Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:38 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn circus verhaal deel 10
BerichtGeplaatst: ma jun 01, 2020 11:34 am 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
We springen naar 1982, een jaar waar veel gebeurde op Circus gebied althans voor mij.
Laten we maar bij het begin beginnen.
Circus Bassie en Adriaan werd omgedoopt tot Joop van den Ende's Showcircus.
Wat zal die Joop gedacht hebben. Als ik Bassie en Adriaan wereldberoemd in Nederland kan maken lukt het ook met mijn eigen naam ?

In 1981 ervaarde men dat, hoewel de tenten zeer goed gevuld waren er toch een verzadiging kon optreden en bovendien rook Joop groter geld.
De tent van 1200 personen werd ingeruild voor één die 1800 personen kon herbergen.
Vroeger had ik het over 1200 en 1800 man maar dat mag niet meer om emanciperende redenen.
Het circus zag er prachtig uit bij de start in maart 1982 en de formule was zeker niet verkeerd en toch fout bleek later.

De middag voorstellingen werden gedragen door Bassie en Adriaan en voor de avondshows had Joop niemand minder dan André Hazes gecontracteerd.
Hazes zou 650.000 gulden krijgen voor het hele seizoen.
Hazes was populair en hoe. Voor de doelgroep net zo populair als Bassie en Adriaan dus dat moest geheid een succes worden.
Hazes stond op dat moment op het toppunt van zijn roem en verkocht karrenvrachten platen.
Wie zingt ze niet mee: een beetje verliefd, het rode licht en ze lag te slapen...

De circusacts waren van zeer hoog niveau want eerlijk is eerlijk. Joop heeft in zijn hele werkbare leven nog nooit rommel afgeleverd.
Of het nu de prachtige revues van André van Duin waren, de toneelstukken vol topacteurs of de fantastische musicals...Joop stond eenzaam aan de top als het ging om kwaliteit.

En toch ging het hier faliekant mis.
Ik bezocht de voorstelling in Haarlem met Hazes. Slechts 50 mensen in de reusachtige circustent.
Het publiek bleef massaal weg omdat ze Hazes wel in de kroeg wilden zien maar niet in een circus.
De grootste fout mijns inziens was de persfoto waar Hazes als domme clown stond afgebeeld met enkele varkens.
Hoe dom kan je als artiest zijn om dit te willen.
Ik denk dat als déze foto niet gemaakt was het succes al iets groter was geweest.

Na zes weken viel het doek, althans voor André Hazes.
Joop stopte met zijn showcircus en doopte het in één dag weer om in Circus Bassie en Adriaan.
Uiteraard ging Hazes akkoord en in plaats van zijn circusoptredens bood Joop hem voor hetzelfde bedrag 150 halfuur optredens in kroegen.
Daar waren beide tevreden over.
Ik moet zeggen dat ik Hazes altijd een geweldige zanger heb gevonden en door zijn wijze van leven misschien wel de grootste van de laatste veertig jaar.
Uiteraard in zijn genre want ik ben niet beperkt in het hebben van idolen op verschillende muziekvlakken. Behalve hardrock want daar krijg ik hoofdpijn van.
Ik heb al zijn cd's en eens in de zoveel tijd is het in mijn auto Hazes tijd.

En met Bassie en Adriaan werd het ook hommeles. Het circus draaide het verdere jaar zoooo slecht dat besloten werd de tent nog maar half op te bouwen.
Een toer richting België maakte het niet veel succesvoller.
Bassie en Adriaan hadden oorlog met iedereen en ook met elkaar.
Op een gegeven moment stonden aan de ene zijde van het circus de Bassie aanhangers met hun caravans en aan de andere zijde de lieden die het meer met Adriaan hadden.

Ook Joop had ruzie met Bassie en durfde op een bepaald moment zelfs zonder lijfwachten het circusterrein niet meer op.
Bassie maakte het op een dag zo bont dat hij zijn broer het ziekenhuis in sloeg.
Het was in Antwerpen en stond met grote letters voor op elke landelijke krant.
Het is natuurlijk niet gek dat een groot deel van het publiek dan even afhaakt.

Het was het laatste jaar dat Bassie en Adriaan met Joop van den Ende werkten.
Nog steeds krijgt Joop rode bulten in de nek als het woord circus valt.
Bassie en Adriaan zijn hun hele leven blijven ruziën maar bleven succesvol en traden later veelvuldig op bij circus Renz.
Joop verbrak alle banden met het duo en verkocht alle rechten want hij had de naam Bassie en Adriaan bedacht,
Ik denk voor één gulden want Bassie is geen gulle betaler.
Maar Joop was verlost van zijn nachtmerrie.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2020 3:11 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Weer top verhaal Alfons. Met veel plezier gelezen


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jun 03, 2020 5:34 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Om je geheugen op te frissen:
https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011205304:mpeg21:a0133

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr jun 05, 2020 5:12 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Ik zie dat de matpartij in 81 was. Heb ik mij hierin een jaar vergist. Echter oorlog is het altijd gebleven tussen alle broers. Want ook André du Lord (halfbroer) was nu niet bepaald geliefd bij de beide andere broers. Jammer eigenlijk. Ze hadden zó van het succes kunnen genieten.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jun 13, 2020 11:44 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5361
Locatie: Belgie
Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.