Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 9:34 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr aug 21, 2020 3:33 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Jos van Emden, profwielrenner bij Jumbo-Visma, doet na alle recente ophef over onveiligheid in deze sport een duit in het zakje door 10 regels op te sommen die de veiligheid moeten gaan verbeteren.
Een nobel streven, ware het niet dat hij daarbij de volkomen misplaatste conclusie trekt dat 'wielrenners nu eenmaal geen circusdieren' zijn.
Een ronduit belachelijke vergelijking die bovendien totaal nergens op slaat.
Hij mag dan van hardfietsen uit ervaring verstand hebben, van circusdieren heeft hij dat bepaald niet!
Want zijn vergelijking wekt sterk de indruk dat het usance is dat je met die dieren maar mag doen wat je wilt.
En dat is natuurlijk grote onzin en een rechtstreekse belediging aan het adres van alle circusdierenhouders!
Het door hem geschreven opiniestuk verscheen landelijk in diverse dagbladen, in het Dagblad van het Noorden zelfs twee keer: op woensdag en vandaag (vrijdag) opnieuw!
Maar dat is een missertje van deze krant zoals we die de laatste tijd wel vaker tegenkomen....... Het gevolg van de steeds vaker toeslaande bezuinigingen, neem ik aan.

Het artikel vindt u hier: https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Wie ... 43998.html

Opinie: Wielrenners zijn geen circusdieren

Afbeelding
Jos van Emden (links) tijdens het wereldkampioenschap wielrennen van 2019 in Harrogate.

Te veel valpartijen, te veel ongelukken, te veel risico’s en te weinig zeggenschap.
Wielrenners, onder wie Jos van Emden, zijn het zat.
Tien voorstellen voor veiliger koersen.


Niet één keer. De internationale wielerunie UCI niet, de rennersvakbond ook niet.
Niet voor of na een wedstrijd, niet per telefoon, zelfs geen online enquête met een paar meerkeuzevragen.
Dit is mijn dertiende jaar als profrenner op het hoogste niveau, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat ze ons iets vroegen.
In vrijwel alle grote sporten hebben de sporters zelf een vorm van zeggenschap. Ze beslissen mee, zeker als het hen direct raakt.
In het wielrennen is dat niet zo. Wij, de renners, hebben geen stem. Zelfs niet als het om onze eigen veiligheid en gezondheid gaat.
Op papier is er een rennersvakbond (de CPA), maar die doet in de praktijk niets voor ons. De leden ervan zijn een stel marionetten.
Ze worden betaald door de UCI en doen wat die van hen wil. Ik ken nauwelijks renners die achter het CPA-bestuur staan.
Dat roept dat er een onderzoek wordt ingesteld, als er iets misgaat. Daar hoor je vervolgens nooit meer iets over.
Er zijn initiatieven van de renners om veranderingen door te voeren of met een nieuwe vakbond te komen, maar we worden van alle kanten tegengewerkt.

De UCI is niet bezig met de veiligheid van de renners. Wel met hoe men overkomt op de buitenwereld.
Naar eigen fouten en tekortkomingen wordt niet gekeken.
Als de internationale wielerunie al met aanpassingen en regelwijzigingen komt om de veiligheid te verbeteren, dan duurt het jaren.

Zo moeilijk is het niet. Er zijn genoeg maatregelen te verzinnen die je meteen kunt doorvoeren. Hier komen ze.

1. Comité
Er wordt een comité van ex-renners aangesteld dat bij elke wedstrijd het parkoers keurt.
Al is het maar de laatste 5 kilometer: dat zou al heel veel schelen.
Dat comité kan parkoersen afkeuren, zonder verantwoording af te leggen aan de UCI.

2. Kilometerregel
De ‘3-kilometerregel’ geldt altijd in vlakke etappes.
Op 3 kilometer van de finish wordt de tijd opgenomen, zodat klassementsrenners en hun treintjes niet tot vlak voor de streep hoeven mee te sprinten.

