geval van circusliefhebbers niet het geval.
Kent u dat gevoel.
Het is toch fantastisch om al die prachtige shows te herkouwen alleen al vanwege het feit dat het nog echt circus was. Dus met olifanten, roofdieren, beren en prachtige paarden nummers.
Ook een rijkdom aan kwalitatief hoogstaande jongleurs, perche acts en andere variété acts gaan hier regelmatig over het beeldscherm.

Ik kijk ook graag naar circus transport en op- en afbouw. Zo heb ik komplete opbouw dvd's van Krone, Barelli, Carl Althoff, Roncalli, Corty Althoff en nog veel veel meer.
Voor mij persoonlijk geniet ik nog het meeste van de vroegere staatscircussen van de DDR Berolina en Busch.
Wat hadden die een pracht orkesten trouwens.

Als ik vooruitkijk in plaats van achteruit word ik droevig. Alleen met Kerst zie je nog mooie shows vooral in Duitsland.
In Nederland ook wel maar dan toch zonder de bij ons zo geliefde olifanten en roofdieren.
Maar voor mij gaat er niets boven het reizende circus.
Helaas zijn er nog weinig en die er zijn in tachtig procent van de gevallen met zeer matige familieprogrammas
Vervelende clowns die twintig minuten in de piste staan met vier personen uit het publiek.

De mensen gillen er om en ik maar niet snappen waarom.
Een meisje van vijftien die makkelijke kunstjes doet in een hoepel en hooguit zes paardjes.
Meer is het vaak niet.
Veel circussen investeren wel in hun eigen rijdende woonvilla's , prachtige tent en subliem wagenmateriaal maar een fatsoenlijke show is er niet bij. Op dit gebied wint Frankrijk het met misschien wel 100 prachtige circusjes, althans aan de buitenkant.

In de laatste tien jaren verloor Europa zeventig procent van de kwaliteits circussen.
Er is geen bestaansrecht meer mede door de strenge regelgeving als het gaat om reclame maken maar ook omdat de interesse van het publiek veranderd.
Vroeger was je kind tot je veertiende, later tot je tiende en nu zeggen kinderen van acht al dat ze niet mee willen naar het circus omdat dat voor kleine kinderen is.
Alsof mooi circus alleen voor kinderen is.
Als dat zo is, dan ben ik nog een kind en laat dat maar zo blijven.
Nee, die goede oude tijd komt nooit terug maar ik herbeleef hem graag.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Herbeleven
BerichtGeplaatst: vr apr 10, 2020 5:49 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ja Alfons,
Het is niet anders...
Misschien niet meer van deze tijd zoals de antidierenactivisten al jaren beweren? Onzin natuurlijk. Circus is van alle tijden alleen is er teveel concurrentie van andere zaken als eerst televisie, later internet, nog later social media....
Bijna niet meer tegenop te boksen. Maar gelukkig hebben we de foto's en films nog..

Die kleine eenvoudige circusjes waar jij je een beetje aan ergert heb je wel nodig om de jonge jeugd enthousiast te maken. Doorgewinterde circusliefhebbers vinden dit vaak maar niets maar het enthousiasme waar het mee wordt gebracht vergoedt veel.

Om de één of andere reden trekken de kerstcircussen nog wel veel publiek. Allerlei producenten springen daar op in zodat de spoeling voor de fulltime circussen dun wordt.

En nu die corona weer.. Hopelijk kunnen de circussen weer gauw draaien met inachtname van anderhalve meter. De tenten zaten toch al niet altijd mudjevol dus dat moet kunnen. Sommige circussen zijn zo inventief dat ze van de nood een deugd kunnen maken. Bijvoorbeeld het Magic Circus...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Herbeleven
BerichtGeplaatst: vr apr 10, 2020 6:14 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Ik erger mij zeker niet aan kleine circussen. Een goed voorbeeld vind ik circus Bossle. Hoogstaand circus in het klein en de volle toegangsprijs waard.
Ik denk ook juist dat klein zijn momenteel een voordeel is.
Ik erger me aan circussen in een te groot kostuum.
Grote uitstraling maar zeer magere show.
Maar Mijn stukje is natuurlijk een beetje symbolisch.
Ook ik geniet nog steeds van de mindere goden al is het maar omdat ze vaak erg hun best doen.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.