Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 19, 2024 10:33 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2020 5:57 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ter gelegenheid van de verschijning van het onderstaande boek hield de Judo Bond Nederland een prijsvraag, waarvan onderstaand de vragen en de goede antwoorden.

Afbeelding


Winnaars: Anton Geesink | de man die alles anders deed

Onlangs hebben wij een winactie georganiseerd waarbij alle deelnemers kans maakten op de nieuwste biografie van judolegende Anton Geesink.
Dat het een boek om te lezen is onderstreept ook wereldkampioen Noël van 't End: “Ik ken als fan en judoka natuurlijk alle beelden en momenten
van Anton, maar door dit boek, een fraai eerbetoon, kan ik de keuzes van Anton Geesink nog beter begrijpen.
Hij is een voorbeeld voor mij, die mij geholpen heeft aan mijn wereldtitel!"
Deelnemers aan de winactie moesten daarvoor vijf vragen beantwoorden over de Olympisch kampioen van 1964:

1. Van welk bijzonder hulpmiddel maakte Geesink gebruik voor zijn krachttrainingen?
Kolenkachels
Boomstammen
Zwaarlijvige officials

2. Hoe reisde de jonge Anton Geesink naar zijn leermeesters in België en Frankrijk?
Met de trein
Op de fiets
Liftend

3. Wie betoonde zich voorafgaande aan de Spelen van 1964 de grootste fan van Anton Geesink?
Erica Terpstra
De keizer van Japan
De burgermeester van Amsterdam

4. Hoeveel kilo woog Anton Geesink bij benadering (toegestane foutmarge 2 kilo) in het olympische jaar 1964?
95 kg
120 kg
140 kg

5. Welk circus wilde Anton Geesink na zijn gouden triomf in Tokio inlijven?
Circus Boltini
Circus Renz
Circus Elleboog

ANTON GEESINK: De man die alles anders deed (400 pagina’s, € 24,95) is recent verschenen bij uitgeverij Edicola en is ook verkrijgbaar als e-book.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het is overigens dan al de tweede keer dat Boltini een poging doet de judokampioen in te lijven.
Zoveel lezen we in de Leidse Courant van 26 oktober 1964. https://leiden.courant.nu/issue/LLC/196 ... /0/page/10
Geesink was straatarm en de verleiding was ongetwijfeld groot: Boltini bood hem een gloednieuwe auto en 100.000 gulden!
Een fortuin in die tijd!
Als tegenprestatie hoefde de reus van Utrecht slechts vijf minuten per dag op te treden, vermoedelijk met een judopresentatie tegen een plaatselijke sportbeoefenaar.
Het kwam er nooit van; volgens de krant overheerste het gezonde verstand van Geesink.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 25, 2020 11:19 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1147
Dat deed Boltini wel vaker mensen uit de sportwereld benaderen. In de uitzending van 1-4-1973 werd bekend gemaakt dat Willem van Hanegem bij Boltini getekend had. Met een opname van een gastoptreden van ''De Kromme'' bij Boltini. Overigens kan het ook een jaar later geweest zijn maar dat terzijde.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 26, 2020 4:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Boltini stond natuurlijk bekend om zijn publiciteitsstunts!
De datum heb je goed, 1 april 1973, de achtergrond niet helemaal.
Het was namelijk een 1-april-grap van Studio Sport, die voor heel wat ophef zorgde!
Veel ophef en de nodige kritiek, van alle kanten!
En wat lezen we dan: de spelers kregen er allebei voor betaald!
En dat is geen grap.....

Hier een nadere uitleg:

Afbeelding

VOETBAL
1-aprilgrap uit 1973: Cruijff naar Barcelona en Van Hanegem naar het circus


Johan Cruijff en Willem van Hanegem speelden in 1973 een hoofdrol in twee 1-aprilgrappen.
Cruijff zou naar Barcelona gaan; Van Hanegem naar het circus.
Amsterdam en Rotterdam kregen een hartverzakking.


In 1973 speelden twee voetballers een hoofdrol in een 1-aprilgrap.
Johan Cruijff zou volgens Brandpunt vertrekken naar Barcelona, waar Studio Sport een dag later deed alsof Willem van Hanegem er helemaal mee ophield.
De Feyenoorder zou een contract hebben getekend bij circus Boltini.

Rond Cruijff hing al een tijd het gerucht dat hij naar Spanje zou vertrekken, wat door Brandpunt dus werd gebracht alsof het nu dan echt was geregeld.
In Amsterdam zou er een demonstratie komen om te voorkomen dat deze transfer zou plaatsvinden.
Gevolg was dat de telefoon van Ajax-voorzitter Jaap van Praag onafgebroken rinkelde, waarna hij die maar even niet meer opnam.
‘Een aardige grap,’ aldus Het Vrije Volk.

Over Studio Sport was diezelfde krant aanzienlijk minder te spreken en noemde de grap rond Van Hanegem ronduit onsmakelijk.
Sowieso was het na Brandpunt niet meer origineel om iets met een beroemde voetballer te doen, maar echt dubieus zou het zijn geweest om bij Van Hanegem te doen alsof het verblijf van vrouw Truus in het ziekenhuis een rol zou spelen.
Truus van Hanegem verbleef op dat moment namelijk ook echt in het ziekenhuis, maar vanwege een heel andere reden.
“Volstrekt wansmakelijk.”

Supporters liepen met spandoeken rond bij de Kuip, waarvoor de politie zelfs moest opdraven.
Feyenoord-manager Brox zei daarom in een reactie “een beetje misselijk” te zijn van de grap van zijn sterspeler.

Van Hanegem zelf snapte al die ophef niet, zei hij in Het Vrije Volk: “Ik vond het zelf een bijzonder geslaagde mop.
Mijn vrouw trouwens ook. Ik ben gisteren twee keer in het ziekenhuis geweest en Truus heeft alleen maar gezegd dat ze het zo leuk had gevonden.”
En Brox snapte hij niet: ”Ik had zelfs toestemming van hem gekregen. Hoe kan hij dan van een misselijke grap spreken?”

De reden dat Cruijff en Van Hanegem hebben meegedaan aan de grappen, was volgens Het Vrije Volk simpel: beide spelers kregen geld om het spelletje mee te spelen.
En uiteindelijk had de 1-aprilgrap van Cruijff een dubbele bodem, omdat hij nog in datzelfde jaar daadwerkelijk naar Barcelona vertrok. Dat is pas lachen.

Weer een jaar later kregen de redacteuren van Studio Sport zelfs een onderscheiding voor hun grap, omdat heel Rotterdam er een hartverzakking van had gekregen.
Maar ook dat was weer een grap.


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.