Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 12:03 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di okt 13, 2020 4:38 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ja hoor, het woord 'circus' wordt er weer eens aan de haren bijgesleept teneinde aan de geven dat er van alles niet klopt....
Want het nieuwe boek van de Haarlemse schrijver Lex Paleaux heeft deze titel, terwijl het -naar wij aannemen- in het geheel niet over het circus gaat.
Enig voorbehoud, we lazen het nog niet...

Er zijn de laatste tijd -en ook vroeger wel- mensen die zich danig schijnen te storen aan dat 'misbruik' van het woord circus.
Laatst bezigde zelfs een minister het teneinde de wanordelijkheden ergens van te accentueren.
Zeer tegen het zere been van onder meer een in ons land bekende circusdirecteur, die daar elders fel over uithaalde.
Ergens kan ik mij dat wel een beetje voorstellen, maar zelfs hij weet best dat het woord circus nu eenmaal vele betekenissen kent.
Op internet komen ze zelfs wel tot een aantal van 21!

Zelf geloof ik niet dat dat gebruik van het woord afbreuk doet aan het echte circus. Ik huldigde daarentegen wel eens de denkwijze dat het misbruik (of gebruik) ook wel positief uitgelegd kan worden.
U weet het vast nog wel: er bestaat een wielerploeg met die naam (zie ons drukbezochte fietsrubriekje elders...) en ik ben de veronderstelling toegedaan dat iedere keer dat iemand dat woord op zijn netvlies krijgt hij of zij herinnerd wordt aan het bestaan van het echte circus.
Nog mooier zou het zijn wanneer aan dat woord een logo van een chapiteautje zou worden toegevoegd....

Goed, terug naar de oorzaak van dit bericht.

Morgen vindt in het bekende Patronaat in Haarlem een feestelijke avond plaats, aldus het Noordhollands Dagblad:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic

Programma rond verschijning tweede boek Lex Paleaux

Afbeelding
Lex Paleaux.

In Patronaat is woensdag 14 oktober een programma rond het verschijnen van Het leven is een circus, het tweede boek van de Haarlemse schrijver Lex Paleaux.

Lex Paleaux (’Ik ben de som van alle mensen die mijn leven hebben gekruist’ ) is populair met zijn columns op de Facebookpagina ’Je bent Haarlemmer als’.
Na zijn debuutroman ’Winterwater’ is er nu ’Het leven is een circus’.

Paleaux wordt geïnterviewd door Peter de Rijk en natuurlijk wordt het eerste exemplaar uitgereikt.
De presentatie is in handen van Franc Knipscheer.

Woensdag 14 oktober, Patronaat Haarlem, aanvang 20.00 uur.





Of het echt niets met het circus te maken heeft begin ik nu een beetje te betwijfelen, na het zien van de omslag:

Afbeelding

Tenslotte kwam er eerder ook wel eens in circus in die stad......

Op de foto derhalve Lex met zijn circushond..... :)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zag vorige week in het AD nog een kop met een nòg ernstiger vorm van woordmisbruik:

‘The Passion wordt een circus met een vrouw als Jezus’

Right, the show must go on......

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu, nog maar eentje dan nu we toch eenmaal bezig zijn. De voorbeelden liggen voor het grijpen....

HLN in België meldt ons: https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ve ... ~ac1c7da5/

Greet De Keyser over haar bizarre
20ste jaar in de VS: “Néé, dit is geen
circus. Het gaat wel om de president
van Amerika, hé”


Afbeelding
Greet De Keyser.

VERKIEZINGEN VS Ze woont en werkt 20 jaar in de Verenigde Staten, maar het voelt niet als een feestjaar voor journaliste Greet De Keyser (57).
“Ik vind het bovenal een horrorjaar”, zegt ze.
Durf de Amerikaanse verkiezingen bij haar ook geen ‘circus’ te noemen met hoofdrolspelers die uit hun rol vallen of ‘clowns’ die als waarheid verpakte moppen tappen over corona en bleekwater.
“Ik begrijp waarom mensen dat zeggen, maar ik heb het er moeilijk mee.”


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.