Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 8:27 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 8:12 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Ik vind het wel een beetje vreemd dat er dan voor 2 personen een uitzondering gemaakt wordt.
Het grootste gedeelte van de CVC valt in de oudere leeftijdscategorie en maken foto's voor de foto-albums, denk niet dat er dan misbruik gemaakt wordt.

Beetje jammer vind ik.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 8:34 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
CvCN leden fotograferen voor hun eigen foto-albums en de "dia"vertoningen op de clubbijeenkomsten. Zelf hang ik ook foto's op bij tentoonstellingen. Ter promotie van het circus (en de club) nog wel.

Vorig jaar werd ik nog benaderd door Viktor Kee voor een paar plaatjes van zijn optreden in Carré...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 10:09 pm 
Bij uitzondering wil ik toch even reageren in een poging wat helderheid te creëren.

Het is al decennia lang gebruikelijk dat er tijdens theatervoorstellingen door het publiek, vanuit de zaal, niet gefotografeerd mag worden.
Reden is het storende karakter van klikkende camera's en hinderlijke flitsen voor publiek en acteurs.
Een circustent is denk ik een uitzondering op die regel, want in de meeste gevallen mogen jullie daar als hobbyfotograaf gewoon je gang gaan.
De situatie bij Theater Carré ligt naar mijn mening net even anders, ondanks dat Oscar Carré het bedoeld heeft als circustheater.
Carré is en blijft een theater waar nu eenmaal deze geschreven en ongeschreven regels gelden.
Bedenk ook dat in de meeste gevallen ge-accrediteerde persfotografen slechts enkele minuten mogen fotograferen.
Overigens manouvreerd de huisfotograaf van Carré, Danny, bijna onzichtbaar zonder hinderlijk aanwezig te zijn.

Naast het bekende auteursrecht bestaat er ook nog zoiets als het portretrecht.
Niet iedereen is er van gediend, artiest, bn'er of wie dan ook, dat 'jan en alleman' foto's van je maakt, laat staan te publiceren en/of exploiteren.
Zo kan ik me goed voorstellen dat een artiest met een bijzondere act niet wil dat er foto's worden gemaakt.

Ik stoor me wel aan het feit dat er een aantal ongenuanceerde opmerkingen worden gemaakt aan het adres van Henk.
Ik heb een paar jaar terug in opdracht voor zijn bedrijf persfoto's gemaakt in Carré van de voorstelling "Pirates, Pirates".
Natuurlijk ben ik enigzins bevooroordeeld, maar ik vind het een prettige persoon om voor te werken.

Afbeelding
© Harm ten Brink 2007

Afbeelding
© Harm ten Brink 2007


Laatst gewijzigd door Harm ten Brink op do jan 07, 2010 1:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 10:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr okt 30, 2009 6:18 pm
Berichten: 42
Dit heeft NIETS met circus te maken.
Gezeur dus. echt circusvrienden.
Er is er maar één die bepaald of er foto's gemaakt mogen worden. Dat is de producent.
Ik weet bijna zeker dat Dhr v.d. Meijden dit op correcte wijze mededeelt als er toch personen zijn die fotograferen.
ik denk dat Dhr Mikkenie (hoewel bekwaam in diverse zaken) naast zijn schoenen begint te lopen omdat hij verdienstelijk werk verricht.
Het zijn sterke schouders die de roem kunnen verdragen. Hier zit hij BEHOORLIJK mis.
Als ik hem was geweest was ik gewoon weer gaan zitten.
Nu moet hij zijn excuses aanbieden aan Dhr vd Meijden omdat hij anders zonder schaamrood op de kaken NOOIT meer de zaal tijdens dit circus kan betreden.


Omhoog
   
 
BerichtGeplaatst: wo jan 06, 2010 11:11 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Harm,

Dan mag de producent, in dit geval dus Henk van der Meijden er in eerste instantie voor zorgen dat alle mededelingen met elkaar in overeenstemming zijn. Desnoods, zoals ik al eerder schreef, een omroepbericht zonder (drog)redenen laten horen. Zoals het nu wordt omgeroepen klopt het niet met het gedrukte programmaboek. Al zal niet iedereen het programmaboek kopen en die nuance dus ontberen.

Tijdens de circusvoorstelling speelt het orkest meestal zo luid dat het klikken van camera's geen hinderlijke factor is. Hooguit fotografen die opstaan om een foto te maken. Die hinderen het andere publiek. En flitsen is altijd uit den boze. Flitsen is meestal technisch zinloos en het stoort de met het theaterlicht gecreëerde (atmo)sfeer.

Daar biedt een circustent inderdaad meer mogelijkheden. Bij de publieksingang of masten hinder je niemand. Tijdens een matig bezochte voorstelling kun je als fotograaf nog makkelijker werken. Daartegenover zit Carré elke voorstelling tot de nok gevuld. Zelfs de artiesten kunnen geen vrijkaarten krijgen voor hun familie of kennissen. Uitverkocht! Wat overigens een goede zaak is.

Toch zie ik hier een verschil met de andere theaters. In Roermond, Utrecht en Breda, toch meer rechthoekige zalen waar het klikken van een camera storender is dan in het steile en relatief ondiepe Carré, heb ik tijdens circusvoorstellingen nooit problemen ondervonden met het mogen fotograferen. Uiteraard wel met de beperkende regel dat het zittende publiek geen last mag ondervinden. De mensen achter je hebben immers ook betaald op de hele voorstelling te zien. Daar mogen andere circusvrienden, als ze het publiek niet hinderen, ook fotograferen. Zeker als ze zich van te voren melden bij de directie, die dan enkele spelregels kan uitleggen.

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.