Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 25, 2024 3:21 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Een pure circusman ?
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2007 8:05 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Een hekel aan circus? Okay. Graag zelfs. Want het Magic Cicus is eigenlijk geen circus. Dat hoeft niet iedereen te weten. Maar u wel natuurlijk.

Altijd maar weer die paarden die rondjes lopen, die jongleurs die maar doorgaan met saaie dingen in de lucht te gooien en dan tot overmaat van ramp ook nog van die clowns met belegen grapjasserij. Eigenlijk is ouderwets circus alleen nog maar leuk voor hele kleine kinderen.


Bovenstaande strofes krijgt u onder ogen op de introductiepagina van de website van het Magic Circus. Op deze wijze prijst iemand die zich vanaf zijn tienerjaren in dat kinderachtige metier bewogen heeft, zijn eigen vernieuwende :roll: onderneming aan. Wanneer je iets dergelijks publiekelijk maakt, moet je in feite met de nodige weerzin terug kijken op de jaren bij Mariska/Mikkenie van Ritman, als de linker en rechterhand van Hans Marten's Hollyday, het Aqua Circus, Piste/Royal, en alle ongein die dat met zich mee bracht. Geestelijk zware dagen zullen het ook weer voor hem worden met het Kerstcircus Ahoy, zo'n dag of tien heel kinderachtig vermaak aan elkaar lullen......

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2007 9:53 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Tja...
Ik ken het Magic Circus al een aantal jaren van dichtbij en de artiesten ken ik ook persoonlijk. De tekst van hun website dekt de lading grotendeels. Hiermee wil het circus zich onderscheiden van andere circussen van hun formaat. Dat zijn meestal een soort campingcircussen.

Het Magic Circus heeft keuzes gemaakt die ik logisch vind. Zij willen qua grootte klein genoeg zijn om in de wijk te kunnen staan, ze zoeken de mensen dus op. En daarbij hoort dan ook geen dierentuin. Hooguit een paar nummers met kleine dieren kunnen mee met het circus.
En ze willen ook geen circus zijn van dertien in een dozijn, dus zijn ze na een aantal jaren van zoeken dus waar ze nu zijn: een mooie mix van vernieuwende nummers, aangevuld met klassieke acrobatische nummers.

Mijn favorieten zijn Jofri en Kladza, die elk jaar met een mooiere act komen. Het zwemnummer dat ze nu hebben vind ik grote klasse.

Zeg Nichols, heb jij dit circus recentelijk nog bezocht?

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2007 6:16 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Daar moet ik gewoon eerlijk in zijn; ik heb hen nooit bezocht.

Ik heb niets met alternatieve circussen, klein of groot!

Persoonlijk zou ik het toejuichen dat dergelijke gezelschappen zich niet meer van de soortnaam circus zouden mogen bedienen. In het geval van het magic circus zou dat alleen maar in hun voordeel werken, en neemt dan de noodzaak weg om denigrerend uit te halen naar het echte circus!

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2007 10:13 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Dan zou je toch eerst even het Magic Circus moeten bezoeken en daarna pas het oordeel vellen.

De grote kracht van het Magic Circus is dat het door zijn compacte afmetingen kan komen op plaatsen waar een ander circus niet kan komen. Voor die plekjes in ons land is zelfs Circus Bongo veel te groot! Maurice is echt wel begonnen met klassiek circus, dus inclusief de dieren die je in zo'n zaak verwacht. Het is dus geen misbruik van de naam circus, een verwerping/verwijt richting andere circussen of een uitspraak tegen het optreden met dieren. Maurice maakt een artistieke keuze waarin elke circusdirecteur vrij is. Om zijn band met het klassieke circus te tonen staat hij elk jaar in AHOY (en recent het MECC). Dat gaat echt wel iets verder dan het eerder genoemde "een dag of tien kinderachtig vermaak aan elkaar l.ll.n"

Voor de rest van de circussen zit er nog een voordeel aan waar je als bezoeker niet meteen aan denkt: Het Magic Circus is geen directe concurrent voor al die andere circussen én het levert ook nog eens positieve publiciteit op voor het product circus. Dat in tegenstelling tot enkele circussen van het formaat "kampeertent" die rond de zomer voor een paar weken de grens over trekken en waarvan je maar moet afwachten wat voor waar je voor je geld krijgt. Soms is het goed maar je kunt ook de pech hebben dat je een ondermaatse voorstelling te zien krijgt of dat men de dieren schandelijk behandelt.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2007 10:59 am 
Offline

Lid geworden op: za okt 27, 2007 9:38 am
Berichten: 62
Locatie: Hellevoetsluis
Ron Mikkenie schreef:
Dat gaat echt wel iets verder dan het eerder genoemde "een dag of tien kinderachtig vermaak aan elkaar l.ll.n"



Als je dit schrijft;

Altijd maar weer die paarden die rondjes lopen, die jongleurs die maar doorgaan met saaie dingen in de lucht te gooien en dan tot overmaat van ramp ook nog van die clowns met belegen grapjasserij. Eigenlijk is ouderwets circus alleen nog maar leuk voor hele kleine kinderen.

