Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 1:13 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn circus verhaal deel 1
BerichtGeplaatst: za apr 11, 2020 3:47 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
In deze ongelooflijke moeilijke tijd voel ik mij geroepen om wat sfeer te scheppen om u, maar ook mijzelf een beetje op te vrolijken.
Mensen zeggen best vaak tegen mij; ik hou niet van circus.
Maurice Veldkamp van het Magic circus vertelde mij eens dat hij zomaar in de stad op mensen afliep en aan hen vroeg wat zij van circus vonden.
Op een negatief antwoord nodigde hij hen uit, destijds bij circus Holiday, om op zijn kosten een avond aanwezig te zijn inclusief consumpties.
Na afloop kreeg hij dan meestal te horen dat ze een geweldige avond hadden gehad en eigenlijk niet wisten dat circus zo leuk kon zijn.

En hiermee open ik een langdurige serie verhalen over het circus.
Mijn verhalen, zelf beleefd of soms gehoord en het kan alle kanten uit.
Alvorens ik echt van start ga moet u wel accepteren dat er soms ook minder mooie kanten aan bod komen, want circus is meer dan alleen glans en glitter.
Ik heb met eigen ogen gezien hoe moeilijk het is om de boel draaiende te houden.
Circus is vallen en opstaan, teleurstellingen afgewisseld met successen en altijd weer hopende dat het einde van de maand wordt gehaald.

Ik ben al veertig jaar een liefhebber en bezocht naar ik schat zo'n honderd verschillende circussen in Europa en zag misschien wel duizend keer een voorstelling.
De circusdirecteur gaat zijn eigen weg en in veel gevallen is dat geen probleem maar ook in veel gevallen wel. Ik kom daar later nog op terug.
Mijn verhalen zullen een afwisseling zijn van beleefde hoogtepunten maar ook dieptepunten.
Ik kan nu eenmaal niet alleen in euforie schrijven . Ten eerste zou het saai zijn en ten tweede niet objectief.
Ik ben u eenmaal geen alles eter.

Vaak zeggen mensen tegen mij; wat is dat nu voor hobby. Een beetje honderd keer naar die rondlopende paarden kijken .
Dat zijn dus mensen die het niet snappen en begrijpen niet dat circus net zo anders kan uitpakken als een voetbalwedstrijd.
Ieder zijn hobby.
Ik ben dus geen circusvriend. Circusvriend is de benaming van een groep mensen die circus als hobby hebben, een eigen tijdschrift etc.

Maar het zijn vaak mensen die bij elk circus rondhangen en continue veren in reten plaatsen om vooral gevierd te zijn.
Bovendien gaan zij meestal gratis naar binnen terwijl ik meestal mijn kaartje koop.
Ook hang ik niet rond bij elke medewerker en artiest.
Maroussia en ik komen, genieten en gaan weer.
Steevast als we een plaats binnen rijden en op zoek zijn naar het circus zeggen ik tegen haar: ruik jij de olifanten al.
Helaas is dit clichématige grapje niet meer van toepassing omdat er bijna niet één circus meer is met olifanten.

Ook de andere dieren verdwijnen langzamerhand en hiermee dreigt er toch een einde te komen aan een 250 jarige traditie.
Hoewel circussen natuurlijk moeten meegaan met de tijd vraag ik mij af of het dan nog circus heet of theater.
Circus is de benaming voor mensen, dieren en sensaties.


Ik wil benadrukken dat dit mijn gedachte is en dat het voor ieder ander anders kan zijn.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 1
BerichtGeplaatst: za apr 11, 2020 8:10 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Ik kijk alvast uit naar je serie verhalen die je gaat brengen!
Met hoogtepunten en dieptepunten, zoals het leven ook is.

Dat eerste wat je zei vond ik alvast opmerkelijk.
Maurice die gewoon de straat optrok om naar de ervaringen te vragen,
en dan hen nog gratis kaartjes en consumpties aanbieden ook, top! :clown


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 1
BerichtGeplaatst: ma apr 13, 2020 1:00 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Mij lijkt het wel leuk om ook in een volgend bericht na je tekstverhaal.
één of meerdere foto's te plaatsen, over feiten die in je verhaal erboven aan bod kwamen.
Een foto zegt zoveel meer dan woorden zegt men weleens, nietwaar?
Of onderstaande goed of fout is weet ik niet, ik heb hierbij alvast een poging gedaan:

Afbeelding
Circus Holiday


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 1
BerichtGeplaatst: ma apr 13, 2020 3:10 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Dit was denk ik in 1987 zo'n beetje


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 1
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2020 12:35 am 
Offline

Lid geworden op: do jun 23, 2011 11:12 am
Berichten: 113
Ik denk wat eerder 1985. Dat was toch het jaar met die Duitse Kozakken want hun Mercedes trailer staat achterop het terrein. In 1986 is het wagenpark creme kleurig toen zij reisden onder de naam Toni Boltini.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.