Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:08 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn circus verhaal deel 6
BerichtGeplaatst: za mei 16, 2020 6:27 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Het is inmiddels 1981.
Het circus is voor mij inmiddels een echte hobby geworden en zelf ben ik actief gaan goochelen en doe dit jaar zelfs mee aan de Nederlandse kampioenschappen.
Afgelopen winter heb ik diverse circus bijeenkomsten afgestruind waarbij vooral Den Haag een groot vermaak voor mij was.
Daar leerde ik vele gelijkgestemden kennen zoals Geurt Bauw, Dick Prins, John Seffinga, John de Vries jr. En vele anderen.
Die middagen waren zeer gezellig met veel film, ruilen en uiteraard lullen over onze passie.

Ook 1981 werd een mooi circusjaar met o.a. de tweede tournee van Busch Roland en onze eigen Renz, Bassie en Adriaan en Mikkenie werd weer omgedoopt in Mariska.
Welteverstaan circus theater Mariska. Met deze benaming was deze zijn tijd ver vooruit omdat Roncalli dit pas in 2018 zou doen.
De reden voor Mariska was omdat zij naast Peppi en Kokki ook Cor Witche hadden gecontracteerd als Pipo de clown.
Samen met het matrozenduo werd er een verhaal geschreven door geestelijk vader Wim Meuldijk en in dat verhaal kwamen circus acts voor waaronder de paarden, kamelen en olifanten van Franz Renz.

Hiermee gaf Rob Ritman het antwoord op het grote succes van circus Bassie en Adriaan.
Maar helaas werd het geen groot succes.
Na drie maanden haakte Pipo af in verband met ziekte, althans volgens het circus.
Zelf denk ik dat het meer te maken had met de slechte resultaten maar ik kan mij vergissen omdat acteur Cor Witche al jaren zwaar depressief was.
Uiteindelijk eindigde dit jaren later in zelfdoding.

Cor was een mooi acteur maar geen clown. Dat zei hij ook altijd. Hei zei letterlijk; ik speel de rol van een clown.
Toch is hij onsterfelijk geworden door dit karakter maar helaas werd hij voor weinig andere dingen gevraagd wat ze tegenwoordig het Swiebertje effect noemen.
Ook Joop Doderer heeft na Swiebertje tien zeer moeilijke jaren gehad en wist uiteindelijk zijn draai te vinden in theaterkluchten. Wist u trouwens dat zijn echte naam Joop de doodt is. Maar dat bekte natuurlijk niet.

Bij circus theater Mariska leerde ik de onlangs overleden Charly Ross kennen. Hij schreef voor mij een jaarkaart uit voor slechts 12,50. Op deze wijze mocht ik zo vaak naar binnen als ik wilde. Het zal wel een symbolisch bedrag geweest zijn.
Charlie was een aardige man en vervulde de helft van het duo Peppi en Kokki na de breuk tussen John van Essen en Herman Kortekaas.
Deze laatste verdween overigens ook in het niets en wist eigenlijk alleen nog succes te behalen als Jopie in de televisie comedy Zeg eens Aaa.
Ook John van Essen raakte in de jaren tachtig bijna aan de bedelstaf en trad met diverse andere Kokki's op in den lande voor op het laatst 200 gulden.
Hoe het kan lopen met eens zo gevierde sterren.
Ik weet mij te herinneren dat zij, toen ze nog populair waren, op de kermis in Haarlem waren en werkelijk een paar duizend mensen vermaakten.

Circus theater Mariska ging verder met Boomer het televisie hondje. Dit was het hondje van Charly Ross die enige gelijkenis toonde.
Al met al vind ik dat Rob Ritmen zijn nek uitstak en ik denk dat het jaar met toch wel redelijk resultaat werd afgesloten.
De formule en reclame waren zeker niet verkeerd en door het eendags systeem van toen toch nog aardig bezet overal.
Geen duizend man in De tent maar wel steeds enkele honderden.

Als ik naar mezelf kijk weet ik mij te heugen dat ik het niet geweldig vond. Te veel verhaal en te weinig circus. Maar ik was natuurlijk ook inmiddels al vijftien jaar en was pipo behoorlijk ontgroeid.
De dosering circus was bij Bassie en Adriaan veel groter omdat dit duo meer als spreekstalmeesters fungeerden met korte acts en aansprekende liedjes.
Het verschil tussen Circus Bassie en Adriaan en Mariska was dat het clownsduo een zeer brede leeftijd groep trok en Mariska eigenlijk geschikt was tot kinderen van een jaar of acht.

In de zomer kwam circus Busch Roland uit Duitsland het weer proberen na de zeer succesvolle tournee in 1979.
Circus Holiday had 1980 winstgevend afgesloten en investeerde in een nieuw duur programma.
Bassie en Adriaan ook grootster op pad en Renz van Arnold van der Vecht worstelde zich tussen dit alles door.
Dan had je nog natuurlijk Piste en enkele andere kleintjes.
Maar dat houden we allemaal voor de volgende keer.

Wordt vervolgd


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 6
BerichtGeplaatst: za mei 16, 2020 7:33 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Mooi verhaal, leest ook lekker weg...

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 6
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 11:04 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Mooi verhaal Alfons. Het circustheater Mariska was inderdaad slechts interessant voor jonge kinderen. Charly Ross was niet happy in zijn rol als Kokki las ik later in zijn biografie. Wat betreft de andere reizende circussen een kleine aanvulling. In 1981 startte Alberto Althoff met zijn eerste circus. Het was ondanks een leuk programma geen succes en hij week nog voor de zomerperiode uit naar België, waar met name langs de kust gereisd werd.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 6
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 12:10 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Mariska, de circus prinses

Afbeelding

En Alberto Althoff in die jaren met Jos Brink en zijn neef Hans Martens

Afbeelding

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 6
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 1:24 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding
Circus Alberto Althoff

Afbeelding
Circus Busch Roland


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 6
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 2:05 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Hugo: mee eens. Deel 7 komt er binnenkort an met in de hoofdrol Alberto Althoff waar ik de eerste weken veelvuldig kwam.
Circusboy: zeldzame foto van circus Alberto Althoff


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 6
BerichtGeplaatst: zo mei 17, 2020 2:13 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Ik heb de oude familie albums van Alberto ooit in mijn handen gehad. En scans van gemaakt.
Ook krantenknipsels uit de oude doos.
https://circusforum.nl/album/index.php?cat=21

Helaas niet helemaal de goede tijdlijn.

Ook Pipo vond ik er terug, met Dikkedeur en Mammaloe

Afbeelding

Sapperdeflap! :clown

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.