Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 03, 2024 1:36 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Clownsschool op Ibiza
BerichtGeplaatst: wo mar 25, 2009 10:09 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Eric de Bont schoolt clowns op Ibiza
16-03-2009
Een grote afbeelding van Stan Laurel en Oliver Hardy siert de buitenmuur van Bont's International Clown School net buiten Sant Josep op Ibiza. "Hun humor is tijdloos", verklaart Eric de Bont. "Kinderen van nu lachen nog steeds om de dikke en de dunne. Zelf haal ik bovendien veel inspiratie uit hun humor, die wij hier een beetje als basis gebruiken".

De Bont is artistiek leider van een "kleine, maar zeer professionele clown school", die is gevestigd in een voormalig wijnmagazijn. Een groot deel van de ruimte wordt gebruikt als podium. "Overdag oefenen er cursisten uit de hele wereld. 's Avonds komt de plaatselijke bevolking. "Zij komen dan naar een voorstelling kijken, of ik gebruik de zaal als bioscoop. Op die manier heb ik een goed contact opgebouwd met de Ibicenco".

Burn-out
Hij woont inmiddels 12 jaar op het eiland, waar de geboren Brabander na een lange zoektocht terecht is gekomen. "In Nederland was ik zeer actief. We hadden een eigen theatergezelschap en een eigen theater, daarnaast gaf ik les over de hele wereld. Al die dingen samen zorgden voor een burn-out."

Na twee jaar thuis zitten besloot De Bont dat het tijd was om zijn droom te realiseren: een eigen clownsschool aan de Middellandse Zee. "Ik heb drie reizen in Spanje gemaakt om een goede plek te vinden, maar ik vond geen geschikte lokatie". Na die drie reizen kwam hij per toeval op Ibiza terecht. "In eerste instantie had ik niet aan de Balearen gedacht en al helemaal niet aan party-eiland Ibiza".

Het was liefde op het eerste gezicht. "Ik ben terug naar Nederland gegaan en heb daar alles verkocht. Van de overwaarde van mijn huis kon ik het hier twee jaar uitzingen, maar de eerste cursus was direct een succes en dat heeft zich in de loop der jaren alleen maar uitgebreid".

Smeltkroes
Inmiddels hebben clowns uit 18 landen de opleiding van De Bont bezocht. "Het is een smeltkroes van culturen en van verschillende gevoelens voor humor. Je krijgt te maken met mensen uit Europa, Canada en uit de Arabische landen". Hij noemt Libanon, Iran en Israel als voorbeelden.

De opleiding van De Bont is bovendien erg populair in Zuid-Amerika. "Maar het is voor mensen uit Chili en Peru financieel wel een grote stap om naar een particuliere school op Ibiza te komen," vertelt hij. "Mijn vrouw en ik hebben daarom een studiebeurs in het leven geroepen, waardoor we elk jaar één student in staat stellen om naar ons toe te komen."

Daarnaast reist De Bont één keer per jaar naar Zuid-Amerika. "We kiezen een land en daar geven we dan een cursus van een maand. Vorig jaar waren we in Chili en dat is fantastisch. De mensen daar zijn erg enthousiast. Ze reageren heel anders dan clowns uit Europa."

Droom
"Of ik met de school mijn ultieme droom heb verwezenlijkt?" De Bont lacht. "Er zijn nog zo veel dromen." Zo wil hij graag een film maken met oud-studenten van zijn clownschool. "Een klassieke clownsfilm," beaamt hij. "En dan gebaseerd op de principes van de opleiding."

http://www.wereldomroep.nl/actua/europa ... hool_ibiza

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.