3. Routeboek
Organisaties zijn verplicht om hun routeboek en de exacte route een x-aantal weken (liefst maanden) van tevoren te publiceren.
Nu gebeurt het vaak dat het de week vooraf pas wordt gedeeld.

4. Finish bergaf
Over finishes bergaf, zoals in de Ronde van Polen, begin ik niet eens.

5. Luchtkussens
In de laatste honderden meters komen er luchtkussens langs de kant van de weg, zoals bij het schaatsen.
Dat wordt standaard voor WorldTour-wedstrijden.
Als ze even niet in gebruik zijn, kunnen ze worden ingezet bij kleinere koersen, zodat de WorldTour ook bijdraagt aan veiligheid op lagere niveaus.

6. Spandoeken
Spandoeken mogen alleen over de weg hangen als ze de breedte van de weg aankunnen.
Als ze deels op de weg moeten staan, al is het maar 10 centimeter, dan moeten ze naast de weg worden gehangen.
Nu moeten we in de finale vaak uitwijken voor palen en touwen die op de weg staan of eroverheen hangen.

7. Geen oortjes
Geen radioverbinding met de ploegleiders meer.
De oortjes maken de koers heel erg onveilig, doordat veel ploegleiders roepen dat hun renners naar voren moeten, ook als het niet per se nodig is.
De renners houden wel verbinding met de jurywagen, die verschillen en pechgevallen kan doorgeven.

8. Gele en rode kaarten
Er komt een systeem van gele en rode kaarten. Deze worden gegeven als renners de regels overtreden.
Dezelfde straf voor het hetzelfde vergrijp, niet die willekeur die er nu heerst.

9. Motorrijders
Elke koers heeft motorrijders nodig om de wedstrijd te beveiligen. Ze zetten wegen af, wachten tot wij voorbijkomen en halen ons vaak dan weer in.
Dat is belangrijk werk. Maar soms is het inhalen onverantwoord.
Ik zou graag zien dat zij een groot rugnummer dragen, zodat we dat achteraf kunnen melden.

10. Niet op de stoep
Wie fietst op het fietspad of de stoep: uit koers.

Deze tien punten zijn niet heilig: er zijn vast nog meer of betere maatregelen te verzinnen. Maar het is wel een begin.
Het doorvoeren ervan kost niet veel tijd of geld.
Wielrennen is de mooiste sport die er is. Het is ook een gevaarlijke sport die risico’s met zich meebrengt.
Maar dat betekent niet dat we alle risico’s zomaar moeten accepteren. Wij willen een stem, zeker als het over veiligheid gaat.
Wij zijn degenen die elke dag ons lijf en leden wagen. We willen een échte vakbond, we willen échte maatregelen om onnodige risico’s van ons beroep weg te nemen.
We zijn wielrenners, geen circusdieren.





Ik heb geen behoefte om inhoudelijk hierop in te gaan. Sommige voorstellen zijn logisch, andere discutabel. En er zijn er zelfs die al bestaan!
Daarbij schort het kennelijk aan de uitvoering.

Op de foto Van Emden tijdens het WK vorig jaar in Engeland, ten tijde dat wij hier Van der Poel nog volgden.
Op de foto is goed te zien wat voor beestenweer het toen was, waardoor Poeleke in plaats van te winnen ernstig onderkoeld raakte. Geen wonder....

Jammer deze ongepaste 'aanval' richting circusdieren, juist ook omdat hier wel aandacht aan datzelfde wielrennen wordt besteed dankzij het bestaan van een ploeg met als hoofsponsor Circus.....
Een toenemend aantal bezoekers blijkt zowel waardering voor dat wielrennen als het circus te kennen.
Dat kunnen we helaas van Jos van Emden niet zeggen....

Niet alleen in Nederland, Van Emden gaat er zelfs de grens mee over:

Van Emden makes 10 rider-safety proposals: We are not circus animals

-CyclingNews-


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.