Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:03 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za dec 11, 2021 4:40 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Lezen we in dagblad de Stentor: https://www.destentor.nl/lochem/geen-gr ... gle.com%2F

Met video.

Geen grap: clown Marco, neef van Bassie en Adriaan,
vrolijkt Lochem op met wensboom: ‘Altijd blijven lachen!’


VIDEO Voor het eerst in zijn leven woont clown Marco (49) in een huis dat niet op wielen staat:
een huurwoning in Lochem.
Makkelijk te vinden, er staat een opvallende kerstboom voor de deur.
Daar mag je een wenskaartje in hangen voor iemand die ‘in deze rare tijd’ wel een kerstpakket kan gebruiken.
,,Je hebt mensen om je heen nodig.”


Afbeelding
Clown Marco steelt de show in Lochem met zijn wensboom én acties voor kinderen en mensen die het zwaar hebben.

Even voorstellen: clown Marco van der Zwart, geboren in Vlaardingen, neef van de bekende gebroeders Bassie en Adriaan.
,,Mijn moeder is een zus van mijn ooms, een Van Toor dus. We zijn laatst nog op bezoek geweest.
Ze zijn nu natuurlijk al oud. Ik heb het circusvak van hen geleerd.”

,,Het is een heel rare tijd”, zegt Marco. ,,Zoveel agressie overal. Waar moet dat heen?
En we mogen bijna niet meer reizen met het circus. Dan moet je andere dingen bedenken om nog van waarde te kunnen zijn.”

Scheiding
Dat hij nu vaste grond onder de voeten heeft, komt door een scheiding, legt hij uit.
Een vervelende periode. ,,Een clown moet altijd blijven lachen, maar toen lachte ik even niet.”
Zijn advocaat zei dat hij snel aan een huis kon komen, Marco had daar weinig vertrouwen in.


Afbeelding
Clown Marco: altijd blijven lachen!

,,Ik heb genoeg meegemaakt, ik geloof niet in sprookjes.”
Maar wat bleek: hij kreeg van de Lochemse woningstichting binnen één dag een plek toegewezen.
De plek waar nu die kerstboom staat dus. De lach was weer terug.
Dat wil zeggen: ,,Ik ben geen huis gewend, de muren komen op me af.”
Anderzijds voelt hij zich wel vanaf dag één thuis in Lochem.
Én hij voelt zich thuis in zijn vak als clown.

,,Ik heb m’n wagen nog steeds hoor”, verklapt Marco. ,,Hij staat op een camping in Friesland.”

Maar dat is misschien voor later. ,,Ik woon nu hier, dan wil ik hier wat doen, voor de Achterhoek.
De regio op de kaart zetten. De mensen helpen.”

Sinterklaas
De Lochemers leerden Marco vorig jaar met Sinterklaas voor het eerst kennen.
,,Dat was bij een actie voor de minima. We hebben lootjes verkocht en de sint is bij zeventig mensen op bezoek geweest.
Dit jaar stonden de gehandicapten centraal. Volgend jaar gaan we de ouderen steunen.”

Kerstmis nadert, menig huishouden heeft de boom al staan.
Marco kocht er eentje van bijna 3 meter hoog en zette hem bij z’n voordeur aan de Achterstraat.
,,Ik heb er zuurstokken en lampjes in gehangen. Ik ben een christen, lid van de kerk. Dan zie je lichtjes anders.
Ik ga er nog een bord bij zetten om te laten weten dat je een wenskaartje in de boom kunt hangen.
Wie gun je in deze tijd een kerstpakket en waarom? Wie wil je in het zonnetje zetten?
Als jouw kaart eruit getrokken wordt, komt de kerstman het pakket brengen.
Er komen ook kaartjes in van de oliebollenkraam.
Eén keer in de week kun je daar dan een zak oliebollen ophalen.”

Circus en Disney
Marco is opgetogen over de medewerking van de Lochemse ondernemers. Met woorden, daden en vriendschap.
,,Ik kan in hartje Lochem niet over straat lopen of ik word wel ergens naar binnen geroepen om een kop koffie te komen drinken.”

Ook een clown kan het niet alleen. ,,Je hebt mensen om je heen nodig.”
Specifiek noemt hij zijn vriendin Ilona Funke, die in Emmen woont.
,,Ze is mijn linker- en rechterhand. Mijn chauffeur onder andere.”
Als hij ergens in het land voor zieke kinderen de clown mag spelen, rijdt Ilona hem erheen.
,,Dan kan ik me beter op de show concentreren.”
A propos, kinderen: ,,Ilona heeft er vijf, ik drie. Geweldig toch?”

Marco trok met het beroemde circus van Hans Martens door Nederland en Europa.
,,Een totaal ander leven. Als het vroor, had je niet eens water. Nu kan ik de wasmachine aanzetten wanneer ik wil.”

Hij is niet iemand die de moed gauw opgeeft.
,,De kerstmarkt in Lochem is afgelast. Ik zei: Maar we kunnen toch wel iets doen om de sfeer te verhogen?
Ik heb mooie Disney-pakken, dan lopen we als Kerstman en kerst-Mickey Mouse door de stad en delen snoep uit.
Gaat ook gebeuren. En op 18 december sta ik als Kerstman bij de oliebollenkraam.”
Eén ding is zeker: ,,Ik ga door. Je kunt me altijd boeken. We blijven lachen.”


Boeken kan hier: https://www.clownmarco.nl/


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.