Ontlokt dat bij mij die uitspraak! :wink:

_________________
Circus, de magische wereld van mens en dier......


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2007 11:00 am 
Offline

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 5:53 pm
Berichten: 170
Mijn favorieten zijn Jofri en Kladza, die elk jaar met een mooiere act komen. Het zwemnummer dat ze nu hebben vind ik grote klasse.

Wel gejat van Mini & Maxi, dus echt vernieuwend zijn ze niet....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2007 11:19 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
... dat kun je stellen over minstens 99% van alle clownsnummers die je nu ziet in circus en variété.


De waslijst:
- Bijtje bijtje geef me honing
- Spiegelentree (gebroken spiegel)
- Komische Taxi
- De haai in de badkuip (uiteraard met filmmuziek van Jaws)
- Behangersentree (soms ook wel als schoonmakers die een circusaffiche moeten weghalen)
- Filmscène (compleet met western saloon klapdeurtjes, ook bij CdS!)
- Vlieg neerschieten
- Verboden muziek te maken (of radio te laten spelen)
- De dirigent (is variant op de filmscène of andersom)
- Musiceren op alles dat geen muziekinstrument is (bellentafel, wasbord, huisraad e.d.)
- Bokswedstrijd (met of zonder trampoline)

En zo kun je nog wel even doorgaan.

Een goede kopie van een oud nummer zorgt er wel voor dat je ook nu nog kunt zien wat er vroeger werd gedaan. Waarmee zo'n nummer niet in de vergetelheid raakt. Want een plaat, bandopname of film kun je vaker afspelen. Een live optreden (zoals van clowns) zou je nog wel kunnen filmen. Dat is ook gedaan; maar in een circus of theater ga je dus geen oude films afdraaien tussen alle andere live optredende artiesten.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2007 11:52 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Nichols schreef:
Ron Mikkenie schreef:
Dat gaat echt wel iets verder dan het eerder genoemde "een dag of tien kinderachtig vermaak aan elkaar l.ll.n"



Als je dit schrijft;

Altijd maar weer die paarden die rondjes lopen, die jongleurs die maar doorgaan met saaie dingen in de lucht te gooien en dan tot overmaat van ramp ook nog van die clowns met belegen grapjasserij. Eigenlijk is ouderwets circus alleen nog maar leuk voor hele kleine kinderen.

Ontlokt dat bij mij die uitspraak! :wink:


Ja, je hebt wel een punt.... maar deze tekst is vast niet bedoeld om uit te halen naar het klassieke circus, maar om mensen de tent in te krijgen.
Bij veel mensen is in hun herinnering hun laatste circusbezoek blijven hangen, en als dat een afgezaagd optreden is geweest dan is de kans groot dat zij het voor de rest van hun leven voor gezien houden.
Ik was ook zo iemand. Tot ik een paar jaar geleden toevallig in aanraking kwam met het Magic Circus en me weer voor circus ging interesseren. Dus wat mij betreft heeft de aanpak van het Magic Circus geholpen. En ze zijn de laatste jaren alleen maar beter geworden!

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp:
BerichtGeplaatst: za nov 24, 2007 1:45 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 28, 2006 5:53 pm
Berichten: 170
Ron Mikkenie schreef:
... dat kun je stellen over minstens 99% van alle clownsnummers die je nu ziet in circus en variété.


De waslijst:
- Bijtje bijtje geef me honing
- Spiegelentree (gebroken spiegel)
- Komische Taxi
- De haai in de badkuip (uiteraard met filmmuziek van Jaws)
- Behangersentree (soms ook wel als schoonmakers die een circusaffiche moeten weghalen)
- Filmscène (compleet met western saloon klapdeurtjes, ook bij CdS!)
- Vlieg neerschieten
- Verboden muziek te maken (of radio te laten spelen)
- De dirigent (is variant op de filmscène of andersom)
- Musiceren op alles dat geen muziekinstrument is (bellentafel, wasbord, huisraad e.d.)
- Bokswedstrijd (met of zonder trampoline)

En zo kun je nog wel even doorgaan.

Een goede kopie van een oud nummer zorgt er wel voor dat je ook nu nog kunt zien wat er vroeger werd gedaan. Waarmee zo'n nummer niet in de vergetelheid raakt. Want een plaat, bandopname of film kun je vaker afspelen. Een live optreden (zoals van clowns) zou je nog wel kunnen filmen. Dat is ook gedaan; maar in een circus of theater ga je dus geen oude films afdraaien tussen alle andere live optredende artiesten.


Ik vind het wat anders als clowns een verassende nieuwe draai aan dingen geven, maar klakkeloos overnemen vind ik noncreatief, dat kan toch geen voldoening geven?


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.