Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 2:35 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn circus verhaal deel 5
BerichtGeplaatst: wo apr 29, 2020 6:51 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Mijn leven lang ben ik zot op echte circusmuziek. De vraag rijst dan natuurlijk direct; wat is is eigenlijk circusmuziek.
Laat ik beginnen dat het voor een circus eigenlijk zeer belangrijk is om een live orkest te hebben.
In mijn beleving zorgt te samen met een goede belichting het orkest voor dubbel zo niet meer succes van een circusvoorstelling.
Naast het creëren van een zeer fijne sfeer zorgt het orkest voor de juiste begeleiding van de artiesten met natuurlijk de slagwerker als belangrijkste orkestlid.

Juist deze geeft bij de tricks en speciale momenten de juiste accenten met roffels, bekkenslagen en in zeer sommige gevallen zelfs pauken.
Vroeger had elk circus een orkest maar door de hoge kosten maken deze steeds vaker plaats voor armoedige zogenaamde ingeblikte muziek.
De echte circussfeer is dan verloren.

In enkele gevallen heeft een circus dan nog wel een slagwerker maar vaak komt dat geluidstechnisch niet goed samen met de muziek.
Een circusorkest kan een artiest maken en breken dus is het voor een artiest van groot belang op goede voet te staan met de orkestleider.
Reto Polerarie heeft eens gezegd dat hij als orkestleider een bloedhekel had aan een bepaalde artiest en hem niet het juiste afscheidstempo gaf zodat de artiest in kwestie weinig slotapplaus kreeg.
Het zal een grap zijn geweest wat deze Monte Carlo orkestleider was natuurlijk professioneel genoeg om dit niet te doen.

Bij het slotapplaus is het voor een orkest de uitdaging om het publiek zo lang mogelijk te laten klappen. Dat heeft alles te maken met het vertragen van tempo en met het tempo van het applaus mee te spelen en...op te voeren natuurlijk.
Top circus orkesten van de laatste jaren waren aanwezig bij Herman Renz in Nederland, Charles Knie en Barelli in Duitsland, Maximum in Zweden en Bouglione in Frankrijk.
Maar zelfs een lekker combo van 4 of 5 personen in de wat kleinere circussen zijn vaak zeer verdienstelijk met hun traditionele circus klanken.

In de jaren 70 en 80 bediende Nederlandse circussen als Renz en Mikkenie zich vaak van slechts 2 muzikanten. Slagwerk en toetsen. Toch gaf dit vaak veel meer sfeer dan de ingeblikte muziek vanuit de huidige stick.
Organisten als John van Bergum, John de Vries sr, Barrie Stefin en Coty Teutemberg hebben menige circusshow fantastisch voorzien van muziek.


Circusmuziek kan speciaal geschreven zijn voor circus zoals het bekende Einzung der Gladiatoren en het overbekende circus Renz maar vaak zijn het bestaande melodieën omgezet naar circusachtige muziek.
Ik ben een liefhebber en heb op cd meer dan 300 uur circusmuziek.
Maar...Ik hou ook van Frank Sinatra, Robert Long, Charles Aznavour, Jacques Brel en André Hazes.
Dat u niet denkt dat ik eenzijdig ben.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 5
BerichtGeplaatst: wo apr 29, 2020 7:37 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Circusmuziek...
Daar kan je alle kanten mee op.
Veel leuke circusorkesten gezien, ook wel gelegenheidsorkesten die een prima deun spelen.
Ik wil hier noemen Pater Moeskroen die ooit bij Hanson speelde. Verder Marinierskapel Ensemble bij Royal. Prachtig! Maar ik hou dan ook van taptoes.
Van moderne ingeblikte circusmuziek wil ik Bond noemen..
https://open.spotify.com/album/4Rq5mJ7AbF7qmglFnplQ0W
Als je de ogen sluit zie je de paarden ronddraven of de dames in de tissue rondslingeren.

Maar vooral: volume niet te HARD!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 5
BerichtGeplaatst: wo apr 29, 2020 9:21 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding
Nederlands Nationaal Circus Herman Renz

Afbeelding
Circus Barelli


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 5
BerichtGeplaatst: do apr 30, 2020 12:25 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Het zeer gekende 'Circus Renz' nummer, zit al jaren bij elk optreden in de set van deze Vlaamse artiest:

Matthias Lens - Circus Renz:
https://www.youtube.com/watch?v=s-OsIrEyceg
Live steeds behoorlijk wat sfeer dan!

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 5
BerichtGeplaatst: do apr 30, 2020 5:23 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Circus Renz... jawel..ontelbaar zijn de uitvoeringen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 5
BerichtGeplaatst: do apr 30, 2020 8:05 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding
Circus Maximum - Zweden

Afbeelding
Circus Bouglione - Frankrijk


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.