Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 18, 2024 9:06 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn circus verhaal deel 7
BerichtGeplaatst: di mei 19, 2020 10:28 am 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
We blijven in 1981.
Alberto Althoff gaat het ook proberen en neemt wat oude vrachtwagens over van ome Toni die inmiddels gestopt is.
Met een zeer oude blauwe tent en dito oude tribune bezoek ik zijn eerste poging om circusdirecteur te zijn in Bennebroek.
Het circus ziet er niet uit maar daar waren er meer van in die tijd.
Het programma daarentegen was uiterst goed.
Met de Flying Ramos, springplank troupe Rodegells, topclowns trio Tino Zachini, voetbalbonden en paarden van Marco Althoff en het eerste klas perche nummer van de Afrikanen Caligoas aangevuld met andere acts had dit circus een zeer mooie show.

Helaas van korte duur. Ik bezocht ze nog in Castricum maar vlak daarna zijn ze halsoverkop naar België vertrokken om, ik geloof, in juni of juli geheel vast te lopen.
Een aardig verhaal gaat over het feit dat de Rodegells Alberto gijzelde in zijn woonwagen tot er centen kwamen.
Of het waar is, is mij echter niet bekend.

Na het enorme succes van 1980 was uiteraard ook circus Bassie en Adriaan weer van de partij en nu met een behoorlijk nieuw wagenpark en nog grotere show dan het jaar ervoor.
Dezelfde formule werd aangehouden en overal waar ze kwamen liep het weer storm.
Toch merkte Joop van de Ende dat vooral in de plaatsen waar in 1980 gespeeld was de belangstelling minder was.
Dat is logisch omdat veel mensen niet twee keer gaan binnen amper een jaar.
De plannen voor 1982 werden waarschijnlijk al gesmeed om de toekomst van dit prachtige circus te garanderen.
Nu nog niet wetende dat 1982 de ondergang zou worden met vreselijke ruzies maar daarover later meer.

Voorlopig was er nog groot succes en vooral Bassie ging behoorlijk naast zijn clownsschoenen lopen.
Zo moest hij door iedereen worden aangesproken als Meneer Bas en moest de tent een keer worden afgebouwd om één meter naar achteren te worden geplaatst.
Ook was de sfeer vaak zeer slecht door de ruzies tussen de twee broers.
Joop van den Ende had totaal geen verstand van circus en bleef geld pompen in zaken die niet nodig waren.
Zo gaat het verhaal dat de kamelen groente aten uit de groentewinkel in plaats van doorgedraaid voedsel van de veiling.
Ook liepen er teveel mensen rond zonder ervaring wat leidde tot veel schade aan de voertuigen.

Joop was toen al een man die de zaken goed voor elkaar wilde hebben en voorzag elke woonunit van het opbouwend personeel van kleine kleuren televisies.
Hij vergat dat hij te maken had met circusvolk en die televisies waren in de eerste week van de tournee dan ook allang verpatst.

Circus Renz bestond 100 jaar en kwam met een jubileum programma tevoorschijn.
Nu is het bij circussen heel normaal om een jubileum te vieren en als er niets te vieren valt verzinnen ze wel iets.
Het volgende voorval maakte ik mee in de eerste speelplaats Delft.
De tribune was geschilderd en nog niet droog.
Minimaal 50 mensen hadden verf aan hun kleding en werden doorverwezen naar de woonwagen van directeur Nol Renz van der Vegt.
Deze noteerde alle adressen en verzekerde dat iedereen van de verzekering zou horen.
Toen iedereen weg was belandde de papieren direct in de afvalbak.
Ik zat er bij.
Heerlijk toch deze streken.

Wordt vervolgd


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 7
BerichtGeplaatst: vr mei 22, 2020 12:57 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5417
Locatie: Belgie
Afbeelding
Circus Alberto Althoff

Afbeelding
Circus Bassie en Adriaan


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.